Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Kvalitet eller rekkevidde? Erfaringer v/kjøp av ny Modell 3  (Lest 1054 ganger)

Masch

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Kvalitet eller rekkevidde? Erfaringer v/kjøp av ny Modell 3
« på: Torsdag 22. Oktober 2020, klokken 09:49 »
Hei,

Jeg har bestemt meg for å kjøpe elbil til sensommer neste år, og skal ha en bil i mellomklasse som vil dekke alle behov for plass, kjøreegenskaper, rekkevidde, holdbarhet og fremkommelighet.  For min del finnes det to noenlunde aktuelle biler per dags dato: Tesla Model 3 eller Polestar 2.

Jeg har vært skeptisk til Tesla pga kvalitetsproblemer, spesielt i forhold til lakk. Samtidig er Model 3 long range den eneste som vil klare en referansereise som jeg har satt som mål for rekkevidde. Polestar 2 fremstår som bedre skrudd sammen, men med svært usikker rekkevidde, som ligger et sted mellom grensen til akseptabel, til totalt uakseptabel på referansereisen. Da er det nok Tesla som fremstår som eneste reelt alternativ.

Da blir spørsmålet hva slags rettigheter jeg har dersom en grundig inspeksjon av bilen v/leveranse viser manglende, svært tynn eller skadet lakk?  Har noen erfaring m/å nekte å ta imot før feilene blir utbedret? Aksepterer Tesla kravet om utbedring?

Er det noen som har erfaring m/hva det betyr i praksis at bilen mangler lakk i noen områder?  Blir det økt fare for rustdannelse?

Mvh

Whitehartlane

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Sv: Kvalitet eller rekkevidde? Erfaringer v/kjøp av ny Modell 3
« Svar #1 på: Torsdag 22. Oktober 2020, klokken 09:57 »
Du må be om å få Treatment Zero, da leveres bilen uten lakk og klargjort for foliering. Tesla har avtale med Roy Gunnarsen Foliering & Graveservice AS om foliering i fargen "matt brun" eller "Deuce Light" på amerikansk. Dette krever pakken med FSD men gjør bilen 10% rimeligere.

Sjekk info her: www.tesla.com/no/roygunnarsenas/treatmentzero/noshitstainsonwhiteinterior

Bilde for ref:

Masch

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: Torsdag 22. Oktober 2020, klokken 10:02 »
Interessant alternativ, men håper at flere farger er tilgjengelige. Link-en virket ikke.

Mvh

Øyvind.h

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: Torsdag 22. Oktober 2020, klokken 10:03 »
Model 3 virker solid og feilfri. Med skvettlapper foran er det ikke samme problem med steinsprut som på de første leverte bilene. Tesla er ikke så gode på finish, men generell kvalitet virker bra.

PS2 er i andre enden av skalaen mtp feil foreløpig. Mitt inntrykk er foreløpig at alle vil få driftsstans før eller senere av de bilene som leveres nå. Meld deg inn i FB gruppen for å få litt innblikk i status.
Men - om et år bør feilraten være mye lavere slik at det ikke nødvendigvis bør trekke ned mtp valg av PS2.

Ut over det er det vel litt smak og behag. PS2 er etter mitt syn en vellykket bil designmessig, og jeg likte førerplassen. Bra nok infotainment, og jeg liker karosseriformen (kombikupe) bedre enn sedan.
Men akkurat nå ville jeg ikke hentet ut PS2, rett og slett fordi jeg kjører mye på fjellet på vinteren og vil ikke ha en bil med så høy havari-rate med barn i bilen.
« Siste redigering: Torsdag 22. Oktober 2020, klokken 10:05 av Øyvind.h »
Fotgjenger frem til ny bil ankommer :)
BMW ix3 bestilt
VW ID4 4WD reservert
Model Y Performance reservert
x Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Whitehartlane

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: Torsdag 22. Oktober 2020, klokken 10:09 »
Interessant alternativ, men håper at flere farger er tilgjengelige. Link-en virket ikke.

Mvh

Her er siden du skal havne på:
« Siste redigering: Torsdag 22. Oktober 2020, klokken 10:17 av Whitehartlane »

Masch

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: Torsdag 22. Oktober 2020, klokken 10:35 »
Rart at jeg ikke kom frem fra www.tesla.com/no/roygunnarsenas/treatmentzero/noshitstainsonwhiteinterior

Ser at eksempelbildet er for Standard Range Plus, mens jeg har lyst på Long Range.  KAn spørre hos Tesla ang muligheter for det og hva slags folje er tilgjengelige.

Jeg har null erfaring med folje, men tenker at også lebvetiden her er begrenset, spesielt på farget folje.

Hvorden flekker man på skader på foljen? Når begynner den å skrelle av og hva skjer da?

Muligens vil denne løsningen erstatte ett problem med et annet?

Masch

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #6 på: Torsdag 22. Oktober 2020, klokken 10:45 »
Model 3 virker solid og feilfri. Med skvettlapper foran er det ikke samme problem med steinsprut som på de første leverte bilene. Tesla er ikke så gode på finish, men generell kvalitet virker bra.

PS2 er i andre enden av skalaen mtp feil foreløpig. Mitt inntrykk er foreløpig at alle vil få driftsstans før eller senere av de bilene som leveres nå. Meld deg inn i FB gruppen for å få litt innblikk i status.
Men - om et år bør feilraten være mye lavere slik at det ikke nødvendigvis bør trekke ned mtp valg av PS2.

Ut over det er det vel litt smak og behag. PS2 er etter mitt syn en vellykket bil designmessig, og jeg likte førerplassen. Bra nok infotainment, og jeg liker karosseriformen (kombikupe) bedre enn sedan.
Men akkurat nå ville jeg ikke hentet ut PS2, rett og slett fordi jeg kjører mye på fjellet på vinteren og vil ikke ha en bil med så høy havari-rate med barn i bilen.

Helt enig, med deg ang. henting av PS2 nå, men her er det snakk om en bil som jeg ønsker om ett år. For meg virker det slik at de fleste feil hos PS2 er programmvaremessige, mens Tesla har problemer m/karosseriet.

Smak og behag som du sier, men for meg (igjen), foretrekker jeg PS2 som bil, men Tesla som Elbil.

Hvis det er slik at Model 3 har langt på vei løst lakkproblemer er det godt nok. Jeg var innom Tesla på Forus (Stavanger) i går og der hadde utstillingsmodell (rød) av Tesla X store skyggeområder i fremre døråpningene (v/hengslene).

Selgeren innrømmet at lakken var generelt myk og tynn, men at hvit og rød var best. Hvit var stortsett uten skyggeområder, mens rød var litt tykkere der den satt.  Ikke akkurat oppløftende.  Det er rød vi har mest lyst på.  Det jeg håper på er at Berlin begynner å levere biler før vi tar ut, men det er ganske usikkert i forhold til tidsramme.

Jeg har lest at myk lakk er et spesielt problem på "Fremont" biler pga strenge miljøkrav i California. Har også dårlig erfaring m/amerikanske biler fra før av, og hadde egentlig bestemt meg for "aldri mer"

Magnus Hansen

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #7 på: Torsdag 22. Oktober 2020, klokken 11:52 »
Per i dag er det jo Model 3 som både gir best rekkevidde og best kvalitet. Hvordan det ser ut om et år blir bare spekulasjoner. Det eneste du kan gjøre er å avvente noen måneder for å se an om Polestar har fått orden på problemene

hELgenen

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #8 på: Torsdag 22. Oktober 2020, klokken 12:34 »
Kvalitet er så mangt... Ikke alle kjøper den konklusjonen.
Men rekkevidde er jo korrekt

Masch

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #9 på: Torsdag 22. Oktober 2020, klokken 12:59 »
Kvalitet er så mangt... Ikke alle kjøper den konklusjonen.
Men rekkevidde er jo korrekt

Enig,

For meg er programvare bugs med ny programvare en annen sak (og nesten forventet) enn hvordan bilen er satt sammen, og panel gaps, og til og med manglende lakk er forsåvidt akseptabel så lenge bilen holder seg sammen over tid. Det som bekymrer meg er om mangel på lakk fører til rust, eller veldig rask, synlig slitasje, eller om andre maskinvareproblemer fører til at bilen mister verdi veldig raskt. Etter å ha snakket endel med Tesla, føler jeg meg nå forholdsvis trygg på at bilen kan ha endel skjønnhetsfeil, men at disse ikke skal forringe bruktverdi uten at Tesla ordner opp i de. Kjøper man en rød Tesla er det nærmest garantert at lakkeringen mangler noen steder, men røde Teslaer har ikke lavere brukverdi enn andre, og skal ikke ruste fortere. Da er det bare å leve med skyggen og la være å sammenligne med en BMW, der lakken har samme glans og finish overalt.

Øyvind.h

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #10 på: Torsdag 22. Oktober 2020, klokken 15:07 »
Helt enig, med deg ang. henting av PS2 nå, men her er det snakk om en bil som jeg ønsker om ett år. For meg virker det slik at de fleste feil hos PS2 er programmvaremessige, mens Tesla har problemer m/karosseriet.

Smak og behag som du sier, men for meg (igjen), foretrekker jeg PS2 som bil, men Tesla som Elbil.
Jeg opplever at problemene med PS2 primært er sw, men også en del hw. De jeg har sett ser strøkne ut, men ser det klages på "appelsinlakk" under klarlakken. Hvor synlig det er, hvor viktig det er og hvor utbredt det er vet jeg ikke. Ikke sikkert jeg hadde merket det eller brydd meg på egen bil, men noe er det på lakk der også. Og av Model 3 og PS2 er Model 3 soleklart å foretrekke mtp kvalitet og driftsstabilitet, per i dag. Men - PS2 vil garantert løfte seg betraktelig innen du skal kjøpe om et år, så det er bare å se an situasjonen.

Holdbarhet mtp sprut, skader etc er litt tidlig å si. Men jeg vil tro Poletar har lakkert bedre og mer solid enn Tesla. En Model 3 uten skvettlapper blir jo pepret og fort slitt i lakken. Men - skvettlapper satt jeg på Model X`en også, og jeg kommer til å montere på EQC`en. Når en kjører på hytteveier og ser hvordan bilsiden ser ut (gjelder bortimot alle moderne biler) blir det kjapt tydelig at en bør beskytte mot sprut uavhengig av hvor sterk lakken er. Moderne biler har brede hjul, og de stikker ofte langt ut i hjulbuen av designmessige årsaker.

Når det gjelder farge har jeg hatt to med mørk grå lakk og en sølv. Alle tre har holdt seg bra mtp riper/slitasje. Jeg vil gå for mørk grå igjen på Y`en om det blir Y på meg.
Fotgjenger frem til ny bil ankommer :)
BMW ix3 bestilt
VW ID4 4WD reservert
Model Y Performance reservert
x Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Masch

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #11 på: Torsdag 22. Oktober 2020, klokken 15:27 »
Nå er bestilling på Tesla lagt inn (anbefalt av selger for å låse pris) og satt på vent. Polestar er dessverre uaktuell pga rekkevidde; så får vi se hva som skjer innen den tiden jeg låser opp bestillingen. Mulig at Berlin er igang og lakken blir litt mer normal i forhold til andre biler.

Takk til alle for nyttige innspill!

ToWalkOrDrive

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #12 på: Torsdag 22. Oktober 2020, klokken 15:40 »
Nå er bestilling på Tesla lagt inn (anbefalt av selger for å låse pris) og satt på vent. Polestar er dessverre uaktuell pga rekkevidde; så får vi se hva som skjer innen den tiden jeg låser opp bestillingen. Mulig at Berlin er igang og lakken blir litt mer normal i forhold til andre biler.

Takk til alle for nyttige innspill!

Gratulerer! (hvis du gjennomfører kjøpet)
På mine to svarte Teslaer (over 6 år) har jeg ikke hatt noen problemer med lakken. At de ikke har lakkert perfekt på innsiden av dørene, som kommer til syne når en åpner døren, ser jeg ikke på som et problem.

Dersom du får bilen og den er full av ting med lakken du ikke er fornøyd med, og Tesla ikke, mot formodning, vil fikse, så kan du jo bare levere den tilbake på den returordningen de har innen 7 dager og få pengene igjen.
https://www.tesla.com/no_NO/support/tesla-return-policy?redirect=no
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018