Hjelp - Bytte av EL-bil

Startet av Sh87, tirsdag 27. oktober 2020, klokken 20:14

« forrige - neste »

Sh87

Hei alle👍

Vi skal bytte ut vår kjære Zoe (første utgave). Vi ønsker nå en bil der hele familien kan dra på tur i lag med OK rekkevidde. 2 voksne, barn på 4 og 7 år og en hund På 25kg (hundebur).

Hva anbefales?

Jeg har selv kommet over Tesla MS og e-Niro. Noen andre jeg bør få øynene opp for? Har satt meg ett tak på noe rundt 400.000.🤔🤞

Øyvind.h

#1
Ville nok vurdert eNiro om du skal bytte bil akkurat nå. Enyaq iV50 kan vel også være et alternativ, men usikker på når den kommer. ID4 1ST til 426 kan vel være et greit alternativ, men sprenger grensen litt.

Xpeng G3 er jo også et greit alternativ som kommer snart. Men ganske sært utseende (etter min smak, som heldigvis ikke trenger være førende for noen). CHAdeMO trekker også ned.

Leaf 62kWh er jo også innafor. CHAdeMO på den også, og ikke alt for god plass. Men - med takboks får en jo med en del.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Jeg liker Model S, men ville nok heller kjøpt en ny e-Niro enn en brukt Model S hvis økonomien styrer.
(En 2016 Model S 75D som har gått 99.400km koster faktisk over 400.000,- fra Tesla)

Model 3 er billig (450.000,- og 0,25% rente), men med en mellomstor hund i bur er kanskje ikke bagasjerommet optimalt?

Hvis e-Niro er stor nok innvendig, er den vanskelig å slå på pris, rekkevidde og garanti.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

amps

Jeg ser at Nissan Leaf e+ med 62kwh batteri er på tilbud til 300k nå, dette er jo en ganske bra pris. Ville vurdert den når prisen er så god.

Ellers er det jo MG ZS med 44kwh batteri til 250k.

Ville også sjekket ut den billigste Ford Mach-e, denne skal i teorien ha blitt satt ned med 40k, men den reduksjonen har vi ikke fått i Norge. Vet ikke om det kommer heller men kan jo være verdt å følge med på, da den vil komme innen budsjettet.

1000kwh

Den hunden og rekkevidde gjør jo kun en Model S aktuell.

Du får en facelift Model S til 400k. Hadde gått for det fremfor en eniro.

Sh87

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 20:26
Ville nok vurdert eNiro om du skal bytte bil akkurat nå. Enyaq iV50 kan vel også være et alternativ, men usikker på når den kommer. ID4 1ST til 426 kan vel være et greit alternativ, men sprenger grensen litt.

Xpeng G3 er jo også et greit alternativ som kommer snart. Men ganske sært utseende (etter min smak, som heldigvis ikke trenger være førende for noen). CHAdeMO trekker også ned.

Leaf 62kWh er jo også innafor. CHAdeMO på den også, og ikke alt for god plass. Men - med takboks får en jo med en del.

Det vil jo helt klart være en risiko med brukt TMS, en liten grunn for og tørre det er at jeg er mekaniker og gjør nok det meste selv. Fordelen er at med TMS kan jeg velge 4wd som bortfaller ved Niro.

CHAdeMO vil jeg helst unngå. Model 3 er jeg redd blir for liten.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA