Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruktbilpriser Model 3

Startet av 123kris, søndag 18. oktober 2020, klokken 09:38

« forrige - neste »

Wisd0m

SR+ ligger vel på samme pris ca. i dollar som Nissan leaf gjorde i 2013. Har hendt endel med bilene, men ikke nok til full avgift enda. Det er tatt ut mulighetsrommet med bomavgift og årsavgift.

daktari

Sitat fra: REN-BIL på mandag 15. mars 2021, klokken 19:07
Det er interessant med prisutviklingen. Ny teknologi som produseres i lavere volum har ofte en høyere pris enn alternativ kommersiell teknolog. Derfor støtter den norske stat avgiftsreduksjoner slik at elbil skal konkurrere med fossilt. Imidlertid sees det ingen prisreduksjon selv om Tesla har utviklet seg og skalert seg i over ti år nå. Gapet bare vokser og da vil jo statlig subsidiering bli en permanent nødvendighet? Alternativet er en solid økning i drivstoffkostnaden, kanskje både 2 og 3 gangen?

Det tar nok ti år til før prisene og teknologien er konkurransedyktig med dagens majoritet.

Blir spennende å se elbilstatistikken videre :)
Er ikke enig i det.
i3 har f.eks. i sin levetid fått økt batteriet fra ca 24 kWh til ca 40 kWh i 3 runder, prisen er lik.
Model S startet med 85 kWh (egentlig ca 81 kWh men leveres nå med ca 102 kWh, men samme eller lavere dollar-pris. Nesten en e-golf i batteriforskjell... Valutaen vår har derimot endret seg ganske mye. Jeg gav f.eks. ca 900 for en S90D i 2017, nå koster en LR dm ca 750.
Model 3 kom hit i 2019 på denne tiden; så raskt er det vanskelig å forvente en endring, allikevel har vel de nyeste bilene nå ca 82 kWh batteri vs ca 78 kWh som de første hadde - til samme pris.

Men hvorfor er du så opptatt å få på avgifter på biler tilbake? Er det ikke deilig at biler endelig ikke er tungt avgiftsbelagt? bør vi ikke øke CO2, NOx, tobakk-, sukker- og alkoholavgiftene i stedet?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

REN-BIL

#437
Sitat fra: daktari på onsdag 17. mars 2021, klokken 20:39
Er ikke enig i det.
i3 har f.eks. i sin levetid fått økt batteriet fra ca 24 kWh til ca 40 kWh i 3 runder, prisen er lik.
Model S startet med 85 kWh (egentlig ca 81 kWh men leveres nå med ca 102 kWh, men samme eller lavere dollar-pris. Nesten en e-golf i batteriforskjell... Valutaen vår har derimot endret seg ganske mye. Jeg gav f.eks. ca 900 for en S90D i 2017, nå koster en LR dm ca 750.
Model 3 kom hit i 2019 på denne tiden; så raskt er det vanskelig å forvente en endring, allikevel har vel de nyeste bilene nå ca 82 kWh batteri vs ca 78 kWh som de første hadde - til samme pris.

Men hvorfor er du så opptatt å få på avgifter på biler tilbake? Er det ikke deilig at biler endelig ikke er tungt avgiftsbelagt? bør vi ikke øke CO2, NOx, tobakk-, sukker- og alkoholavgiftene i stedet?


Hei.
Her var jeg litt for rask med (min løse) påstand! Takk for at du sa i mot. Jeg satte meg derfor ned for å gjøre et regne-eksempel. Nissan Leaf er vel en klassiker med stort volum. Tok derfor denne som utgangspunkt. Regnet på en 2014 versus 2020 modell. Jeg har da regnet en pris /kWh samt justert 2014 til 2020 tall.

Resultatene synes jeg er overraskende, tilsynelatende har en Leaf 2020 blitt 88. 000 kr dersom man bare ser på 2014 versus 2020 tall. Justert for 2020 tall er differansen ca 53.000kr. Dersom man tenker pris/kWh ser vi at pris har falt med 28% (2020 tall pris/kWh). Ser vi i tillegg på dollarkurs, så har denne økt med 44%. Totalt har altså en leaf blitt 50 % rimeligere på 6 år gitt disse forutsetningene?

Nei, det er nok bare å skynde seg å kjøpe elbil nå før finansdepartementet snoker opp dette regnestykket :)


daktari

Sitat fra: REN-BIL på onsdag 17. mars 2021, klokken 21:45
Sitat fra: daktari på onsdag 17. mars 2021, klokken 20:39
Er ikke enig i det.
i3 har f.eks. i sin levetid fått økt batteriet fra ca 24 kWh til ca 40 kWh i 3 runder, prisen er lik.
Model S startet med 85 kWh (egentlig ca 81 kWh men leveres nå med ca 102 kWh, men samme eller lavere dollar-pris. Nesten en e-golf i batteriforskjell... Valutaen vår har derimot endret seg ganske mye. Jeg gav f.eks. ca 900 for en S90D i 2017, nå koster en LR dm ca 750.
Model 3 kom hit i 2019 på denne tiden; så raskt er det vanskelig å forvente en endring, allikevel har vel de nyeste bilene nå ca 82 kWh batteri vs ca 78 kWh som de første hadde - til samme pris.

Men hvorfor er du så opptatt å få på avgifter på biler tilbake? Er det ikke deilig at biler endelig ikke er tungt avgiftsbelagt? bør vi ikke øke CO2, NOx, tobakk-, sukker- og alkoholavgiftene i stedet?


Hei.
Her var jeg litt for rask med (min løse) påstand! Takk for at du sa i mot. Jeg satte meg derfor ned for å gjøre et regne-eksempel. Nissan Leaf er vel en klassiker med stort volum. Tok derfor denne som utgangspunkt. Regnet på en 2014 versus 2020 modell. Jeg har da regnet en pris /kWh samt justert 2014 til 2020 tall.

Resultatene synes jeg er overraskende, tilsynelatende har en Leaf 2020 blitt 88. 000 kr dersom man bare ser på 2014 versus 2020 tall. Justert for 2020 tall er differansen ca 53.000kr. Dersom man tenker pris/kWh ser vi at pris har falt med 28% (2020 tall pris/kWh). Ser vi i tillegg på dollarkurs, så har denne økt med 44%. Totalt har altså en leaf blitt 50 % rimeligere på 6 år gitt disse forutsetningene?

Nei, det er nok bare å skynde seg å kjøpe elbil nå før finansdepartementet snoker opp dette regnestykket :)
Bra regnestykke, selv om vi nå er off topic. I NAF-testen også ser vi Citroen e-C4 som går 260 km, samme pris (350.000) som man betalte for en e-Golf (24 kWh)som gikk 130 km på vinteren for 5 år siden.

Tilbake til topic er det jo interessant om varmepumpe-Model 3 (-21-modeller) vil føre til et raskere tap i bruktpris på de uten. Såvidt jeg forstår gikk vel den nye modellen 130 km lenger i år enn i fjor, 400 vs 530, dog var det våt vei i fjor som kanskje utgjør halvparten.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Wisd0m

Tipper vi ser helt normale avskrivninger på Model 3. Foreløpig så er det jo relativt lavt. Regn med verditap på 35-50 kNOK/år. Litt avhengig av modell.

THE

Sitat fra: daktari på torsdag 18. mars 2021, klokken 10:10

Tilbake til topic er det jo interessant om varmepumpe-Model 3 (-21-modeller) vil føre til et raskere tap i bruktpris på de uten. Såvidt jeg forstår gikk vel den nye modellen 130 km lenger i år enn i fjor, 400 vs 530, dog var det våt vei i fjor som kanskje utgjør halvparten.

Vintertesten i fjor gikk også i lavere temperaturer, og Model 3 2021 fikk mange negative høydemeter ned til Ringebu som medfører mange km ekstra rekkevidde. Forskjellen i rekkevidde på Model 3 med og uten varmepumpe blir nok mye mindre enn det virker som ved å sammenligne resultatene fra disse to testene. I årets test med -5 til +3 grader er det også ganske optimale temperaturer for varmepumpe. Jeg er usikker på hvor mye bruktprisen påvirkes av varmepumpe eller ikke, men det er jo andre forbedringer som kom samtidig som varmepumpe ble implementert, og det bør jo resultere i litt lavere pris på eldre (t.o.m. Q3 produserte) TM3 vil jeg tro.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Moas

Sitat fra: daktari på torsdag 18. mars 2021, klokken 10:10
Sitat fra: REN-BIL på onsdag 17. mars 2021, klokken 21:45
Sitat fra: daktari på onsdag 17. mars 2021, klokken 20:39
Er ikke enig i det.
i3 har f.eks. i sin levetid fått økt batteriet fra ca 24 kWh til ca 40 kWh i 3 runder, prisen er lik.
Model S startet med 85 kWh (egentlig ca 81 kWh men leveres nå med ca 102 kWh, men samme eller lavere dollar-pris. Nesten en e-golf i batteriforskjell... Valutaen vår har derimot endret seg ganske mye. Jeg gav f.eks. ca 900 for en S90D i 2017, nå koster en LR dm ca 750.
Model 3 kom hit i 2019 på denne tiden; så raskt er det vanskelig å forvente en endring, allikevel har vel de nyeste bilene nå ca 82 kWh batteri vs ca 78 kWh som de første hadde - til samme pris.

Men hvorfor er du så opptatt å få på avgifter på biler tilbake? Er det ikke deilig at biler endelig ikke er tungt avgiftsbelagt? bør vi ikke øke CO2, NOx, tobakk-, sukker- og alkoholavgiftene i stedet?


Hei.
Her var jeg litt for rask med (min løse) påstand! Takk for at du sa i mot. Jeg satte meg derfor ned for å gjøre et regne-eksempel. Nissan Leaf er vel en klassiker med stort volum. Tok derfor denne som utgangspunkt. Regnet på en 2014 versus 2020 modell. Jeg har da regnet en pris /kWh samt justert 2014 til 2020 tall.

Resultatene synes jeg er overraskende, tilsynelatende har en Leaf 2020 blitt 88. 000 kr dersom man bare ser på 2014 versus 2020 tall. Justert for 2020 tall er differansen ca 53.000kr. Dersom man tenker pris/kWh ser vi at pris har falt med 28% (2020 tall pris/kWh). Ser vi i tillegg på dollarkurs, så har denne økt med 44%. Totalt har altså en leaf blitt 50 % rimeligere på 6 år gitt disse forutsetningene?

Nei, det er nok bare å skynde seg å kjøpe elbil nå før finansdepartementet snoker opp dette regnestykket :)
Bra regnestykke, selv om vi nå er off topic. I NAF-testen også ser vi Citroen e-C4 som går 260 km, samme pris (350.000) som man betalte for en e-Golf (24 kWh)som gikk 130 km på vinteren for 5 år siden.

Tilbake til topic er det jo interessant om varmepumpe-Model 3 (-21-modeller) vil føre til et raskere tap i bruktpris på de uten. Såvidt jeg forstår gikk vel den nye modellen 130 km lenger i år enn i fjor, 400 vs 530, dog var det våt vei i fjor som kanskje utgjør halvparten.
Ikke slik jeg husker egolfen min. Den kostet bare 260 med vinterhjul fra Møller, men til gjengjeld gikk den kun 70-80 km på motorveien om vinteren, hvorav knapt 40 km med varme.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

hemi

jeg gav godt over 300 for min første e-golf... i -25 ville den ikke gå TR bærum ski engang ;) solgt etter 5 uker, hvor den stod mye på verksted. drittbil.

Moas

Sitat fra: hemi på torsdag 18. mars 2021, klokken 12:15
jeg gav godt over 300 for min første e-golf... i -25 ville den ikke gå TR bærum ski engang ;) solgt etter 5 uker, hvor den stod mye på verksted. drittbil.
Det var bare en kort periode i januar 2016 at det var så kaldt i dette område, men rekkevidden var dårlig uten vp ja.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

hemi

ble stående 2,5 timer og noe i ladekø (fikk sitte inne på mcd heldigvis) kan si at kald egolf ikke lader fort, kom oss ikke hjem fra ski engang, måtte lade på lysaker for å komme til bekkestua... elbiler har kommet seg heldigvis! :)

Contango

Bruktbilpriser på ikke alt for dyre biler som reelt sett erstatter fossilbiler vil holde seg OK er min hypotese. Og M3 er en fullgod erstatning mener jeg. Men jeg har ett lite spørsmålstegn dersom Tesla velger å åpne opp for andre på ladestasjonene. Tesla er en god erstatning for fossil ikke minst pga tilgjengeligheten og enkeltheten ved lading.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hemi på torsdag 18. mars 2021, klokken 18:06
ble stående 2,5 timer og noe i ladekø (fikk sitte inne på mcd heldigvis) kan si at kald egolf ikke lader fort, kom oss ikke hjem fra ski engang, måtte lade på lysaker for å komme til bekkestua... elbiler har kommet seg heldigvis! :)

Nå kjører jo du fetere elbiler til daglig i disse dager, men for folk som forventer å måtte stå i lang ladekø ofte hadde det jo ikke vært feil med en strømgenerator....eller en elbil som passer bruken.... Enten en dyr med 2,8kW https://www.hyttetorget.no/honda-30-m-tradlosfjernstart , eller en billig som denne:
Tesla Model Y                         2021-

lars667

Sitat fra: Contango på torsdag 18. mars 2021, klokken 23:22
Bruktbilpriser på ikke alt for dyre biler som reelt sett erstatter fossilbiler vil holde seg OK er min hypotese. Og M3 er en fullgod erstatning mener jeg. Men jeg har ett lite spørsmålstegn dersom Tesla velger å åpne opp for andre på ladestasjonene. Tesla er en god erstatning for fossil ikke minst pga tilgjengeligheten og enkeltheten ved lading.

Hvis de åpner opp for andre, håper jeg fortsatt vi med Tesla vil ha en fordel med pris, lettvinthet osv. Kanskje det kan gjøre at vi får beholde lave priser på lading, siden Tesla vil dra inn en god del mer penger på ladere som nå står mye tomme.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

hemi

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 19. mars 2021, klokken 09:46
Sitat fra: hemi på torsdag 18. mars 2021, klokken 18:06
ble stående 2,5 timer og noe i ladekø (fikk sitte inne på mcd heldigvis) kan si at kald egolf ikke lader fort, kom oss ikke hjem fra ski engang, måtte lade på lysaker for å komme til bekkestua... elbiler har kommet seg heldigvis! :)

Nå kjører jo du fetere elbiler til daglig i disse dager, men for folk som forventer å måtte stå i lang ladekø ofte hadde det jo ikke vært feil med en strømgenerator....eller en elbil som passer bruken.... Enten en dyr med 2,8kW https://www.hyttetorget.no/honda-30-m-tradlosfjernstart , eller en billig som denne:

vi har en haug honda generatorer på jobb i ymse størrelser, så tro meg, jeg har ladet på generator før ;)
Men trodde virkelig TR ski var mulig!

Kjører faktisk ikke elbil om dagen, elbilfri etter 5-6 år som elbilist. Gidder ikke bytte til elbil igjen før noen lager en el-SUV (ikke konebil "suv" )

Electric cars in Norway

#449
Apropos "Bruktbilpriser Model 3" som denne tråden heter,,, jeg synes bruktbil prisene på Finn holder seg bra :+1: som bilde viser så er dette den billigste nå og den er 358' og det er totalt 183 stk brukte model 3 til salgs.

Tipper det blir slik fremover også, litt ned når model Y kommer, kansje?
Jeg lurer på om vi kommer under 300' når model Y  kommer fra Berlin i september?

Nei, kansje ikke... vet ikke, hva tror dere?

Tenker at for en TM3 som har gått langt, det er jo noen TM3 drosjer også I Oslo og de ruller jo ofte 300 til 400 kilometer bare på et nattskift.

I så fall er det et kupp for en 2019 TM3. Dersom den går for under 300'

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA