Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruktbilpriser Model 3

Startet av 123kris, søndag 18. oktober 2020, klokken 09:38

« forrige - neste »

trykkertor

Sitat fra: jkirkebo på søndag 31. januar 2021, klokken 23:08
Sitat fra: trykkertor på søndag 31. januar 2021, klokken 17:28
Og for dem som skriver at alt under 1300kg kapasitet er ingen vits, så finner jeg mye vits med langt mindre kapasitet.
Sykler, vaskemaskin, hageavfall, sofa, kjøleskap, ved, motorsykler, osv......

For noen er det en vits, for andre ikke. Vi har en campingvogn på vei, med tillatt totalvekt 1300kg. Kan ikke bilen trekke den så har jeg ikke bruk for hengerfeste.
Så hvis du ikke kan trekke campingvogn på 1300kg, så har du heller ikke bruk for nytten av mindre oppdrag?
(Og ikke kom med alt vås om at da bruker du en annen bil, eller låner en bil. For da trenger du ikke festet til 1300kg heller :) )

jkirkebo

Sitat fra: trykkertor på søndag 31. januar 2021, klokken 23:50
Sitat fra: jkirkebo på søndag 31. januar 2021, klokken 23:08
Sitat fra: trykkertor på søndag 31. januar 2021, klokken 17:28
Og for dem som skriver at alt under 1300kg kapasitet er ingen vits, så finner jeg mye vits med langt mindre kapasitet.
Sykler, vaskemaskin, hageavfall, sofa, kjøleskap, ved, motorsykler, osv......

For noen er det en vits, for andre ikke. Vi har en campingvogn på vei, med tillatt totalvekt 1300kg. Kan ikke bilen trekke den så har jeg ikke bruk for hengerfeste.
Så hvis du ikke kan trekke campingvogn på 1300kg, så har du heller ikke bruk for nytten av mindre oppdrag?
(Og ikke kom med alt vås om at da bruker du en annen bil, eller låner en bil. For da trenger du ikke festet til 1300kg heller :) )

Kan den ikke trekke 1300kg så må jeg ha en annen bil til å trekke de 1300kg. Det kunne vært fint å kunne trekke vogna med Model 3 også siden den har en del lavere forbruk, men det går altså ikke. X må ta jobben.

Mindre oppdrag går i teorien med 1000kg, men nyttelasten blir da bare 515kg med min varehenger og det er sjelden jeg kjører så små lass.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RJK

Ved bruktbilkjøp på ICE-biler, så er det ikke kjempeviktig om kroken kjøpes til ny bil, så lenge bilen er godkjent for å trekke tilhenger.  Da kan man få det installert, gjerne som rabatt fra forhandler. Lettere å få montert på krok verdt 12-15 K, men som forretningen kanskje bare betaler 3-4 K + arbeidstid for en på verkstedet, enn å prute ned tilsvarende sum.


Slik jeg har forstått det, er kun de TM3 som bestilles med det fra fabrikk, som får dette godkjent for å trekke vekt. Ettermontert, om man får det, vil dermed ikke kunne brukes til annet enn sykkelstativ eller bagasjeboks.


De som da ville vurdert å kjøpe TM3, og trenger krok, må derfor velge en hvor dette er installert fra fabrikk. Bilen med krok vil derfor være aktuell for både de som trenger krok, og de som ikke trenger det, med unntak for de som spesifikt leter etter bil uten.


Om det er så mange, sammenlignet med de som leter etter bil med krok, skal jeg ikke gjette på. Men jo flere som er ute etter "din" bil, dess større sjanse er det for at du får salget, og kanskje til en bedre pris enn du kunne fått om den manglet dette.


Men det blir jo uansett opp til den som kjøper bilen som ny, om de 10 K er verdt kostnaden, mot risikoen for at et salg ikke gir noe igjen for utlegget.


Selv vurderer jeg å koste på et hengerfeste på egen bil (Kona), selv om jeg ikke får trekke noe etter bilen, men fordi jeg ønsker muligheten for å fete på et sykkelstativ, og jeg ikke finner noe som er godkjent for feste på bakluka for min bil. Jeg ønsker ikke å feste sykler på taket.


Skulle jeg byttet til TM3, så hadde uansett bil uten krok vært aktuelt. På den annen side ville jeg nok heller valgt ny bil, enn å betale så godt som nybilpris på en brukt. Slik det ser ut nå, er prisforskjellen alt for liten til at jeg hadde kjøpt brukt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Dieselgubben

Er ganske sikker på at TM3 uten hengerfeste er mer tungsolgt enn de uten. De uten går dessuten 20-30 k lavere i pris. Så det er vel verdt å koste på seg hengerfeste når man kjøper bil.

Loff

i-Mieven fekk montert (brukt) krok så snart den kom i hus, og hadde aldri blitt kjøpt uten at den var så billig (29000). I min verden er bil uten krok ingen bil, kun leketøy. Trur det er såpass mange med samme holdning at det er fornuftig å ta det med, men ser at det kan være mindre behov blant byfolk?
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

kaiat

Fungerer på å kjøpe meg brukt TM3 etterhvert og kan si såpass at en bil uten hengerfeste er uaktuell for min del. Faktisk er det muligheten for hengerfeste med noenlunde anstendig tillatt hengervekt som i det hele tatt får meg til å vurdere TM3.

Wabby

Sitat fra: kaiat på mandag 01. februar 2021, klokken 09:06
Fungerer på å kjøpe meg brukt TM3 etterhvert og kan si såpass at en bil uten hengerfeste er uaktuell for min del. Faktisk er det muligheten for hengerfeste med noenlunde anstendig tillatt hengervekt som i det hele tatt får meg til å vurdere TM3.

Personlig så ville jeg ikke kjøpt brukt. Lånte en pre-facelift TM3 mens min nye 2021 var på service. For en forskjell. Pre-facelift var mer skranglete og mer plastikk følelse.
TM3P 2021 - Oslo

Thalgar

Sitat fra: kaiat på mandag 01. februar 2021, klokken 09:06
Fungerer på å kjøpe meg brukt TM3 etterhvert og kan si såpass at en bil uten hengerfeste er uaktuell for min del. Faktisk er det muligheten for hengerfeste med noenlunde anstendig tillatt hengervekt som i det hele tatt får meg til å vurdere TM3.

Det at Tesla gjorde hengarfeste tilgjengeleg seinare, men utan sjans til ettermontering, er den verste fingeren til tidlege bestillarar eg har sett.
Model Y LR Quicksilver, 2023

chargedup

Sitat fra: Thalgar på mandag 01. februar 2021, klokken 11:12
Det at Tesla gjorde hengarfeste tilgjengeleg seinare, men utan sjans til ettermontering, er den verste fingeren til tidlege bestillarar eg har sett.
Og nettopp det er grunnen til at hengerfeste pr nå har vært priset høyere i bruktmarkedet. Ingen av de rundt 7000 første bilene som ble levert hadde mulighet for hengerfeste. Det har til nå vært et mindre utvalg av biler med hengerfeste og de som ser etter bruktbil med det, må betale mer pga etterspørsel. Om man får igjen pengene (eller får avkastning som til nå) for hengerfeste ved kjøp av nybil idag og salg om 1-2 år er usikkert. For de som fikk bil ila sommeren 2019 viser det seg at det har vært en god investering da det gjerne har vært priset minst 20' (gjerne 30-40') høyere enn de uten.
Til nå har hengerfeste vært det eneste tilvalget man minimum fikk igjen pengene for. Eksteriør/interiørfarger og FSD har i det store og hele på finn (utgangspunkt i prisene der og markedet som Norge) gitt negativ avkastning i forhold til innkjøpspris, men man skal jo også trives med bilen.

*Kommenterer her kun bruktbilprisen, ikke om det er riktig eller galt med mulighet for å endre vognkort fra Teslas side.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

hemi

Sitat fra: Thalgar på mandag 01. februar 2021, klokken 11:12
Sitat fra: kaiat på mandag 01. februar 2021, klokken 09:06
Fungerer på å kjøpe meg brukt TM3 etterhvert og kan si såpass at en bil uten hengerfeste er uaktuell for min del. Faktisk er det muligheten for hengerfeste med noenlunde anstendig tillatt hengervekt som i det hele tatt får meg til å vurdere TM3.

Det at Tesla gjorde hengarfeste tilgjengeleg seinare, men utan sjans til ettermontering, er den verste fingeren til tidlege bestillarar eg har sett.
det og at den var mye dyrere i starten og? :p

Thalgar

Sitat fra: hemi på mandag 01. februar 2021, klokken 12:02
Sitat fra: Thalgar på mandag 01. februar 2021, klokken 11:12
Sitat fra: kaiat på mandag 01. februar 2021, klokken 09:06
Fungerer på å kjøpe meg brukt TM3 etterhvert og kan si såpass at en bil uten hengerfeste er uaktuell for min del. Faktisk er det muligheten for hengerfeste med noenlunde anstendig tillatt hengervekt som i det hele tatt får meg til å vurdere TM3.

Det at Tesla gjorde hengarfeste tilgjengeleg seinare, men utan sjans til ettermontering, er den verste fingeren til tidlege bestillarar eg har sett.
det og at den var mye dyrere i starten og? :p

Det er mindre ille enn at ein fekk ein permanent mindre funksjonell bil berre fordi ein var to månadar for tidleg ute.
Model Y LR Quicksilver, 2023

najtrox

Min første Model 3 ble levert i Februar 2019, og vi få som tok tidlig levering da gikk glipp av oppgradering fra EAP => FSD , alternativt 40 000 i rabatt og vanlig AP. Kjipt, men man treffer og bommer med Tesla.

Oppsummert ser jeg at folk har ulike behov, men poenget om at det er mange flere biler uten hengerfeste, samt. at det øker bruksområde tyder vel på at det er et lurt valg mtp bruktbilpriser.

emurof

Sitat fra: najtrox på torsdag 28. januar 2021, klokken 23:24Har sett litt gjennom de siste sidene, men ikke funnet noe umiddelbart.
Ved kjøp av ny M3, er det noen farger man bør velge foran andre? Og er hengerfeste noe man får igjen på bruktmarkedet? Har en MSM m/hengerfeste i bestilling, men vurderer hvit og da evt. droppe hengerfeste da det nok blir å bytte til Y ila noen år.

Sort var jo standardfarge før, men lakken får veldig lett synlige merker. Den hvite kamuflerer derimot merker mye bedre (og sannsynligvis er lakken i seg selv også bedre, med multicoat og greier) så det er enklere å få bilen til å se pen ut.

JorEl

Sitat fra: najtrox på mandag 01. februar 2021, klokken 15:27
Min første Model 3 ble levert i Februar 2019, og vi få som tok tidlig levering da gikk glipp av oppgradering fra EAP => FSD , alternativt 40 000 i rabatt og vanlig AP. Kjipt, men man treffer og bommer med Tesla.
Den var lei!
Husker godt dette, siden jeg hadde en kompis som jeg fikk en referal på. Han fikk sin FSD med på kjøpet, mot at han tok ut bilen. Han kunne kanselert og fått en billigere.
Du som fikk ingenting, burde sendt et brev til Tesla-kundeservice.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. februar 2021, klokken 00:08
Sitat fra: trykkertor på søndag 31. januar 2021, klokken 23:50
Sitat fra: jkirkebo på søndag 31. januar 2021, klokken 23:08
Sitat fra: trykkertor på søndag 31. januar 2021, klokken 17:28
Og for dem som skriver at alt under 1300kg kapasitet er ingen vits, så finner jeg mye vits med langt mindre kapasitet.
Sykler, vaskemaskin, hageavfall, sofa, kjøleskap, ved, motorsykler, osv......

For noen er det en vits, for andre ikke. Vi har en campingvogn på vei, med tillatt totalvekt 1300kg. Kan ikke bilen trekke den så har jeg ikke bruk for hengerfeste.
Så hvis du ikke kan trekke campingvogn på 1300kg, så har du heller ikke bruk for nytten av mindre oppdrag?
(Og ikke kom med alt vås om at da bruker du en annen bil, eller låner en bil. For da trenger du ikke festet til 1300kg heller :) )

Kan den ikke trekke 1300kg så må jeg ha en annen bil til å trekke de 1300kg. Det kunne vært fint å kunne trekke vogna med Model 3 også siden den har en del lavere forbruk, men det går altså ikke. X må ta jobben.

Mindre oppdrag går i teorien med 1000kg, men nyttelasten blir da bare 515kg med min varehenger og det er sjelden jeg kjører så små lass.

Har sett forbrukstall fra USA på Model 3 med tung og stor henger, og det var et veldig stort forbruk. Kanskje drivlinje er optimalisert på størrelsen/vekten som er på en bil uten henger, og at det dermed blir som en for tungt giret bil i oppoverbakke, som bare sluker bensinen.
https://insideevs.com/news/405456/video-tow-tesla-model-3-range/
Er ikke så sikker på at Model X-forbruket ville vært større på bil med f.eks. campingvogn.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA