Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruktbilpriser Model 3

Startet av 123kris, søndag 18. oktober 2020, klokken 09:38

« forrige - neste »

TøddiVedder

Bruktprisene er jo ikke latterlig dyrt, når man kan få LR AWD med FSD til 419.000. Koster jo 540.000 ny og er 1,5 år gammel.

hemi

Jeg solgte fordi jeg var lei liten sedan, bilen er utrolig fin og morsom å kjøre, jeg må si jeg har likt den godt, men mangel på hengerfeste og plass, samt bare så basic ting som at ski ikke gikk på skrått inn bak med nedlagte seter uten at passasjer måtte være 160cm irriterte meg (har 180-195cm alpinski der ca alltid) For meg var alltid 3'ern litt stor for praktisk bybil, og for liten til alt annet. Det den derimot gjorde bra var stoler og morrofaktor.

Byttet model 3 til SUV. Hadde endel uker med litt bil limbo mens jeg ventet på ny SUV,  kjørte  da audi a3, må si det er litt sjokkerende hvor mye mer ting og bagasje man får med seg i en liten audi a3 vs model 3, der det er krise med 1 hjulsett i teslaen, fikk du lett med deg 2 i a3'en. 

Fjerning av elbil fordeler var for meg også en faktor, jeg gateparkerte flere ganger i uken der det var gull å kunne sette fra seg elbilen og bare løpe. når jeg  må betale og kuke med app og 2 timers regler osv, kan jeg like gjerne kjøre fossilt. En venn løste dette ved å kjøpe buddy, ref mc reg, jeg løste det med suv ;)

Jeg tror 3 får seg en hard knekk når Y kommer, den er så mye mer praktisk og passer den norske bilbruken mye bedre. Jeg er dog usikker på om jeg skal gidde å ta ut min Y performance, da 100 liters tank og 3500kg hengervekt er helt fantastisk.

turfsurf

Sitat fra: TøddiVedder på tirsdag 03. november 2020, klokken 10:49
Bruktprisene er jo ikke latterlig dyrt, når man kan få LR AWD med FSD til 419.000. Koster jo 540.000 ny og er 1,5 år gammel.
Nei, den koster ikke 540k ny. En ny TM3 koster det, men det er jo ikke samme bilen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

stefse

Jeg tror flesteparten av 3 eierne er alminnelige folk som ikke gidder å styre med bilbytte ofte, hvis de er fornøyd med den de har. De som flipper biler hver måned er vel allerede på finn med sin model 3, til fordel for kjøperne. Når disse har gjort seg ferdig, er det godt mulig prisene stabiliserer seg. Det har vi sett med bla. eGolf og andre modeller når oppgraderinger har kommet.
Selvsagt er det lite plass til dekkene som må inn i bilen ved disse raske bilbyttene, men med både hengerfeste og skiboks ser jeg ikke plassproblemet i hverdagen. Men folk har ulike behov, og hvis behovet er å sitte på en krakk mens man frakter en kubikk luft over hodet,  så er nok SUV fremdeles tingen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hemi

Hadde min fra mars 2019 til sept 2020, føler det er leeenge. timingen var gunstigere enn okt også med 60-120k.

"krakken" i SUV'en er 18 veis og tysk. Fin krakk. sportsbilen aka kosebilen sliter ut noen sett med dekk i året, og har flere hjulsett, så er litt logistikk.

vi får se om 1 år hva en model 3 LR koster og performance, umulig å si.


TøddiVedder

Ikke samme bil?
Så alle biler som endrer noe ved "nytt modellår" er ikke samme bilen?
Hadde vært kjekt med varmepumpe, men er ikke veldig nødvendig på en bil som går så langt uten.

stefse

Sikkert en fornøyelse. Selv tilbringer jeg egentlig ikke nok tid i, og med bil, til at jeg kan forsvare slike bilvalg, eller bruke tid på å bytte ofte, enn si få dem reklamert og reparert i tide og utide. Jo mer kompleks bilen er, jo mere greier er det som fører til slikt prakk. Min preferanse heller uansett mot mer sportslige modeller, uten at det må bli ukomfortabelt å kjøre.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

turfsurf

#217
Sitat fra: TøddiVedder på tirsdag 03. november 2020, klokken 12:37
Ikke samme bil?
Så alle biler som endrer noe ved "nytt modellår" er ikke samme bilen?
Hadde vært kjekt med varmepumpe, men er ikke veldig nødvendig på en bil som går så langt uten.
Det er ikke samme bil nei, når det er gjort mange forbedringer. Det er minst like riktig å si at det ikke er samme bil som å si at den "koster 540k" nå. TM3 LR mars 2019 har aldri kostet 540k.

Kjøper jeg en ny TM3 nå får jeg en bil med bedre støydemping, bedre interiør, bedre rekkevidde, bedre lys og varmepumpe. Den vil og ha høyrere restverdi når jeg selger den. Lett verdt 50k.

I tillegg har den ikke halvslitte dekke, uvisse småskader og steinsprut, 1,5år mindre garantitid og uviss behandling av forrige eier.

I tillegg vil rentekampanjen ha mye å si for mange.

Edit: Jeg er ikke på utkikk etter brukt TM3, selv om jeg vurderte det som ventepølse for ett halvt år siden. Ressonnementet over bruker jeg dog hver gang jeg har vurdert ny bil vs nybrukt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Olemann


Artig tråd dette, hadde blitt enda morsommere om man anvendte "innsider-regler" og alle innlegg begynte slik:

Jeg skal SELGE min brukte TM3 og derfor ønsker og håper jeg prisen holder seg høy og i alle fall ikke dumpes.
Her er hvordan jeg snakker prisen OPP på brukte TM3:

ELLER:

Jeg skal KJØPE brukt TM3 og derfor ønsker jeg å presse prisen ned, aller helst dumpe den.
Her er hvordan jeg snakker prisen NED på brukte TM3:

Tjafsaren

Kall det hva du vil, men når du har en modell som mangler veldig mye av utstyret og endringer som er kommet på nåværende/kommende biler: så er det falsk markedsføring å benytte en fiktiv pris på «ny koster 440'», når dette ikke er tilsvarende din bil.. da må en benytte prisen man kjøpte for inkludert utstyret som følger med..

erikaak

#220
Min kostet 530 ny sommeren 2019. Samme konfig koster 520 i dag. No-brainer for min del. Kjører videre med et stort smil! (spesielt fordi jeg fikk den for 495 med lakkforsegling til 10000 kr og 1500km på telleren)
TM3LR (rød) aug 19, 38'km - Solgt mars 22.
TMYLR (hvit/svart/20") bestilt 12/3-22, utlevert 20/12-22.

TøddiVedder

Erikaak. Jeg også. Vurderer ikke å bytte en gang.

advale

Sitat fra: Olemann på tirsdag 03. november 2020, klokken 13:52
og håper jeg prisen holder seg høy og i alle fall ikke dumpes.

Tja, hvis man fulgte litt med så kunne man fint solgt bilen før prisnedgangen. Det gikk masse rykter om forbedringer i 3. Samt at prisen skulle tilbake etter valutaen ble normalisert er no-brainer vil jeg si, spørsmålet var bare når. På samme måten som alle vet at prisen vil få en knekt når Y nærmer seg. Da hjelper det liksom ikke å komme etterpå og syte og klage over at prisene dumpes  :laugh:


TøddiVedder

I min eietid har prisen gått opp og så ned igjen. Samme nivå som når jeg kjøpte. Men den har fått forbedringer og rentekampanje.
Bra for de som skal kjøpe nå. Jeg skal ha min leeenge.

lars667

For meg var det heldig at det kom noen nye features på den nye kjerra, men jeg vil ikke si at de er så voldsomme at de gjør det til en helt annen bil og i seg selv gir disse flere. Trådløs lading i konsoll, det ordner du for noen hundrelapper. Ekstra støydemping kan en også ordne greit, selv om det kanskje er vanskelig å fikse akkurat vinduet. Elektrisk bakluke? Tja, en har vel fortsatt ikke bein-deteksjon eller noe som virkelig hadde gjort det praktisk? Varmepumpe ser jeg ikke som veldig viktig etter et par sesonger i e-Golf med varmepumpe. Det gjør bilen litt mer effektiv en stund, ikke når du virkelig trenger ekstra effektivitet (når det er -10-20). Uansett en marginal forbedring som både gir økt kompleksitet og litt mindre frunk (kunne sannsynligvis tenkt meg mer plass der). Forhåpentligvis er det dog en del andre feilrettinger/justeringer som ikke kommer så godt fram. Vegansk ratt er vel både + og - ettersom hvem du spør.

Men etter hver en prisjustering av Tesla-biler ser en et nytt hylekor. Jeg var selv del av hylekoret da e-Golf-prisene ble dumpet rett etter at jeg kjøpte meg demobrukt bil hehe. Sånn er det bare, disse prisene på elbiler er veldig uforutsigbare, og sånn vil det nok være til hele bilparken er elektrisk (i det store og hele).
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA