Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruktbilpriser Model 3

Startet av 123kris, søndag 18. oktober 2020, klokken 09:38

« forrige - neste »

Texans

Hva er folk villige til å betale for en M3 med normal km stand nå?
Går tregt i salget selv for de billigste som ligger ute kontra før prisjusteringen.

adamjttk

From a perspective of a person who gets his brand new model 3 Performance (white) for 514k NOK in few weeks:

1. almost all used model 3 prices on finn are "naive" or "wishful thinking" to say the least
2. There is a model 3 Perf. white - almost 2 years old (03.2019) with 30.000 km driven for 510k NOK on sale added yesterday. I mean - 510k - what the heck??

For that price there is a brand new model 3 Performance that has:
- 0km driven (ok, maybe not 0 but 30km)
- is brand spanking new, no one farted in the front seats yet
- is refreshed (heat pump!, chrome delete, power trunk, nicer console indside, etc etc)
- has way better sound insulation than in 2019
- is slighlty faster
- has significantly better range
- has full 5 years warranty instead of remaining 3 years
- has brand new summer tires
- has way better resale value in the future due to the heat pump or sound insulation
- has "free" financing for first 3 years which is worth about 1000 NOK/month in interests (compared eg. to 4,5% DNB) - that is 36k NOK saved just there
- has refined overall production technology after 2 years of model 3 production improvements
- you buy from a dealer instead of a private person (more convinient, less "stressful")

Ok, there are 20" winter wheels added - but who cares if there is eg. 4mm left of thread on them (or on summer ones) and the premium replacement 20" tires are like ~15k NOK easily.

For me, to consider "second hand", almost 2 year old model 3 Performance, that price would have to be in the ~400k NOK area, otherwise that purchase makes completely no sense imho.

I wouldn't pay even 420k for that car at this very moment - based on the resale value in the future, profit from low Tesla interests now, all the new stuff in the car - that price would be not a "value".

Word of caution - in about half a year, even if only 1 out of 10 Tesla model 3 owners, will decide to replace his model 3 with model Y - there will be additional 2000 used model 3's on finn.
The price of model 3 then (especially models from begining of production - 2019) will show us price FREE FALL - I expect a loss of value of about 80-100k NOK easily within next 6 months - if you buy used Perf. 2019 for 500k now, it will be worth no more than ~400k if you would have to sell it in half a year.

emurof


Nå ligger det 281 brukte Model 3 til salgs, 184 fra privatpersoner, på Finn. Har det gått litt ned?

(Hvorfor har forresten "alle" SR+ tilsynelatende hengerfeste, men nesten ingen LR?)

Sitat fra: RJK på mandag 26. oktober 2020, klokken 14:10Er vel mange som konsekvent legger seg litt over det man tror, i håp om at man får den prisen, men er villig til å gå ned. Andre legger ut bilen med sin egen minstepris, der man får dekt nok til at man kan forsvare nykjøp om bilen selges for prisantydning, og da er det ingen slingringsmonn.

Det man kanskje ikke tenker på er at første gang man legger ut bilen så vil det trigge alle søk og varsler til alle som har søk på bilene aktive. Hvis man så priser seg for høyt og justerer ned prisen etterpå, så tror jeg ikke man blir sendt som varsel til alle som har aktivt søk, og man kan gå glipp av mange som får varsel men som synes bilen er for dyr.

Så det lønner seg ikke å legge seg for høyt første gang man legger ut heller, tror jeg.

emurof

Sitat fra: TeslaJan på mandag 26. oktober 2020, klokken 13:46Har pratet med et par-tre stykker nå som har bilene sine på Finn.no. Han ene solgte bilen sin i går for 423.000,- som var en 2019 LR RWD hvit som hadde gått 29.000 km.
Han sa trykket på bilen var ekstremt og han fikk utrolig mange henvendelser.
En annen som har en LR AWD som også har sin ute på Finn.nosier også at han får veldig mange henvendelser og han har fått bud rett under prisantydning på 450.000,-

Så det ser ikke så ille ut akkurat nå ser d ut som med tanke på noe stort prisfall....

Tror nok heller når Model Y kommer at vi vil se et større prisfall på Model 3.

Og til tross for dette så har de ikke solgt? Her er det noe som ikke stemmer...

Texans

#169
Sitat fra: emurof på lørdag 31. oktober 2020, klokken 12:51

Nå ligger det 281 brukte Model 3 til salgs, 184 fra privatpersoner, på Finn. Har det gått litt ned?

(Hvorfor har forresten "alle" SR+ tilsynelatende hengerfeste, men nesten ingen LR?)

Sitat fra: RJK på mandag 26. oktober 2020, klokken 14:10Er vel mange som konsekvent legger seg litt over det man tror, i håp om at man får den prisen, men er villig til å gå ned. Andre legger ut bilen med sin egen minstepris, der man får dekt nok til at man kan forsvare nykjøp om bilen selges for prisantydning, og da er det ingen slingringsmonn.

Det man kanskje ikke tenker på er at første gang man legger ut bilen så vil det trigge alle søk og varsler til alle som har søk på bilene aktive. Hvis man så priser seg for høyt og justerer ned prisen etterpå, så tror jeg ikke man blir sendt som varsel til alle som har aktivt søk, og man kan gå glipp av mange som får varsel men som synes bilen er for dyr.

Så det lønner seg ikke å legge seg for høyt første gang man legger ut heller, tror jeg.


Det var oppe i 300 tror jeg, noen har blitt solgt og noen har utløpt av de jeg følger med på.
Har lagret søk på LR med makspris 460k og 32k km stand. Det blir solgt en nå og da men det går veldig mye tregere enn før prisjusteringen.

RJK

Sa ikke det var en god strategi, bare en strategi noen bruker.


Men hadde jeg vært ute etter en bestemt bil, så ville jeg også fulgt opp med søk utenom varslene, da biler som er for dyr kan justeres ned i pris. Men klart, det å legge seg for høyt er en dårlig strategi i de aller fleste tilfeller.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Strøm Tycoon

Fra en annonse på finn.no

SitatStrøken og velholdt Model 3 Performance 2020 med mange flotte detaljer selges langt under selvkost grunnet større boligprosjekt.

Nesten så jeg tenker vi er i ferd med å få en gjeng med nye bileiere som ikke har lært seg at biler faller i verdi.

Oddaa

Sitat fra: model3citizen på lørdag 31. oktober 2020, klokken 18:30
Fra en annonse på finn.no

SitatStrøken og velholdt Model 3 Performance 2020 med mange flotte detaljer selges langt under selvkost grunnet større boligprosjekt.

Nesten så jeg tenker vi er i ferd med å få en gjeng med nye bileiere som ikke har lært seg at biler faller i verdi.
Kanskje det blir med bilprisene som med boligprisene? ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

knegg

Elon justerer jo opp prisene på de med FSD ca månedlig. Ganske enkel verdiøkning.  :+1:
2020 Model 3

RJK

Sitat fra: knegg på lørdag 31. oktober 2020, klokken 19:17
Elon justerer jo opp prisene på de med FSD ca månedlig. Ganske enkel verdiøkning.  :+1:

Samtidig så har det vel vært tilbud på FSD-pakken ved slutten av hvert kvartal, så det virker ihvertfall på meg som tåpelig å betale for dette ved kjøp bil, om man har midler tilgjengelig til å kjøpe pakken utenom en finansieringspakkeløsning.

Men må sies jeg ikke har regnet på hvordan dette slår ut om man f.eks. kjøper med FSD-pakken på denne rentekampanjen kontra å kjøpe på tilbud og finansiere den gjennom huslånet/boligkreditt i stedet,.

Men tenker det skal vel være liten rabatt og derved liten besparelse for at det skal lønne seg å ta med ved bilkøpet og rentekampanjen. Men om noen med lyst og ork vil regne på dette, så flott! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

helge89

Sitat fra: RJK på lørdag 31. oktober 2020, klokken 19:30
Sitat fra: knegg på lørdag 31. oktober 2020, klokken 19:17
Elon justerer jo opp prisene på de med FSD ca månedlig. Ganske enkel verdiøkning.  :+1:

Samtidig så har det vel vært tilbud på FSD-pakken ved slutten av hvert kvartal, så det virker ihvertfall på meg som tåpelig å betale for dette ved kjøp bil, om man har midler tilgjengelig til å kjøpe pakken utenom en finansieringspakkeløsning.

Men må sies jeg ikke har regnet på hvordan dette slår ut om man f.eks. kjøper med FSD-pakken på denne rentekampanjen kontra å kjøpe på tilbud og finansiere den gjennom huslånet/boligkreditt i stedet,.

Men tenker det skal vel være liten rabatt og derved liten besparelse for at det skal lønne seg å ta med ved bilkøpet og rentekampanjen. Men om noen med lyst og ork vil regne på dette, så flott! ;)

Bestiller du FSD etter bilkjøp, må du legge på 25% på prisen som er vist i bilkonfiguratoren. Dette er fordi bare kjøp av en elbil inkl. tilbehør er momsfritt, ikke når man kjøper tilbehør/oppgradering alene.

Har det vært tilbud på FSD, siden alternativet med EAP-oppgradering i mars 2019?

RJK

Mener jeg leste her på forum om saftig mye lavere pris i juni ihvertfall, da det for Tesla var ekstra viktig å få positivt kvartalsresultat. Men jeg mener jeg leste tilsvarende om gode avslag også i september.


Flere av de med FSD "lite" eller EAP - Extended AutoPilot som det vel heter, fikk vel og tilbud om "grisebillig" oppdatering til FSD.


Disse kommentarene var bakgrunn for spørsmålet om det er noe poeng å kjøpe det med bilen, da selv inkludert MVA så mener jeg avslagene var så store at mva og høyere rente ikke spiser opp hele prisreduksjonen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TøddiVedder

Har ikke sett FSD på tilbud det siste året.

tornaldo

Det er jo vanskelig å kritisere folk for å legge ut bilen sin høyere enn hva vanlig «skikk og bruk» er, da man vil ha mest mulig igjen for bilen sin. Det at enkelte tydeligvis har fått inntrykk av at bil er et investeringsobjekt, gjør jo selvfølgelig at det går litt tregere. Men det er forståelig, fordi de siste årene har det vært mulig å få igjen det samme eller mer enn det man kjøpte elbilen ny for. Den tanken har tydeligvis sneket seg inn hos litt for mange.

Det er jo alle kjøperne som er problemet her. Så lenge det er nok kjøpere som enten mangler impulskontroll, har svært lav tålmodighet, eller generelt mangler evne til å navigere i bruktmarkedet, vil prisene ligge "for høyt". Det hjelper ikke på at Tesla har svært ujevn leveringstakt, som gjør at tilgangen til nye biler tørker inn for flere måneder av gangen.

For høye bruktpriser var det også for Model S i flere år. Gikk selv på den smellen, men skulle man ha en Tesla i 2018, og ikke skulle kjøpe ny, måtte man betale overpris for en brukt TMS. Det var dessverre ingen vei utenom. Da TM3 gjorde sitt inntog, falt prisene kraftig, og er i dag forholdsvis normale. Men i det prisfallet, gikk det en god del bruktbilkjøpere med i dragsuget, som hadde betalt 50-100k for mye for bruktbilen sin, og som tok tapet for både seg selv og forrige eier over natta.

Et eksempel er 2015 TMS 70D. Kostet brukt ca kr 510000 høsten 2018. Høsten 2020 koster denne ca kr 350000. 80000 kr årlig tap er ikke normalt for år 4 og 5 for bilen som kostet 600-650k ny. Men som med alle andre biler, justerer de seg på et eller annet tidspunkt inn mot +- 50% av nybilpris etter 5 år. Det er rimelig garantert.

Det samme vil skje med TM3, men antageligvis mer gradvis. TMY blir en aktuell bil for mange TM3 eiere, men samtidig er det en dyrere bil, og vil dermed ikke påvirke like mye som TM3 gjorde over natta på TMS.

Jeg selv kjente jo på en viss irritasjon mot selgerne når jeg skulle kjøpe TMS i 2018, da jeg visste at jeg betalte overpris. Det samme gjør sikkert en del potensielle TM3 bruktbilkjøpere nå. Forskjellen nå er jo at TM3 er såpass ny at det ikke er en veldig stor økonomisk forskjell på å kjøpe seg en nybil,  kontra en nyere brukt. Med de bruktbilprisene som er nå, hadde jeg ikke vært i tvil, men gått for en ny og oppgradert TM3 i desember.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

trykkertor

Vi må ikke glemme tilgang og etterspørsel når vi snakker om Model 3 ved Y-lanseringen.
Som en annen skrev. Om kun 1 av 10, (og det er et forsiktig anslag, blir nok flere), Model 3-eiere vil skifte ut sin bil til Y, så blir det 2000 biler som konkurrerer mot hverandre på finn.
Mange av disse, men inklusive, MÅ selge sin Model 3 for å ta ut bestilt Model Y. Da vil selgere krige mot hverandre i pris, for å få omsetning på sin bil.
Så både de som kjøper seg en ny Model 3 nå, eller høyt priset bruktmodel, må ta sikte på et større verditap hvis den skal byttes ut når Model Y kommer. Det samme gjelder oss som har eid Model 3 i et par-tre år når Y kommer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA