Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Overrekkelse av ny bil via Møller

Startet av Eleo, tirsdag 13. oktober 2020, klokken 15:05

« forrige - neste »

Eleo

Hei dere!
Da er det kun noen uker igjen til jeg får levert min SB50 AS og jeg gleder meg som en unge.

Det jeg lurer på er følgende.

1) Hvordan opplevde du din overrekkelse av ny bil, har du noen tips som du har lyst til å dele?

2) Hva er det man må være obs på når man henter ut ny bil ?

Jeg kommer til å ta innvending og utvendig sjekk av bilen, men det er alltid ting man glemmer, særlig når man går å teller dager og timer til ny bil :D



21 e-tron Sportsback 50-AS black on black.
aka Darth Vader

Amatøren

- Ordne SIM kort (gjerne data SIM, jeg har det fra Telia og sliter ikke med SIM kort full melding som mange andre med vanlig SIM kort får). Hvis ikke bilen har eSIM, så må fysiskt SIM kort ordnes. Trengs for online tjenester ut over vanlig lade og varmestyring i app. La selger sette inn fysisk SIM kort. Han/hun brekker ut riktig størrelse. 😉

- Be selger vise hvor låsebolt, plasthette arvtager og tilhengerkontakt adapter er. Sistnevnte hvis du har bestilt med tilhengerfeste.

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Hårek

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 15:26
- Ordne SIM kort (gjerne data SIM, jeg har det fra Telia og sliter ikke med SIM kort full melding som mange andre med vanlig SIM kort får). Hvis ikke bilen har eSIM, så må fysiskt SIM kort ordnes. Trengs for online tjenester ut over vanlig lade og varmestyring i app. La selger sette inn fysisk SIM kort. Han/hun brekker ut riktig størrelse. 😉
Ny biler (2021 modell) har bare eSIM, såvidt jeg har oppfattet.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Eleo

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 15:26
- Ordne SIM kort (gjerne data SIM, jeg har det fra Telia og sliter ikke med SIM kort full melding som mange andre med vanlig SIM kort får). Hvis ikke bilen har eSIM, så må fysiskt SIM kort ordnes. Trengs for online tjenester ut over vanlig lade og varmestyring i app. La selger sette inn fysisk SIM kort. Han/hun brekker ut riktig størrelse. 😉

- Be selger vise hvor låsebolt, plasthette arvtager og tilhengerkontakt adapter er. Sistnevnte hvis du har bestilt med tilhengerfeste.

takk for dette!
ja har tilhengerfeste på bilen ja!
PS, er du fornøyd med din 50 eller?
21 e-tron Sportsback 50-AS black on black.
aka Darth Vader

Amatøren

#4
@Eleo: 👍

Ja, det er jeg. Selv om rekkevidden er noe snau så har jeg like mange ladestopp på hyttetur med den som jeg måtte hatt med en 55. Hiver på lader når vi er innom do og butikk, to stopp totalt. Ett på vei til og ett på vei hjem. Har ikke lademulighet på hytten. Ikke innlagt strøm og ca 500 m å gå etter kryssing av elv og bort til hytten. Dermed kan jeg kose meg over ca 140.000,- spart (forskjellen da vi bestilte)!

Hvis jeg tok en lenger ladestopp kunne jeg kanskje klart meg med ett stopp med begge på sommeren og kanskje bare ett på vinteren også med en 55, men har bare en tur til hytten på vinteren da vi må bestille snøscootertjeneste fordi vinterparkering er mye lenger unna. Dermed noe kortere å kjøre, men med kun en tur om vinteren så er ikke de 140.000,- verdt det å kanskje klare meg med kun en lading.

Uansett så liker jeg ikke å kjøre med veldig små marginer (lav SoC) i tilfelle en lader er U/S eller lang kø et sted.

Ulempen med 50 vs. 55 er annen batteritype og dermed holder den ikke 120 kW opp til 80 % slik 55 gjør med 150 kW opp til 80 %. På 50 så faller ladekurven på 66 % (knekk punkt).

En utrolig god 'kjøremaskin'! Trengte både bakkeklaring og bagasjeplassen. Litt stor som 'til og fra arbeid' bil. Ikke for stor, men litt overdimensjonert for laptopen, matpakken og meg. Ikke økonomisk forsvarlig å ha en mindre EV i tillegg for kjøring til og fra arbeid. Måtte hatt minst e-Golf FL for å nå frem og tilbake på vinteren. I tillegg så ville e-tronen stått og 'råtnet på rot' mellom hver hyttetur. Jeg er ikke den som ønsker å leie bil for slikt. Hverken Nabobil eller andre. Finner jeg ut at jeg har tid NÅ(!) til å reise opp og fikse noe på hytten så vil jeg ha det slik at jeg henter sekk og vanndunk på loftet for så å pakke og dra...

Nytelse på tur!


Litt annet:

- Går ut av regenerering ved bruk av ACC
- Slår ikke på fjernlys (Matrix LED lys) langs høyre grøft på motorvei med veilys slik e-Golfen vår gjør.
+ Raskere på med fjernlys enn e-Golf etter møte av andre biler
+ 360 kamera (tilleggsutstyr)
- Ikke ryggekamera som standard, men kan ettermonteres når man ikke har bestilt 360 kamera.
- Liker bedre line assist tilbakemelding på e-Golf bedre enn e-tron. e-tron har en form for trykkføling i rattet så man må holde bestemt. e-Golf har moment føling (dreiing) på rattet. Dermed både blinker varsel og plinger e-tron mye om varsel om å ta over styringen.
+ Stille og behagelig på langtur.
- Litt 'trikkelyd' i området 45—70 km/t, men ikke ubehagelig og blir vant til det.
- Dårligere app grensesnitt (myAudi) på e-tron kontra e-Golf. Må scrolle mye nedover til klimatiseringsvalg i stedet for å ha det på toppen av appen slik We Connect har.

Generelt MEGET godt fornøyd. 😉
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Orbit

Sitat fra: Amatøren på onsdag 14. oktober 2020, klokken 09:05
- Dårligere app grensesnitt (myAudi) på e-tron kontra e-Golf. Må scrolle mye nedover til klimatiseringsvalg i stedet for å ha det på toppen av appen slik We Connect har.
Du kan få det litt lettere tilgjengelig ved å legge til klimatiseringsvalg som hurtigvalg i app'en. Du kan ha opp til fire slike hurtigvalg, settes opp i app under Konto -> App-innstillinger -> Handlinger for startskjermbildet.

Du får tilgang til hurtigvalg ved å trykke på app-ikonet i et sekund+ (iOS).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Eleo

Takk for langt og fint svar @Amatøren.

dette er musikk i mine ører. Har heldigvis 360 kamera, da dette var noe av utstyret jeg ville ha med.
Har selv en hytte i Vinje i Telemark, som er  ca 20 mil unna der jeg bor i Asker. Ender alltid med et stopp på veien for å strekke på beina og fylle på kaffe, så da inkluderer jeg like så greit et ladestopp i samme slengen :)
21 e-tron Sportsback 50-AS black on black.
aka Darth Vader

Amatøren

@Orbit: Android har ikke den funksjonen.

@Eleo: Bare hyggelig. Bor i Asker og har hytte i Øystre Slidre i Valdres. 217 km på sommeren og 214 km på vinteren (vinterparkering, kjører ikke over siste åsen).

Har ikke hatt mange turene til hytten med ny bil, men de gangene jeg har vært der har jeg ikke ventet på lading, kun ladet ved normal stopp (som om det var fossilbil). Med e-Golfen måtte vi ha virkelig ladestopp. Også i nordenden av Sperilen.

Må nevne at selv om jeg har e-tron 50 Advanced Business, så har jeg 'nedgradert' til 19" felger for best mulig rekkevidde. Selger ordnet bytte mot annen kunde som ønsket 20", men som fikk med 19". Slapp å kjøpe nye 19" og så selge 20" etterpå. Rekkevidde er viktigere enn utseende. 😉
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Eleo

@Amatøren

Det var faktisk et godt tips, jeg får 20" på både sommer og vinter. Skal høre med selger om det er mulig å få 19" på vinter , eller om det er for sent. Regner med at man " tjener" noen km det :)
21 e-tron Sportsback 50-AS black on black.
aka Darth Vader

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA