Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E-Golf (FL300) - erfaringstråd - hvor godt holder batteriet?

Startet av Nilsern, mandag 12. oktober 2020, klokken 07:32

« forrige - neste »

Nilsern

Det begynner å bli en del e-Golfer som har gått ganske langt, også med det "store" batteriet (FL300).
Fint om folk kan dele erfaringer om hvor godt (eller dårlig) batteriet holder.
Batteristatus på e-Golf er vanskelig å måle direkte, så det må nesten bli en subjektiv vurdering.

Min bil er en 2018 modell som har gått 70.000 (ble kjøpt brukt i fjor). Jeg har ikke merket noe til forringelse av batteriet. Edit: fullader stor sett alltid, men har satt "nedre ladegrense" til 70% slik at den lader lader til dette først og så fullader til avreise om morgenen. På den måten står den ikke fulladet lenger enn nødvendig. Vet ikke om det har så mye å si, men det skader iallefall ikke.

Jeg er pendler og kjører ganske mye, ca 35-40.000 km pr år. Jeg vurderer å enten ha min e-Golf lenge (til den er "oppbrukt") eller å bytte i en annen elbil med litt lenger rekkevidde nå, mens jeg fortsatt får litt for bilen. Jeg har 7 mil til jobb (dvs 14 t/r). Det holdt hver dag sist vinter, men med liten margin de kaldeste dagene (og sist vinter var mild på vestlandet). Det skal dermed ganske lite batteri-reduksjon til før jeg må lade på veien. Jobben aksepterer "nødlading" med stikkontakt (og skøyteledning) en gang i blant, men ikke regelmessig.

storeulv

Min MY 2017 (stort batteri) har gått drøye 80' km siden slutten av september 2017. Det er kun småkjøring. Har ikke satt ladelimit og lader så og si kun på egen ladeboks. Har hurtigladet mindre enn 10 ganger, og bilen har kun én langtur for ca 3 år siden.

Jeg kan ikke si at jeg registrerer noe batteriforringelse. Antall tilgjengelige km på gjettometeret er det samme og varierer kun med utetemperaturen.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

J@x

Min 2017FL har kjørt ca 82.000km siden April 2017. Har heller ikke satt noen ladelimit, og merker heller ikke noe til dårligere batteri...
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA