Elbil tok fyr under lading utenfor bolig, 4 dager gammel

Startet av ID4, lørdag 10. oktober 2020, klokken 22:18

« forrige - neste »

jonnyjb

Sitat fra: Esop på søndag 11. oktober 2020, klokken 12:38
Polestar har kommet med en uttalelse på sine sider.

https://www.polestar.com/no/press/press-release/uttalelse-fra-polestar-11-oktober

Interessant at politi og Polestar er uenige om det var brann eller kun røykutvikling. Enten har politiet overdrevet, eller så prøver Polestar å redusere alvorlighetsgraden. Ingen av delene er bra.
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

jkirkebo

Sitat fra: batterimannen på søndag 11. oktober 2020, klokken 11:47
Kan hende det var noe sånt, siden brannen sluttet med en gang kontakten ble dratt ut og det regnet hele dagen kvelden i går. Mange som har konkludert at det var brann i selve bilen før vi vet om det bare er i ledning eller noe i bilen som har tatt fyr.

Når det kommer fra under panseret mener jeg det er rimelig høy sannsynlighet for at problemet ligger i bilen. At noen skulle ha lagt en skjøteledning under panseret finner jeg bortimot helt usannsynlig. Jeg kan heller tenke meg at problemet relaterer seg til laderen i bilen, eller ledningsnettet til denne. Sitter laderen i Polestar 2 under panseret?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

Sitat fra: jonnyjb på søndag 11. oktober 2020, klokken 14:08
Sitat fra: Esop på søndag 11. oktober 2020, klokken 12:38
Polestar har kommet med en uttalelse på sine sider.

https://www.polestar.com/no/press/press-release/uttalelse-fra-polestar-11-oktober

Interessant at politi og Polestar er uenige om det var brann eller kun røykutvikling. Enten har politiet overdrevet, eller så prøver Polestar å redusere alvorlighetsgraden. Ingen av delene er bra.

Det trenger ikke være mer avansert enn at opprinnelig melding til politiet var at det brant under panseret/kom flammer. Det kan være melding fra eier, fra forbipasserende, misforståelse mellom melder og mottak etc.
Det er ganske ofte forskjellig informasjon fra forskjellig kilder når en ulykke inntreffer.
Uten at det må klassifiseres som løgn, skjulte motiver etc.

Derfor venter en gjerne en stund før en konkluderer, ref eksempelvis brannen på Sola lufthavn.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trekkoppbil

I dette tilfellet skal det ha vært damputvikling:
https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/10/11/7575793/polestar-avviser-at-elbil-tok-fyr-under-lading-i-oslo

Det minner meg om da jeg var liten, den gangen det hendte av og til at biler kokte, så var det et barn som var stolt av den luftavkjølte folkevogna, for den kunne ikke koke.

Kanskje man nå skal være stolt av den luftavkjølte Leafen?

batterimannen

Selskapet sendte et team fra Sverige umiddelbart etter hendelsen. De mener at det var fordampet kjølevæske som førte til det som opplevdes som røyk, og selskapet utelukker at feilen var knyttet til hovedbatteriet.

– Teamet undersøker nå både årsaken til kjølevæskelekkasjen og hva som førte til fordampingen, skriver selskapet i pressemeldingen.

https://www.tu.no/artikler/uenig-med-politiet-polestar-avviser-at-elbil-tok-fyr-under-lading/500779
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Motorwatt

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 11. oktober 2020, klokken 09:07
Jeg synes merket har hatt utflaks med så mange til dels alvorlige feil fra start på så få utleverte biler.
Du står selvfølgelig fritt til å kalle det noe annet :)
Definer mange i "så mange til dels alvorlige feil." Må vel være iallfall være mere enn 2 for å få en slik benevnelse? Hvilke er de?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Sitat fra: Motorwatt på mandag 12. oktober 2020, klokken 10:05
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 11. oktober 2020, klokken 09:07
Jeg synes merket har hatt utflaks med så mange til dels alvorlige feil fra start på så få utleverte biler.
Du står selvfølgelig fritt til å kalle det noe annet :)
Definer mange i "så mange til dels alvorlige feil." Må vel være iallfall være mere enn 2 for å få en slik benevnelse? Hvilke er de?

Om du melder deg inn i FB gruppen får du et lite innblikk i antall og omfang. Jeg kommer ikke til å oppsummere antall eller alvorlighetsgrad da jeg ikke kjører PS2, og det legger bare opp til debatt rundt hva en opplever som alvorlig. Om det er relevant for deg i forbindelse med kjøp av PS2 kan jeg evt sende det jeg har sett på PM.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Er ikke på FC, så var bare nyskjerrig. De fleste som har litt kunnskap om bil vet veldig godt at en helt ny modell alltid vil være belemret med feil. Ingen slipper unna! For meg er det alltid en kalkulert risiko. Viktig at man også da kalkulerer med produsentens/importørens evne til raskt å finne løsninger. Men skadefryd er en av menneskets mange svakheter.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Ok. Eierne er flinke til å melde ifra om positive/negative opplevelser, tips etc på FB, så det kan anbefales. Siste jeg oppdaget var at det er en opplyst stjerne på taket til PS2 som lyser opp når bilen låses opp.

Skadefryd er for øvrig lett å finne, dessverre. Det er bare å se hvordan testresultater, salgstall, feil etc. diskuteres i diverse merkegrupper. Med enkelte unntak lite av dette her på forumet.
VW ID4 GTX 2023

Electric cars in Norway

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA