Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på hytte - dynamisk laststyring

Startet av manifold, lørdag 10. oktober 2020, klokken 08:58

« forrige - neste »

manifold

Jeg ska legge opp egen ladeboks på "ny" hytte. Hytta er tilkoblet IT-nett og har inntakssikring på 3x32A. Strømforbruket har jeg ikke oversikt over ennå, men siden oppvarmingen er elektrisk, antar jeg at lasten i perioder kan være høy (komfyr, varmtvann, oppvarming). Derfor ser jeg for meg at ladingen styres mot øvrig last. Planlegger å bruke Easeee home med laststyring (tibber eller Easeees egen løsning).

Bilen er etter hvert en id.4, som så vidt jeg forstår ikke kan utnytte trefas IT-nett. Jeg vil derfor ha størst mulig kapasitet på en fase.

Hvor rask lading kan jeg da legge opp til? Har sett for meg at 16A er nok, men skulle det være noe i veien for å øke til 20A eller 25A så lenge jeg bruker dynamisk lastdeling? Er klar over at nettselskapet kan ha meninger om dette pga. fare for skjevbelastning, men vil dette være problematisk for hytta isolert sett?

Tverrsnittet på inntakskablene er i følge kursoversikten i sikringskapet på 10mm2 (altså 3x10mm2). Har ikke oversikt over kabeltype eller hvor langt strekket er (neppe mer enn 20 meter). Vil det være mulig med større inntakssikring?

KjellG

Etter sigende kan ikke id.4 lades i V-kobling slik som eGolf og Telsa S. Det er i så fall synd når en har beskjedne hovedsikringer.
Her vil bilen med 25A lading beslaglegge ca 10kW, men bare 6 kommer bilen til nytte.

Rav4_EV

#2
Hvor lenge er du på hytta om gangen? Du får mange kWh i løpet av et døgn, selv på 10A.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

manifold

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 11. oktober 2020, klokken 18:04
Hvor lenge er du på hytta om gangen? Du får mange kWh i løpet av et døgn, selv på 10A.
Typisk en helg, men med behov for å bruke bilen også i løpet av helga. Har ganske lang veg, så vil ankomme med nesten tomt batteri og ha behov for å lade rundt 70kWh. I tillegg kommer litt småkjøring mens jeg er på hytta - det krever også litt strøm og betyr at bilen ikke kommer til å stå tilkoblet hele helga. Ser som sagt for meg at 16A vil dekke behovet mitt - 10A blir ofte litt knapt.

Jeg er ikke sikker på at hovedsikringen har plass til 10A til lading uten at jeg aktivt må begrense annet elforbruk, særlig en kald vinterkveld med oppvarming, matlaging og dusjing. Er selvsagt avhengig av hvordan fordelingen på de ulike fasene er, men tror det kan oppstå situasjoner der hovedsikringen slår ut. Derfor ser jeg som sagt for meg å styre ladingen etter den øvrige lasten i hytta. Og når jeg først gjør det, lurer jeg på om det vil være mulig la laderen kunne trekke mer enn 16A i peroder når det øvrige forbruket er lavt.

Asbjornel

Strømbruk er nok enklest å redusere når man ikke "bruker" hytta. Dvs på natta og når man er ute med utgangspunkt fra hytta.
Vil tro en smartlader vil kunne styre dette  om du får lagt stor nok kurs til bilen.
Så kan den få 6-8-10A på dagen og 16-20-25 på natt om man er flink å ta ned annet forbruk. Har ikke slik selv, så jeg vet ikke hvor smart en smartlader egentlig er i 2020. Ideelt skulle den nok hatt litt kontroll over andre enheter også, som varmtvannstank og kanskje elektrisk oppvarming også.
Har du mulighet er det jo greit å se over om noen faser har større trekk en andre i hytta. Det kan jo hende du et heldig og har en som benyttes litt mindre enn de andre i det daglige.

Vollis47

Kanskje du bør satse på en Zaptec ladeboks. Den kan fortest utnytte den fasen med minst belastning.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Vollis47 på søndag 11. oktober 2020, klokken 22:54
Kanskje du bør satse på en Zaptec ladeboks. Den kan fortest utnytte den fasen med minst belastning.
Zaptec sin "fasevalg" funksjon har vel marginal betydning i 230V IT nett med 1 ladeboks? (Av 3 fasarleiarar er 2 alltid involvert  i 1-fase forbruk, og det nyttar ikkje mykje å flytte kun ein av dei til den 3dje faseleiaren. Resultantstrøm går litt ned, men helst burde ein ha 400V TN nett.)
Fasebytting har eit svært smalt bruksområde...IMHO.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA