Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterdekk - felg/dekk pakke

Startet av Bjoris, fredag 09. oktober 2020, klokken 09:29

« forrige - neste »

Olemann


Når det skrives så bra som dette, og i tillegg er morsomt, så er det helt OK at man lirer av seg noen linjer usakligheter  :D
Så får den enkelte kjenne seg igjen, eller ikke gjøre det. 


Sitat fra: Limodriver på tirsdag 25. mai 2021, klokken 17:08

GTX er trolig VW sin "badass" versjon av ID4 for oss gjennomsnittlig trege familieforsørgere som er tynne i håret, har langt utviklet polstring rett over beltet og kroppen egentlig skriker etter komfort. Men, så er det siste lille rest av testosteron som gjør at vi tror vi blir virile som tenåringer dersom vi kjøper bil som i det minste ser tøff ut til tross for at det er en relativt kjedelig kjerre.


Knussen

Har bestilt ID.4 GTX.
Funderer på hvilken dimensjon jeg skal gå for på vinterdekk.
Har bestilt standard 20" på sommerdekk.

Jeg har lest i en artikkel, at 235/60-18 skal gå.
Men er usikker på om denne tunge bilen vil bli god å kjøre med denne dimensjonen og myke piggfrie vinterdekk.

Jeg kommer nok til å gå for 19" felger med innpress 45
og 235/55-19 dekk foran og bak.
Kan ikke fatte at dette må godkjennes av forhandler/importør slik noen her hevder.
Så lenge rulleomkrets er lik foran og bak, rulleomkrets ikke avviker mer en 5% i forhold til original dimensjon, innpress ikke endres mer enn 15mm fra standard pr.aksel, loadindeks er over 102li så skal dette være godkjent.

Pesy75

Det er vel punkt H her (klippet fra kjøretøyforskriften) som lager trøbbel for den som vil ha lik dimensjon foran og bak.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

biggern

I prislisten står det 2 dim. på sommerdekk f/b, men ikke noe slikt indikert på vinterdekk?

Knussen

Sitat fra: Pesy75 på onsdag 01. september 2021, klokken 21:29
Det er vel punkt H her (klippet fra kjøretøyforskriften) som lager trøbbel for den som vil ha lik dimensjon foran og bak.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Jeg tenker ikke at punkt h lager trøbbel for lik dimensjon foran og bak.
Jeg tolker punkt h. slik:
.....ved størrelseendring på biler med original forskjellig dimensjon foran og bak, skal størrelseendringen være lik foran og bak......

Limodriver

Jeg er nok redd for at du tolker bestemmelsen noe fritt.

Jeg har vært kontakt med teknisk avdeling hos Statens Vegvesen. De var helt klare på at dersom en skal ha lik bredde på dekk foran og bak måtte dette være godkjent fra importør/produsent. Møller har ikke noe godkjenning på dette som de kommuniserer. Jeg har vært i kontakt med dem før sommeren og da skulle det visstnok være stilt spørsmål til fabrikken. Ved kontakt for en kort stund siden kjente ikke vedkommende jeg snakket med til det.

Det er forskjellig bredde på originalfelgene foran og bak. Det gjør det ytterligere problematisk med samme dimensjon. På smaleste felg vil dekket være bredt på bredeste smalt og felgen da være eksponert for langkjøring i større grad.

Knussen

Sitat fra: Limodriver på søndag 05. september 2021, klokken 02:25
Jeg er nok redd for at du tolker bestemmelsen noe fritt.

Jeg har vært kontakt med teknisk avdeling hos Statens Vegvesen. De var helt klare på at dersom en skal ha lik bredde på dekk foran og bak måtte dette være godkjent fra importør/produsent. Møller har ikke noe godkjenning på dette som de kommuniserer. Jeg har vært i kontakt med dem før sommeren og da skulle det visstnok være stilt spørsmål til fabrikken. Ved kontakt for en kort stund siden kjente ikke vedkommende jeg snakket med til det.

Det er forskjellig bredde på originalfelgene foran og bak. Det gjør det ytterligere problematisk med samme dimensjon. På smaleste felg vil dekket være bredt på bredeste smalt og felgen da være eksponert for langkjøring i større grad.

I 19" er felgene like, ser det ut som i utstyrslista.
Det kan være at de har forskjellig innpress!?

Møller anbefaler iallefall ulik dimensjon foran og bak, og det er ingen problem for meg å følge den anbefalingen, men kunne som nevnt tenkt meg lik dimensjon i 19" på vinterdekk.

Var i kontakt med en dekkforhandler, som mente at ...."andre elbiler med forskjellig dimensjon foran og bak kunne ha lik dimensjon foran og bak, bla Tesla, Polestar og Taycan etc".....
Dette vet jeg ikke noe om selv

Skal finne ut av dette😁

Limodriver

Uten at jeg vet med sikkerhet vil det forundre meg at det ikke er forskjellig bredde foran og bak på vinterhjul. Diameteren på felgene er 19 tommer, noe utover det har jeg ikke sett i forhold til felg og dekk redde.

Jeg vurderer selv GTX, men nettopp forskjellig bredde på for- og bakhjul er nesten en dealbreaker. Jeg «roterer» alltid bak og forhjul hver sesong for å slite alle 4 dekk likt.

Jeg er også tilhenger av originaldimensjon og heller smale og mindre diameter på hjulene enn større. Dette har med komfort, pris og skaderisiko på felger og dekk å gjøre. Mesteparten av kjøringen er selvfølgelig rolig og fornuftig. Men, til tider får jeg en raptus og kjører hardt på utfordrende veier, jeg har vært i 250km/t i Tyskland. Alt dette med standarddimensjon og jeg har hittil til gode å ville forsake komfort fordi hjulene svikter meg under utfordrende kjøring.

Samtidig vil jeg tro at de som regnet seg frem til dekkdimensjonene både har tenkt nøye gjennom forholdet og har langt bedre grunnlag for å tenke på slikt enn meg. Derfor ønsker jeg ikke å endre på dekkbredde på en aksling uten at dette er akseptert av produsenten. Bredere bakdekk har jo vært brukt på motorsterke biler i lang tid og har blant annet med sporing å gjøre.

Det blir spennende å se hva du finner ut. En utfordring for meg blir forskjellig bredde på medfølgende felger.

igniztion

Det er vel kun den største batteripakken som krever "staggered" dekk? De andre kan fås med lik dim foran og bak mener jeg.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Roy Aasen

Jepp. Lillbror kommer med 18" foran og bak.

Selv så har jeg kjøpt 235 / 19 foran og bak vinterhjul. (Lik felgstørrelse) Skulle vel sånn strengt tatt vært 235 + 255/19.


Knussen

Sitat fra: Roy Aasen på søndag 05. september 2021, klokken 19:34
Jepp. Lillbror kommer med 18" foran og bak.

Selv så har jeg kjøpt 235 / 19 foran og bak vinterhjul. (Lik felgstørrelse) Skulle vel sånn strengt tatt vært 235 + 255/19.

Dette jeg ønsker også.
Kjøpt originale eller uoriginale felger?

Roy Aasen

#101
Det er ikke originalfelger. Du må bare passe på at du får felger som tåler vekta.

(pluss riktig innpress (+/-) og boltsirkel selvsagt :-)) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA