Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trafikkforsikringsavgift på Elbil

Startet av Radiobil1, onsdag 07. oktober 2020, klokken 13:02

« forrige - neste »

Radiobil1

Har noen spm rundt denne forsikringen.
Går den bare inn i det store hullet i staten, eller øremerker/bruker Staten disse inntektene til noe som har med vei eller trafikk å gjøre?

Som elbileier ønsker jeg at hvis det blir innført skal brukes til noe som gjenspeiler navnet på avgiften, noe med trafikk.

Vi trenger bedre ladeinfrastruktur fremover, også der det ikke er økonomisk fornuftig å bygge ut nå, som f eks i Nord Norge.
Kunne man laget et fond, der utbyggere kan søke om tilskudd for å sette opp ladestasjoner i Nord og andre grisgrente steder ville jeg være villig til å være med på det fra nyttår.

Hvis det bare skal gå inn i sparegrisen til staten, mener jeg det er for tidlig. Vi er fortsatt ikke på mer en 10-15% elbiler av bilparken i Norge. Avgifter kan innføres når vi er på 50% elbiler, fram til det må fordelene beholdes.

Det som kan kuttes er fordeler for Hybridbiler som ikke klarer 100 km på batteridrift.

Rollep

Trafikkforsikringsavgiften går inn i det store hullet, ikke øremerket til noe som har med veier eller trafikk å gjøre.

Grunnen for at man forandret navn på årsavgiften var sannsynligvis for kunne lempe over innkrevingen til forsikringsselskapene.

Nei til klimasvindel

Trafikkforsikringsavgift? Jaha.

Hva er det man betaler for slags avgift når man eier bil?
Jo, ansvarsforsikring er minimum. Kasko er frivillig.

Dekker Trafikkforsikringsavgift ("Årsavgift") noe som ikke bileierens Ansvarsforsikring dekker?

RJK

Sitat fra: Rollep på onsdag 07. oktober 2020, klokken 14:05
Trafikkforsikringsavgiften går inn i det store hullet, ikke øremerket til noe som har med veier eller trafikk å gjøre.

Grunnen for at man forandret navn på årsavgiften var sannsynligvis for kunne lempe over innkrevingen til forsikringsselskapene.


Har lenge ment at de kunne delt dette opp i tre segmenter, der oppfyllelse øker hvor store avgiftskuttene blir. Klarer bilen mindre enn 30 km, får de ingen eller meget små lettelser. Ikkeladbare hybrider havner i denne gruppen.


Klarer bilen mellom 30 og 50 km, så får de bare 33 % av avgiftskuttene, mens biler med mellom 50 og 75 km elektrisk rekkevidde for 66 % av avgiftskuttet.


De som klarer over 75 km elektrisk rekkevidde for fullt avgiftskutt.


Men, for biler i næring må det samtidig dokumenteres faktisk elektrisk kjørelengde utfra prosentvis fordeling av total kjørelengde. Lades det ikke, må avgiftskuttene reduseres. Private har et større incitament for å lade, og der er andelen allerede gode nok, men hybrider kjøpt av bedrifter, har en lei tendens til ikke å lades, og da får vi ikke reelle reduksjoner av utslipp.


Forslaget om minst 75 km elektrisk rekkevidde for å få full glede av avgiftskuttene er derfor innenfor det jeg har ønsket meg. Men de har ikke lagt opp til krav om lading/andel elektrisk kjøring for biler i næring.


Årsavgift hadde jeg håpet ble en avgift som over tid avvikles, men det er vel for lettvinte penger for myndighetene, som tydeligvis har som mål å melke kroner der de kan, så her kommer det en kaldgufs fra Høyre. Ikke bra i det hele tatt
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Den såkalte trafikkforsikringsavgiften er en ren fiskal avgift, og har ingenting med verken vei eller forsikring å gjøre. Opprinnelig het det veiavgift, og da var nok ideen at pengene skulle brukes til vei, men siden pengene etter hvert ble brukt til alt mulig annet måtte de endre navnet, og da ble det årsavgift i stedet.

Overgangen fra årsavgift til trafikkforsikringsavgift syns jeg egentlig var en positiv endring. Enkelt å innkreve sammen med forsikringen, for de som har flere terminer i året på forsikringen betyr det at man får delt opp beløpet, og man betaler kun for de dagene kjøretøyet faktisk er forsikret, i motsetning til tidligere da man måtte betale enten halv eller full årsavgift basert på når skiltene ble innlevert.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Electric cars in Norway

Hun gjør som vanlig en meget god innsats, nå live på dax18. På nrk

Electric cars in Norway

#6
Herlig. Godt innspill på nrk dagsrevyen nå. Bare kr 500,-.

Les også denne: https://elbil.no/dette-betyr-statsbudsjettet-for-norske-elbilister/

Trond.m

Elbilforeningen er så sutrete at jeg melder meg ut 😎

Electric cars in Norway


cra

Det største problemet er jo at det minsker ulempen med å kjøre fossilt ganske mye. Hadde avgiften for fossilt økt tilsvarende (eller mer) hadde det vært helt OK.

I tillegg burde (i alle fall deler av) det som kreves inn på elbiler vært øremerket tiltak som gjør det mer attraktivt å kjøre elektrisk. Hovedsaklig utbygging av ladeinfrastruktur, kanskje spesielt i områder med lite komersiell utbygging, men der er sikkert andre tiltak også.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA