EPA rekkevidde

Startet av espenri, onsdag 07. oktober 2020, klokken 12:53

« forrige - neste »

espenri

De siste dagene har vi fått vite "skandaløse" tall for EPA rekkevidden til Volvo XC40 og Polestar 2. Begge viser seg å få langt lavere rekkevidde enn forventet på EPA, og avstanden til oppgitt WLTP rekkevidde er også langt større enn for andre merker og modeller. Mange mener at EPA er mer realistisk med tanke på hjemmelige forhold, og derfor synes jeg dette er et viktig estimat å forholde seg til.

For oss som vurderer bil på MEB plattform, og da for egen del står det mellom ID.4 og Enyaq. Når kan vi forvente at ID.4 får sin EPA sertifisering i statene? Det skal bli spennende å se hvordan denne sertifiseringen står seg mot WLTP som er 496 / 487 på henholdsvis 1st / 1st MAX.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Magnito

Også litt nysgjerrig på hva som er bakgrunn for differansen mellom WLTP for Enyaq og ID.4, er det en kombinasjon av aerodynamikk, felgstr/rullemotstand, andre ting? Eller er det en sjans for at VW ser de har mer igjen for å sette realistiske/oppnåelige rekkevidder? Den er jo riktignok ikke så stor da, men likevel.

Da jeg spurte selger om differansen mellom1st/1st Max ble jeg fortalt at Max hadde mer utstyr som ergo trakk mer strøm. Siden diffen er såpass liten som 9 km kan jo dette virke plausibelt...?

Fra det lille jeg har sett av tester for ID.3 virker oppnådd rekkevidde å være noe den scorer bra på, noe som gir håp for at det samme skal være tilfelle for ID.4.

espenri

Kan også hende 20" vs 21" som er standard på hhv 1st og 1st max har såpass påvirkning på rekkevidden. Det er jo ikke snakk om mer enn 2%

Edit: Kan også hende dette er forskjellen fra ID.4 til Enyaq, da Enyaq kommer med 19" som standard.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

SurSnasen

Sitat fra: espenri på onsdag 07. oktober 2020, klokken 12:53
De siste dagene har vi fått vite "skandaløse" tall for EPA rekkevidden til Volvo XC40 og Polestar 2. Begge viser seg å få langt lavere rekkevidde enn forventet på EPA, og avstanden til oppgitt WLTP rekkevidde er også langt større enn for andre merker og modeller. Mange mener at EPA er mer realistisk med tanke på hjemmelige forhold, og derfor synes jeg dette er et viktig estimat å forholde seg til.

Vet sannelig ikke. Husk at Porsche Taycan fikk knapt 200 miles i EPA. Altså 320 kilometer. Utnyttbart batteri er da 84 kWh.
Til sammenligning har Tesla Model S Long Range en EPA rekkevidde på 400 miles. Altså 640 kilometer. Bortimot nøyaktig det dobbelte av Taycan Turbo. Model S har da 95kWh utnyttbart batteri.
Dette skulle da tilsi at EPA-forbruket til Taycan ligger på 2,63 kWh per mil, mens Model S ligger på 1,48 kWh per mil, altså 44% lavere forbruk enn Taycan. Er virkelig Taycan så elendig på forbruk i forhold til Model S? Nei.
Om vi da tar utgangspunkt i Teslabjørn sine forbrukstall etter 90 km/t-testingen så har vi følgende:
Taycan 4S (ok,ikke Turbo): 1,50 kWh per mil
Model S LR Raven: 1,52 kWh per mil

Så, kan vi stole på EPA? NEI!
Slik EPA fremstår, og ulike biler får sitt rekkeviddeanslag, er det en tullestandard uten noen som helst rot i virkeligheten. 

1317142119

Edit: det SurSnasen sa.

Ville ikke lagt så mye vekt på EPA-tallene.

Porsche Taycan ble slaktet den også, men det er tilbakevist av en haug eiere ved at de kommer mye lenger. EPA-forbruket er urealistisk høyt (les: for lav rekkevidde). Man må selvfølgelig se rekkevidden i sammenheng med kjøringen. Akkurat som en fossilbil (men av litt ulike årsaker), så bruker en elbil vesentlig mer energi av mye småkjøring. Men på langtur, når du har bruk for rekkevidden, så er EPA helt misvisende her i Norge hvor vi stort sett kjører ganske sakte på landeveier.

På min i3 er EPA motorveirekkevidde. WLTP TEH er rekkevidde ved normal kjøring på landevei og WLTP TEL er rekkevidde på landevei hvis man kjører litt pent (uten å nødvendigvis kjøre som en prest).

Turist

Sitat fra: espenri på onsdag 07. oktober 2020, klokken 13:30
Kan også hende 20" vs 21" som er standard på hhv 1st og 1st max har såpass påvirkning på rekkevidden. Det er jo ikke snakk om mer enn 2%

Edit: Kan også hende dette er forskjellen fra ID.4 til Enyaq, da Enyaq kommer med 19" som standard.
Større felg betyr mere vekt "ut i dekket". Dette øker arbeidet motoren må gjøre, og dermed forbruket.

Desverrre har VW og Skoda gått i "brede dekk er tøft"-fella og utstyrt ID.4 / Enyaq med veldig brede dekk, spesielt bak.
Til sammenligning kan det nevnes at en Porsche Taycan har 225 dekk foran (1 cm smalere) og 275 bak (2 cm bredere). Den bilen har tilsammen 571 hk, fordelt på to motorer.
Med smalere dekk ville ID.4 og Enyaq kunne hatt enda bedre rekkevidde.
På en e-Golf betyr overgang fra 205/55-16 til 225/45-17 kanskje rundt 10% forskjell i forbruk.
Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up! (Snøballen)
Tidligere 4: VW e-Golf
Tidligere 5: VW ID.4 1st (Overformynderiet)
Nå: Skoda Citigo-e iv (Tyttebæret)

stsviggum

Det ser i alle fall ut som ladekurven for ID.4 blir bra! Her er ein hurtigladetest av ID.3 med samme batteri som ID.4 har. 😊👍🏼

https://youtu.be/2GyhfFJXYXM

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Det er helt vilt at EPA fortsatt brukes, synes jeg. WLTP er en fin måte å sammenligne bilenes best case sommerrekkevidde på. Kanskje med unntak av I-Pace. ???

Blir mildt sagt overrasket hvis det er stor forskjell på ENYAQ og ID.4 med samme batteri, hjuldimensjon, lufttrykk og innstillinger hvis man kjører bilene i følge i norske hastigheter med samme last og bytter sjåfør halvveis.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Tellus

Sitat fra: elektro på mandag 12. oktober 2020, klokken 22:00
Det er helt vilt at EPA fortsatt brukes spør synes jeg. WLTP er en fin måte å sammenligne bilenes best case sommerrekkevidde på. Kanskje med unntak av I-Pace. ??? 

Tror nok I-Pace lett faller innenfor samme kategori:

556.8km (346m) on Single Charge
https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=3572

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på mandag 12. oktober 2020, klokken 22:07
Det er helt vilt at EPA fortsatt brukes spør synes jeg. WLTP er en fin måte å sammenligne bilenes best case sommerrekkevidde på. Kanskje med unntak av I-Pace. ??? 

Det er flere som har kjørt Bergen Oslo uten å lade med i-pace. Også med 20". Det er vel minst 450km.

elektro

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 12. oktober 2020, klokken 22:27

Det er flere som har kjørt Bergen Oslo uten å lade med i-pace. Også med 20". Det er vel minst 450km.

Tja, det er sikkert mulig i medvind. ;) I-Pace kan riktig nok leveres med 235/65-R18 hjul, som vil gi den en fordel, men jeg har likevel ikke sett bilen kjøre sin oppgitte WLTP rekkevidde i en rundløype med klima på. WLTP var opprinnelig på 480 km, men ble vel senere justert ned til 470 eller 465 km. Fortsatt noe høyt etter mitt skjønn, og ettersom I-Pace var tidlig ute med en WLTP måling som fikk mye oppmerksomhet bidro dette kanskje til at standarden fikk en trang fødsel og ikke har den tilliten den fortjener? Spesielt i USA/England, som regjerer innen for biljournalistikken. Dette er én av grunnene til at oppfatningen om at EPA er en mer realistisk målemetode lever. Tror jeg. Derav min kommentar.

Uansett, så var poenget at WLTP er en god standard for sammenligning av biler. EPA burde være avskaffet for lengst, som @SurSnasen gav et godt eksempel på.

Selv NEDC er mye bedre enn EPA, det er bare å trekke fra 20% på sommer og 40% på vinter på alle biler. Begge de Europeiske standardene gir tall som er konsistente, det er det viktigste ved en standard. Det finnes uansett ikke to turer i verden som er like.

elektro

Dette var imponerende! Da må jeg kanskje ta tilbake det jeg har sagt om I-Pace og WLTP, men skulle gjerne sett det gjenskapt av Teslabjørn eller noe. Det virker nesten for godt til å være sant, selv med 18-tommers hjul fylt til bristepunktet, men dette nok er nøkkelen til å oppnå eller slå WLTP; Moderate hjuldimensjoner og riktig dekktype og høyt lufttrykk, i kombinasjon med optimale forhold. Jeg har aldri kjørt elbil i Nederland, men har vært der, og vet at det er padde flatt. Vet ikke om det var høydeforskjell på start/stopp. Neppe mye. Utover det er det jo en slags rundløype som eliminerer eventuelle vind og vedkommende kan jo neppe ha kjørt uten AC i den varmen. :)

Ser at I-Pace klarte 454 km. i NAF sin sommertest, hvor mange overpresterte. Den var også blant de heldige som ble utstyrt med 18-tommers hjul, mens e-tron f.eks. kjørte hhv. 21 og 22-tommers 265 brede hjul, og Taycan kjørte på 21-tommer 305.

I-Pace delte imidlertid skjebne med disse og endte turen oppe på fjellet. Hadde starten gått litt lenger nord, eller de hadde kjørt rett nordover fra Oslo, sånn at den hadde fått mulighet til å kjøre 700 høydemeter eller hva det er ned til Ringebu og deretter kjøre i letterrenget oppover Gudbrandsdalen igjen i medvind, ville den nok gått 500 km. Med AC på. Så da er det ikke helt usannsynlig at den kan kjøre 550 km. på flatmark.  :+1:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA