Bremser og regen.

Startet av Olemann, ons 07. okt 2020, kl. 11:32

« forrige - neste »

Øyvind.h

Hadde rundt 70-90kW regenerering på Model X`en. Det holdt i bøtter og spann, selv til relativt hard "brems". Alt over det virker fullstendig overkill/pr-jippo, med mindre en ønsker regenerering også ved bråbrems på en 2,5 tonns bil. Dvs - det kan være mulig å utnytte mer på vei ned fra fjellet med tilhenger på slep, men da vil jo fort påløpsbremsen slå inn selv ved 70-90kW regenerering.

Jeg ville dog ikke hatt 70-90kW brems på kun ett hjulpar. Både pga grep og pga slitasje på hjul.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Olemann

Takk for mye bra input her, da får vi bare vente å se hva VW tilbyr ettersom ingen vet noe enda.
Jeg håper som sagt man får mulighet for sterk regen, både slik at regen kan presettes med ulike nivåer (pr. kjøremodi) i oppsettet, samt at det selvsagt er slik at regen utløses også ved bruk av bremsepedal, men at samme styrke på regen også utløses fullt ut ved å ta foten av "gassen" dersom man ønsker det.
Spennende blir det også å se om RWD gjør at de begrenser mer enn FWD biler som eNiro har. 

Trond.m

Dette tar jeg med knusende ro. Ser man langt framover og tilpasser farten til trafikksituasjonen, så belønnes man med lavt forbruk. Da blir diskusjonen om antall kw regenerering irrelevant. En bil med drift bare på 2 hjul og med bare 1 motor vil uansett få lavere forbruk og lengre rekkevidde enn en tilsvarende bil med AWD.

Bjoris

Det jeg har lest til nå er at den har mest regen i B og kjøremodus Sport. Dette er vel fra prøvekjøring v premodel så kan være endret på de vi får. Virker litt bakvendt at en må velge Sport for høyere regen, men jeg håper iallefall at det ikke er å voldsom regen at det er vanskelig å holde bremsene rene uten ekstreme oppbremsinger

SveinJ

Jeg så en youtube film fra en "tester" i USA i går som drodlet litt rundt fenomenet regen på id-4. I posisjon "D" er det lite eller ingen regen når man slipper wattpedalen. I "B" er det en begrenset regen, myk og ikke overraskende, slik som f.eks. på min i3.
Med bremsepedalen er det "i begynnelsen" en elektrisk regen bremsefunksjon som man kan styre og som man ser på displayet. Først når man trår hardere på pedalen, sjaltes friksjonsbremsen inn. Han mente dette var en positiv måte å styre regen på.
Når jeg prøvekjørte id-3, opplevde jeg det samme, men da visste jeg ikke hvordan det hele fungerte. Så i forhold til min i3, har jeg ingen angst for dramatiske opplevelser, hverken på bar asfalt, vår eller med snø.
2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

magfred

Sitat fra: SveinJ på fre 09. okt 2020, kl. 10:00
Jeg så en youtube film fra en "tester" i USA i går som drodlet litt rundt fenomenet regen på id-4. I posisjon "D" er det lite eller ingen regen når man slipper wattpedalen. I "B" er det en begrenset regen, myk og ikke overraskende, slik som f.eks. på min i3.
Med bremsepedalen er det "i begynnelsen" en elektrisk regen bremsefunksjon som man kan styre og som man ser på displayet. Først når man trår hardere på pedalen, sjaltes friksjonsbremsen inn. Han mente dette var en positiv måte å styre regen på.
Når jeg prøvekjørte id-3, opplevde jeg det samme, men da visste jeg ikke hvordan det hele fungerte. Så i forhold til min i3, har jeg ingen angst for dramatiske opplevelser, hverken på bar asfalt, vår eller med snø.

Kan tillegge noen av mine opplevelser fra test av ID3 (går ut i fra at ID4 vil oppføre seg mer eller mindre likt): Bilen vet hvor stor helling den til enhver tid har, dvs at på flatmark vil den mer eller mindre rulle fritt (seile) i "D", mens den vil gradvis øke regen jo mer helling den har nedover. Aldri så mye at den bremser opp, men nok til at den delvis begrenser økningen i farten man får i nedoverbakker. Vil du ha mer regen uten å bytte til "B", kan du modulere litt med bremsepedalen. Du vil altså ha ganske bra med regen i "D" ned fra høyfjellet, mens du vil kunne rulle fritt på tur i Danmark. 

I "B" bremser bilen såpass mye (men fortsatt mykt), uavhengig av hellingsgrad, at farten reduseres og bremselysene tennes. På min Golf GTE slipper regen i "B" under ca 10 Km/t og ruller deretter fritt, men husker ikke om dette også var tilfelle på ID3.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på tor 08. okt 2020, kl. 11:52
Jeg ville dog ikke hatt 70-90kW brems på kun ett hjulpar. Både pga grep og pga slitasje på hjul.
Ampera-E regenererer 70 kW på kun forhjul. Det er helt uproblematisk, selv på den ganske lette bilen (17-1800 kg).
Har ikke hørt noen klage på dekkslitasje på grunn av dette, det er jo btw aldri blokkering av drivhjul med regen.

daktari

Sitat fra: Stikkkontakt på tor 08. okt 2020, kl. 11:23
Sitat fra: Rosstopher på tor 08. okt 2020, kl. 11:06
Sitat fra: Bjoris på tor 08. okt 2020, kl. 10:55Ved normalt kjøring trengs langt fra full regen på feks ENiro for å slippe å røre bremsepedalen.

Jeg har ikke erfaring med e-Niro, men med Model S trenger jeg i hvert fall full regen (50 kW) i vanlig kjøring.

50kw er ganske lite. I-pace har 150kw og e-tron 220kw. Men du får ikke disse effektene uten å bruke bremsepedalen.
i-pace har hakket kraftigere off-pedal regen/alltid på regen enn Tesla.
Jeg trodde ikke i-pace hadde bremsepedal-regen/varierende regen?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Jeg har forstått at ID-serien baserer seg på samme modell som e-tron. 2 modus, 1 manuell, en automatisk. Den automatiske rekupererer når den tror den skal, men ikke nok til å unngå krasj, forøvrig triller bilen.

Den manuelle må man velge en regen-nivå med padler bak rattet, og man får tendenser til en-pedal da den ikke er sterk nok.

Bruk av bremsepedal i begge modus gir kun justerbar regen, ikke friksjonsbrems før man bremser veldig hardt.
Mine I-Pace videoer

Olemann

Merkelig at de ikke setter opp bilene slik at man selv, i innstillinger, kan sette opp med max regen også ved slipp-gass-pedal.  Så kan de som liker dette og har erfaring med enpedalkjøring bruke dette, og de som ikke liker hard regen ved slipp-pedal bare stille inn på lavere regen i innstillinger.

Bjoris

Sitat fra: Olemann på lør 24. okt 2020, kl. 18:50
Merkelig at de ikke setter opp bilene slik at man selv, i innstillinger, kan sette opp med max regen også ved slipp-gass-pedal.  Så kan de som liker dette og har erfaring med enpedalkjøring bruke dette, og de som ikke liker hard regen ved slipp-pedal bare stille inn på lavere regen i innstillinger.

Slik er det i ENiro, du har 4 nivå og du kan velge mellom Auto og Manuell på toppen, til og meg jeg som er ganske opptatt av bil har sluttet å tukle med dette. VW lager average biler og tar bort slik som bare få vil like å tukle med, langt flere ville fort surret til dette og ikke forstått hvorfor bilen regenerer mye av og til og ingenting andre ganger...

Olemann

Ja, jeg har også eNiro nå, og dette er noe jeg liker godt med bilen.  Full flex og alle får det som de vil.
Liker ikke at produsent skal begrense mine valgmuligheter av hensyn til de som ikke orker spandere 15 minutter på instruksjonsboken... ;), eNiro er lett å stille inn og så har man det som man vil - inntil man ev. endrer det igjen selv.
Leste et sted at VW hadde max regen kun i Sport modus, underforstått har de fjernet muligheten til å sette regen nivå pr. kjøremodus, slik eNiro gir mulighet for.

Men, når man leser innleggene i div. facebook grupper så kan man begynne å lure både på lyst og evne til å lese instruksjonsbøker.....

Sitat fra: Bjoris på søn 25. okt 2020, kl. 12:26
Sitat fra: Olemann på lør 24. okt 2020, kl. 18:50

Slik er det i ENiro, du har 4 nivå og du kan velge mellom Auto og Manuell på toppen, til og meg jeg som er ganske opptatt av bil har sluttet å tukle med dette. VW lager average biler og tar bort slik som bare få vil like å tukle med, langt flere ville fort surret til dette og ikke forstått hvorfor bilen regenerer mye av og til og ingenting andre ganger...

Trond.m

Nå må jeg innrømme at jeg etter hvert foretrekker prediktiv regenerering. Synes det fungerte greit på id.3. Men ellers er jeg enig i at hvis man har funnet det nivået på motorbrems som man foretrekker, så forventer jeg at den husker det til neste tur.

Bjoris

Ja, dette med prediktiv funker bra. ENiro har std regen på hvert kjøreprogram og så kan du endre denne settingen. Mye bra der, men tipper veldig få bruker dette systemet

daktari

Jeg er ikke fornøyd med predektiv regenerering. Synes den enten starter for tidlig, eller starter ikke. Eksempel er at den kan bremse mye for en oversiktlig rundkjøring uten biler, men den bremser aldri ned for sideveier der man har vikeplikt fra høyre.
Så bremser den for mye noen ganger, men for lite andre ganger. Eksempel Den vil ikke hindre meg i å dunke inn i en bil i et lyskryss, men den kan bremse masse et sted det ikke er biler.

Men dette varierer sikkert hvor mye den enkelte sin kjørestil ligner bilen sin programmerte kjørestil.
Mine I-Pace videoer

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA