Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statsbudskjettet og økning av årsavgift

Startet av elektrolux, onsdag 07. oktober 2020, klokken 10:29

« forrige - neste »

jman76

Jeg har unger som går på skolen, og en vakker dag får jeg sikkert behov for helsetjenester. Jeg synes forslaget er helt greit.

elektrolux

Avskiltet ene elektriske scooteren og ene elbilen i dag. 2 til følger neste uke, og er-Up blir lagt ut på Finn.no.

Kun de største bilene beholder skilt. Det betyr mer forurensing og slitasje på veiene, ikke mindre når vi ikke kan velge de minste bilene der vi ikke trenger plassen eller rekkevidden til de store. >:(

Også på bom svarer det seg å kun kjøre samme bil hele tiden i stedet for det mest egnede. Grunnet passeringstak blir jo "halve måneden" gratis.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Blouberg

Sitat fra: elektrolux på fredag 09. oktober 2020, klokken 15:30
Avskiltet ene elektriske scooteren og ene elbilen i dag. 2 til følger neste uke, og er-Up blir lagt ut på Finn.no.

Kun de største bilene beholder skilt. Det betyr mer forurensing og slitasje på veiene, ikke mindre når vi ikke kan velge de minste bilene der vi ikke trenger plassen eller rekkevidden til de store. >:(

Også på bom svarer det seg å kun kjøre samme bil hele tiden i stedet for det mest egnede. Grunnet passeringstak blir jo "halve måneden" gratis.
Kan virke litt hevngjerrig dette (: Håper det føles bra da..

ToWalkOrDrive

#48
Ja, særlig siden ingen av disse avgiftene er vedtatt ennå. Det gjenstår ennå forhandlinger med FrP før de får vedtatt statsbudsjettet, og FrP er jo kjent for å senke bilavgifter, selv om de ikke klapper for elbiler.

Forøvrig så kan det jo være at de som kjøper e-up'n erstatter Opel Rekord'n fra 1978, og kan nå kjøre på strøm alle de 30.000 km de kjører i året. Det ville jo vært positivt.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

De skal og godsnakke med Venstre som er pro el-bil, så enda større sjanse for at hverken redusert dieselavgift eller årsavgift på elbil kommer i år. Men pengene må hentes inn andre steder, så da er spørsmålet hvor det vil svi.


Økt poseavgift nærmere den svenske modellen er jo en mulighet.Økte bompenger er en annen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux


Kan virke litt hevngjerrig dette (: Håper det føles bra da..
[/quote]

Har noen gode alternativer igjen, og disse har beholdt skiltene forde de skulle på veien igjen etter fix. Blir de 4-5 ganger dyrere å ha tilgjengelige blir det antakelig skroting/deler av dem i stedet.

Fiat X1/9 ombygging til elektrisk blir også mindre interresant når fordeler som fri v\bom og fri årsavgift forsvinner. PÅ den andre siden kan den kanskje bygges om til el, uten å registrere den som elektrisk, og så sette eksosmotoren tilbake for EU kontrollen når det uansett ikke er noe særlig å spare på EL skilter ::)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

#51
Sitat fra: daktari på onsdag 07. oktober 2020, klokken 11:15
2000,- årlig for elbil betyr ca 800 mill inntekt for staten. Det dekker mesteparten av reduksjon i formueskatten.
Super prioritering, Røkke og resten av milliardærene får skattelette og elbilistene dekker opp

PS ikke en krone av disse pengene kommer til å gå til helse eller skole. Her er det snakk om omrokkeringer innenfor nye forslag til kutt/økninger i budsjettet.

Burger

Counterpointer: Det som skikkelig svir er at bestillingsrapporten til regjeringen på at mindre formueskatt øker sysellsetting kom tilbake med motsatt resultat. Økt formueskatt ga økt sysselsetting i følge rapporten.

Jeg tror at når de rike får mer penger, så hoper det seg opp. Pengene jeg får mellom henda bruker ikke lang tid på bok før de går tilbake til økonomien. Dersom bufferkontoen er på tilstrekkelig nivå vel og merke.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Counterpointer

Sitat fra: Burger på lørdag 10. oktober 2020, klokken 23:01
Counterpointer: Det som skikkelig svir er at bestillingsrapporten til regjeringen på at mindre formueskatt øker sysellsetting kom tilbake med motsatt resultat. Økt formueskatt ga økt sysselsetting i følge rapporten.
Karma is A bitch

Olemann

#54
Velger å glede meg over alle de 10 årene jeg har kjørt Elbil med en rekke fordeler. Og ikke ergre meg over at de nå  krymper, selvsagt vil fordelene krympe i tiden som kommer når det ikke lenger er sjeldent å kjøpe elbil, men tvert imot blitt noe de fleste gjør.

Formuesskatten er en sak for seg, nesten latterlig å høre en del politikere omtale de som betaler denne som de "aller rikeste" når de utmerket godt vet at de aller, aller fleste som rammes av denne skatten er "vanlige folk" som har spart penger i stedet for å bruke dem opp.  Men, dette gjør jo argumentasjonen for formuesskatt mye vanskeligere, så de vil nok holde seg med begrepene de "aller rikeste" i tiden som kommer også.

Så, jeg skjønner disse politikerne godt, det er selvsagt mye lettere å si at Røkke & Hagen & Fredriksen osv. skal betale, selv om alle politikere (om de gidder lese statistikk fra SSB) vet at hver 3. nordmann over 65 år betaler formuesskatt (nei, jeg er ikke over 65 selv :D)

trykkertor

Sitat fra: Olemann på søndag 11. oktober 2020, klokken 18:34
Velger å glede meg over alle de 10 årene jeg har kjørt Elbil med en rekke fordeler. Og ikke ergre meg over at de nå  krymper, selvsagt vil fordelene krympe i tiden som kommer når det ikke lenger er sjeldent å kjøpe elbil, men tvert imot blitt noe de fleste gjør.
Enig med deg. Nå har jeg bare kjørt knappe 2 år elbil, og vet vi skal betale mer og mer.
For min del kan vi allerede nå kutte ut kollektivfelt, gratis/billigere parkering, redusert fergetakst m.m.

Men en ting jeg undres. Alle disse fossileierne i kommentarfeltene så godter seg mer og mer jo flere avgifter som kommer.
Skjønner ikke de at en dag blir de tvunget til å kjøpe el- eller kanskje hydrogenbil? Og den dagen møter de full avgift, full moms, full bom og alt det andre som kommer.
For meg blir det litt som om jeg skulle bo til leie, og godte meg over økende boligrenter, dokumentavgift, eiendomsskatt og så videre, for så å skulle kjøpe meg inn på boligmarkedet om 5-10 år, og da møte full smekk i forhold til nå.

Også litt lei av kommentarfelt om elbilister, som har fulgt statens insentivordning, blir sett på som snyltere og ikke vet jeg.
Skal jeg se på naboen som snylter fordi de valgte å få 4 barn og heve mye mer barnetrygd enn oss med 2 barn?

Burger

Trykketor: Tenk på de som veldig ivrige skattebetalere som er veldig nøye på at alle skal betale ;-)

Hjelper meg iallefall når jeg snakker med slekt og påpeker at de er vel ivrige på at andre skal betale skatt og avgifter og jeg forventer at de fjerner fradrag på sin selvangivelse.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Counterpointer

En kan velge om en vil gledes, ergres eller være likegyldig til avgiftskjerpelser. Det vil avhenge av motivasjon og holdning.

Selvfølgelig kan en argumentere som en ønsker. Jeg er en av de som betaler formueskatt, men den lille promillen av min formue blir bitteliten i forhold til Røkke og co som har milliarder....... Vel vel nok om det.

Det som er trist er at det strammes inn på en politikk som har vært ekstremt vellykket og gitt føringer over hele verden i positiv retning. Dette vil nødvendigvis senke tempoet på overgangen. Nå er det vel ca 300 000 elbiler og godt over 2 500 000 fossilbiler.

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/bilreg/aar/2020-03-31

Det vil ta ekstremt lang tid å nå overvekt utslippsfrie biler uansett, så å svekke takten i 2020 når målet er å selge bare utslippsfrie i 2025, er temmelig kontrært.

ToWalkOrDrive

#58
Tror ikke alle helt har fått med seg hva som er foreslått angående formuesskatt. Forslaget er på "arbeidende kapital" og at verdiene i bedriftene skal få lavere beregningsgrunnlag. De aller rikeste, som bor i hus til over 15 millioner vil samtidig får en kraftig formuesskatt-skjerping. Så de som bor i 70 millionersvilla betaler en del mer.
Det er og greit å nevne at om en øker formuesskatten mye så løper folk ut av landet med pengene sine, samtidig som kinesiske fond og firmaer dermed kjøper opp norske firmaer, og når utenlandske firmaer eier fabrikker i flere land ender det fort opp med at de flytter produksjonen ut av Norge. Det de som kun har studert sosialantopologi på Blindern ikke vet er at en krone er ikke en krone. Øker du formuesskatten med en krone er det mye annet drit som skjer på lengre sikt.

Det vi har sett i tiden med lavere formuesskatt og andre bedrede rammebetingelser er at en del shipping har flagget hjem, og begynner å skatte for overskuddet til Norge.
https://www.skatt.no/2020/10/07/statsbudsjettet-reduserer-formuesskatten-pa-arbeidende-kapital/

https://www.skipsrevyen.no/article/rederne-flagger-hjem/
Tesla Model Y                         2021-

Blouberg

Sitat fra: Counterpointer på søndag 11. oktober 2020, klokken 22:19

Det vil ta ekstremt lang tid å nå overvekt utslippsfrie biler uansett, så å svekke takten i 2020 når målet er å selge bare utslippsfrie i 2025, er temmelig kontrært.
Poenget må vel være at det sikres en positiv differanse i kostnadene i EL-bilens favør? Har litt vondt for å tro at en avgift på et par tusenlapper i året vil påvirke EL-bil salget nevneverdig..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA