Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statsbudskjettet og økning av årsavgift

Startet av elektrolux, onsdag 07. oktober 2020, klokken 10:29

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: JorgenM på torsdag 08. oktober 2020, klokken 09:16
Det er i alle fall bra at de øker prisen på hybrider. De fleste vet vel at de sjelden blir ladet og bruker langt mer drivstoff enn det produsentene oppgitt. Nå blir det kanskje slutt på dette lureriet :+1:
Tja, ladestasjonene på jobben er mere brukt av hybridene enn elbilene. Selv om det er dobbelt så mange elbiler. Jeg tror at hvis det er lett tilgjengelig lading så vil folk bruke det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: Stranda på torsdag 08. oktober 2020, klokken 11:59Skulle dette være rettferdig, i forhold til utslipp, så burde jo engangsavgiften på elbiler være høyere enn for fossilbiler, i og med at utslipp ved produksjon er høyere for elbiler enn for fossil.

Engangsavgiften har jo ingenting med utslipp under produksjon å gjøre, den er knyttet til utslipp under bruk. Bare se på hva den består av.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Stranda

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 08. oktober 2020, klokken 12:31
Sitat fra: Stranda på torsdag 08. oktober 2020, klokken 11:59Skulle dette være rettferdig, i forhold til utslipp, så burde jo engangsavgiften på elbiler være høyere enn for fossilbiler, i og med at utslipp ved produksjon er høyere for elbiler enn for fossil.

Engangsavgiften har jo ingenting med utslipp under produksjon å gjøre, den er knyttet til utslipp under bruk. Bare se på hva den består av.
Ja, jeg er klar over at det er sånn i dag. Jeg snakker om hvordan det burde være, dersom avgiftene skulle vært knyttet opp mot når utslippene skjer.

turfsurf

Sitat fra: Stranda på torsdag 08. oktober 2020, klokken 12:49
Ja, jeg er klar over at det er sånn i dag. Jeg snakker om hvordan det burde være, dersom avgiftene skulle vært knyttet opp mot når utslippene skjer.
Det er nå bare minimal forskjell i utslipp i produksjon av elbiler og fossilbiler. Bruk derimot, da skulle bensin kostet 100kr literen eller der omkring...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stranda

Sitat fra: turfsurf på torsdag 08. oktober 2020, klokken 12:58
Sitat fra: Stranda på torsdag 08. oktober 2020, klokken 12:49
Ja, jeg er klar over at det er sånn i dag. Jeg snakker om hvordan det burde være, dersom avgiftene skulle vært knyttet opp mot når utslippene skjer.
Det er nå bare minimal forskjell i utslipp i produksjon av elbiler og fossilbiler. Bruk derimot, da skulle bensin kostet 100kr literen eller der omkring...
Ja, jeg har ikke sagt noe om hvor stor forskjellen er, bare at utslippene ved elbilproduksjon er høyere. Dermed skulle engangsavgiftene vært tilsvarende høyere. Og så kunne de løpende avgiftene vært høyere på fossilbil, slik at du etter X antall tusen km har betalt like mye avgifter som for elbilen, og at det derfra og ut ble dyrere med fossilbilen. Det ville bety at dersom du kjører svært lite, så skulle det lønt seg å kjøpe en fossbil foran en elbil. Siden du da totalt sett ville vært årsak til lavere utslipp enn om du hadde kjøpt en elbil.

Motorwatt

Som da måtte rekalkuleres hver gang bilen skifter eier?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Stranda

#36
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:11
Som da måtte rekalkuleres hver gang bilen skifter eier?
Nei, det trenger du jo ikke. Hvis avgiftene er knyttet opp mot antall km kjørt (for eksempel gjennom drivstoffavgiften eller liknende), så vil jo det gå av seg selv. Dersom en ny eier kjører bilen mye mer, så vil jo den nye eieren da få tilsvarende mye høyere avgifter.

Avgiftene vil jo være knyttet opp mot kjøretøyet, og ikke mot hvem som til enhver tid er eier.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Stranda på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:20
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:11
Som da måtte rekalkuleres hver gang bilen skifter eier?
Nei, det trenger du jo ikke. Hvis avgiftene er knyttet opp mot antall km kjørt (for eksempel gjennom drivstoffavgiften eller liknende), så vil jo det gå av seg selv. Dersom en ny eier kjører bilen mye mer, så vil jo den nye eieren da få tilsvarende mye høyere avgifter.

Avgiftene vil jo være knyttet opp mot kjøretøyet, og ikke mot hvem som til enhver tid er eier.

Litt av poenget med statlige incentiver for elbiler er å få flest mulig til å velge elektrisk på tross av at et bilbatteri fort koster 100.000 å lage. Hvis du har kjøpsavgift på elbil vil færre kjøpe elbil, fordi ulempene ikke oppveies av fordelene i like stor grad. Ved at folk fortsetter å kjøpe elbil pumpes penger inn i forskning og utvikling i å lage enda bedre og billigere batterier, fordi alle bilprodusentene nå i større grad må konkurrere om det markedet, så en må ikke slippe opp strøm-pedalen ennå!
Tesla Model Y                         2021-

Stranda

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:36
Sitat fra: Stranda på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:20
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:11
Som da måtte rekalkuleres hver gang bilen skifter eier?
Nei, det trenger du jo ikke. Hvis avgiftene er knyttet opp mot antall km kjørt (for eksempel gjennom drivstoffavgiften eller liknende), så vil jo det gå av seg selv. Dersom en ny eier kjører bilen mye mer, så vil jo den nye eieren da få tilsvarende mye høyere avgifter.

Avgiftene vil jo være knyttet opp mot kjøretøyet, og ikke mot hvem som til enhver tid er eier.

Litt av poenget med statlige incentiver for elbiler er å få flest mulig til å velge elektrisk på tross av at et bilbatteri fort koster 100.000 å lage. Hvis du har kjøpsavgift på elbil vil færre kjøpe elbil, fordi ulempene ikke oppveies av fordelene i like stor grad. Ved at folk fortsetter å kjøpe elbil pumpes penger inn i forskning og utvikling i å lage enda bedre og billigere batterier, fordi alle bilprodusentene nå i større grad må konkurrere om det markedet, så en må ikke slippe opp strøm-pedalen ennå!
Ja, det er jo noen litt andre hensyn og andre parametre du trekker inn der. Som går et stykke utover "den som forurenser skal betale", som ofte trekkes frem. Da tenker man i så fall at det er greit å bidra til høyere utslipp på kort sikt (og bli belønnet for det), fordi det på lengre sikt vil bidra til lavere utslipp hos andre forbrukere.

RJK

Sitat fra: Stranda på torsdag 08. oktober 2020, klokken 12:49
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 08. oktober 2020, klokken 12:31
Sitat fra: Stranda på torsdag 08. oktober 2020, klokken 11:59Skulle dette være rettferdig, i forhold til utslipp, så burde jo engangsavgiften på elbiler være høyere enn for fossilbiler, i og med at utslipp ved produksjon er høyere for elbiler enn for fossil.

Engangsavgiften har jo ingenting med utslipp under produksjon å gjøre, den er knyttet til utslipp under bruk. Bare se på hva den består av.
Ja, jeg er klar over at det er sånn i dag. Jeg snakker om hvordan det burde være, dersom avgiftene skulle vært knyttet opp mot når utslippene skjer.


Selvsagt er det ikke slik det burde være. Utslipp under produksjon skal avgiftslegges i produksjonslandet/landene (deler kommer kanskje fra andre land enn der bil skrues sammen), slik at dette gjenspeiles i importprisen for bilen/kjøretøyet.

Det du ber om er jo at samme bilen/delen skal avgiftsbelegges for hvert land som er involvert, noe som blir urettferdig og fullstending uoversiktlig. F.eks. når bilen produseres i ett land, men endres i et annet land, f.eks. for å installere 4x4 som blir gjort med endel varebiler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

#40
Sitat fra: Blouberg på onsdag 07. oktober 2020, klokken 14:44
Synes ikke dette er dramatisk, innfasing av avgifter har jo vært varslet over lang tid. Nå ser det ut som det ikke blir MVA i denne omgangen iallefall.
Enig  :+1:. Folk som klager over at de må bidra like mye til felleskapet som en motorsyklist synes jeg er i overkant egoistiske. Heldigvis begynner de fleste politikere å innse at man må slutte å kaste skattebetalernes penger etter folk som har råd til å kjøpe biler til 7-800.000. (inkludert meg selv)

Electric cars in Norway

TM, å jo da. Mva kommer nok ganske snart. Bare vent..


TM skrev: Nå ser det ut som det ikke blir MVA i denne omgangen iallefall

Trond.m

Bra  :+1: Regner med at det kommer i 2022. Tipper og håper det blir trinnvis innføring gjennom et bunnfradrag på 400.000 og full mva på resten.

Stranda

Sitat fra: RJK på torsdag 08. oktober 2020, klokken 17:48
Sitat fra: Stranda på torsdag 08. oktober 2020, klokken 12:49
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 08. oktober 2020, klokken 12:31
Sitat fra: Stranda på torsdag 08. oktober 2020, klokken 11:59Skulle dette være rettferdig, i forhold til utslipp, så burde jo engangsavgiften på elbiler være høyere enn for fossilbiler, i og med at utslipp ved produksjon er høyere for elbiler enn for fossil.

Engangsavgiften har jo ingenting med utslipp under produksjon å gjøre, den er knyttet til utslipp under bruk. Bare se på hva den består av.
Ja, jeg er klar over at det er sånn i dag. Jeg snakker om hvordan det burde være, dersom avgiftene skulle vært knyttet opp mot når utslippene skjer.


Selvsagt er det ikke slik det burde være. Utslipp under produksjon skal avgiftslegges i produksjonslandet/landene (deler kommer kanskje fra andre land enn der bil skrues sammen), slik at dette gjenspeiles i importprisen for bilen/kjøretøyet.

Det du ber om er jo at samme bilen/delen skal avgiftsbelegges for hvert land som er involvert, noe som blir urettferdig og fullstending uoversiktlig. F.eks. når bilen produseres i ett land, men endres i et annet land, f.eks. for å installere 4x4 som blir gjort med endel varebiler.
Vel, det spiller jo ingen rolle hvor avgiften havner, eller om det er en egen linje på fakturaen eller ikke, så lenge den inngår i totalsummen som kunden betaler. Poenget er at avgiftskomponenten bør være høyere for elbiler enn for fossilbiler, fordi produksjonen av en elbil har et større klimaavtrykk en produksjonen av en fossilbil. Så er det underordnet på hvilken måte avgiften kreves inn, og av hvem.

RJK

Om du ikke fikk det med deg, det du i realiteten ønsker, er at bilene får avgift flere ganger for den samme forurensningen. Det er det som blir feilen i forslaget ditt.


Derfor må man skille på at utslippet fra produksjonen avgiftslegges i produksjonslandet, bruken i kjøperlandet. Slik er det etter internasjonale avtaler, og slik gjøres det for andre drivlinjer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA