Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statsbudskjettet og økning av årsavgift

Startet av elektrolux, onsdag 07. oktober 2020, klokken 10:29

« forrige - neste »

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på onsdag 07. oktober 2020, klokken 14:26
Avgiftskalkulatoren er klar. Det er synd at hybrider øker mer i pris enn hel-fossile.
https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=8485

Ja, hvis plug-in-hybriden får 75km rekkevidde får den 0 i avgifter (utenom mva, som den får). Ser den nye Toyota Rav4 har akkurat 75km og beholder 0 i avgifter. Er jo flere som kommer med lengre rekkevidde og av hybridene.
Tesla Model Y                         2021-

Amoss

Sitat fra: Blouberg på onsdag 07. oktober 2020, klokken 14:44
Synes ikke dette er dramatisk, innfasing av avgifter har jo vært varslet over lang tid. Nå ser det ut som det ikke blir MVA i denne omgangen iallefall.

Helt sant. Separat sett så er det ikke noe dramatikk i dette.


MEN!  Regjeringen regjerer på en plattform at elbil fordelene ikke skal røres i denne stortingsperioden. Si hva du vil, men 0 - eller samme som moped som det var tidligere - i årsavgift (uansett hva man for tiden velger å kalle denne tidligere "luksus avgiften") er en av elbil incentivene. Så blir dette vedtatt før valget har ikke regjeringen holdt sitt løfte.
Model S 85D

elektrolux

Ganske dramatisk økning for elektriske L1-L7e kjøretøy.

F.eks koster scooteren meg i dag rundt 500 kr i forsikring og "årsavgift". Fra 2021 må jeg ut med det 5 doble.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electric cars in Norway

Sitat fra: elektrolux på onsdag 07. oktober 2020, klokken 16:08
Ganske dramatisk økning for elektriske L1-L7e kjøretøy.

F.eks koster scooteren meg i dag rundt 500 kr i forsikring og "årsavgift". Fra 2021 må jeg ut med det 5 doble.

Enig :+1: et helt håreisende forslag. Kansje det er bare lagt inn for å bli forhandlet bort seinere. Det er jo ofte en del av spillet mellom regj og stortinget :D :D som tab under viser så er jo dette mer miljøvennlige alternativer sett opp mot fossil biler.

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2016-06-01-560

JorgenM

Det er i alle fall bra at de øker prisen på hybrider. De fleste vet vel at de sjelden blir ladet og bruker langt mer drivstoff enn det produsentene oppgitt. Nå blir det kanskje slutt på dette lureriet :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

stefse

Spesielt dramatisk med årsavgift er det ikke, men det som er dramatisk er at fossil-årsavgiften ikke øker mer.
Igjen ser vi dette misforståtte rettferdighetsprinsippet, at alle skal betale likt til statskassen.
En må bare gjenta til det kjedsommelige:
JA, elbiler skal være med å betale, men utslippsbiler må alltid betale VESENTLIG MER.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Oddaa

Sitat fra: JorgenM på torsdag 08. oktober 2020, klokken 09:16
Det er i alle fall bra at de øker prisen på hybrider. De fleste vet vel at de sjelden blir ladet og bruker langt mer drivstoff enn det produsentene oppgitt. Nå blir det kanskje slutt på dette lureriet :+1:
'Mens hybridbil-eiere i USA og Norge kjører henholdsvis 54 og 53 prosent elektrisk, er Kina nede på 26 prosent.' (Fra TU.no.)

53 prosent elektrisk betyr nok at hybridene lades nokså jevnlig tenker jeg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Øystein16

Sitat fra: JorgenM på torsdag 08. oktober 2020, klokken 09:16
Det er i alle fall bra at de øker prisen på hybrider. De fleste vet vel at de sjelden blir ladet og bruker langt mer drivstoff enn det produsentene oppgitt. Nå blir det kanskje slutt på dette lureriet :+1:
Eg trur du først og fremst lurar deg sjøl med slike utsagn.

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

espenri

Litt på sidelinjen, jeg har ikke sett hvordan undersøkelsene TU refererer til definerer "kjøre elektrisk" og "kjøre fossilt". Når jeg kjører Outlanderen og starter med tomt batteri rapporterer bilen fortsatt at jeg kjører ca 30% elektrisk, det er selvfølgelig ikke tilfelle, den elektriske energien kommer i all hovedsak av at batteriet lades av bensinmotoren under kjøring.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Oddaa

Sitat fra: JorgenM på torsdag 08. oktober 2020, klokken 10:18
Ikke utsagn, men fakta. Ble nettopp lagt frem en rapport som bekrefter det også:

https://www.tu.no/artikler/ny-rapport-ladbare-hybridbiler-kjorer-stort-sett-fossilt/500503
Nettopp. Og her fremgår det at 53 prosent av kjøringen i Norge (som vi vel diskuterer nå) er elektrisk. Det betyr at det lades, ellers er dette tallet ikke oppnåelig.

Som en anekdote så ligger XC60-en kona kjører på 56 prosent elektrisk. Den lades hver natt og når den står parkert i garasjen ellers.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

stefse

I verste fall har Norge nå startet på sin u-sving tilbake til fossilalderen.
Og der blir vi nok i såfall værende i vår rettferdighetselskende sosialisttilværelse, helt til resten av verden har kommet etter med rimelige elbiler, billig ren energi, ladeinfrastruktur, og en felles forståelse av at karbonutslipp skal koste dyrt.
Det kan ta noen år, for å si det mildt.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ToWalkOrDrive

#28
Ser at den rapporten tar utgangspunkt i 100.000 kjøretøy....kan det være at dataene begynner å bli litt utdatert, og at det i tillegg ikke nødvendigvis er i Norge sånn som det er i resten av Europa (pga mer eneboliger i Norge med lademuligheter, og mindre byer?).

Uansett tror jeg dette vil endre seg nå som biler kommer med 75km rekkevidde på batteriet...da begynner det å hjelpe kraftig på å gidde å plugge inn ladekontakten. Si hvis bilen bruker 0,6 per mil kald, og bensinen koster 13/liter, og du kjører 7,5 mil på en lading, så sparer du omtrent 50 kroner i drivstoffutgifter alene (58,50 minus strøm) hver gang du setter inn støpselet.

I tillegg vil du jo få unnagjort flere av dagens gjøremål på 7,5 elektriske mil enn 5 mil, sånn at de økte rekkeviddene på ladbare hybrider vil jo føre til en høyere elektrisk andel, som rapporten ikke kan ha hatt med.

Sånn utenom det så bruker en god hybrid mye mindre drivstoff selv om du ikke lader den, i forhold til bare bensin. Motoren får jobbe mye mer på optimalt turtall, og jobber stort sett med å fylle strøm på batteriet, mens batteriet driver motoren, før du trenger mer kraft. Og når du siger frem i kø er bensinmotoren av. Prøvekjørte en RAV4 ikke-ladbar hybrid for et par år siden og ble overrasket over et forbruk på 0,6 på tross av at jeg kjørte relativt aktivt med den 2,5liters bensinmotoren. Testen av den nyere (men ikke nyeste) versjonen RAV4 viste og et nøkternt system:

RAV4 ikke-ladbar hybrid 2019: Test: 0,47 per mil (har selv sett 0,6 på 2018)
https://www.dinside.no/motor/ekstremt-lavt-forbruk/71493015

Ulempen med å gjøre hybrider for attraktive er at det kan bli mindre salg og penger på elbiler, og da hindre videre utvikling, men tenker at for de som fremdeles ikke får dekket behovet med elbil (sikkert noen i Nord-Norge) så er det fint at de har slike alternativer, så synes regjeringen har gjort et godt kompromiss, selv om de bør være klar med å øke avgiftene på hybridene som ikke klarer 6 mil til 2022, og bruke penger på lynladere i Nord-Norge, hvor de kommersielle aktørene trenger litt mer hjelp til å få lynladere lønnsomme, slik at de velger å bygge.
Tesla Model Y                         2021-

Stranda

Sitat fra: stefse på torsdag 08. oktober 2020, klokken 09:56
Spesielt dramatisk med årsavgift er det ikke, men det som er dramatisk er at fossil-årsavgiften ikke øker mer.
Igjen ser vi dette misforståtte rettferdighetsprinsippet, at alle skal betale likt til statskassen.
En må bare gjenta til det kjedsommelige:
JA, elbiler skal være med å betale, men utslippsbiler må alltid betale VESENTLIG MER.
Skulle dette være rettferdig, i forhold til utslipp, så burde jo engangsavgiften på elbiler være høyere enn for fossilbiler, i og med at utslipp ved produksjon er høyere for elbiler enn for fossil. Og så burde avgifter knyttet til bruk vært høyere for fossil enn for el. Og det er de jo i praksis allerede, gjennom blant annet drivstoffavgiften.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA