Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av ID4

Startet av ihaal, tirsdag 06. oktober 2020, klokken 12:54

« forrige - neste »

jonnyjb

#165
Må si jeg ble litt skuffa over Mr. Munro når jeg så denne videoen. Har alltid vært imponert over hvordan han graver seg ned i detaljene på bilene han prater om, men her var det et merkelig fravær av vilje til å se det som var rett framfor han. Det lysende Home-ikonet (som har hatt denne formen (avrundet rektangel) i ganske mange år på mobiltelefoner) ble fullstendig oversett. "When I can't figure out something right away, I lose interest" - ikke noe jeg forventet å høre fra denne mannen.
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

daktari

Nå skal det sies at jeg brukte 40 minutter av min prøvekjøring før jeg skjønte at den firkanten betydde "home". Men man lærer jo da, så selv om knappen burde vært et husbilde eller noe intuitivt, så gjør jeg den blemme bare en gang.
Enig at den videoen er lite interessant.  Munro har eid TSLA-aksjer ryktes det. De andre videoene er ikke så mye bedre, for han kritiserer VW uten å begrunne pro/kontra ved de valgene de har gjort.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Å si at en liten firkant til venstre er intuitivt for home blir latterlig. Er hverken iOS eller Android dette, jeg og stusset litt med det samme når jeg prøvde bilen. Har egentlig aldri assosiert home med en firkant på smarttelefoner heller, bare brukt knappen i midten nederst. «Meny» eller «hjem» tekst burde de da greid å få plass til.

Resten var dog litt tåpelig, tekstene var ganske klare.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

02jan

Litt mye stress i denne testen, samtidig med referanse til hvordan Tesla funksjonene virker.

* han fikk til å gå inn i bilene og kjøre i vei , ja da var vel det bra ? Neida bruker har forventning om at bilen skal forstå at de skal til en hurtiglader på gitt destinasjon. Får vi vite om bilen er på vei til å gå tom ?
Hvorfor ikke legge inn destinasjon via navigasjonen ? ( kan ikke se at det gjøres), isåfall ville jeg forventet at bilen forstår at det ikke er nok rekkevidde for så foreslå antuell hurtigladere på  ei fra A til B, slik det var på mi. Bmw i3 fra 2014 .
Vil også anta et det er en eget ikon/knapp som nan kan trykke på ininfortainment skjermen ( slin som 8 år gammel i3 ) for å vise ladere i nærheten.
Imponerende at talefunksjonen så ut til å respondere korrekt.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Trond.m

Sitat fra: 02jan på mandag 19. april 2021, klokken 19:04
Hvorfor ikke legge inn destinasjon via navigasjonen ? ( kan ikke se at det gjøres), isåfall ville jeg forventet at bilen forstår at det ikke er nok rekkevidde for så foreslå antuell hurtigladere på  ei fra A til B, slik det var på mi. Bmw i3 fra 2014 .
GOM tar dessverre ikke hensyn til hvilken destinasjon som er satt i Navi.

turfsurf

Sitat fra: 02jan på mandag 19. april 2021, klokken 19:04

Hvorfor ikke legge inn destinasjon via navigasjonen ? ( kan ikke se at det gjøres), isåfall ville jeg forventet at bilen forstår at det ikke er nok rekkevidde for så foreslå antuell hurtigladere på  ei fra A til B, slik det var på mi. Bmw i3 fra 2014 .

Problemet var jo at han var i menyen for ladeinnstillinger, og fant ikke knappen for hovedmenyen/navigasjon, og så trodde han at han kunne legge inn destinasjon til lader der han var. Litt typisk stressreaksjon.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#171
Sitat fra: turfsurf på mandag 19. april 2021, klokken 19:21
Sitat fra: 02jan på mandag 19. april 2021, klokken 19:04

Hvorfor ikke legge inn destinasjon via navigasjonen ? ( kan ikke se at det gjøres), isåfall ville jeg forventet at bilen forstår at det ikke er nok rekkevidde for så foreslå antuell hurtigladere på  ei fra A til B, slik det var på mi. Bmw i3 fra 2014 .

Problemet var jo at han var i menyen for ladeinnstillinger, og fant ikke knappen for hovedmenyen/navigasjon, og så trodde han at han kunne legge inn destinasjon til lader der han var. Litt typisk stressreaksjon.

Ja, du har rett i at han var stresset. Han måtte starte innledningen med å forklare hvorfor han var stresset osv.

Men han er helt rå på å plukke ned Teslas og gi gode råd. Har fulgt han en tid. Fant også en rapport fra firmaet som de hadde skrevet. Det oppfattet jeg som skikkelig håndtverk. Skikkelig teknisk.

Men å sette seg inn i en helt ny bil (knallbra bil) og så ikke engang ta seg tid til å tenke logisk gjennom meny oppsettet. Ikke bra! Likte heller ikke at han brukte Tesla referansen hele tiden... det blir for dumt. Jeg trodde først han spilte dum...

Men vi får gi han en sjanse.

Se heller hans video der han snakker med Elon M, det er kvalitetstid.

Eller TM3 eller TMY videos der han har bilene på bukken. Det er kvalitetsinnhold.

Legger også til at han sa det var økonomisk tøft for firmaet hans gjennom korona perioden. Det kan også forklare hans irriterende tone, frustrasjon... stakkars mann.

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på mandag 19. april 2021, klokken 18:51
Å si at en liten firkant til venstre er intuitivt for home blir latterlig. Er hverken iOS eller Android dette, jeg og stusset litt med det samme når jeg prøvde bilen.

Firkanten er hjem ikon på Android.
Har vært så i mange år. Så dersom man er kjent med Android så er dette EKSTREMT intuitivt. Hadde selv null problemer med å "ta a'n". Munro kan det han kan og det han ikke kan,kan han ikke. Blir nok slik med oss alle når alderen slår tid. Uansett,5 min gjennomgang og de fleste er i gang

Dieselgubben

Ja, knappe 5 minutter erfarte jeg også. Sveipingen tok meg 30 sek å mestre. Krever litt spesiell teknikk.

Haptikk touch eller hva det heter har jeg heller ingen problemer med. Styring av volum med slideren synes jeg er helt genial, men kunne vært opplyst. Tar ikke mange ganger før jeg finner den på automatikk.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 19. april 2021, klokken 19:48
Firkanten er hjem ikon på Android.
Har vært så i mange år. Så dersom man er kjent med Android så er dette EKSTREMT intuitivt.
Tja, folk assosierer på forskjellig vis. Forventer ikke å bruke Android-ismer på en VW.

Intuitivt er noe man skjønner uten forhåndskunnskaper.  Tviler på at VW kun ønsker å selge bil til Android brukere...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Olemann


Skoda Enyaq er for de som synes smartphone er greit nok til sitt bruk, men gjerne bruker keyboard og PC når de får velge. Og de liker classy Bentley sømmer og skinn og synes et dashboard skal ha knapper. Funker det ikke ved første trykk er det noe hersens nymotens greier. Let-finn og trykk metoden er slitsom og irriterende.

VW ID4 er for de som mener det meste kan og bør gjøres på en smartphone, de mener knapper er oppskrytt og minimalisme er både stilig og praktisk. Og de stresses ikke av at man ikke får til ting første gang. Let-finn og trykk metoden er morsom og utviklende.

magfred

Siste video ute fra Sandy, og dette med forskjellig oppfattelse av ting kommer tydelig fram:

https://www.youtube.com/watch?v=m4zu46ojkbo
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

Electric cars in Norway

#177
Sitat fra: magfred på mandag 19. april 2021, klokken 20:43
Siste video ute fra Sandy, og dette med forskjellig oppfattelse av ting kommer tydelig fram:

https://www.youtube.com/watch?v=m4zu46ojkbo

Magfred :+1: takker for lenken.

Ja det skal være sikkert. To generasjoner der i en fin dialog.

daktari

Det som er noe forvirrende med ID4 er at du har 4 hurtigknapper for bl.a. bilprofil, assistansesystem, parkhjelp, samt 2-3 for AC, infotainment av/på og noe annet. Men hjemknappen (som jo med fordel burde hatt en > i 90 grader oppå seg) nei den er litt diskret firkant. Uansett storm i et vannglass, Munro glemmer aldri den knappen igjen.
På Tesla er det andre utfordringer, der er det 2 hemmelige menyer som har litt random plasserte funksjoner slik som bl.a. tasten for å åpne hanskerommet. Og hvis jeg skal stille på speilene? Ja da må jeg naturligvis trykke på navnet mitt øverst på skjermen, og så en meny til og litt mere mikk. Logisk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Sitat fra: Olemann på mandag 19. april 2021, klokken 20:19
Let-finn og trykk metoden er morsom og utviklende.
Ja, sikkert men jeg stiller meg tvilende til hvordan det på påvirker trafikksikkerheten. Har et par tusen km med id.4 nå, og synes det meste fungerer greit. Talekommandoer kan være nyttig, men har mange begrensninger. (Eks Vis batteri burde gi lade %, men gir bare menyen for kjøreinformasjon. Så da må man inn på den for å finne SOC. Har opplevd noen situasjoner hvor fomling med menyer har gjort at jeg har kommet litt for nære venstre fil. For å kjøre fra A til B på en trygg måte så er det jo egentlig ikke mange funksjoner man trenger, og jeg er bekymret for trenden med at nettbrett-funksjonalitet tan ta bort oppmerksomheten fra trafikken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA