Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tester av ID4

Startet av ihaal, tirsdag 06. oktober 2020, klokken 12:54

« forrige - neste »

Dieselgubben

Har sett 2 testere som påstår at id4 kjører bedre enn e-tron. En av de kjørte på svingete vei med en del huller og slag. Ikke sikkert den trenger luftdempere.

Ble overbevist  og bestilte nylig en id4 first. Komforten til id4 ble utslagsgivende vs tmy. På nordnorske veier med telehiv, huller og grov asfalt tror jeg tmy faller igjennom på støy og komfort. Trenger ingen hardt oppsatt racerbil. I tillegg frister ikke Teslas regnssensor som funker dårlig i mørket her nord, rammeløse dører og håndtaket.

Dieselgubben

ihaal

ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

turfsurf

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 20. mars 2021, klokken 09:06
Har sett 2 testere som påstår at id4 kjører bedre enn e-tron. En av de kjørte på svingete vei med en del huller og slag. Ikke sikkert den trenger luftdempere.
Burde prøvekjøre selv. Vi opplevde dempingen som ganske "stump". Litt lik i3 egentlig. Milevis unna I-Pacen med luftfjæring.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Dieselgubben

Sitat fra: turfsurf på torsdag 25. mars 2021, klokken 14:49
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 20. mars 2021, klokken 09:06
Burde prøvekjøre selv. Vi opplevde dempingen som ganske "stump". Litt lik i3 egentlig. Milevis unna I-Pacen med luftfjæring.

Neida, har kjøpt denne bilen uprøvd. Har sett flere tester og stoler såpass på VW. De testene jeg har sett av id4 sier at bilen er komfortabel og støysvak sammenlignet med mye annet. Har enda ikke sett noen klage på dempingen og at den er stump Kanskje du kjørte en bil med for mye luft i dekkene?

Trond.m

Jeg har ikke kjørt id.4 og har også bestilt uprøvet og usett. Men jeg forventer ikke komfort og støynivå på nivå med EQC og e-tron. Jeg forventer at bilen er bedre enn Kona og e-Niro, men derfra er et et stort sprang opp til toppen.

turfsurf

Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 25. mars 2021, klokken 18:04
Kanskje du kjørte en bil med for mye luft i dekkene?
Kan være. Det var en 1st (ikke Max) ihvertfall.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Olemann

Mer støysvak enn eNiro og Kona ja.  eNiro er mykere satt opp og mer komfortabel i lav hastighet og på dårlig vei.  På motorvei er ID4 mye tryggere nettopp fordi den er hardere og mer presis.  Der blir eNiro for ustø og gyngende.
Men på dårlig vei i lav fart er pussig nok eNiro mer komfortabel.

Sitat fra: Trond.m på torsdag 25. mars 2021, klokken 18:14
Jeg har ikke kjørt id.4 og har også bestilt uprøvet og usett. Men jeg forventer ikke komfort og støynivå på nivå med EQC og e-tron. Jeg forventer at bilen er bedre enn Kona og e-Niro, men derfra er et et stort sprang opp til toppen.

Moas

Sitat fra: Olemann på torsdag 25. mars 2021, klokken 18:58
Mer støysvak enn eNiro og Kona ja.  eNiro er mykere satt opp og mer komfortabel i lav hastighet og på dårlig vei.  På motorvei er ID4 mye tryggere nettopp fordi den er hardere og mer presis.  Der blir eNiro for ustø og gyngende.

Rart at Kona føles dønn stabil i topphastigheter på EU motorveier, altså 160 km/t+. På norske landeveier virker eniro "tung" i forhold til Kona. Eneste du trenger er å bytte til Premium sommerdekk eller 2021 Kona.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Olemann

Sikkert derfor eNiro er mer komfortabel enn både ID4 og Kona i lave hastigheter på dårlig vei.  Der er Kona også stump i forhold til eNiro.
Men på E18 er jeg ikke i tvil, ID4 er best.  Kjører den nå på sommer 20" 235/255.

Sitat fra: Moas på torsdag 25. mars 2021, klokken 21:12
Sitat fra: Olemann på torsdag 25. mars 2021, klokken 18:58

Rart at Kona føles dønn stabil i topphastigheter på EU motorveier, altså 160 km/t+. På norske landeveier virker eniro "tung" i forhold til Kona. Eneste du trenger er å bytte til Premium sommerdekk eller 2021 Kona.

Houseman

Ny Tesla Bjørn ID.4 Max test.
Han skal skal kjøre fra Oslo til nord norge og live stream hele turen.:

https://www.youtube.com/watch?v=-K6m5A7eOOI&t=269s

Electric cars in Norway

Dagens oldies   :D :D han er jo ganske så sur fra starten av, da blir det ikke bedre.... dårlig forarbeide vil jeg si.... Just saying.   Synd for jeg liker hans videos.

https://insideevs.com/features/501577/sandy-munro-volkswagen-id4-drive/

"Hey ID  turn on map".......you piece of shit...

Da var han sur, da. Herlig type.

hELgenen

Så videoen hans på Youtube - snakk om senil dement. Dersom en på forhånd bare har bestemt seg at slik skal systemet være - og har null erfaring med IT rent bortsett av å ha kjørt en TM3 - vel da blir det vel fort krasjlanding.

Tror egentlig mannen gjorde seg en gedigen bjørnetjeneste ved å publisere den der - han viser med all tydelighet sin egen inkompetanse på akkurat det området. Sier ikke at systemet til VW er noe genialt eller bra - men VANSKELIG å bruke - det er det ikke

Electric cars in Norway

magfred

Selv om det helt klart er områder som VW må forbedre med sin programvare og grensesnittdesign, fikk også jeg litt inntrykk av "eldre person under stress på litt for dypt vann". Her traff tydeligvis flere ting samtidig; dårlig tid, ingen erfaring med VWs system og frustrasjon... Litt rart egentlig, for Sandy bruker å være vesentlig mer sindig og metodisk i sine videoer.

Så og si alt av teknikk idag krever litt forberedelse, bistand eller erfaring for å ta i bruk (dessverre vil nok mange si), enten det er en ny mobil, en PC/Mac eller en app. I en perfekt verden hadde alt vært forståelig for alle fra første stund, men noe av det vanskeligste som er er å ta noe noe avansert å presentere det på en enkel og tydelig måte.

Det faktum at så fort de forsøkte talekommando så fungerte det, sier jo også noe om at ikke alt er helt katastrofe med VWs system. Hjemknappen til venstre på skjermen er jo også rimelig likt det som har vært "hjem" for både iOS og Android, mer eller mindre fra starten av. Men vi kan jo håpe at en slik video, fra en såpass profilert aktør, fyrer opp under utviklerne til VW og at de neste oppdateringene virkelig blir en forbedring, både på feilfikser og funksjoner.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA