Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tester av ID4

Startet av ihaal, tirsdag 06. oktober 2020, klokken 12:54

« forrige - neste »

Magnito

For min del kunne akselerasjon på biler til vanlig veibruk vært kraftig begrenset, gjerne ved lov om det er det som må til. 0-100 på 4-5 sekunder eller mindre innbyr i de fleste tilfeller ikke til annet enn idiotadferd i trafikken og er ytelser som burde vært forbeholdt biler som skal brukes på bane. 8,5 er mer enn kvikt nok.

turfsurf

Sitat fra: Magnito på tirsdag 09. mars 2021, klokken 14:56
0-100 på 4-5 sekunder eller mindre innbyr i de fleste tilfeller ikke til annet enn idiotadferd i trafikken og er ytelser som burde vært forbeholdt biler som skal brukes på bane. 8,5 er mer enn kvikt nok.
Godt det ikke er du som bestemmer da ;) Akselerasjon handler dog sjelden om 0-100 for min del. Kan egentlig ikke huske sist jeg testet det.

Men det er en ekstra sikkerhet ved forbikjøring. Har sett nok av forbikjøringer som har holdt på å galt grunnet at man starter feil (ligger for tett innpå bilen foran), og ikke har nok akselerasjon til å komme opp i fart.

På samme hvis er det mange som kjører inn på motorvei og landeveier og feilberegner farten til biler som kommer på veien.

Har og opplevd å ligge i venstre fil på vei forbi en semitrailer på motorveien, da den finner det for godt å ville skifte fil. Da er det greit å kunne gi på og komme seg forbi.

Selvfølgelig kan mye unngås ved å kjøre perfekt og ekstremt passivt, men selv tenker jeg det er greit å ha valg.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kjell Salvigsen

Jeg kjører mye, har kjørt omlag 40.000 km årlig det siste året. Det er svært sjeldent av jeg møter folk som tyner bilene sine med tanke på akselerasjon. De fleste ligger tilsynelatende og koser seg og følger trafikkflyten. Så at akselerasjon på under 8,5 sekunder er en nødvendighet, det er sterkt overdrevet mener jeg. Hvor ofte har man faktisk behov for å kunne akselerere raskere enn det fra 0-100? Og husk at id4 kjører fra flertallet av bilene på norske veier ut av lyskryss hvis det skulle være et behov for noen. Fra 0-60 er id4 raskere enn gjennomsnittet på norske veier. At noen her kaller 8,5 sekunder for "veldig tregt" og at den litt over 200 hk motoren i id4 er "veldig motorsvak" finner jeg merkelig. Jeg finner ikke noe særlig nytteverdi i bedre ytelser for folk flest, flertallet vil neppe savne dette med norske fartsgrenser og veistandard. Har lest og sett mellom 50 og 100 tester av id4 nå, og de aller fleste, ja til og med testerne som eier teslaer, mener at id4 faktisk har tilstrekkelig kraft og hurtighet selv om den ikke er like rask som andre elbiler. Dette er ikke en bil som skal være raskere enn andre elbiler, den skal matche den jevne familiebil som går på bensin og diesel.

Jeg mener også at ladekurve er mer enn "helt grei/helt på det jevne". Anerkjente Inside EVs skriver i en artikkel at "The average power when charging for 20 - 80 % SoC is 96 KW, which is 75 % of the peak value. A very good result". Id4 lader ca 40 mil på 40 minutter, det er bra mener jeg.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Stikkkontakt

C&D har unnagjort motorveitest med ID4.
Resultat: 190 miles(304 km) i 75 mph(120 km/t)
Til sammenligning: TMY LR 220 miles.
ID4 ble testet i 4 varmegrader. TMY ble testet i 20 varmegrader.
TMY hadde altså 16% mer rekkevidde under vesentlig gunstigere temperatur til tross for at den har hele 30% lengre EPA rekkevidde.

https://www.caranddriver.com/news/a35633671/2021-volkswagen-id4-range-tested/

Beklager om denne er lagt ut før

Trond.m

Jeg tror nok statistikk kan motbevise at biler med lave og moderate ytelser er innblandet i flere forbikjøringsulykker. Det er vel åpenbart for de fleste at høye motorytelser øker risikoen for ulykker. At det finnes tilfeller der ekstrem aksellerasjon kan redde en ut av en farlig situasjon tviler jeg ikke på. id.4 har tilstrekkelig aksellerasjon til å foreta trygge forbikjøringer  Det er dessuten vanlig fartsgrense som gjelder også under forbikjøring. En jeg kjenner forsøkte nylig en forbikjøring med en elbil med enorm aksellerasjon, der den frie veistrekningen var for kort. Han kom forbi, men det resulterte i 12 mnd. som fotgjenger.  Nå skal jeg være ærlig og innrømme at jeg ennå ikke har kjørt id.4. Men ingen elbiler jeg har kjørt, inkl. id.3 oppfattes som trege for vanlig kjøring på vei. Vi snakker tross alt ikke om kjøring på bane.

ID4

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 09. mars 2021, klokken 18:19
C&D har unnagjort motorveitest med ID4.
Resultat: 190 miles(304 km) i 75 mph(120 km/t)
Til sammenligning: TMY LR 220 miles.
ID4 ble testet i 4 varmegrader. TMY ble testet i 20 varmegrader.
TMY hadde altså 16% mer rekkevidde under vesentlig gunstigere temperatur til tross for at den har hele 30% lengre EPA rekkevidde.

https://www.caranddriver.com/news/a35633671/2021-volkswagen-id4-range-tested/

Beklager om denne er lagt ut før

Det er vel av samme tester avslørt at det er Tesla som gir mest feil rekkevidde i negativ forstand på EPA (teslagate?).

ENTO

Jeg er så enig i flere av der inkl. Kjellegolf. Hele tiden sammenligne med Tesla osv. Akslerasjon til 100 på færrest tid. Bare tull. Kjører selv T-roc i et par treår og husket at det værste med den i tester var hardplasten innvendig,spesielt dashbordet. Ja dashbordet er av hardplast. Helt ok. En fordel, veldig lett å holde rent.

Magnito

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. mars 2021, klokken 15:22
Godt det ikke er du som bestemmer da ;) Akselerasjon handler dog sjelden om 0-100 for min del. Kan egentlig ikke huske sist jeg testet det.
Du har nok av ulike årsaker rett i at det er godt at jeg ikke bestemmer, men jeg tror ikke trafikksikkerheten hadde blitt noe dårligere av det.

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. mars 2021, klokken 15:22Men det er en ekstra sikkerhet ved forbikjøring. Har sett nok av forbikjøringer som har holdt på å galt grunnet at man starter feil (ligger for tett innpå bilen foran), og ikke har nok akselerasjon til å komme opp i fart.
Ekstra sikkerhet om man bruker det riktig, eller ekstra risiko ved at mange faktisk tar unødige sjanser og foretar jævlig hårete forbikjøringer.

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. mars 2021, klokken 15:22På samme hvis er det mange som kjører inn på motorvei og landeveier og feilberegner farten til biler som kommer på veien.
Dette er vel et problem som kan opptre i samme grad ved god akselerasjon som ved dårlig vel?

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. mars 2021, klokken 15:22Har og opplevd å ligge i venstre fil på vei forbi en semitrailer på motorveien, da den finner det for godt å ville skifte fil. Da er det greit å kunne gi på og komme seg forbi.
Også fint man har horn og bremser, er ikke gitt at å gi på nødvendigvis er beste løsningen. Tviler vel uansett på at dette er et problem hvor 0-100 på 4 eller 8 sekunder er avgjørende?

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. mars 2021, klokken 15:22Selvfølgelig kan mye unngås ved å kjøre perfekt og ekstremt passivt, men selv tenker jeg det er greit å ha valg.
Skjønner ikke hvorfor det skal være et valg å ikke kjøre perfekt, men det er selvfølgelig greit å ha andre valg enn å kjøre ekstremt passivt, det er vel heller ingen som har tatt til orde for det? Det er vel ikke sånn at "redusere muligheten for aggressiv kjøring"="ekstremt passivt"? Kjøper man bil som leketøy får man finne seg en egnet lekeplass da.

calefranco

Veldig fin og komplett (US) review av bilen. Balansert, med størst ankepunkt rundt at den er litt "sluggish" (tregere enn mange andre EVs) men i det hele og store positiv tilbakemelding.

https://youtu.be/C4sFDwF6y0s

Sent from my SM-T590 using Tapatalk

Kjetil1986

Model 3 long range 2021

Strøm Tycoon

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. mars 2021, klokken 15:22
Sitat fra: Magnito på tirsdag 09. mars 2021, klokken 14:56
0-100 på 4-5 sekunder eller mindre innbyr i de fleste tilfeller ikke til annet enn idiotadferd i trafikken og er ytelser som burde vært forbeholdt biler som skal brukes på bane. 8,5 er mer enn kvikt nok.

Men det er en ekstra sikkerhet ved forbikjøring. Har sett nok av forbikjøringer som har holdt på å galt grunnet at man starter feil (ligger for tett innpå bilen foran), og ikke har nok akselerasjon til å komme opp i fart.

På samme hvis er det mange som kjører inn på motorvei og landeveier og feilberegner farten til biler som kommer på veien.

Har og opplevd å ligge i venstre fil på vei forbi en semitrailer på motorveien, da den finner det for godt å ville skifte fil. Da er det greit å kunne gi på og komme seg forbi.

Selvfølgelig kan mye unngås ved å kjøre perfekt og ekstremt passivt, men selv tenker jeg det er greit å ha valg.

Dette er jo bare en variant av edge caser tilsvarende vi ser fra de som må ha 1000km rekkevidde med henger.

Kan du ikke bare innrømme at du syntes det er morro med en rask bil? Det er helt greit.

Olemann

Interessant test.  Enig med han, opplevd kvikkhet er tregere enn de han sammenligner med, jeg har eid også de 3 bilene,  Ampera_e, Kona og eNiro, og alle de 3 oppleves kvikkere på veien.  Dog tror jeg at bakhjulsdriften og det at bilen "setter seg" ved pådrag og ikke merkes i forstillingen kan bidra til et visst bedrag.  Men likevel, man må jo betale for ca 300 kg mer vekt på samme antall hk.

Sitat fra: calefranco på søndag 14. mars 2021, klokken 09:57
Veldig fin og komplett (US) review av bilen. Balansert, med størst ankepunkt rundt at den er litt "sluggish" (tregere enn mange andre EVs) men i det hele og store positiv tilbakemelding.

https://youtu.be/C4sFDwF6y0s

Sent from my SM-T590 using Tapatalk

turfsurf

Sitat fra: model3citizen på søndag 14. mars 2021, klokken 17:58
Kan du ikke bare innrømme at du syntes det er morro med en rask bil? Det er helt greit.
Jeg har ikke noe problem med å inrømme at jeg liker at biler har ok ytelse. Trodde det var åpenbart. Men på samme hvis må det være greit å forstå at det er mange grunner til at folk ønsker å kunne ha en bil som yter bedre enn 0-100 på 8.5 sekunder. Både subjektive og objektive. Det jeg påpekte var bare at det finnes objektive grunner til å ha en bil med god ytelse og.

Og for å holde oss litt til topic, ID.4en jeg testet opplevdes vesentlig mindre sprek enn det jeg hadde forventet fra en elbil som gjør 0-100 på 8.5 sekunder. Skyldes sannsynligvis en hyperaktiv antispinn selv om det var bart og plussgrader.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Magnito på onsdag 10. mars 2021, klokken 09:37
Skjønner ikke hvorfor det skal være et valg å ikke kjøre perfekt, men det er selvfølgelig greit å ha andre valg enn å kjøre ekstremt passivt, det er vel heller ingen som har tatt til orde for det? Det er vel ikke sånn at "redusere muligheten for aggressiv kjøring"="ekstremt passivt"? Kjøper man bil som leketøy får man finne seg en egnet lekeplass da.
For å ikke dra det ut i langdrag og tilføre enda mere offtopic, jeg er ingen tilhenger av å begrense tilgang til ting som har legitim og lovlig bruk, og som ikke er åpenbart skadelig for andre. Regulering for regulerings skyld er en uting. Opplæring i sikker adferd, fysikk og risikovurdering er IMO en mye bedre vei.

Og for ordens skyld så bruker jeg bilene våre også andre plasser enn på norsk landevei hvor bedre ytelse kommer mere til sin rette, og jeg ser ingen grunn til at andre skal begrense selv om de ikke gjør det.

Nok off-topic for min del, vi har nok en grunnleggende forskjellig livsfilosofi, overregulering, regelrytteri og tungrodd byråkrati er ting som bør begrenset så mye som overhodet mulig.

Ellers så er ID.4 en bil som mange vil være fornøyd med, både ytelsesmessig og ellers (som jeg og prøvde å få frem i min opprinnelige omtale). Synes dog det er riktig at en bil omtales av flere enn de som allerede har bestille den og bestemet seg for at det er verdens beste bil..

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søndag 14. mars 2021, klokken 18:45
Ellers så er ID.4 en bil som mange vil være fornøyd med, både ytelsesmessig og ellers (som jeg og prøvde å få frem i min opprinnelige omtale). Synes dog det er riktig at en bil omtales av flere enn de som allerede har bestille den og bestemet seg for at det er verdens beste bil..

Jo flere tester - jo bedre. Men verdens beste bil er det nok ikke for noen - men det kan godt være en svært god bil for pengene. Akkurat nå ser jeg ingen andre biler i dette segmentet som kan konkurrere mhp. praktiske egenskaper. Det kommer en Skoda snart som nok er helt der oppe  - og du har en Ioniq 5 som prøver på sin måte å være like praktisk (og ikke lykkes helt etter mitt hode). Og så har du Mach-e - som også dessverre feiler litt mhp. det praktiske en gjerne vil ha.  Så akkurat nå - skal du ha elbil for familien i dette prissegmentet før høsten - vel så det egentlig lite med konkurrenter. Det kommer andre - men de kommer gjerne etter sommeren.
Så jeg er helt sikker på at denne bilen vil slå godt fra seg mhp salg nå og ut dette året. Først vil det renne på med registreringer av id.4 1st 2WD, etterfulgt at en høst med tilsvarende 4WD. Og en 4WD variant tror jeg vil treffe svært godt. Ja - ID.4 kunne gjerne hatt litt kvikkere 0-100 og et design som var litt mer utfordrende, men alt i alt så viser vel alle tester så langt at bilen treffer godt for svært mange potensielle elbil eiere som jakter på en familie bil. Men verdens beste bil - det blir den nok ikke nei.............

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA