Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Droppe Tesla om Trump blir president

Startet av ToWalkOrDrive, tirsdag 06. oktober 2020, klokken 08:23

« forrige - neste »

Amatøren

Sitat fra: hELgenen på onsdag 07. oktober 2020, klokken 07:23
Er det ingen rene elbil produsenter der ute som ikke tar imot penger fra fossilindustrien?

Jo, det er nok det:

FCA deal to buy CO2 credits from Tesla going ahead

Sitat
Fiat Chrysler Automotives will purchase CO2 credits from Tesla to help it hit carbon dioxide goals and avoid hefty fines in the US and Europe. The cost of this greenwashing is estimated at close to two billion euros.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

hELgenen

Hva du mener - jeg spurte om det ikke var noe rene elbilprodusenter som IKKE tok imot penger fra fossilindustrien?
FCA sine avlat til Tesla er jeg kjent med - så Tesla tar imot fossilpenger. Men finnes det noen der ute som IKKE gjør det?

Espen Hugaas Andersen

#17
En del av de som ikke har begynt å produsere biler gjør ikke det. Altså Lucid, Bollinger, Rivian, osv.

Kan hende noen av de kinesiske heller ikke gjør det, men har ikke spesielt god oversikt over det. Kanskje Xpeng.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Grosor

Sitat fra: kodax på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 23:38
Det beste er jo dersom man kan klare seg uten bil.
Dersom formålet er å ramme landet der Trump er sjef, så må man vel droppe Facebook, HBO/Netflix/Amazon/Disney,  Google/Microsoft/Apple/HP/Dell, Nike, Levis, VISA/Mastercard, en haug av filmer og TV-serier..

Man må vel ikke gjøre enhver endring 100% eller la være? Gradvis skifte er bra. (kappe finger vs hel hånd etc.. :P)

Nå er det så mange europeiske biler tilgjengelig og flere på vei at det bør gå an å finne en bil som dekker behov, ønsker og økonomisk ramme "lokalt". USA har vært en langvarig alliert og viktig handelspartner, men deres valg av en person som Trump til president har vist at historien raskt kan kastes på bålet om det gagner innenriks politikk. Viktig da med et sterkt europa.

Dette er vel så viktig ovenfor Kina. Nordmenn glemmer veldig fort og bare minnet om hvordan kineserne behandlet oss etter at Liu Xiaobo fikk fredsprisen burde gjøre at kinesiske elbiler var usalgbare her til lands!

ToWalkOrDrive

Jeg er ikke så sikker på at det er så ille å ta imot penger fra fossilindustrien. Det kommer an på hvor mye billigere det er for fossilprodusenten enn å ta boten den ellers ville måtte betale til det offentlige. Det virker f.eks. ikke som dette er en sovepute for FCA som planlegger å bruke 9 milliarder Euro på å komme inn forbi kravene, og nå har de jo fått Peugeot 208 og 2008 som er bra biler, så de har tydeligvis kommet et godt stykke.

Et annet aspekt er at dette kjøpssystemet kan hjelpe elbil-oppstartsbedrifter å få en bra start. Det koster jo vanvittig å utvikle en ny elbil, så for å komme over kneiken er jo dette veldig bra.

En tredje ting er jo at det må føles utrolig surt å betale 1,8 milliarder Euro til en konkurrent - som FCA gjør til Tesla (med mindre Corona endrer på noe). Blir nesten som en 6-poengs-kamp i fotball, når en møter noen som ligger rundt deg på tabellen...plutselig har konkurrenten mer midler til å redusere bilprisen og ta større markedsandeler. Tenker at når disse fakturaene fra Tesla på til sammen 1,8 milliarder Euro dukker opp på bordet til finansdirektøren i FCA, så får en enda større fokus på å selv klare 95g/km kravet enn om de måtte betale til EU. Er jo og morsomt å se at Maserati og Jeep og skal komme med rene elbiler (i tillegg til Hybrid).
Tesla Model Y                         2021-

trykkertor

Hørte Thomas Seltzer på radioen snakke om sitt siste besøk i USA.
Selv har jeg hatt problemer med å forstå hvorfor så mange stemmer på Trump, og vurderer å stemme på han igjen. Men så kom Seltzer med et moment jeg ikke har tenkt på før.
Han sier at mange, både fattige og fra middelklassen, i USA vet at Trump er sprøyte gal. Men de stemmer han inn i Washington for å sende en "håndgranat" inn i protest mot måten systemet behandler de på.
Det blir litt som FNB sin "suksess" her ved forrige valg. Det var mange som stemte FNB, ikke nødvendigvis fordi de støttet FNB direkte, men for å sende en "finger" til resten av systemet.

Så etter å ha hørt det innslaget på radioen, forstår jeg bedre hvorfor  det er så høy andel på meningsmålingene enda i Trump-favør.
Samtidig stiller jeg meg et stort spørsmål ved at det finnes millioner av smarte, fornuftige og oppdratte amerikanere, og likevel koker valget ned til de få snodige kandidatene som er igjen.

Electric cars in Norway

#21
Må si jeg har veldig sansen for Thomas Seltzer og det han lager både av TV, radio og ikke minst fra tiden i Turbo....
Han tar pulsen på USA på en god måte. Har vært der og sett noe av det Thomas beskriver. Men å droppe Tesla som det står i Tråd overskriften..... no way, det er jo kongebiler...enten glasstakene blåser av på en TMY eller andre feil. I det store og hele er Tesla en viktig driver mot verdens overgang til elbil. Har vært og vil fortsatt være, ref Battery Day.... say no more... Så enten Donald vinner eller ikke....

Stranda

Med all respekt, så er dette nok et utslag på en tullete retning som samfunnet har tatt de siste årene. Nå skal vi vurdere hvilke politiske synspunkter den enkelte bedrift har før vi handler, og må tenke på hvilken politikk vi risikerer å støtte eller ikke støtte når vi gjør en gitt handel. Dette er en sammenblanding som er uheldig. Det må da gå an å gjøre business eller handelstransaksjoner også med folk og firmaer vi er dundrende uenig med politisk? Så tar vi fighten om de politiske sakene på den politiske arenaen, og lar business være business.

Rosstopher

Sitat fra: Stranda på mandag 12. oktober 2020, klokken 13:46
Med all respekt, så er dette nok et utslag på en tullete retning som samfunnet har tatt de siste årene. Nå skal vi vurdere hvilke politiske synspunkter den enkelte bedrift har før vi handler, og må tenke på hvilken politikk vi risikerer å støtte eller ikke støtte når vi gjør en gitt handel. Dette er en sammenblanding som er uheldig. Det må da gå an å gjøre business eller handelstransaksjoner også med folk og firmaer vi er dundrende uenig med politisk? Så tar vi fighten om de politiske sakene på den politiske arenaen, og lar business være business.

Nja. Jeg kan bare si meg delvis enig med deg. De fleste er nok enige i at vi ikke vil kjøpe produkter fra f.eks. Nord-Korea fordi vi ikke vil støtte de. Spørsmålet er altså ikke om vi skal boikotte firmaer basert på politikk, men heller hvor vi setter grensen for hva vi skal boikotte.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Stranda på mandag 12. oktober 2020, klokken 13:46
Det må da gå an å gjøre business eller handelstransaksjoner også med folk og firmaer vi er dundrende uenig med politisk? Så tar vi fighten om de politiske sakene på den politiske arenaen, og lar business være business.
Uh, nei, det er jo den slags tenking som har ført oss inn i det uføret vi er i. Man skal ikke drive business uten å tenke politikk / etikk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stranda

Sitat fra: turfsurf på mandag 12. oktober 2020, klokken 15:19
Sitat fra: Stranda på mandag 12. oktober 2020, klokken 13:46
Det må da gå an å gjøre business eller handelstransaksjoner også med folk og firmaer vi er dundrende uenig med politisk? Så tar vi fighten om de politiske sakene på den politiske arenaen, og lar business være business.
Uh, nei, det er jo den slags tenking som har ført oss inn i det uføret vi er i. Man skal ikke drive business uten å tenke politikk / etikk.
Hvilket uføre?

Kristian O

Sitat fra: Stranda på mandag 12. oktober 2020, klokken 13:46
Med all respekt, så er dette nok et utslag på en tullete retning som samfunnet har tatt de siste årene. Nå skal vi vurdere hvilke politiske synspunkter den enkelte bedrift har før vi handler, og må tenke på hvilken politikk vi risikerer å støtte eller ikke støtte når vi gjør en gitt handel. Dette er en sammenblanding som er uheldig. Det må da gå an å gjøre business eller handelstransaksjoner også med folk og firmaer vi er dundrende uenig med politisk? Så tar vi fighten om de politiske sakene på den politiske arenaen, og lar business være business.
Helt uenig, men samtidig spørst det hvor man vil sette grensa. For min egen del er en boikott pga Trump ikkje aktuelt. Det er veldig mykje negativt å sei om  donald, men han er folkevalgt og er forhåpentligvis vekk fra makta veldig snart.
Det virker meir fornuftig for meg å i størst mulig grad boikotte Kina. Menneskerettigheter, sensur, skremmende økt innflytelse over heile verden etc.
Veldig mykje blir så klart laga i Kina, så det er nok ikkje så enkelt i praksis. Men det skader ikkje meg å prøve ivertfall.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

turfsurf

Sitat fra: Stranda på mandag 12. oktober 2020, klokken 15:30
Hvilket uføre?
Barnearbeid, slavelønn, klimakrise, plastsøppel, diverse lokale utslipp, mangel på bærekraftig produksjon i sin helhet.

Alle ting som kan forhindres hvis man setter krav til sine handelspartnere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rosstopher på mandag 12. oktober 2020, klokken 14:02
Sitat fra: Stranda på mandag 12. oktober 2020, klokken 13:46
Med all respekt, så er dette nok et utslag på en tullete retning som samfunnet har tatt de siste årene. Nå skal vi vurdere hvilke politiske synspunkter den enkelte bedrift har før vi handler, og må tenke på hvilken politikk vi risikerer å støtte eller ikke støtte når vi gjør en gitt handel. Dette er en sammenblanding som er uheldig. Det må da gå an å gjøre business eller handelstransaksjoner også med folk og firmaer vi er dundrende uenig med politisk? Så tar vi fighten om de politiske sakene på den politiske arenaen, og lar business være business.

Nja. Jeg kan bare si meg delvis enig med deg. De fleste er nok enige i at vi ikke vil kjøpe produkter fra f.eks. Nord-Korea fordi vi ikke vil støtte de. Spørsmålet er altså ikke om vi skal boikotte firmaer basert på politikk, men heller hvor vi setter grensen for hva vi skal boikotte.

Rosstopher :+1: :+1: ja dette med Nord-Korea ble jo høy aktuelt for bare se hva som NRK rullet opp i går med alle disse sakene der. Det virker jo ikke veldig bra. https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt-muldvarpen-nord-korea-avsloert/sesong/1/episode/1/avspiller

ToWalkOrDrive

#29
Sitat fra: Kristian O på mandag 12. oktober 2020, klokken 16:27
Sitat fra: Stranda på mandag 12. oktober 2020, klokken 13:46
Med all respekt, så er dette nok et utslag på en tullete retning som samfunnet har tatt de siste årene. Nå skal vi vurdere hvilke politiske synspunkter den enkelte bedrift har før vi handler, og må tenke på hvilken politikk vi risikerer å støtte eller ikke støtte når vi gjør en gitt handel. Dette er en sammenblanding som er uheldig. Det må da gå an å gjøre business eller handelstransaksjoner også med folk og firmaer vi er dundrende uenig med politisk? Så tar vi fighten om de politiske sakene på den politiske arenaen, og lar business være business.
Helt uenig, men samtidig spørst det hvor man vil sette grensa. For min egen del er en boikott pga Trump ikkje aktuelt. Det er veldig mykje negativt å sei om  donald, men han er folkevalgt og er forhåpentligvis vekk fra makta veldig snart.
Det virker meir fornuftig for meg å i størst mulig grad boikotte Kina. Menneskerettigheter, sensur, skremmende økt innflytelse over heile verden etc.
Veldig mykje blir så klart laga i Kina, så det er nok ikkje så enkelt i praksis. Men det skader ikkje meg å prøve ivertfall.

Ja, det var mer dersom han ble gjenvalgt at jeg kjenner at jeg ville fått USA helt oppi halsen, fordi det da ikke er ett rauhål som styrer landet, men attpåtil en halv nasjon (av de som gidder å stemme) som støtter denne tufsen. Men de siste meningsmålingene gir jo Biden et kraftig forsprang, så da får jeg litt mer tro på det amerikanske folk, og jeg er da ganske fornøyd.

https://www.heraldstaronline.com/opinion/letters-to-the-editor/2020/01/similarities-between-hitler-and-trump/

https://medium.com/@dplymyer/the-ominous-similarities-between-trump-and-hitler-trumps-reichstag-fire-and-nero-decree-888849001934

https://www.commondreams.org/views/2019/08/09/leading-civil-rights-lawyer-shows-20-ways-trump-copying-hitlers-early-rhetoric-and
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA