Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-tron lugger/fusker.

Startet av CEM07, onsdag 30. september 2020, klokken 10:23

« forrige - neste »

CEM07

Har en E-tron 50 som føles som den lugger/fusker når det regner og er vått på vegen. Spesielt når jeg ligger i 80 - 90 km/t. Det føles som regen slår inn med korte pulser i ny og ne.
Noen andre som har erfart dette?
Model YP 2023 Sort
Model YP 2023 Hvit
E-tron 50 2020
e-Golf 2014

ThomasEL

#1
Jeg har tenkt/opplevd liknemde, ja. Men bare tenkt det er noe jeg innbiller meg...

Tror ikke jeg opplever mens jeg har jevnt gasspådrag, men typisk ved overganger. Slik som hvis jeg har seilet eller bremset/regenerert og så trykker på gassen igjen... Oppleves som et kort fusk ville vært på en bensinbil.

(Jeg vet dog ikke om dette har vært væravhengig.. Muligens.)

Vet det var noen tidlige 55-modeller som hadde liknende symptomer. Der lurer jeg på om det var fram- og bakmotor som motarbeidet hverandre litt..? Dette ble vel løst med softwareoppdatering?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

CEM07

#2
Sitat fra: ThomasEL på onsdag 30. september 2020, klokken 11:03
Jeg har tenkt/opplevd liknemde, ja. Men bare tenkt det er noe jeg innbiller meg...

Tror ikke jeg opplever mens jeg har jevnt gasspådrag, men typisk ved overganger. Slik som hvis jeg har seilet eller bremset/regenerert og så trykker på gassen igjen... Oppleves som et kort fusk ville vært på en bensinbil.

(Jeg vet dog ikke om dette har vært væravhengig.. Muligens.)

Det er ikke under pådrag, men når jeg ligger i jevn fart. Trodde også det var i overgangen mellom seil og brems først, men når jeg nå har blitt mer oppmerksom på dette kjenner jeg det når jeg ligger med jevn fart og forbruk.
Model YP 2023 Sort
Model YP 2023 Hvit
E-tron 50 2020
e-Golf 2014

elektro

Sitat fra: CEM07 på onsdag 30. september 2020, klokken 11:09
Det er ikke under pådrag, men når jeg ligger i jevn fart. Trodde også det var i overgangen mellom seil og brems først, men når jeg nå har blitt mer oppmerksom på dette kjenner jeg det når jeg ligger med jevn fart og forbruk.

Dette har jeg aldri opplevd, men jeg har tidlig 2019 e55 (før endringer på bremser/drivlinje u48). Jeg kjører med predektiv regen. på, og av og til kan jo den være litt ivrig i tjenesten hvis du har plottet inn en destinasjon og bilen er uenig i rutevalg, eller feiltolke en trafikk situasjon, og med ACC (adaptive cruise) på kan generelt gamle GPS data overstryre skiltingen, men det høres ikke ut som det er dette du beskriver.

Er dette med ACC på eller når du kjører selv? Klarer du å se om det faktisk benyttes motorkraft når dette skjer? Bilen vil jo i regnvær rengjøre bremsene med (u)jevne mellomrom, men det er normalt ikke noe du skal merke. Og hvertfall ikke mens bilen drives fremover. Merker du noe unormalt når du bremser aktivt da? Ser bremseskivene fine ut? Har dette oppstått etter hjulskift? Jeg ville nok tatt et servicebesøk.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

CEM07

Sitat fra: elektro på onsdag 30. september 2020, klokken 11:53
Sitat fra: CEM07 på onsdag 30. september 2020, klokken 11:09
Det er ikke under pådrag, men når jeg ligger i jevn fart. Trodde også det var i overgangen mellom seil og brems først, men når jeg nå har blitt mer oppmerksom på dette kjenner jeg det når jeg ligger med jevn fart og forbruk.

Dette har jeg aldri opplevd, men jeg har tidlig 2019 e55 (før endringer på bremser/drivlinje u48). Jeg kjører med predektiv regen. på, og av og til kan jo den være litt ivrig i tjenesten hvis du har plottet inn en destinasjon og bilen er uenig i rutevalg, eller feiltolke en trafikk situasjon, og med ACC (adaptive cruise) på kan generelt gamle GPS data overstryre skiltingen, men det høres ikke ut som det er dette du beskriver.

Er dette med ACC på eller når du kjører selv? Klarer du å se om det faktisk benyttes motorkraft når dette skjer? Bilen vil jo i regnvær rengjøre bremsene med (u)jevne mellomrom, men det er normalt ikke noe du skal merke. Og hvertfall ikke mens bilen drives fremover. Merker du noe unormalt når du bremser aktivt da? Ser bremseskivene fine ut? Har dette oppstått etter hjulskift? Jeg ville nok tatt et servicebesøk.
Dette er med ACC av og det benyttes motorkraft. Merker heller ikke noe unormalt når jeg bremser, men når bilen kryper etter å ha stått stille, eks. i kø, trekker den veldig ujevnt før jeg gir pådrag. Mulig det har noen sammenheng? Har ikke sjekket skivene.
Model YP 2023 Sort
Model YP 2023 Hvit
E-tron 50 2020
e-Golf 2014

pst

Hva sier verkstedets avlesning av feilminne ?
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

Amatøren

Samme med vår e-tron 50 Advanced Business.

Fikk forståelse ifra selger av ved regn og når da vinduspusser går, så pusser bilen bremsene med gjevne intervaller. Noe irriterende med ujevn kjøring.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

ThomasEL

Sitat fra: Amatøren på onsdag 30. september 2020, klokken 21:13
Samme med vår e-tron 50 Advanced Business.

Fikk forståelse ifra selger av ved regn og når da vinduspusser går, så pusser bilen bremsene med gjevne intervaller. Noe irriterende med ujevn kjøring.

Jeg har veldig vanskelig for å tro at «fusking/nykking» har noe med bremsepussing å gjøre...

Bremsepussing fordgår jo ved at bilen noen ganger bruker mekaniske bremser i stedet for regenerering når man trår på bremsepedalen...
- At det er menaniske bremser som kobler inn og gir «luggefølelse» mens man kjører med gasspedalen delvis inntrykket, og ikke rører bremsepedalen, syns jeg virker lite trolig...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

hELgenen

Ok - nå har jeg kun 30 min prøvekjøring av en e-tron 50 som referanse (og det er en stund siden), men jeg reagerte på noe lignende. Når jeg kjørte jevnt pådrag (holdt pedalen stille) så føltes det som om bilen skiftet gir som en gammel automatkasse. Dette føltes akkurat som smårykk - men forsvant veldig fort igjen.
Husker jeg snakket med selger om denne "gamle" automatkasse følelsen - og han sa at de hadde gjort det slik fordi det skulle minne om en gammel automatkasse.  Nå vet jeg ikke om det er denne "rykkefølelsen" som dere tenker på her - men kan jo være at elektronikken lurer bilen til å "skifte" gir litt opp og ned i visse hastigheter...
Jeg vet ikke, men akkurat denne følelsen av en gammel automatkasse som byttet gir irriterte meg såpass at jeg husker det. Det var dette og denne trikkelyden i lave hastigheter som jeg noterte meg som negativt med bilen - ellers intet

Amatøren

#9
@ThomasEL: Det var i hvert fall det selger sa til meg. Når vinduspusser går over tid ved nedbør så ble de mekaniske bremsene trigget med intervaller. Det kan forklare luggingen hvor bilen mister 1 km/t for så å gi på igjen (ser det på ekstra effektpådrag) når hastighet stapet er over og den akselerer opptil ACC hastighet igjen.

Han sa ikke noe om av mekaniske bremser ble brukt i stedet for regenerering og det har jeg heller ikke klart å legge merke til. Har fulgt med på regenererings-/effektmåler.

Om det er det som virkelig er årsaken vet jeg ikke.

Det snodige er at det oppstår kun når vinduspusser er i bruk. Både konstant og ved interval bruk, regnsensor styrt.

Er hendel satt til regnsensor styring, men det er tørt så vinduspusser ikke går så rykker det heller ikke.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Ingeniøren

BMW i3 har en lignende funksjon. Når man kjører en tur så brukes bremsene i stedet for regenerering i starten. Har aldri merket noen rykking av dette og enste grunnen til at jeg merket det var at når bilen var vasket hjemme, skapet det litt mellom klosser og skiver pga overflate rust.  Finner det underlig at E-tron ikke kan lage noe tilsvarende uten at det rykker i bremsene....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ThomasEL

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 03. oktober 2020, klokken 19:17
BMW i3 har en lignende funksjon. Når man kjører en tur så brukes bremsene i stedet for regenerering i starten. Har aldri merket noen rykking av dette og enste grunnen til at jeg merket det var at når bilen var vasket hjemme, skapet det litt mellom klosser og skiver pga overflate rust.  Finner det underlig at E-tron ikke kan lage noe tilsvarende uten at det rykker i bremsene....

E-tronen GJØR nettopp det du sier, Ingeniøren :+1:
I løpet av de to-tre første litt kraftige bremsingene, så kobler den en eller to ganger inn mekaniske bremser. Lett å se hvis man ser på "effektometeret"

Det er derfor jeg absolutt ikke har noe tro på at den luggingen har noe med dette å gjøre.

(Nå skal det sies at det er mulig andre opplever mer lugging enn jeg gjør. Det er ikke mer enn at hvis jeg hadde vært sikker på at det ikke førte til økt forbruk (hvis det f eks er motorene som ikke jobber helt i takt), så hadde jeg ikke brydd meg om det i det hele tatt.)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Helt enig med ThomasEL her. Ikke bremserelatert.

Jeg har 3 forskjellige lugginger:

Det finnes en fiks for lugging i 60-70. Den feilen føltes som man kjørte med ubalansert dekk. Jeg vil tro nyere biler kommer med den fiksen ferdig installert, den kom vel i fjor høst/vinter?

Så finnes en lugging i køkjøring, der bilen nøkker skikkelig hvis man holder lett på bremsen under riktige forhold. Skjer ganske sjelden.

Det siste er en lugging ved 1ste igangkjøring, når brekket ikke har vært aktivert, og bilen har hvilt "på giret". Den sier skikkelig klunk, men er bare 1-2 nøkk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Auto

Amatøren har rett når han skriver:".....ved nedbør så ble de mekaniske bremsene trigget med intervaller...."
Legger ved bilde fra brukerhåndboken side 94. Om det er dette som er årsaken til luggingen CEM07 beskriver i det første innlegget skal jeg ikke si noe om, men funksjonen Amatøren henviser til er riktig.
Det kalles vel for "brake disc wiper".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA