Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?

Startet av andre1980, lørdag 03. oktober 2020, klokken 01:31

« forrige - neste »

RJK

MG er vel fornuftsvalget med mest plass og grei nok rekkevidde, Zoe er rekkevidde-vinneren men for mye damebil til at JEG ville hatt den og har problemer med IT-nett, mens E-Up er byfavoritt pga den kompakte størrelsen. Den er vel også den klart billigste, så skal du bare ha en for "matpakkekjøring", så stiller den sterkt som en klar nr. 2 bil/bybil.


Må du ha nå og trenger litt plass, så ville jeg vel derfor satt MG høyest opp på lista. Men har du litt tid til å vente, så kommer snart MG 5 som er stasjonsvogna, og da er det ihvertfall ingen tvil for min del hvilken jeg ville valgt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

270 kkr får du bare "rapidgaten" for. Vil tro MG er et attraktivt alternativ til den.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

ihaal

#17
For 270 000 får du en relativt godt utstyrt bil med blant annet acc, 360-kamera og blindsonevarsling som har god plass og veldig bra bagasjerom sammenlignet med absolutt alle konkurrenter. Rekkevidden er god nok for turer under 20 mil så om du sjelden kjører lenger enn dette, er det vanskelig å finne gode konkurrenter i samme prisklasse. F.eks Ioniq har betraktelig mindre bagasjerom. Ulempene på lengre turer blir da mindre viktig for de som trenger god plass i hverdagen og dessuten setter pris på alt utstyret som tross alt mange andre biler i samme klasse mangler. MG som flere nevner er en helt ny Kina-bil som har mange av de samme ulempene som Leaf (ladestandard, lav rekkevidde) og har mye mer usikkerhet rundt seg som en ny bil fra et uetablert merke. Leaf har vært på markedet i mange år og har svært få feil. At du har en forutsigbar bil i mange år framover betyr mye for mange. Mange "gunstige" biler som blir helt uaktuelle for barnefamilier med behov for vogn og bakovervendt barnesete. Levering av unger i barnehage er f.eks noe mange gjør hver dag. Da ønsker man seg ikke en E-Up.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Counterpointer

Når en hører om antallet elbileiere som står på hurtigladere med lang kø bak og insisterer på «full tank» (100%), så overrasker det ikke at mange kan kjøpe Chademo. Selgeren vil sikkert forklare at alle hurtigladere har både CCS og Chademo (noe som ikke stemmer helt lengre, selv om det gjorde det før).

1000kwh

Sitat fra: ihaal på lørdag 03. oktober 2020, klokken 22:33
For 270 000 får du en relativt godt utstyrt bil med blant annet acc, 360-kamera og blindsonevarsling som har god plass og veldig bra bagasjerom sammenlignet med absolutt alle konkurrenter. Rekkevidden er god nok for turer under 20 mil så om du sjelden kjører lenger enn dette, er det vanskelig å finne gode konkurrenter i samme prisklasse. F.eks Ioniq har betraktelig mindre bagasjerom. Ulempene på lengre turer blir da mindre viktig for de som trenger god plass i hverdagen og dessuten setter pris på alt utstyret som tross alt mange andre biler i samme klasse mangler. MG som flere nevner er en helt ny Kina-bil som har mange av de samme ulempene som Leaf (ladestandard, lav rekkevidde) og har mye mer usikkerhet rundt seg som en ny bil fra et uetablert merke. Leaf har vært på markedet i mange år og har svært få feil. At du har en forutsigbar bil i mange år framover betyr mye for mange. Mange "gunstige" biler som blir helt uaktuelle for barnefamilier med behov for vogn og bakovervendt barnesete. Levering av unger i barnehage er f.eks noe mange gjør hver dag. Da ønsker man seg ikke en E-Up.
Jeg stod mellom MG og Leaf, og MG gir mest for pengene per i dag.

Likt eller bedre forbruk. Husk at MG har CCS lading!

Samme eller bedre cruisecontroll.

Svært glasstak.

Like stort og bedre utbyttbart bagasjerom.

Suv!

ihaal

Sitat fra: 1000kwh på søndag 04. oktober 2020, klokken 08:07
Jeg stod mellom MG og Leaf, og MG gir mest for pengene per i dag.

Likt eller bedre forbruk. Husk at MG har CCS lading!

Samme eller bedre cruisecontroll.

Svært glasstak.

Like stort og bedre utbyttbart bagasjerom.

Suv!

Aha. Trodde MG hadde chademo også. Det er jo et godt argument i favør den. MG vs Leaf kommer helt an på hva man verdsetter. Leaf gir deg 360-kamera, app-styring og større forutsigbarhet. MG gir deg et SUV-karosseri, glasstak, bedre lademuligheter.  Synes bare tonen i tråden om at Leaf er et dårlig valg for *alle* blir for dum.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

1000kwh

Sitat fra: ihaal på søndag 04. oktober 2020, klokken 09:04
Sitat fra: 1000kwh på søndag 04. oktober 2020, klokken 08:07
Jeg stod mellom MG og Leaf, og MG gir mest for pengene per i dag.

Likt eller bedre forbruk. Husk at MG har CCS lading!

Samme eller bedre cruisecontroll.

Svært glasstak.

Like stort og bedre utbyttbart bagasjerom.

Suv!

Aha. Trodde MG hadde chademo også. Det er jo et godt argument i favør den. MG vs Leaf kommer helt an på hva man verdsetter. Leaf gir deg 360-kamera, app-styring og større forutsigbarhet. MG gir deg et SUV-karosseri, glasstak, bedre lademuligheter.  Synes bare tonen i tråden om at Leaf er et dårlig valg for *alle* blir for dum.
Ikke dårlig valg for alle, men chademo er jo helt reelt døende og et stort ankepunkt ved Leaf i dag. Det er ikke å komme unna.

ihaal

Er det mange eksempler på at hurtigladere kun bygges ut med CCS? På vestlandet er det stort sett kun 50kwt-ladere på veiene rundt omkring og alltid støtte for begge deler. Med en halv million Leaf virker det jo rart om de kun skulle bygge ut CCS i fremtiden. Er det noen artikler eller uttalelser fra ladeoperatørene som gir en mer håndfast bekymring her?
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

RJK

Ionity kjører kun CCS, og Circle K ser ut til å prioritere CCS ved å bruke samme laderne, men blander vel inn noen hurtigladere med begge deler, om ikke en av samarbeidspartnerne har skap med begge deler.


De andre kjører vel fremdeles noen ladere med ChaDeMO-tilkobling, men ikke nødvendigvis alle "pumpene" om man setter ut flere. Og f.eks. de som BKK bygger ut som støtter deling, gir enten to CCS-biler eller en CCS og en ChaDeMo. Totalt blir det derfor flere ladere med CCS og flere med overvekt av CCS.


Når den nye Nissan-modellen kommer, så vil den ha CCS, og bruker kundene "makta si" ved å velge noe annet med CCS, så må nok Nissan etterhvert innse at de må levere ombyggingskit/adapter.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Nå er det en egen tråd om Chademos fremtid i delforumet for hurtiglading.

https://elbilforum.no/index.php?topic=36574.300

Selv om det ikke er så stor forskjell i utbredelse på Chademo og CCS i dag, så kan det jo være greit å tenke på hvordan det ser ut fremover også. Kjøper man en helt ny bil, så beholder man den gjerne noen år. Og vil gjerne selge den igjen for høyest mulig pris når det er tid for nytt bilbytte. Her skaper Chademo stor usikkerhet for Leaf.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Marius Kotsbak

Er kun Ionity som ikke tilbyr Chademo. Cirkle K tilbyr det også på egne ladere, bare ikke på lynladere. De andre har på noen av nye ladesteder færre uttak med Chademo, men det betyr ikke at det blir mer kø for disse, iom. at det er/blir mindre pågang på disse. Man har en teoretisk mulighet for at at et kombinert uttak til ccs/Chademo er opptatt og det er en ledig uttak på CCS, og ingen ledige andre ladere.

I Norge med så mange elbiler med Chademo solgt er det ikke noe å bekymre seg for på lang tid. Kjører man mye tiø utlandet så er det kanskje mindre flåte som bruker Chademo å bygge ut for.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

automat

Kommer man til Cirkle K på Geilo er det 3 CCS lynladere, og en kombinert CCS/Chademo hurtiglader. Det er betydelig større risiko for å havne i ladekø med Chademo enn med CCS da.

Husk at noen CCS-biler også kan velge bort lynlader fordi de ikke kan nyttiggjøre seg ladehastigheten. Og bruker en kombinert lader istedet, fordi det er billigere.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Marius Kotsbak

Det er en god grunn til å boikotte Cirkle K for Leafeiere. De utelukker også gamle Zoe. F.eks. BKK og GK lar deg bruke lynlader til samme pris og tilby gjerne Chademo på alle ladere.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

automat

En boikott vil jo føre til lavere bruk. Det vil jo bare gi ladeoperatøren en grunn til å redusere antall Chademoladere ytterligere.

Og på Geilo er alternativet en enslig GK-lader. Så en boikott kan fort bli upraktisk.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Thomas Parsli

Sitat fra: Marius Kotsbak på søndag 04. oktober 2020, klokken 17:53
Det er en god grunn til å boikotte Cirkle K for Leafeiere. De utelukker også gamle Zoe. F.eks. BKK og GK lar deg bruke lynlader til samme pris og tilby gjerne Chademo på alle ladere.

Har du regnet ut andelen biler med Chademo i dag -og om 3 år med dagens salg? Det tror jeg Circle K har gjort...

Du bør heller boikotte Nissan som nektet å bytte til CCS for flere år siden, når det ble åpenbart at Chademo hadde «tapt».
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA