Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppdateringer for system eller kart

Startet av jevel, torsdag 01. oktober 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

Toalmar

Har bestilt service som skal utføres noen dager før bilen er 3 år. Ettersom jeg ikke har tilgang til kartoppdatering via portal så la jeg inn endring i service bestillingen min hos BOS om at jeg ønsker oppdatering av kartverket også samtidig med at bilen er inne på service.
I dag tidlig tikket det inn en tekstmelding fra BOS om at om jeg ønsket kartoppdatering så kom det ett tillegg på kr 2.500,- men at jeg kunne gjøre dette selv via MercedesMe eller via MercedesMe portalen. Sendte dem en kontra melding via linken om at dette var helt uaktuelt.

Da jeg hadde service sist gang ble jeg oppfordret til at de skulle oppdatere kartverket bilen ettersom det ble mye bedre enn jeg skulle gjøre dette selv via portalen.

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Toalmar

Da kom kontrabeskjeden fra BOS. Det er 3 års gratis oppdatering av kartverket og det er dermed inkludert på min neste service nå rett på nyåret  :+1:

jevel

Litt spent på hvordan de skal løse den "online" delen av produktet vi har kjøpt:

Online kartoppdatering
3 År fra aktivering av tjenestene(VIN: XXXXX)
Artikkelnummer: QEV111AH1XA2

jevel

Svaret kom i forrige uke: Fikk varsel om kartoppdateringer tilgjengelige i bilen via app. Ble lastet ned i løpet av noen timer og kunne installeres i infotainment som andre oppdateringer.

Ny versjon er 2024 (V21.0)

Fikk bare "hjemmeregionen", dvs. Danmark, Sverige, Norge og Finland. Om man skal ha mer må man sikkert inn og endre hjemmeregion / innom verksted.

Toalmar

Som sagt min 3 års inklusiv avtale gikk ut i januar og jeg har ikke aktivert ny enda. Hadde bilen på service før utgang av avtalen og da ble hele kartverket oppdatert, men det var ikke V21.0 ut ifra hva jeg ser i bilens navigasjon. Det er flere veier jeg kjører på jevnlig som har blitt utbedret og rettet ut, men kartene er fortsatt de gamle. Har vært slik i flere år dessverre.
Tipper de fortsatt ikke er oppdatert i ny versjon så jeg står nok over og aktivere ny avtale såfremt ikke det kommer ett tilbud fra Mercedes.

jevel

«Oppdatert», ja.

Nå har vi tydeligvis plutselig fått en 50-sone midt inne i en tunnel jeg kjører daglig...

En kollega med ID4 klaget over dette for et par uker siden, så her er det nok felles, feilaktig kartunderlag på ville veier.

jevel

Fikk både e-post og melding i meldingssystemet i appen nå i helga om tilgjengelig kartoppdatering, men ikke noe hverken under updates i app eller inne i MBUX i bilen. Knappen i melding og e-post til «Online Kartoppdatering» leder til en 404-side.

Imponerende.

Toalmar

Sitat fra: jevel på mandag 11. mars 2024, klokken 20:10Fikk både e-post og melding i meldingssystemet i appen nå i helga om tilgjengelig kartoppdatering, men ikke noe hverken under updates i app eller inne i MBUX i bilen. Knappen i melding og e-post til «Online Kartoppdatering» leder til en 404-side.

Imponerende.
sikkert samme side de linker til som er "den gamle online kartoppdateringer" som også fikk 404 på i desember.  Se post #101

jevel

Er jo "forståelig" at det kan skje i en overgangsperiode, men nå er det ganske mange måneder siden de la ned webversjonen av MeMe, så derfor jeg ikke er imponert...

Toalmar

Sitat fra: jevel på tirsdag 12. mars 2024, klokken 09:48Er jo "forståelig" at det kan skje i en overgangsperiode, men nå er det ganske mange måneder siden de la ned webversjonen av MeMe, så derfor jeg ikke er imponert...
Mener og ha lest at man får beskjed om at det er en ny versjon klar og så vil den bli lastet ned til bilen OTA.
Kan være jeg her tar feil.....

jevel

Jada. Forrige versjon kom sånn. Beskjed i oppdateringer i appen og lastet rett ned. Var vel for litt over en måned siden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA