Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ergonomi og sittestilling

Startet av Skodaeny, tirsdag 29. september 2020, klokken 16:54

« forrige - neste »

Skodaeny

Har enda til gode å høre fra noen som har sittet i førersete på bilen. Noen her inne som kan si ca. hvordan den er eller hvilken annen modell den kan sammenlignes med?

Hørte selgerne på roadshow skrøt av plassen for en kar på 190, men vi er to i husstanden, og hun er definitivt ikke 190. Hvordan er skoda generelt for gjennomsnittskvinnen (165)?

fischern

Jeg kjøpte i går og selgeren har sittet i den og hun er kvinne på ca 165. Hun mente den var veldig lik Skoda Kodiaq men 5 cm lavere.

batterimannen

Sitat fra: fischern på torsdag 15. oktober 2020, klokken 12:21
Jeg kjøpte i går og selgeren har sittet i den og hun er kvinne på ca 165. Hun mente den var veldig lik Skoda Kodiaq men 5 cm lavere.

5 cm lavere fra sete til gulv, eller fra fører til bakken?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

batterimannen

#3
Det som jeg ble litt skeptisk til er hvor høyt og hvor mye man kan vippe setet fremover. For at jeg skal sitte bra uten å få problemer med ryggen så bør jeg sitte med lårene mer rett frem og ikke oppover. Synes Model X er bra på dette. Har selv Hyundai Kona, og jeg skulle ønske setet hadde vært høyere og kunne vippes enda mer fremover/nedover. Fra visningsbilen så virket det som det ikke var mulig å få setet noe særlig nedover. Virker som de har latt setet gå oppover mot knærne for å gi mer rom for høye personer opp mot taket. Har bestilt 80X, så håper jeg klarer å finne en god sittestilling, for det er nok det aller viktigste for meg i en bil.

Legger ved bilde av Skoda Enyaq med setet i maks høyde og med setet så mye rettet nedover i front som mulig. Legger ved Hyundai Kona som sammenlikning.
 
Du kan ikke vise dette vedlegget.   

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Beeper66

Hei, på visningen av Enyaq syntes jeg setet var veldig lavt, men selgeren min (som er høyere enn meg) mente det ikke kom til å by på problemer.  Han anbefalte meg å ta en titt på VW iD 3 som han mente var ganske lik mtp høyde fra golv til sete.  Enyaq har jo større bakkeklaring, så det er sikkert litt forskjell med å komme seg inn og ut. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA