Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Viktig å prøvekjøre før kjøp?

Startet av Klovn1, tirsdag 29. september 2020, klokken 14:02

« forrige - neste »

Klovn1

Hei folkens! Jeg vurderer å kjøpe en nyere brukt TMX, og lurer på en sak i forbindelse med det. Bilen jeg ser på står i en annen landsdel, og p.g.a. corona er jeg ikke så hypp på å reise til rød landsdel for å prøvekjøre. Hvor viktig er det å prøvekjøre en nyere TMX som fremdeles er under garanti, hvis man allerede har prøvekjørt andre TMX-er og kjenner til hvordan bilen føles? De fleste ting tas vel på garanti dersom det skulle være noe? Hva bør eller kan man egentlig avdekke på prøvekjøring?

Jarv!s

Det er jo ofte en del steinsprut og andre småskader som ikke selger kan ha opplyst om.
Kanskje felgene er kantkjørte osv.

Jeg har ved flere anledninger blitt lovet "plettfri bil", men har valgt å reise å se. Da har det plutselig blitt oppdaget riper eller andre småskader som jeg synes er sjenerende og ikke minst irriterende som eier blir "overasket" over at finnes. Kanskje jeg er pirkete.. men når ripa er over 5cm og dyp så er den ikke usynlig.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Stig-Arne

Ett tips er jo å få selger til å ta en NAF test av bilen. Da får du jo en upartisk vurdering av bilen før du handler.

Filip86

Så lenge den har garanti og ting ser ryddig ut i annonsen, så tenker jeg at selve prøvekjøringen ikke har så mye å si hvis du har kjørt en tilsvarende utstyrt bil. Er kanskje mer/mindre hjulstøy avhengig av dekk/dimensjon osv, men er den nyere og har noelunde lav km så går vel det meste av ting på garantien uansett som man ville ha merket på en prøvekjøring. Bremser er kanskje et unntak her, hvis de er rustne feks.

Du kan jo ha forbehold i kontrakten om at du har mulighet til å få prisreduksjon/heving av kontrakt hvis det skulle være noe (riper du mener har noe å si, kantkjøring av felg osv) den dagen du reiser for å hente bilen.

Klovn1


Kim-

Du kan jo få til en video visning feks over FaceTime eller noe
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA