Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utslippsfrie kjøretøy dytter ut jernbane i ny NTP

Startet av hgs, mandag 28. september 2020, klokken 10:38

« forrige - neste »

Thalgar

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 29. september 2020, klokken 11:49
Sitat fra: Thalgar på tirsdag 29. september 2020, klokken 11:43
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 29. september 2020, klokken 10:46
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 29. september 2020, klokken 09:20
Du har tro på selvkjørende lastebiler på vinterføre over Dovre?  :laugh:
Vil ALDRI skje :+1:
Ingen framgang siden 1905 her ser jeg. Mange ledende mennesker sa på den tid at "om det var meningen at menneskene skulle fly, ville de ha hatt vinger".
Slik uttalelser bringer ikke verden videre.

Å spå om framtida er jo ein nærmast håplaus sport uansett kva retning ein går i.

Når det gjeld sjølvkjøring så trur eg det blir veldig vanskeleg å selga inn semitrailarar utan oppmerksam sjåfør til folk flest:

"Nearly 70% of North Americans and Europeans would not trust an autonomous vehicle"

https://www.consultancy.uk/news/23359/uk-drivers-remain-sceptical-of-autonomous-vehicles
Det har med modenhet å gjøre.. hvor mange dropper å fly? Hele flyturen er jo automatisert.

Å fly er peanuts samanlikna med å kjøra bil på norske landevegar. Berre for å ta ein klassikar:

https://nb-no.facebook.com/NRKUnderholdning/videos/1805004926218915/




Model Y LR Quicksilver, 2023

DagfinnN

#16
Sitat fra: Thalgar på tirsdag 29. september 2020, klokken 14:44
Å fly er peanuts samanlikna med å kjøra bil på norske landevegar. Berre for å ta ein klassikar:
Det er korrekt at det er enklere å fly automatisk enn å kjøre bil. På den annen side er konsekvensene som regel større om et fly faller ned eller om en semitrailer kjører i grøfta på glatta.
Ingen fly ennå kjører uten flyger om bort. Og det tar nok en stund til. Litt kortere tid tar det nok før det kun blir en flyver og ikke 2 i cockpit.
Men tilbake til topic. Jeg er helt sikker på at om X år har vi full automatikk på alle biler. Rattet blir fjernet.
Og ja, på tide at politikere starter planlegging av dette. Kanskje det tar 20 år og få FSD, nivå 5, i gang. De fleste veier lages for å vare mye lenger enn det. Derfor må dette inn i planlegginga.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

turfsurf

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 29. september 2020, klokken 11:43

Når det gjeld sjølvkjøring så trur eg det blir veldig vanskeleg å selga inn semitrailarar utan oppmerksam sjåfør til folk flest:

Semitrailere uten oppmerksomme sjåfører finnes det vel nok av på veiene allerede...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 29. september 2020, klokken 11:49
Sitat fra: Thalgar på tirsdag 29. september 2020, klokken 11:43
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 29. september 2020, klokken 10:46
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 29. september 2020, klokken 09:20
Du har tro på selvkjørende lastebiler på vinterføre over Dovre?  :laugh:
Vil ALDRI skje :+1:
Ingen framgang siden 1905 her ser jeg. Mange ledende mennesker sa på den tid at "om det var meningen at menneskene skulle fly, ville de ha hatt vinger".
Slik uttalelser bringer ikke verden videre.

Å spå om framtida er jo ein nærmast håplaus sport uansett kva retning ein går i.

Når det gjeld sjølvkjøring så trur eg det blir veldig vanskeleg å selga inn semitrailarar utan oppmerksam sjåfør til folk flest:

"Nearly 70% of North Americans and Europeans would not trust an autonomous vehicle"

https://www.consultancy.uk/news/23359/uk-drivers-remain-sceptical-of-autonomous-vehicles
Det har med modenhet å gjøre.. hvor mange dropper å fly? Hele flyturen er jo automatisert.


Kan fort bli flere enn man tror. Noen flyr tross flyskrekk, fordi alternativene mangler. Noen med flyskrekk flyr aldri, og vil være nye, mulige kunder. Andre kan velge å ta tog fremfor fly om alternativet finnes, for å redusere eget karbonavtrykk ved reiser.


Tok kan i de fleste tilfeller frakte mere gods samtidig, eller gods som i første omgang ikke egner seg på vei. Annet gods må riktignok fraktes på veien om natta som spesialtransport, gitt at de får dispensasjon, og der er ikke nødvendigvis tog et alternativ, litt avhengig av størrelse på gods og kurvator på linjen som er aktuell og veiene som skal forseres.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øystein16

Sitat fra: kodax på tirsdag 29. september 2020, klokken 14:08
Selvkjøring er ikke det samme som at det ikke er med personer for å utføre oppgaver som foreløpig ikke kan løses med automatikk ;)
Og det meste kan etterhvert løses med automatikk, feks: https://byggmesteren.as/2014/12/01/automatisk-kjettingsystem/
Mannfolk set seg vel oftast automatisk i førarsetet...

Asbjornel

#20
Vi har en gigantisk "hovedvei" på kjøl som i betydelig grad kan automatiseres og elektrifiseres. Ingen grunn til at mye av godset skal trenge å ta veien om hverken jernbane eller vei med unntak av de siste milene. Unntaket er varer som haster litt, som typisk ferskvarer, noe post mm.

kodax

Sitat fra: Asbjornel på onsdag 30. september 2020, klokken 17:58
Vi har en gigantisk "hovedvei" på kjøl som i betydelig grad kan automatiseres og elektrifiseres. Ingen grunn til at mye av godset skal trenge å ta veien om hverken jernbane eller vei med unntak av de siste milene. Unntaket er varer som haster litt, som typisk ferskvarer, noe post mm.
Til det trenger man havneplass, tid for omlasting, samt at hastigheten på sjøen ikke er veldig høy. Det fungerer over store avstander når mye gods skal fraktes til samme sted, men innad i Norge tviler jeg på at det er konkurransedyktig.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ToWalkOrDrive

Jeg synes man absolutt må prioritere å ha 4-felts veier (2 hver vei med skille mellom retningene) på de aller fleste hovedveier i Norge (de som knytter sammen byene) - regjeringen er for så vidt i god gang i Sør-Norge. I Vestfold så fjernet en nesten alle dødsulykker ved å lage en slik motorvei, samtidig som folk sparer masse tid. På strekningen Kristiansand - Grimstad ble de litt overrasket over at forbruket per kjørt mil på trailerne gikk ned da farten gikk opp, men det var fordi de slapp alle akselerasjonene pga svinger. Dersom en og lager flotte veier opp til nord i Nord-Norge så vil transporttiden på det som må fraktes på vei gå ned, og da slipper sjåførene å stoppe så ofte for hviletid. Da vil og norske sjåfører være mer konkurransedyktige på pris, siden lønn vil utgjøre en mindre del av frakten. Jeg føler og at en må begynne å tenke på å ikke fjerne for mange jobber som passer for de som ikke har universitetsutdannelse...mye skal og bør automatiseres, men hvis du må investere ekstremt mange milliarder for å spare på lønnskostnader, og det blir færre og færre jobber for de som ikke takler utdannelse så godt, så øker en bare NAV-utgiftene.

Regjeringen har investert mye for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på jernbanen, og det bør de fortsette med. De bør gjøre hva som skal til for å få eksisterende jernbane i god stand slik at folk kan stole på den, og veiene i så god stand at de er klar for 110-130km/t om sommeren. Forurensing lokalt bør ikke være en del av regnestykket ettersom når veiene er klare om noen år så har trailere gått over til teknologi som ikke slipper ut særlig....allerede i dag er de 15 ganger bedre enn for få år siden.
Tesla Model Y                         2021-

1317142119

Ingen tvil om at større veier med midtdeler øker trafikksikkerheten og at bedre flyt reduserer utslipp.

Men det er helt meningsløst å flytte godstrafikk fra skinner til vei. Lastebilsjåførene er svært viktige for å få godset fra en terminal og ut til utsalgsstedene lokalt, men det er en vernet bedrift verdig å ha 1 sjåfør til å frakte 1 container/tank over store distanser (og ofte landegrenser). Det er vesentlig bedre å ha 1 sjåfør (i toget) til å frakte 50 containere, siden alle containerne skal til samme by uansett. Last fra DHL, UPS, Posten, Bring m.m. mellom Stockholm og Oslo? Last det på et tog som tar det til Alnabru, så kan lokale distribusjonsbiler plukke det opp derfra og slippe det til sitt lokale mottakssenter. Fra Oslo til Trondheim? Få det på et tog som tar det fra Alnabru til en godsterminal i Trondheim, med lokale distribusjonsbiler der.

Klarer man å tjene mer penger på å ansette 50 folk og kjøpe 50 lastebiler hvert 5. år for å kjøre 50 containere, enn å ansette 1 som kjører 50 containere på et togsett man bytter ut hvert 40. år, så må man bytte ledelsen hos det selskapet som bare har ansatt 1.

Eneste logiske grunnen til å frakte så mye gods på vei i dag, er fordi toget aldri går pga elendig infrastruktur.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 01. oktober 2020, klokken 10:22
Ingen tvil om at større veier med midtdeler øker trafikksikkerheten og at bedre flyt reduserer utslipp.

Men det er helt meningsløst å flytte godstrafikk fra skinner til vei. Lastebilsjåførene er svært viktige for å få godset fra en terminal og ut til utsalgsstedene lokalt, men det er en vernet bedrift verdig å ha 1 sjåfør til å frakte 1 container/tank over store distanser (og ofte landegrenser). Det er vesentlig bedre å ha 1 sjåfør (i toget) til å frakte 50 containere, siden alle containerne skal til samme by uansett. Last fra DHL, UPS, Posten, Bring m.m. mellom Stockholm og Oslo? Last det på et tog som tar det til Alnabru, så kan lokale distribusjonsbiler plukke det opp derfra og slippe det til sitt lokale mottakssenter. Fra Oslo til Trondheim? Få det på et tog som tar det fra Alnabru til en godsterminal i Trondheim, med lokale distribusjonsbiler der.

Klarer man å tjene mer penger på å ansette 50 folk og kjøpe 50 lastebiler hvert 5. år for å kjøre 50 containere, enn å ansette 1 som kjører 50 containere på et togsett man bytter ut hvert 40. år, så må man bytte ledelsen hos det selskapet som bare har ansatt 1.

Eneste logiske grunnen til å frakte så mye gods på vei i dag, er fordi toget aldri går pga elendig infrastruktur.

Ja, det var derfor jeg skrev "Regjeringen har investert mye for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på jernbanen, og det bør de fortsette med. De bør gjøre hva som skal til for å få eksisterende jernbane i god stand slik at folk kan stole på den". Det jeg mener er at de må konsolidere jernbanen, altså få frem det beste i den banen vi har i dag, og gjøre det attraktivt å få brukt den. Slik det har vært så har ikke firmaer funnet det lønnsomt å bruke den, og det har regjeringen prøvd å fikse på. Jeg synes derfor regjeringen gjør rett i å ha bevilget 18 milliarder fra 2018 til 2027 for å få fikset på ting som hindrer bedrifter å bruke jernbane.

Poenget mitt er at en må fokusere på å få dette til å fungere, og så får heller ny jernbane i nordre del av landet bli droppet inntil videre, og heller bygge ut skikkelig bra veier der ettersom ny jernbane er så sinnsykt dyrt, og da mer lønnsomt at folk beholder jobbene med å kjøre trailere. Er og gjort et tiltak for å få gods over på sjøtransport, som er logisk for større frakter.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ytterligere-25-millioner-kroner-for-a-fa-gods-fra-vei-til-sjo/id2702047/
https://www.regjeringen.no/no/tema/transport-og-kommunikasjon/jernbane_og_jernbanetransport/gods-pa-bane/id2344802/
Tesla Model Y                         2021-

kodax

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 01. oktober 2020, klokken 10:22...
Men det er helt meningsløst å flytte godstrafikk fra skinner til vei. Lastebilsjåførene er svært viktige for å få godset fra en terminal og ut til utsalgsstedene lokalt, men det er en vernet bedrift verdig å ha 1 sjåfør til å frakte 1 container/tank over store distanser (og ofte landegrenser). Det er vesentlig bedre å ha 1 sjåfør (i toget) til å frakte 50 containere, siden alle containerne skal til samme by uansett...
Men her snakker vi jo ikke om hva som er lurt i dag, vi snakker om hva som er lurt å planlegge for om X antall år med selvkjøring, kanskje løsninger ala Teslas Convoy Mode osv.
Og selv om det bare er én person som kjører godstoget, så er det mange flere personer i hver ende som må losse av og på i hver ende, overvåke jernbanetrafikken osv.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 01. oktober 2020, klokken 11:04
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 01. oktober 2020, klokken 10:22
Ingen tvil om at større veier med midtdeler øker trafikksikkerheten og at bedre flyt reduserer utslipp.

Men det er helt meningsløst å flytte godstrafikk fra skinner til vei. Lastebilsjåførene er svært viktige for å få godset fra en terminal og ut til utsalgsstedene lokalt, men det er en vernet bedrift verdig å ha 1 sjåfør til å frakte 1 container/tank over store distanser (og ofte landegrenser). Det er vesentlig bedre å ha 1 sjåfør (i toget) til å frakte 50 containere, siden alle containerne skal til samme by uansett. Last fra DHL, UPS, Posten, Bring m.m. mellom Stockholm og Oslo? Last det på et tog som tar det til Alnabru, så kan lokale distribusjonsbiler plukke det opp derfra og slippe det til sitt lokale mottakssenter. Fra Oslo til Trondheim? Få det på et tog som tar det fra Alnabru til en godsterminal i Trondheim, med lokale distribusjonsbiler der.

Klarer man å tjene mer penger på å ansette 50 folk og kjøpe 50 lastebiler hvert 5. år for å kjøre 50 containere, enn å ansette 1 som kjører 50 containere på et togsett man bytter ut hvert 40. år, så må man bytte ledelsen hos det selskapet som bare har ansatt 1.

Eneste logiske grunnen til å frakte så mye gods på vei i dag, er fordi toget aldri går pga elendig infrastruktur.

Ja, det var derfor jeg skrev "Regjeringen har investert mye for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på jernbanen, og det bør de fortsette med. De bør gjøre hva som skal til for å få eksisterende jernbane i god stand slik at folk kan stole på den". Det jeg mener er at de må konsolidere jernbanen, altså få frem det beste i den banen vi har i dag, og gjøre det attraktivt å få brukt den. Slik det har vært så har ikke firmaer funnet det lønnsomt å bruke den, og det har regjeringen prøvd å fikse på. Jeg synes derfor regjeringen gjør rett i å ha bevilget 18 milliarder fra 2018 til 2027 for å få fikset på ting som hindrer bedrifter å bruke jernbane.

Poenget mitt er at en må fokusere på å få dette til å fungere, og så får heller ny jernbane i nordre del av landet bli droppet inntil videre, og heller bygge ut skikkelig bra veier der ettersom ny jernbane er så sinnsykt dyrt, og da mer lønnsomt at folk beholder jobbene med å kjøre trailere. Er og gjort et tiltak for å få gods over på sjøtransport, som er logisk for større frakter.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ytterligere-25-millioner-kroner-for-a-fa-gods-fra-vei-til-sjo/id2702047/
https://www.regjeringen.no/no/tema/transport-og-kommunikasjon/jernbane_og_jernbanetransport/gods-pa-bane/id2344802/

Du vil altså ha godset over fra vei til skinner frem til Trondheim, men ikke fra Trondheim og nordover? Da er plutselig ikke de samme argumentene gyldig?

De laster ikke over fisken fra nord til jernbanen i Trondheim, Bodø eller Fauske i dag, fordi da er traileren allerede på vei. Da kan den likevel få fortsette hele veien frem. På samme måte, kan man frakte alt til jernbanen sørpå, gjerne allerede fra kontinentet, og sende det hele veien, så blir det interessant.

Nå blir det fremdeles lønnsomt å sende transport fra kontinentet til lengst i nord med biler, siden de kan ta med gods fra nord på vei hjem igjen uten omlasting "halvveis" fordi omlasting blir for dyrt og tregt. Kan man frakte helt til en nordlig distribusjonshub, og det kun er lokal distribusjon som krever bil, blir det straks mer lønnsomt.

Skal det lønne seg må altså godset kunne gå hele veien fra begge sider (både nordgående og sørgående), og det som bare skal til Trondheim, kan lastes av der, før toget fortsetter, eller de aktuelle vognene hektes på persontoget om det bare er noen få vogner.

Tilsvarende, "armen" ut til Åndalsnes kan levere til Dombås for at vogner kobles på hovedlinja der. Bergen og Stavanger vil nok fremdeles gå via Alnabru, slik godstrafikk fra sørlige linjer fra Sverige gjøres allerede. Vi vil riktignok måtte se endel trafikk gå gjennom sverige til Trondheim eller Narvik, og med Nord.Norge-banen også til Tromsø om det for påkobling til en norsk-svensk arm der.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA