Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Erfaringer med MX 30  (Lest 5684 ganger)

Halvorsen

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Sv: Erfaringer med MX 30
« Svar #15 på: Tirsdag 09. Februar 2021, klokken 11:44 »
Veldig stille her,er vel solgt noen MX30.
Noen med erfaring med forbruket under krevende vinterforhold

Tjafsaren

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #16 på: Tirsdag 09. Februar 2021, klokken 12:10 »
Synd vi ikke hører noe fra personen som kjører en tidlig registrert mx30 på Kongsberg :'(

Tin

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #17 på: Torsdag 11. Februar 2021, klokken 14:51 »
Veldig stille her,er vel solgt noen MX30.
Noen med erfaring med forbruket under krevende vinterforhold

Hva forbruket ble husker jeg ikke, men kjørte en MX30 i 4 mnd før jeg solgte den. Gikk rett på finn etter jeg skulle kjøre lillestrøm - flå og knapt klarte 11mil. Forsåvidt greit det i tett på -20 grader, men når ladehastigheten ikke kom over 10kwh så gikk den rett ut på finn samme kvelden. Super bil til nærområdet, men med den hastighten på lading så var ikke dette noe bil for meg. Stå 20 minutter på en lader for å få 3kwh inn på bilen funker ikke.

S.S

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #18 på: Mandag 22. Februar 2021, klokken 09:42 »
Vurderer Mazda eller eGolf 100kW.
Sammenligninger størrelse, rekkevidde/forbruk, kvalitet?
Fordel eGolf er iallefall bakdører. Mazdaen ser mer moderne og kul ut.
Batteristørrelsen er sånn ca lik.

Pondus1

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #19 på: Mandag 22. Februar 2021, klokken 10:16 »
Det er som nevnt opplevd problemer med hurtiglading i kaldt vær. Henger nok mye med at styringen av batterivarmer er langt fra optimal, den kan heller ikke startes manuelt, så det blir lite temperatur på batteriet. Det sies at Mazda jobber med dette, så vi får se.

Ellers har jeg kjørt tur-retur Røyken Kongsberg, drøye 12 mil, under -10, så rekkevidde om vinteren er normal.

Andre hiccups: Har hatt flatt 12V tre ganger, det er litt variabel output på ventilasjonen, blir plutselig kaldt, så varmt igjen.

På den positive siden, gode seter, god komfort, veldig lite støy.

Har en 2015 Tesla model S, så jeg vil vel si at ift bugs er det ikke veldig mye på Mazdaen. Forventer at det jobbes fortløpende, og at det kommer oppdateringer etterhvert. Jeg er mest imponert over støydempingen, den er betraktelig stillere enn Teslaen.

TheRealCoinman

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #20 på: Mandag 22. Februar 2021, klokken 11:31 »
Jeg har hatt e-golf i 6år, og hadde uten tvil gått for e-golf hadde jeg vært deg. Mazdaen er fresh og flott, god å sitte m.m - men det er e-golfen også med sport/skinn seter, utvidet stereo. Husk å kjøpe utvidet garanti, da får du mer igjen for den når du skal selge den igjen. I tillegg så er det "normale" seter bak i e-golf og helt ok bagasjerom, mot mazdaen som ikke er for voksne i baksetet. Har prøvekjørt Mazdaen 2 ganger, og jeg skal bestille e-2008 nå. MX-30 er vel også mazda sin første elbil, ikke at det nødvendigvis er negativt, men leser diverse problemer med hurtiglading - som de nok helt sikkert får orden på med tiden.

Utrolig hva man får plass til i en Golf :-)

IT Konsulent, 1 barn, 1hund og teknologientusiast
2015 E-Golf

Pondus1

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #21 på: Mandag 22. Februar 2021, klokken 12:23 »
Mens jeg prøvekjørte Golf, og valgte Mazda fordi jeg syns Golfen var kjedelig og uforholdsmessig dyr....

TheRealCoinman

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #22 på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 21:00 »
Stemmer det, er jo smak og behag - hva man mener best og hvilken bil en liker best bør jo bety mer enn mye annet.
IT Konsulent, 1 barn, 1hund og teknologientusiast
2015 E-Golf

Flluka

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #23 på: ſøndag 06. Juni 2021, klokken 20:19 »
Kjørt bilen fra januar!
Masse gode erfaringer, kjørt mye i vinter, rundt -15 grader osv, presterte bra!

Om sommeren klarer den 220km, mixa kjøring i landevei og motorvei.
Har ladet bilen fra 30% til 80% på 30-40 min men det kommer ann på temperaturen.
Bilen brukes derimot for det meste lokalt så en lading holder ut hele uken for det meste!

Interiør og komfort er 10/10, eneste ulempen er dørene bak :P