Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjeller på modellår 19, 20 og 21

Startet av elektro, lørdag 26. september 2020, klokken 19:42

« forrige - neste »

elektro

Hva er de viktigste forskjellene på modellår 19, 20 og 21.

Hvilken første regdato bør man se på på norske biler for å skille disse- og er det endringer som er introdusert utenom dette?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Supermario

Sitat fra: elektro på lørdag 26. september 2020, klokken 19:42
Hva er de viktigste forskjellene på modellår 19, 20 og 21.

Hvilken første regdato bør man se på på norske biler for å skille disse- og er det endringer som er introdusert utenom dette?

Rattvarme i -21, det har tatt litt tid å fixe et ratt som både kan sjekke at du holder i det og samtidig avgi varme... på høy tid, bør være rattvarme i en elbil i kaldt klima. Men prishoppet fra -20 med ny valutakurs ble for mye for meg, rattvarme er viktig, men ikke verdt 10% av bilprisen....
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

elektro

Jøss, at rattvarme + ACC nå er mulig var nytt for meg. :+1:

Ellers ser jeg at i alle fall e-tron 60 S Sportback har fått tilbake laserscanneren  foran.. Interessant. Gjelder dette alle 21- modeller? Tanker om dette?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Det kan være en forskjell i infotainment-system. Ny hardware, MIB3 ble sluppet i sommer. Regner med at -21-modellen har dette. Ser dog helt likt ut. https://www.audi-mediacenter.com/en/more-dynamic-than-ever-the-new-audi-a3-sportback-12699/infotainment-and-audi-connect-12704

Dette kan jo også være en forklaring på at appen funker forskjellig i forskjellige biler: de har forskjellig hardware med forskjellig software, og forskjellig bugs. Min app har fungert strålende; rask og uten feil nå siste 2 ukene, med flere ganger daglig bruk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

#4
Sitat fra: daktari på torsdag 15. oktober 2020, klokken 09:52
Det kan være en forskjell i infotainment-system. Ny hardware, MIB3 ble sluppet i sommer. Regner med at -21-modellen har dette. Ser dog helt likt ut. https://www.audi-mediacenter.com/en/more-dynamic-than-ever-the-new-audi-a3-sportback-12699/infotainment-and-audi-connect-12704

Dette kan jo også være en forklaring på at appen funker forskjellig i forskjellige biler: de har forskjellig hardware med forskjellig software, og forskjellig bugs. Min app har fungert strålende; rask og uten feil nå siste 2 ukene, med flere ganger daglig bruk.

Hmm.. Var på Møller og prøvesatt en 21-modell i går. Kan bekrefte at den hadde knapp for rattvarme i nedre del av MMI ved siden av knappen for setevarme. Bilen hadde også "Assistentpakke Tur inkl. i Vinterpakke" på utstyrslista, dog ikke den synlige laserscanneren som jeg så på 60 S videoen til Autogefuel. Hva er greia med det? Den bilen Autogefuel gjennomgikk hadde heller ikke rattvarme. Kanskje ikke så rart på en tysk bil, men skulle tro den var fully lodaed..
https://youtu.be/KmREGb5gZVg Videoen er postet 16. juli, kanskje det ikke var en 2021 modell 60 S? Men spørsmålet består; hva er greia med laserscanneren som vi trodde de gikk bort fra etter 2019 modellen?

Ellers har 2021 modellen i følge selger lyd, altså fotgjengervarsel eller hva det heter.

Jeg så ingen andre forskjeller i MMI på bilen jeg prøvesatt, men den føltes kanskje litt annerledes. I alle fall med haptic feedback på :D. Ble litt fascinert av det, siden jeg skrudde det av før jeg kjørte ut av butikken da jeg fikk min. Og så manglet bilen Virtual cockpit. Dvs. den hadde menyvalget men bare én layout. Men var den raskere? Skarpere skjerm? Når du sier MIB3 begynner Placeboen å virke. :D Jeg får fikle mer med den i nær fremtid, for kompisen min endte med å kjøpe bilen.

EDIT: Er USB-C noe å se etter for å avgjøre om bilen har MIB3 eller ikke? I 2019 modellen er det kun USB-A og kun foran (12-v bak). I 2020 modellen er det USB bak, men er noen av portene USB-C?
https://carcar.news/2020/07/29/audi-e-tron-here-comes-the-new-mib-3/
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Eodman



EDIT: Er USB-C noe å se etter for å avgjøre om bilen har MIB3 eller ikke? I 2019 modellen er det kun USB-A og kun foran (12-v bak). I 2020 modellen er det USB bak, men er noen av portene USB-C?
https://carcar.news/2020/07/29/audi-e-tron-here-comes-the-new-mib-3/
[/quote]

2019 har også 2 USB-A bak, i alle fall i min bil. Den er rimelig fullspekket så usikker på hvilke pakke som avgjør det. Kjørte en 21 modell denne uken og den hadde USB-C foran. Det sikkert mulig å få bak gjennom en eller annen pakke. Sim kort slot er også endret til e-sim fra 2021.

Jeg merket også en visuell endring i MMI 2021. Det er en 3-delt oversiktsmeny når man blar seg helt mot venstre

elektro

#6
Tipper du har en 2019 modell produsert etter uke 22 eller hva det er, stemmer det @Eodman? Altså teknisk sett en 2020 modell. Et sikkert tegn foruten USB porter bak er at du kan bruke Apple CarPlay trådløst og justere ledegrense fra appen. Det kan ikke vi med "ekte" veteran.. ;)

EDIT: For nye lesere/eiere/nteressenter finnes det en "mid-year" update også, ca. uke 48 2019 som gir ca. 3 kWh mer tilgjengelig batteri på papiret, noen optimaliseringer på bremser og drivverk, samt en annen pumpe til kjøle/varme av batteriet. Alt for å forbedre rekkevidden, men det er ikke tydelig forskjell på biler før/etter.

Høres i alle fall ut som det er MIB3 i 2021 modellen. Gratulerer til dere. Altså ny infotainment hardware i modeller levert etter sommeren 2020, og at man kan se det på at den har USB-C porter og ev. rattvarme.

Nyere er (nesten) alltid bedre. Når det er sagt, er den MIB2 utgaven som sitter i 2019 og 2020 også kjapp og fin. Med unntak av at den bruker noen sekunder på å boote opp sånn at man får opp alle snarveier ol. av og til, men man kan begynne kjøre. Nå er også appen rimelig stabil, med fare for å jinxe det, vil jeg si nesten til å stole på. Foreløpig savner jeg bare ovennevnte to funksjoner (CarPlay og ladegrense) men det kan bli flere. Et lite spørsmålstegn ved functions on demand pt.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Stikkkontakt

Jeg hørte en som skulle få nytt batteri som måtte vente litt ekstra fordi han skulle få et nytt batteri med bedre egenskaper. Har 2021 et annet batteri? Annen leverandør? Er en 55.

elektro

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 15. oktober 2020, klokken 15:40
Jeg hørte en som skulle få nytt batteri som måtte vente litt ekstra fordi han skulle få et nytt batteri med bedre egenskaper. Har 2021 et annet batteri? Annen leverandør? Er en 55.

50'en har prismeceller mens 55 i alle fall hadde poseceller. Fordeler og ulemper med begge deler. Kost og tilgjengelighet er også drivere. Svaret på spørsmålet ditt vet jeg ikke. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Eodman

Sitat fra: elektro på torsdag 15. oktober 2020, klokken 14:22
Tipper du har en 2019 modell produsert etter uke 22 eller hva det er, stemmer det @Eodman? Altså teknisk sett en 2020 modell. Et sikkert tegn foruten USB porter bak er at du kan bruke Apple CarPlay trådløst og justere ledegrense fra appen. Det kan ikke vi med "ekte" veteran.. ;)

Nei, den ble vel produsert i uke 14 og utlevert 16 mai, så ekte 2019 uten trådløs Carplay. Kan usb styres av Audi Music Interface i baksete?

oyvindbj

Sitat fra: Eodman på torsdag 15. oktober 2020, klokken 16:08


Nei, den ble vel produsert i uke 14 og utlevert 16 mai, så ekte 2019 uten trådløs Carplay. Kan usb styres av Audi Music Interface i baksete?

Rimelig sikker på at jeg får opp carplay om noen plugger inn en iphone bak. Har også en 19 modell med USB bak. Registrert April 2019.

PF

Sitat fra: oyvindbj på torsdag 15. oktober 2020, klokken 18:23
Sitat fra: Eodman på torsdag 15. oktober 2020, klokken 16:08


Nei, den ble vel produsert i uke 14 og utlevert 16 mai, så ekte 2019 uten trådløs Carplay. Kan usb styres av Audi Music Interface i baksete?

Rimelig sikker på at jeg får opp carplay om noen plugger inn en iphone bak. Har også en 19 modell med USB bak. Registrert April 2019.

Ja noe forbannet drit, når ungas ipad kobles på og musikken blir styrt inn i bilen i stedet for i de trådløseheadsettet. Masse styr for å få de tilbake. (4åringen har ikke skjønt hvordan ennå) også blir det tull hvis man starer og stopper. Kunne de ikke bare vært til lading, hilsen en med super tidlig 2019 modell

daktari

Sitat fra: PF på torsdag 15. oktober 2020, klokken 18:57
Sitat fra: oyvindbj på torsdag 15. oktober 2020, klokken 18:23
Sitat fra: Eodman på torsdag 15. oktober 2020, klokken 16:08


Nei, den ble vel produsert i uke 14 og utlevert 16 mai, så ekte 2019 uten trådløs Carplay. Kan usb styres av Audi Music Interface i baksete?

Rimelig sikker på at jeg får opp carplay om noen plugger inn en iphone bak. Har også en 19 modell med USB bak. Registrert April 2019.

Ja noe forbannet drit, når ungas ipad kobles på og musikken blir styrt inn i bilen i stedet for i de trådløseheadsettet. Masse styr for å få de tilbake. (4åringen har ikke skjønt hvordan ennå) også blir det tull hvis man starer og stopper. Kunne de ikke bare vært til lading, hilsen en med super tidlig 2019 modell
verste er at du har betalt ekstra for det!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Kjør en jalla USB-kabel med kun strøm- og ikke dataoverføring, så er i alle fall problemet unngått.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA