Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

Øyvind.h

Har pratet med to som har fått sin Y nå, og begge er fornøyd med støydemping. Begge kommer fra relativt ny X og er sånn sett godt vant til moderat støynivå, selv om X ikke er best på det området.

ID4`en jeg hadde uten doble sideglass varierte fra stillegående til bråkete, avhengig av veidekke.
Men - nå gikk jeg fra EQC til ID4 så da er en jo rigget for skuffelse på støydempingsfronten.
Nå som jeg har hatt IX3 en stund før jeg gikk til Ioniq 5 synes jeg støynivået i IX3 og I5 var helt OK.
Dermed tenker jeg nok at Model Y skal være god nok mtp støy den også, men gjenstår å prøvekjøre.
Det jeg nok derimot må gjøre noe med er 21" på Y`en, for de tror jeg blir litt for harde mtp at jeg kjører en del på hyttevei på sommeren. Gikk fra 22 til 20" på X`en av samme årsak.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Bred erfaring fra mye av det nyeste.

Enig i at EQC nok er den mest dempede elbilen på markedet nå. Blir antagelig toppet av EQS.

Ironisk nok var mine forventninger til EQS så høye den gangen jeg kjørte den, at stillheten ikke imponerte meg. Det sier litt om hvor mye psykoakustiske forhold spiller inn.

Løytnanten

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 13. september 2021, klokken 15:34
Nå har jeg allerede valgt Model Y, og er positiv overrasket over hvor godt støy-isolert den er i forhold til Model 3 Performance fra 2019...men særlig på langtur da vi hadde litt bagasje... dette er i tråd med andres erfaringer av de som har hatt Model 3 fra 2019 i Norge. Det er blant annet doble sidevinduer foran og litt sånn, så en del har de nok gjort. Var ikke plaget av støy i mine første 12 timer i bilen, men kan være andre er enda bedre selvfølgelig, men hvis noen hadde spurt meg om jeg ville ha 150kg gratis ekstra støymatter plassert rundt i bilen (ref Audi e-tron), så ville jeg takket nei.

Denne tråden dreier seg om TMY vs ID4 - ikke TMY vs M3.

tornaldo

Forumpolitiet lurer i kulissene :police:
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

hELgenen

Diskusjonen her viser vel med all tydelighet at det er ekstreme ulike meninger og holdninger til id.4 og TMY.
Det eneste som vil fungere for de som er i tvil er å prøvekjøre og bruke god tid på det. Gå gjerne gjennom alle tekniske data og sett opp en liste over hva du MÅ ha. Er du egentlig ikke i tvil så kjøp det du innerst inne vil ha - og se deg aldri tilbake.

Otkristo

Sitat fra: hELgenen på mandag 13. september 2021, klokken 19:42
Diskusjonen her viser vel med all tydelighet at det er ekstreme ulike meninger og holdninger til id.4 og TMY.
Det eneste som vil fungere for de som er i tvil er å prøvekjøre og bruke god tid på det. Gå gjerne gjennom alle tekniske data og sett opp en liste over hva du MÅ ha. Er du egentlig ikke i tvil så kjøp det du innerst inne vil ha - og se deg aldri tilbake.
Helt enig 👍🏻

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Løytnanten på mandag 13. september 2021, klokken 18:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 13. september 2021, klokken 15:34
Nå har jeg allerede valgt Model Y, og er positiv overrasket over hvor godt støy-isolert den er i forhold til Model 3 Performance fra 2019...men særlig på langtur da vi hadde litt bagasje... dette er i tråd med andres erfaringer av de som har hatt Model 3 fra 2019 i Norge. Det er blant annet doble sidevinduer foran og litt sånn, så en del har de nok gjort. Var ikke plaget av støy i mine første 12 timer i bilen, men kan være andre er enda bedre selvfølgelig, men hvis noen hadde spurt meg om jeg ville ha 150kg gratis ekstra støymatter plassert rundt i bilen (ref Audi e-tron), så ville jeg takket nei.

Denne tråden dreier seg om TMY vs ID4 - ikke TMY vs M3.

Det var egentlig et svar til Andy99 som skrev:
"Hvis bilen er konstruert dårlig og ikke tenkt på støydemping i utgangspunktet, hjelper det lite med egne støydempingstiltak. Annet enn å lette lommeboka."

Så da ville jeg bare påpeke at det er tenkt på støyisolering...og at den ikke er superille...så andre dekk kan hjelpe....selv om jeg har hørt masse bra om ID4 fra Autogefyehl...så den sikkert har mindre støy.
Mitt tips er og å selv teste begge bilene... en kunne sikkert gjort litt penger på å leie ut Model Y med markedets stilleste sommerdekk....så folk får teste det....ulempen er at en sikkert har kortere holdbarhet og kortere rekkevidde.
Tesla Model Y                         2021-

automat

Sitat fra: daktari på søndag 12. september 2021, klokken 11:36
InsideEVs lagde en detaljert analyse av ladefarten til ID.4. Den har nok 2.3 oppdateringen vil jeg tro.
https://insideevs.com/news/531867/volkswagen-id4-fast-charging-test/

«In real life» erfaring med lading av ID.4 ser ikke like imponerende ut. I dette tilfelle, peak på 67kW.

https://elbilforum.no/index.php?topic=57690.0
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Jambo

Sitat fra: automat på tirsdag 14. september 2021, klokken 16:12
Sitat fra: daktari på søndag 12. september 2021, klokken 11:36
InsideEVs lagde en detaljert analyse av ladefarten til ID.4. Den har nok 2.3 oppdateringen vil jeg tro.
https://insideevs.com/news/531867/volkswagen-id4-fast-charging-test/

«In real life» erfaring med lading av ID.4 ser ikke like imponerende ut. I dette tilfelle, peak på 67kW.

https://elbilforum.no/index.php?topic=57690.0
Synes det er litt mange i denne tråden som deler biler det antagelig er feil på, når tråden dreier seg om fungerende TMY vs. fungerende ID4, ikke "ødelagt TMY vs. ID4" eller "TMY vs. ødelagt ID4". Jeg mistenker feil på bilen i tråden du lenker til eller eventuelt på laderne som er brukt. Andre får mye bedre hastigheter. Se ladegraf i denne testen her f.eks. på vinteren med -1 grader; så lite som 67 kW får de ikke i den testen før de har ladet batteriet opp til 70% SOC: https://www.elbil24.no/tester/vw-id4-endelig-testet/73518183

tornaldo

Varmer ID4 opp batteriet før lading? Finnes det en slik fungerende funksjon? Ser på Facebook et man Enyaq-eiere stadig rapporterer dårlig hastighet, som sikker ofte kan tilskrives litt kaldt batteri.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

daktari

Sitat fra: tornaldo på tirsdag 14. september 2021, klokken 16:53
Varmer ID4 opp batteriet før lading? Finnes det en slik fungerende funksjon? Ser på Facebook et man Enyaq-eiere stadig rapporterer dårlig hastighet, som sikker ofte kan tilskrives litt kaldt batteri.
Ja, bilen varmer batteri. Sjekk Bjørn Nylands første tester fra vinteren, forbruket var høyt i starten av kjøreturen. Han hadde vel heller ikke rapportert så lave ladefarter.
Så enten feil på bil eller feil på lader (begge kan jo skje, de erfarne vil bytte stolpe), eller for kaldt batteri - noe som gjelder alle.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

automat

Sitat fra: Jambo på tirsdag 14. september 2021, klokken 16:43

Synes det er litt mange i denne tråden som deler biler det antagelig er feil på, når tråden dreier seg om fungerende TMY vs. fungerende ID4, ikke "ødelagt TMY vs. ID4" eller "TMY vs. ødelagt ID4". Jeg mistenker feil på bilen i tråden du lenker til eller eventuelt på laderne som er brukt. Andre får mye bedre hastigheter. Se ladegraf i denne testen her f.eks. på vinteren med -1 grader; så lite som 67 kW får de ikke i den testen før de har ladet batteriet opp til 70% SOC: https://www.elbil24.no/tester/vw-id4-endelig-testet/73518183

I tråden trekkes det frem lading av TMY under forhold som ikke er de mest gunstige. Da må det være lov å vise til at slike forhold for ID også. For å balansere litt.

Så ser jeg det har kommet spekulasjoner i feil på bil etter at jeg postet linken. Tidligere spekulasjoner gikk i kaldt batteri, uten mulighet for forvarming før lading. Eller i at man må under 20% SOC for å få god ladefart. Jeg vet ikke hva som er årsak, men det er uansett en IRL erfaring.

Ladetesten du viser til ser ut til å være utført under ganske optimale forhold. Og det er vel og bra det.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Jambo

#717
Optimale forhold? Når ble én minusgrad optimalt? Jeg synes heller du burde påpeke det som blir skrevet som er feil eller på kanten, i stedet for å legge ut enda mer for å "balansere". Men det er slik denne tråden er. Ubrukelig. Man finner mer ut om reelle forskjeller og likheter mellom disse to bilene ved å spørre tilfeldige folk på gata.

Må legge til at utsagnet "det er uansett en IRL erfaring" er meningsløst... Da kan du f.eks. lese her om en Model Y som tok fyr mens den ble vasket hjemme, og så antyde at man ikke kan vaske Model Y for da kan den ta fyr? Det er jo en IRL erfaring for den det gjelder? :D https://driveteslacanada.ca/model-y/tesla-owner-watches-model-y-catch-fire-in-driveway/

daktari

Sitat fra: automat på tirsdag 14. september 2021, klokken 17:19
Sitat fra: Jambo på tirsdag 14. september 2021, klokken 16:43

Synes det er litt mange i denne tråden som deler biler det antagelig er feil på, når tråden dreier seg om fungerende TMY vs. fungerende ID4, ikke "ødelagt TMY vs. ID4" eller "TMY vs. ødelagt ID4". Jeg mistenker feil på bilen i tråden du lenker til eller eventuelt på laderne som er brukt. Andre får mye bedre hastigheter. Se ladegraf i denne testen her f.eks. på vinteren med -1 grader; så lite som 67 kW får de ikke i den testen før de har ladet batteriet opp til 70% SOC: https://www.elbil24.no/tester/vw-id4-endelig-testet/73518183

I tråden trekkes det frem lading av TMY under forhold som ikke er de mest gunstige. Da må det være lov å vise til at slike forhold for ID også. For å balansere litt.

Så ser jeg det har kommet spekulasjoner i feil på bil etter at jeg postet linken. Tidligere spekulasjoner gikk i kaldt batteri, uten mulighet for forvarming før lading. Eller i at man må under 20% SOC for å få god ladefart. Jeg vet ikke hva som er årsak, men det er uansett en IRL erfaring.

Ladetesten du viser til ser ut til å være utført under ganske optimale forhold. Og det er vel og bra det.
Mest sannsynlig feil på stolpen/ledningen vil jeg gjette. Begrenset til 200A flatt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

automat

Sitat fra: Jambo på tirsdag 14. september 2021, klokken 18:28
Optimale forhold? Når ble én minusgrad optimalt? Jeg synes heller du burde påpeke det som blir skrevet som er feil eller på kanten, i stedet for å legge ut enda mer for å "balansere". Men det er slik denne tråden er. Ubrukelig. Man finner mer ut om reelle forskjeller og likheter mellom disse to bilene ved å spørre tilfeldige folk på gata.

Må legge til at utsagnet "det er uansett en IRL erfaring" er meningsløst... Da kan du f.eks. lese her om en Model Y som tok fyr mens den ble vasket hjemme, og så antyde at man ikke kan vaske Model Y for da kan den ta fyr? Det er jo en IRL erfaring for den det gjelder? :D https://driveteslacanada.ca/model-y/tesla-owner-watches-model-y-catch-fire-in-driveway/
Det stod at de hadde kjørt batteriet gjennomvarmt. Og det er batteritemperaturen som betyr noe, ikke utetemperaturen.

I post 719 henvises det til rapporter om coldgating på søsterbilen. Så jeg tror ikke man kan avskrive dette helt på ID.4 heller. Og det er vel begrenset med vintererfaring på bilmodellen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA