Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

Dieselgubben

Kris Rifa gir TMY hard medfart når det gjelder ladehastighet: https://youtu.be/G2EYvdV365o

Under 100 kwh på 40 % soc og mener den var på 40 kwh på 80 prosent. Til info ladet min Id4 på 50 kwh mellom 80 og 90 soc på 50 kwh lader.

Kan Rifa avskrives som Teslahater? På samme måte som Teslabjørn, som også er var ganske harsh mot TMY nylig?

Objektiv oppsummering...:
- TMY hårsbredd bedre enn Id4 i Ncap sannsyniigvis. Særs sikker.
- TMY bedre på smartness
- TMY mer effektiv
- TMY har bedre ladenettverk.
- TMY er raskere
- Id4 lavere støy på norske veier
- Id4 bedre komfort og kjøreegenskaper på norske veier
- Id4 mer praktisk pga blant annet rails, skjulbar krok, dørhåndtak, ikke-rammeløse dører og bedre fungerende regnsensor i mørket.
- Id4 har noen ess i ermet som Led Matrix,  HUD, sensorstyrt bakluke.
- Id4 kan spekkes som du vil, du kan bruke 50k mindre enn TMY og ha en helt greit utstyrt bil.

automat

Sitat fra: Contango på lørdag 11. september 2021, klokken 19:46
Sitat fra: automat på lørdag 11. september 2021, klokken 19:34
Navigasjonsbasert rekkevidde er bare vanvittig mye bedre enn GOM.
Jeg får det nå på iPace med Tronity+ABRP. Like bra som Tesla. Men Tronity klarer ikke å fange forbruksdataene fra VW, så dettror jeg ikke fungerer der.
Bra at det finnes en løsning for iPace, selv om man optimalt sett ikke burde være avhengig av tredjepsttsapper.

Tesla er heller ikke perfekt. Hadde den vært det, så hadde ikke ABRP blitt utviklet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

#632
Sitat fra: Otkristo på lørdag 11. september 2021, klokken 12:20
Sitat fra: oroar på lørdag 11. september 2021, klokken 10:37
Dette har jo blitt en ganske morsom tråd, men et spørsmål dukker opp hos meg.

Finnes det noen Tesla-eiere som i det hele tatt har vurdert å kjøpe ID4?

Har ikke Tesla fra før men har tidligere hatt elbil fra VW.
Om jeg i 2008/09 ville kjøpt en ny Nokia mobil fremfor Iphone ? Nope.
Jeg har vurdert flere av dagens elbiler, men har valgt Model Y. God plass(frunk/trunk), sportslige kjøreegenskaper og tilhengerfeste med god kapasitet, samt smartbilegenskaper.
I 2021 ønsker jeg å kjøpe en smartbil ( uten egen knapp for «start engine»😆)
En smartbil for meg skal ha mange av de samme egenskapene som en forventer av en smartmobil. Stor skjerm, med noen få nødvendige knapper, Appstore som f eks Youtube, Netflix, spill osv uten å måtte bruke 3.part eller jailbreaket telefon.
Kamera, dvs smart kamerovervåking av alle sider av bilen mens bil er parkert, og sømløst integrert dashcam ved kjøring. Ekte software oppdateringer uten å måtte oppsøke forhandler. Ikke forholde seg til et utdatert serviceregime som ble etablert for fossilebiler sitt behov. App som fungerer stabilt og har nøkkelløsning m.m
Med andre ord en bil som er bygget opp med et annet perspektiv enn en fossilbil
Det nærmeste jeg har funnet av min definisjon av smartbil i dagens marked er bil fra Tesla.
Smartbil er et godt argument for Y. Så er ikke ID.4 så langt unna, unntatt at man mangler Netflix og YouTube på skjermen. Men Y er klart foran her.
Rekkevidde- og ladeargumentet derimot er hypet opp.

PS ID.4 startes på samme måte som Y, trykk på pedalen, men har startknapp i reserve.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rosstopher

Sitat fra: daktari på lørdag 11. september 2021, klokken 20:20
Ah, da forstod du altså ikke det jeg skrev. Med ID.4 trenger du ikke stresse med å kjøre ned til 2% for å få høyest effekt. Den lader like raskt uansett opptil ca 40%.

Jeg skjønner jo at det er vanskelig å tenke seg  hvis man bare har forholdt seg til Tesla sine "2013-ladekurver", men det går fint.
Jeg skjønner også at det er naturlig at en Y-eier bør stresse med å treffe peak på ladeffekt rundt 2-10% for å føle at man har den raskest ladende bilen. Jeg bryr meg ikke om det, så lenge bilen lader raskt og har bra rekkevidde.

Jeg har aldri stresset med å ha lavest mulig SOC ved ankomst. Tviler sterkt på at de fleste andre Tesla-eiere gjør det heller. Men pga bra tilgang til ladere, bra oversikt over ladere og bra navigasjon er det overhodet ikke stress å ankomme med ensifret SOC. Trur faktisk bare jeg har ankommet SuC med ensifret SOC en eneste gang, men har kommet frem til destinasjonen med ensifret SOC mange ganger.

Gleder meg til å teste ladefart med Y litt mer, siden jeg allerede har erfaring med mye høyere effekt enn ladekurvene skulle tilsi når jeg kobler til med 20% SOC. Tenker meg at å koble til med f.eks  30 eller 40 % også vil gi bedre resultater enn ladekurvene som går fra 0 og oppover.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

PF

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 11. september 2021, klokken 20:26

Objektiv oppsummering...:
- TMY hårsbredd bedre enn Id4 i Ncap sannsyniigvis. Særs sikker.
-

Bare vær oppmerksom på en ting. Ncap er en standardisert test som en del/mange bilfabrikanter optimaliserer mot.
Med andre ord resultatene er ikke alltid representativt i det virkelige liv.

Magnus Hansen

Ajajaj.. håper det gjelder flere her inne. Det hadde vært en god forklaring på det lave nivået på en del innlegg..

Silkefot

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 11. september 2021, klokken 21:29
Ajajaj.. håper det gjelder flere her inne. Det hadde vært en god forklaring på det lave nivået på en del innlegg..

:) Satser på det...
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

daktari

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 11. september 2021, klokken 20:43
Sitat fra: daktari på lørdag 11. september 2021, klokken 20:20
Ah, da forstod du altså ikke det jeg skrev. Med ID.4 trenger du ikke stresse med å kjøre ned til 2% for å få høyest effekt. Den lader like raskt uansett opptil ca 40%.

Jeg skjønner jo at det er vanskelig å tenke seg  hvis man bare har forholdt seg til Tesla sine "2013-ladekurver", men det går fint.
Jeg skjønner også at det er naturlig at en Y-eier bør stresse med å treffe peak på ladeffekt rundt 2-10% for å føle at man har den raskest ladende bilen. Jeg bryr meg ikke om det, så lenge bilen lader raskt og har bra rekkevidde.

Jeg har aldri stresset med å ha lavest mulig SOC ved ankomst. Tviler sterkt på at de fleste andre Tesla-eiere gjør det heller. Men pga bra tilgang til ladere, bra oversikt over ladere og bra navigasjon er det overhodet ikke stress å ankomme med ensifret SOC. Trur faktisk bare jeg har ankommet SuC med ensifret SOC en eneste gang, men har kommet frem til destinasjonen med ensifret SOC mange ganger.

Gleder meg til å teste ladefart med Y litt mer, siden jeg allerede har erfaring med mye høyere effekt enn ladekurvene skulle tilsi når jeg kobler til med 20% SOC. Tenker meg at å koble til med f.eks  30 eller 40 % også vil gi bedre resultater enn ladekurvene som går fra 0 og oppover.
Test også på v2 og Ionity og legg ut kurven hvis du orker!
Vi vet også at ID.4 strever litt med kaldt batteri så det er interessant også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

advale

#638
Sitat fra: tornaldo på lørdag 11. september 2021, klokken 15:27
Ja, skjønner det å kjøre elbilen nedover Europa fremstår som ekstremt for deg.

Får legge inn 6-7 overnattinger med destinasjonslading, slik at ID4 kommer frem samtidig som TMY.

Du velger å fokuserer på kjøring nedover Europa som ekstremt? Ikke det at man greier å holde gjennomsnitt marsjfart på 150km/t?? Og ikke støtter på noen som helst veiarbeid, omveier, kø, forsinkelser etc? Da må du opp i 180-200+km/t i laaaange strekninger for å kompensere.

Sitat fra: Jambo på lørdag 11. september 2021, klokken 09:37
Jeg testa en del forskjellige ruter i Europa i ABRP. Maks fart 130 og start 100 prosent batteri. Det som gjentok seg var at TMY ofte hadde ett eller flere ekstra ladestopp i forhold til VW ID4 GTX, men at ladetiden som regel var en del minutter kortere totalt enn ID4. Noen ganger var rutene til TMY også kortere i tid, og andre ganger var ID4 sin rute kortere, men totalt kom TMY raskest ut på alle pga. kortere ladetid.

Jambo med 130km/t er iallfall litt mer realistisk. Man lader opp til et viss prosent og kjører glad videre (kanskje utenom deg med konstant høyt blodtrykk for å spare på minuttene ;)). Og det er det Jambo påpeker, at det krever kortere stopper med mindre lading men dog flere for å oppnå Teslas fordel.

Skal du kjøre TB-style med å sitte med stoppeklokka, følge konstant med på ladeprosenten, kaste inn smørbrød for å spise i bilen, kjøring i 200+km/t, følge en streng do-timeplan helt etter ABRP osv for best mulig tid so be my guest. Dette mener du er ikke ekstremt i det hele tatt...?  ::)

turfsurf

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 11. september 2021, klokken 20:26
Objektiv oppsummering...:
- TMY hårsbredd bedre enn Id4 i Ncap sannsyniigvis. Særs sikker.
- TMY bedre på smartness
- TMY mer effektiv
- TMY har bedre ladenettverk.
- TMY er raskere
- Id4 lavere støy på norske veier
- Id4 bedre komfort og kjøreegenskaper på norske veier
- Id4 mer praktisk pga blant annet rails, skjulbar krok, dørhåndtak, ikke-rammeløse dører og bedre fungerende regnsensor i mørket.
- Id4 har noen ess i ermet som Led Matrix,  HUD, sensorstyrt bakluke.
- Id4 kan spekkes som du vil, du kan bruke 50k mindre enn TMY og ha en helt greit utstyrt bil.
Ikke alt her man kan kalle objektivt, men mye enig i den listen. Ett par ting dog:
- TMY har mere praktisk inndeling for bagasje (frunk til kabler, "underetasje" til tunge ting)
- Bedre kjøreegenskaper er subjektivt, selv vil jeg påstå de går til TMY. ID.4 vinner på komfort dog.
- TMY vinner på opplevd kvalitet i interiøret.
- ID.4 vinner på mere praktisk ladekurve. LG 77kWh ladekurven er idiotisk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: advale på søndag 12. september 2021, klokken 03:11

Skal du kjøre TB-style med å sitte med stoppeklokka, følge konstant med på ladeprosenten, kaste inn smørbrød for å spise i bilen, kjøring i 200+km/t, følge en streng do-timeplan helt etter ABRP osv for best mulig tid so be my guest. Dette mener du er ikke ekstremt i det hele tatt...?  ::)

Husk at TB bruker mye av tiden på ladestoppene til å løpe rundt å filme, i tillegg til tingene man normalt gjør i en pause. Slik sett er ikke tidsbruken på hans ladstopp representativ. På ladestopp der man ikke har spisepause vil de fleste ha gjort seg ferdig med å strekke på beina  og dobesøk i løpet av 10-15 min. Og ladetid utover dette er ren dødtid der man sitter og tvinner tommeltotter. Mange vil nok derfor syns det er greit med to femtenminutters stopp fremfor ett trettiminutters.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

z4rd

#641
Angående den objektive lista, så skrives det "TMY bedre på smartness". Dette er jo tidenes understatement. Kan jo brytes ned i mange flere punkter. Eksempelvis Sentry Mode, og utnyttelse av kameraer. Eller Navigate to SuC for oppvarming av batteri. Appen med tilhørende funksjoner. Osv.

Vet ikke hvordan ID4 er på brukerprofiler og lagring av disse. TMY lagrer automatisk alle innstillinger til brukerens telefon/nøkkel. Noe som er helt gull. Ikke bare innstillinger av sete/ratt, men absolutt alt i kjøretøy-menyen. Slike ting er mer praktisk i hverdagen når bilen har flere brukere.

Dieselgubben, rent objektivt glemte du også å nevne at TMY har frunk.

Det som er gledelig for begge bilene er at serviceintervallene ikke henger igjen fra tiden med ICE-biler.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Dieselgubben

Sitat fra: z4rd på søndag 12. september 2021, klokken 09:02
Dieselgubben, rent objektivt glemte du også å nevne at TMY har frunk.

Det som er gledelig for begge bilene er at serviceintervallene ikke henger igjen fra tiden med ICE-biler.

Ja, Tesla har mye som jeg jeg gjerne skulle hatt på id4, spesielt sentry mode.

Frunk glemte jeg. Men tok heller ikke med visker for bakrute på Id4  ;)

Dieselgubben

Sitat fra: automat på søndag 12. september 2021, klokken 08:28
Sitat fra: advale på søndag 12. september 2021, klokken 03:11

Skal du kjøre TB-style med å sitte med stoppeklokka, følge konstant med på ladeprosenten, kaste inn smørbrød for å spise i bilen, kjøring i 200+km/t, følge en streng do-timeplan helt etter ABRP osv for best mulig tid so be my guest. Dette mener du er ikke ekstremt i det hele tatt...?  ::)
Mange vil nok derfor syns det er greit med to femtenminutters stopp fremfor ett trettiminutters.

Vet nå ikke det... tenker det blir mye stress med hyppige stopp. Inn og ut av bil med unger for 10-15 min stopp....foretrekker litt lengre stopp og god tid til en matbit.

turfsurf

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 12. september 2021, klokken 09:26
Frunk glemte jeg. Men tok heller ikke med visker for bakrute på Id4  ;)
Ja, visker på bakrute er jo en fordel for TMY. Kan ikke fordra biler hvor det er nødvendig
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA