Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

Otkristo

Sitat fra: turfsurf på mandag 12. juli 2021, klokken 17:28
Sitat fra: Otkristo på mandag 12. juli 2021, klokken 14:49
Og ikke minst en app som er milevis unna Tesla, både på stabilitet,ytelse og funksjonalitet.
Trodde appen til VW endelig hadde blitt stabil nå? Har de nøkkelløs kjøring BTW, nøkkel for å kjøre bilen føles så utdatert. Merker jeg blir småirritert over å måtte drasse med nøkkelen hver gang jeg kjører I-Pacen.
Ser ut til at de sliter med samme problemene som når jeg hadde e-golf i 2015.
Dette gjelder alle VW merker virker det som. Sammer server.

sds

Sitat fra: turfsurf på mandag 12. juli 2021, klokken 17:25
Sitat fra: Electroelectro på mandag 12. juli 2021, klokken 15:36
Model 3 har vel enda samme støy som tidligere.Teslabjørn testet det.og model y har kun 1 db mindre .
Akkurat det tror jeg det jeg vil om. Merkbar forskjell på de to. Men siden det er Tesla så er det sikkert store individuelle variasjoner. Når jeg byttet mellom etron Q4 og TM3 var det ikke sånn at jeg reagerte på at den ene var vesentlig stillere enn den andre.

Da får du bare tro det da. Bjørn gjorde en måling som viste liten/ingen forskjell. Selv om den har sine feilkilder stoler jeg mer på det resultatet - når du ikke merker forskjell mellom TM3 og Q4 så er det kanskje fordi du er godt over middagshøyden? Kjør TM3 på en grusvei så hører du nok forskjell...

daktari

Sitat fra: turfsurf på mandag 12. juli 2021, klokken 17:25
Sitat fra: Electroelectro på mandag 12. juli 2021, klokken 15:36
Model 3 har vel enda samme støy som tidligere.Teslabjørn testet det.og model y har kun 1 db mindre .
Akkurat det tror jeg det jeg vil om. Merkbar forskjell på de to. Men siden det er Tesla så er det sikkert store individuelle variasjoner. Når jeg byttet mellom etron Q4 og TM3 var det ikke sånn at jeg reagerte på at den ene var vesentlig stillere enn den andre.
Det gjorde jeg som kjørte Model 3 til og fra prøvekjøring med ID.4 og Enyaq. Enorm forskjell i romling og hjulstøy.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Har ikke hatt noen problemer med appen, men den er tregere enn Tesla sin og færre funksjoner.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: turfsurf på mandag 12. juli 2021, klokken 17:28
Sitat fra: Otkristo på mandag 12. juli 2021, klokken 14:49
Og ikke minst en app som er milevis unna Tesla, både på stabilitet,ytelse og funksjonalitet.
Trodde appen til VW endelig hadde blitt stabil nå? Har de nøkkelløs kjøring BTW, nøkkel for å kjøre bilen føles så utdatert. Merker jeg blir småirritert over å måtte drasse med nøkkelen hver gang jeg kjører I-Pacen.
Nøkkelløs kjøring og inngang, bilen kan også låse seg opp på avstand. Men du må ha den med i lomma. Funker alltid. På Model 3 måtte jeg ca hver 3. Gang vekke telefonen fra dvale før bilen låste seg opp.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: daktari på mandag 12. juli 2021, klokken 18:45
Har ikke hatt noen problemer med appen, men den er tregere enn Tesla sin og færre funksjoner.

Jeg klarer ikke endre fra 80% til 100% lading fra app etter at bilen har stått til lading gjennom natten. Det virker KUN dersom bilen nylig har vært på drift. Typisk problem dersom vi om morgenen bestemmer oss for en langtur. Nå må jeg tusle ut i bilen og endre det der i slike  tilfeller. Dette er j.. irriterende og jeg har feilmeldt dette til forhandler. Men siden det alltid virker en stund etter at bilen har vært på drift så ser de aldri feilen

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 12. juli 2021, klokken 18:47
Nøkkelløs kjøring og inngang, bilen kan også låse seg opp på avstand. Men du må ha den med i lomma. Funker alltid. På Model 3 måtte jeg ca hver 3. Gang vekke telefonen fra dvale før bilen låste seg opp.
Nøkkelløs som i å ikke ha med seg nøkkel tenkte nå jeg på da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 12. juli 2021, klokken 18:44
Det gjorde jeg som kjørte Model 3 til og fra prøvekjøring med ID.4 og Enyaq. Enorm forskjell i romling og hjulstøy.
Det gjorde jeg til prøvekjøring av Q4 og. Kjørte I-Pace til prøvekjøring av id4. Der var det forskjell (andre veien)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: sds på mandag 12. juli 2021, klokken 18:10
- når du ikke merker forskjell mellom TM3 og Q4 så er det kanskje fordi du er godt over middagshøyden? Kjør TM3 på en grusvei så hører du nok forskjell...
Nå vet jeg ikke hva du regner «middagshøyden» som, men hørselen min er helt ok - selv om jeg er 50

Jada, grus støyer en del. Det er ikke akkurat det jeg kjører ofte på. Fikk ikke prøvd andre biler på det heller.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: daktari på mandag 12. juli 2021, klokken 11:23
Leser om alle som nå sitrer av spenning i vente på ny Y. Får lyst til å shoppe selv, men det er altfor mye med ID.4 jeg vil savne:
360 kamera
Frontkamera med svingestriper
Ryggevarsling
Spyling ryggekamera
Matrix fjernlys
Rails
Rammer på dørene
Enkle dørhåndtak som kan brukes uansett valg av hånd
Lavt støynivå
Komfy fjæring
Justerbar lårstøtte
Utfellbart hengerfeste med kontakten i kroken
Sparkesensor bakluke
Massasjeseter.
Gardin for soltaket
Kule felger
En Autopilot som er mer digg å bruke
Skikkelig blindsonevarsel

En annen sak er jo at for mange på budsjett er jo en enklere utstyrt ID4 vesentlig rimeligere enn en Y. Det ryktes at man kan få en basis ID.4 importert for 350k.

Blir spennende å teste Y hvertfall!
Ser absolutt hva du sier, men ladenettverk, ladehastighet, ytelse og app trumfer jo fort både en og ti av disse. Ingen av bilene gir pose og sekk...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på mandag 12. juli 2021, klokken 21:06
Sitat fra: daktari på mandag 12. juli 2021, klokken 11:23
Leser om alle som nå sitrer av spenning i vente på ny Y. Får lyst til å shoppe selv, men det er altfor mye med ID.4 jeg vil savne:
360 kamera
Frontkamera med svingestriper
Ryggevarsling
Spyling ryggekamera
Matrix fjernlys
Rails
Rammer på dørene
Enkle dørhåndtak som kan brukes uansett valg av hånd
Lavt støynivå
Komfy fjæring
Justerbar lårstøtte
Utfellbart hengerfeste med kontakten i kroken
Sparkesensor bakluke
Massasjeseter.
Gardin for soltaket
Kule felger
En Autopilot som er mer digg å bruke
Skikkelig blindsonevarsel

En annen sak er jo at for mange på budsjett er jo en enklere utstyrt ID4 vesentlig rimeligere enn en Y. Det ryktes at man kan få en basis ID.4 importert for 350k.

Blir spennende å teste Y hvertfall!
Ser absolutt hva du sier, men ladenettverk, ladehastighet, ytelse og app trumfer jo fort både en og ti av disse. Ingen av bilene gir pose og sekk...
I Model Y får du i hvertfall plass til både pose og sekk. Men var en imponerende liste på ID4 av bra utstyr.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Det er jo personlige preferanser ute og går her naturligvis. Kan jo leve uten utstyr. Men spesielt 360 og nesekamera er jeg veldig glad i her i byen med parkeringshus og generell tranghet overalt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Har kjørt Model X i snart fire år og på tross av at den på ingen måte passer inn i de europeiske "målene" på p-plasser, nesten tar i portåpninger på p-hus med speilene på begge sider, og knapt har klaring til kantsteinen på kamerainnkjøringer, så har jeg ikke et eneste kantmerke på en eneste av de åtte 20" felgene, eller andre skader på bilen. Hadde vært kjekt å ha 360, men når det går fint uten med TMX så går det også fint med TMY.

Ellers enig også med rails, rammer på dørene, dørhåndtak, støy (vet ikke hvordan ID4 er), lårstøtte, el hengerfeste, sparkesensor og blindsonevarsel (i speilene), men det blir som "kjekt å ha" i forhold til så essensiell funksjonalitet som app, ladeplanlegging/ladenett/ladehastighet.

Jambo

Sitat fra: geear på mandag 12. juli 2021, klokken 22:29
Har kjørt Model X i snart fire år og på tross av at den på ingen måte passer inn i de europeiske "målene" på p-plasser, nesten tar i portåpninger på p-hus med speilene på begge sider, og knapt har klaring til kantsteinen på kamerainnkjøringer, så har jeg ikke et eneste kantmerke på en eneste av de åtte 20" felgene, eller andre skader på bilen. Hadde vært kjekt å ha 360, men når det går fint uten med TMX så går det også fint med TMY.

Ellers enig også med rails, rammer på dørene, dørhåndtak, støy (vet ikke hvordan ID4 er), lårstøtte, el hengerfeste, sparkesensor og blindsonevarsel (i speilene), men det blir som "kjekt å ha" i forhold til så essensiell funksjonalitet som app, ladeplanlegging/ladenett/ladehastighet.
Du glemmer at 99% av tiden til de fleste, så lader de hjemme, spesielt når man har rekkevidde som ID.4. Når hurtiglading utgjør en så liten del av bilhverdagen teller alt det andre mye mer.  Det er nevnt en del i tråden her allerede, skal ikke gjenta for mye. Men plutselig blir slike ting som å kunne åpne dører om vinteren, fordi man ikke har rammeløse dører hvor vinduene fryser fast og ikke kan skyves ned så dørene kan gå opp, eller å ha dørhåndtak som ikke fryser fast sånn som Model 3/Y, verdt en del (avhengig av klima der du bor). Eller det å betale f.eks. 80000 mindre for bilen, er verdt ganske mye mer enn ulempene med å ha en litt kranglete app, eller å måtte bruke Android Auto og ABRP for å få bedre ladeplanlegging de få gangene det er snakk om for gjennomsnittseieren. Og mange synes 360-kamera er verdt mye. Jeg skjønner at du er god til å manøvrere stor bil, men en titt på felger rundt på parkeringsplasser avslører at svært mange ikke er så gode, og vil få en stor fordel med 360-kamera. Mange, meg inkludert, setter også pris på instrumenter/speedometer rett foran fører. Alt i alt er det ganske close race med Model Y Long Range vs ID.4 GTX, de har hver sine styrker og svakheter, men for min del var det til slutt prisforskjellen som gjorde valget av ID.4 GTX enkelt.

Electroelectro

Sitat fra: turfsurf på mandag 12. juli 2021, klokken 19:22
Sitat fra: sds på mandag 12. juli 2021, klokken 18:10
- når du ikke merker forskjell mellom TM3 og Q4 så er det kanskje fordi du er godt over middagshøyden? Kjør TM3 på en grusvei så hører du nok forskjell...
Nå vet jeg ikke hva du regner «middagshøyden» som, men hørselen min er helt ok - selv om jeg er 50

Jada, grus støyer en del. Det er ikke akkurat det jeg kjører ofte på. Fikk ikke prøvd andre biler på det heller.


Det må være det eneste store minus med model3.hjulstøy når du kjører på grov asfalt tar fra en kjøregleden av og til.ja du kan ha anlegg på full guffe men skal liksom ikke være nødvendig.Derfor skal jeg først kjøre en model y før jeg bestiller en.Akkurat der har Tesla mye å hente når det gjelder støydemping.
Og litt bedre tetting rundt vinduene hadde ikke vært feil.så fort det blåser så høres det i bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA