Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmeladeboks - zaptec til strykkarakter

Startet av mathis, tirsdag 22. september 2020, klokken 16:49

« forrige - neste »

TB

Hm, så begge er satt til 3 faser..

Har begge ZapCharger samme programvare versjon også?
Jeg har versjon 2.8.0.2
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

jannor

#16
Det kan ikke stemme da du tydelig har maks 18,5A på den ene og ikke 32A. Hvis da ikke manuell effektstyring er satt til 18,5 på den ene som maks.
April 2019: Blå metallic Tesla Model 3 LR AWD/HW3 FSD

Tellus

#17
Er laderne koblet mot samme kurs ? I så fall kan vel elektriker ganske enkelt ha fordelt de 3 faselderne slik at den ene laderen får 1 faseleder og den andre 2. Noen ladere kan kobles serielt på samme kurs og håndtere dette når begge er i bruk. Vil tro Zaptec også har en slik funksjon slik at man trygt kan koble alle tre faselederne mot begge ladeboksene.

Blir spennende å få fasit. Skal snart anskaffe en eller to nye ladebokser selv på et 400 V anlegg.

TB

Det som er spesielt med ZapCharger er at disse kobles mot alle faser / linjespenninger - og automatisk kobler inn ut etter behov.
Det er ei rekke rele i hver enkelt ladeboks som ordner dette. (hører det klikker når du kobler til bilen..)

Dermed skal ikke installatør trenge å fordele noe som helst, det kobles bare opp likt på hver enkelt boks.

Men, trådstarter har trolig ZapCharger Home - jeg har erfaring fra ZapCharger Pro - det kan være noen forskjeller her...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

mathis

Begge har samme software versjon og det er Zaptec home. De samme «klikkelydene» høres når jeg starter lading. Eneste jeg ser som forskjell mellom de to boksene i oppsettet er «tildeling av strøm». Den som gir i effekt 7,1kw har 18.5A @ 1 / 2 /3 (jeg mangler tegnet på mobilen som vises i programvaren men dere ser det på skjermbilde) :)
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

jevel

Tegnet heter Phi og brukes til mye morsomt, blant annet å angi faser i elektriske anlegg sånn som Zaptec bruker det. (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Phi)

Det rare i oppsettet ditt er at selv med enfas 230 V 32 A så skulle du klare å ta ut over 7 kW, så her blir det spennende å høre hva elektriker finner ut.

Eivind S

Har du tatt med EQCen til forhandler og fått de siste SW oppdateringene på ladeboksen?
Vi måtte innom to runder med oppdateringer før vi fikk svigerfars EQC til å lade på 32A IT enfase i stedet for 16A.
Det kan være verdt å prøve dette selv om den ene boksen virker.
2017 VW e-Golf FL
2020 Audi e-tron 55

mathis

Da har i hvert fall elektriker og Zaptec blitt litt klokere (hei Zaptec!). Mye av dette går jo på fagspråk jeg ikke forstår bæret av. Sånn sett forstår jeg at Zaptec ønsker kommunikasjon går via en elektriker. Men det er en annen historie.

Konklusjonen er vel det som Eivind S er inne på. Det kan virke til at laderen i EQC sliter med å forholde seg til APM'en i ladesystemet. Når APM'en evt. gjør noen justeringer klarer ikke EQC'en å henge med. Litt ekstra følsom kanskje? Elektriker sammen med Zaptec gjorde ganske omfattende feilsøk på infrastrukturen her. De fant ingen feil. Elektrikeren hadde med seg også en elbil for å prøve reprodusere situasjonen jeg opplevde. Det gikk ikke. Teslaen ladet som bare juling på oppsettet her.

EQC'en derimot. Den begynte plutselig å "tulle" med den andre laderen også. Hvor den i neste åndedrag ladet fint på den som hostet litt i går. Ustabil oppførsel. Da lener nok både elektriker, zaptec og meg selv mot at feilen ligger hos EQC. Trøsten er at dette skal kunne fikses via SW. Visst nok har andre bilmerker hatt tilsvarende utfordringer tidligere.

Jeg har nå sendt en henvendelse til bilforhandler for å se hva de sier. Både elektriker (el-kontakten) og Zaptec skal ha ros for håndtering i dag. Her følte jeg meg godt ivaretatt. Dog, førstelinjen hos Zaptec som jeg pratet med for noen dager siden kunne nok vært litt mer imøtekommende når de blir oppringt.

Fortsettelse følger. Eller som de sier i Hollywood. To be continued..
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

mathis

#23
Fått time på torsdag neste uke for å få oppdatert software. Kanskje noe for flere å ha i bakhode. Om bilene deres trenger en oppdatering. :)

En annen ting jeg har lært gjennom denne prosessen. "Skulle det vise seg at Zaptec ikke har wifidekning går de inn en form for nødløsning på lading. Effekten jeg da får er ekstremt lav. Helt borti natten spør du meg. Får de ikke dekning bør de jo lade det bilen kan ta i mot by default."

Det viser seg at det finnes en instilling på dette en kan endre. Elektriker hjalp meg til å få endret på dette slik at laderen gir mer strøm om APM skulle stå uten nett. Greit tips for andre som skulle eie Zaptec.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

jevel

Zaptecene skal jo ha 4G nå. Om du ikke har fått med 4G har du fått gammel vare.

mathis

Jeg kjøpte dette i mai. 4G løsningen var vel ikke lansert på det tidspunktet? :)
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

jevel


mathis

Da har bilen fått den siste oppdateringen på software. Tok ikke mer enn 20-30 min hos forhandler. Dro hjem for å teste og bilen drar nå ut 7.1kw. Alt ser ut til å være slik det skal m.a.o.

Grei ting å notere seg for andre som kan ha tilsvarende problem. :)
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA