Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mobil som nøkkel, virker av og til.

Startet av Norhawk, tirsdag 22. september 2020, klokken 07:36

« forrige - neste »

Norhawk

Har problemer med iPhone X som nøkkel, virker bare av og til.
Må som regel åpne app for at den skal virke, de gangene jeg må låse opp fra app, da låses ikke bil når jeg forlater den.

Har rebootet bil og telefon, slått av og på bluetooth, uten hell.

Fruen har iPhone 11, den virker hver gang.

Begge telefoner er satt opp med like innstillinger.

- oppdatere i bakgrunn er på
- bluetooth alltid på
- stedstjenester til alltid
- mobildata på

Noen andre tips der ute?
- `20 Tesla Model 3 LR

- ´18 Leaf Tekna - Solgt

GL1

Opplevde det samme med iPhone 7. Etter bytte til iPhone SE kan jeg ikke se at det har skjedd.
Jeg valgte å velge signal med horn ved låsing, slik at jeg hører om den ikke låser seg.

Innimellom blir jeg bedt om å presentere nøkkelkort på midtkonsollen selv om bilen er åpnet med mobilnøkkel. Har tenkt at det er naturlig som en ekstra sikkerhet, på samme  måte som man av og til må taste PIN-kode selv om man har "tæppet" ved varekjøp.
Men mange sier at de har brukt mobilnøkkel  i månedsvis uten å bli bedt om det, og sier de aldri har med  nøkkelkortet på tur.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

Handyman

Jeg ha hatt bilen siden mars 2019 og har aldri med meg kortet. Syk praktisk. iPhone 8
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Norhawk

Idag tidlig måtte jeg åpne app for at bil skulle låse opp, var innom Kiwi på tur til jobb, når jeg kom ut av butikken var bil ulåst.
Tok på beltet og trykket inn brems, ble da bedt om nøkkelkort, åpnet app'n - good to go.

Jeg lukker app'n hver gang jeg har brukt den, skal jo kunne fungere i bakgrunn.
- `20 Tesla Model 3 LR

- ´18 Leaf Tekna - Solgt

thbo

Sitat fra: Norhawk på tirsdag 22. september 2020, klokken 07:57
Idag tidlig måtte jeg åpne app for at bil skulle låse opp, var innom Kiwi på tur til jobb, når jeg kom ut av butikken var bil ulåst.
Tok på beltet og trykket inn brems, ble da bedt om nøkkelkort, åpnet app'n - good to go.

Jeg lukker app'n hver gang jeg har brukt den, skal jo kunne fungere i bakgrunn.
Med «lukker» høres det ut som om du slider opp, ser på historikk og «kaster» appen. Det er unødvendig. iOS har en streng praksis for batterisparing og for hva apper som ikke er i forgrunnen får holde på med.

Når det er sagt har heller aldri jeg med kort og bruker iPhone 11 Pro.
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

RuneW

Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. september 2020, klokken 07:51
Jeg ha hatt bilen siden mars 2019 og har aldri med meg kortet. Syk praktisk. iPhone 8

Etter at vi fikk førerkort på app, har jeg helt sluttet å ha med lommebok. Har alt på mobilen. Det blir selvsagt fatalt den dagen mobilen går tom eller slutter å fungere. Det er vel heller ikke lenge siden Tesla hadde problemer med app som nøkkel og mange ble låst ute av bilene sine? Jeg var nedlatende til de som ikke hadde giddet å ta med kortnøkkelen som backup, men nå driver jeg med det selv. Og har meg selv å takke om det går galt...

Selv har jeg en Galaxu S20 og selv om jeg alltid kommer meg inn i bilen, hender det både titt og ofte at jeg må låse opp telefonen for at den skal fungere som nøkkel og da er jo plutselig ikke så lettvint lenger.

Men å låse opp fra app har jeg ikke gjort siden våren 2019.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Counterpointer

Jeg har ingen problemer siden Februar -19 med min iPhone X.

Det som er viktig er å ha telefonen på fremsiden av kroppen. Har jeg telefonen i baklomma må jeg ta den frem (ikke åpne app, bare ta frem telefon)

Norhawk

#7
Sitat fra: thbo på tirsdag 22. september 2020, klokken 08:14
Sitat fra: Norhawk på tirsdag 22. september 2020, klokken 07:57
Idag tidlig måtte jeg åpne app for at bil skulle låse opp, var innom Kiwi på tur til jobb, når jeg kom ut av butikken var bil ulåst.
Tok på beltet og trykket inn brems, ble da bedt om nøkkelkort, åpnet app'n - good to go.

Jeg lukker app'n hver gang jeg har brukt den, skal jo kunne fungere i bakgrunn.
Med «lukker» høres det ut som om du slider opp, ser på historikk og «kaster» appen. Det er unødvendig. iOS har en streng praksis for batterisparing og for hva apper som ikke er i forgrunnen får holde på med.

Når det er sagt har heller aldri jeg med kort og bruker iPhone 11 Pro.


Stemmer det ja, "kaster" den, har alltid gjort det med app'r, gammel (u)vane.

Skal la den ligge åpen, se om det blir endring da.

Telefonen har jeg i jakkelomme eller frontlomme på bukse/shorts.
- `20 Tesla Model 3 LR

- ´18 Leaf Tekna - Solgt

Handyman

Sitat fra: Norhawk på tirsdag 22. september 2020, klokken 09:56
Sitat fra: thbo på tirsdag 22. september 2020, klokken 08:14
Sitat fra: Norhawk på tirsdag 22. september 2020, klokken 07:57
Idag tidlig måtte jeg åpne app for at bil skulle låse opp, var innom Kiwi på tur til jobb, når jeg kom ut av butikken var bil ulåst.
Tok på beltet og trykket inn brems, ble da bedt om nøkkelkort, åpnet app'n - good to go.

Jeg lukker app'n hver gang jeg har brukt den, skal jo kunne fungere i bakgrunn.
Med «lukker» høres det ut som om du slider opp, ser på historikk og «kaster» appen. Det er unødvendig. iOS har en streng praksis for batterisparing og for hva apper som ikke er i forgrunnen får holde på med.

Når det er sagt har heller aldri jeg med kort og bruker iPhone 11 Pro.


Stemmer det ja, "kaster" den, har alltid gjort det med app'r, gammel (u)vane.

Skal la den ligge åpen, se om det blir endring da.

Telefonen har jeg i jakkelomme eller frontlomme på bukse/shorts.
Bare la appen gå i bakgrunnen, da funker det helt som tiltenkt, og man trenger aldri røre telefonen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Electrix

Jeg hadde lignende problem med den gamle androidtelefonen jeg hadde, etter at jeg fikk ny telefon har den funket nærmest prikkfritt mot Model 3'n.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Norhawk

Testet igår, det fungerer når app er åpen fra min iPhone X.

Fruen sin iPhone 11, den har virker siden dag 1, uten å ha åpnet app.

- `20 Tesla Model 3 LR

- ´18 Leaf Tekna - Solgt

thbo

Sjekk tillatelser under Innstillinger->Tesla. Jeg kjører full guffe for sikkerhets skyld. Usikker på om den trenger tilgang til Stedstjenster «Alltid» men den funker hele tiden for meg ihvertfall.
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

Handyman

Sitat fra: thbo på onsdag 23. september 2020, klokken 09:45
Sjekk tillatelser under Innstillinger->Tesla. Jeg kjører full guffe for sikkerhets skyld. Usikker på om den trenger tilgang til Stedstjenster «Alltid» men den funker hele tiden for meg ihvertfall.
Mobilnøkkel krever at Bluetooth er på. Tror ikke stedstjenester kreves.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

thbo

Sitat fra: Handyman på onsdag 23. september 2020, klokken 10:03
Sitat fra: thbo på onsdag 23. september 2020, klokken 09:45
Sjekk tillatelser under Innstillinger->Tesla. Jeg kjører full guffe for sikkerhets skyld. Usikker på om den trenger tilgang til Stedstjenster «Alltid» men den funker hele tiden for meg ihvertfall.
Mobilnøkkel krever at Bluetooth er på. Tror ikke stedstjenester kreves.
Synes å minnes at den ba om stedstjenster «Alltid» ved første gangs bruk, med forklaring av at den da ble mer nøyaktig, men jeg husker også at jeg nektet den det i begynnelsen og den funket like bra ja. Tror jeg skrudde det på likevel etter at den ikke funket en gang.
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

RJK

Hva med å sammenligne innstillingene du og kona har på deres forskjellige iPhones? Ikke minst om dere kjører samme IOS-versjon. Kanskje svaret er nærmere enn du tror, og det er bare et lite innstillingsvalg som roter det til.


Tror THBO er inne på noe her, ja.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA