Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på avgiftsparkering - parkeringsforskriften §35

Startet av Dyreborg, mandag 21. september 2020, klokken 10:55

« forrige - neste »

Dyreborg

En liten godsak fra Møre og Romsdal, hvor den lokale elbilforening fik pålagt sykehuset å sikre lademuligheter for ladbar motorvogn på sykehuset, selvom sykehuset ikke ville.

https://elbil.no/ladeseier-ved-sykehusene-i-more-og-romsdal/

Grunnlaget er parkeringsforskriften §35:
Sitat§ 35.Lademulighet
På parkeringsområdet skal det tilbys lademulighet for ladbar motorvogn på et tilstrekkelig antall parkeringsplasser, det vil si at det i alminnelighet til enhver tid er en ledig plass med lademulighet. Virksomheten har likevel ikke plikt til å tilby lademulighet på mer enn seks prosent av det totale antallet plasser.

Statens vegvesen kan gjøre unntak fra kravet i første ledd dersom investerings- eller driftskostnadene blir urimelig høye.

Har tatt kontakt med min arbeidsplass (som ikke lever opp til kravet), men hadde vært fint om flere kunne bidra rundt om slik at det blir flere destinasjonsladere.

RJK

Tilbyr din arbeidsgiver "vilkårsparkering", som er et krav for om parkeringsforskriften gjelder? Altså, tilbyr de parkering til almennheten, og ikke bare ansattparkering?

Stat:

"Forskriften gjelder for all vilkårsparkering som tilbys allmennheten (parkering som innebærer betingelser/begrensninger for parkering, f.eks. krav om avgift eller tidsbegrensning)."
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

#2
Dette er en nyttig lov å slå i bordet med endel steder, men det går ikke der det ikke er noe vilkår for parkeringen nei dessverre. F.eks. parkering utenfor Aukrustsenteret ser ikke ut til å ha noen vilkår, verken betaling eller maksimal parkeringstid, så der kan ikke loven brukes: https://goo.gl/maps/qz3JqjBwEezfyH9V7

Men i samme fylket kunne den lokale Elbilforening gått på Atlanterhavsparken. Der tok de betalt for parkering uten noen ladeuttak, om de da ikke kan skylde på at det er for langt unna strømtilførsel.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Marius Kotsbak

Hunderfossen Familiepark bryter denne forskriften klart, det kan man se direkte fra hjemmesidene deres om parkering: https://hunderfossen.no/informasjon/parkering/
Meldte inn tips om dette til parkeringstilsynet nå.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Dyreborg

Hos oss tar de betalt for parkering, selvom det ligger langt fra byen for å unngå pendlere bruker det.
Men du har rett, det må være avgiftsparkering for å kunne bruke det.

Dyreborg

Sitat fra: Marius Kotsbak på mandag 21. september 2020, klokken 15:56
Hunderfossen Familiepark bryter denne forskriften klart, det kan man se direkte fra hjemmesidene deres om parkering: https://hunderfossen.no/informasjon/parkering/
Meldte inn tips om dette til parkeringstilsynet nå.

Nettopp. Burde være enkel sak for elbilforeningen å skrive og vise til dette ved alle lokale avgiftspålagte parkeringer. Hvis ikke de vil sette opp lading, så blir parkeringen gratis - og det er jo heller ikke så ille ;)

Svein_H

Nja, kanskje ta en titt på §3 før man tar helt av med krigstypene. Har aldri besøkt Hunderfossen og sett på skiltingen der, men man kan nok tenke at besøkende til parken faller under "særskilte grupper" og at parkeringsplassen dermed er unntatt fra forskriften hvis dette er skiltet.

Eventuell diskusjon får tas med Hunderfossen og ikke meg, jeg har som sagt aldri vært der og har ikke peiling på skiltingen  ;)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Marius Kotsbak

#7
Nei, tror ikke man kan kalle det særskilte grupper. Er ingen bom e.l. der, kun kamera som registrerer bilskilt og sørger for at det sendes regning om man ikke går inn på nett og betaler. Ingen krav til å ha billett til parken for å parkere der. Virtuelt besøk: https://maps.app.goo.gl/Wt8xuDJtJuKC9g297

Derimot slipper vegmuseet i nærheten dobbelt unna siden de både ikke tar betalt for parkering og tilbyr 4 type 2-uttak for elbil.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Svein_H

Trenger ikke være bom eller begrensninger i noen måte, kun skilting som opplyser om at parkeringsplassen er for parkens besøkende. Vet ikke helt hvorfor du nevner vegmuseet (sic!), hva er deres kobling til parkeringen ved Hunderfossen?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Orbit

Skulle en prioritert hvor en skulle banke på døra først, ville jeg startet med kommuner og kjøpesentre. Rene ansattparkeringer tror jeg også faller utenfor forskiften, slik det er nevnt tidligere i tråden.

Sitat fra: RJK på mandag 21. september 2020, klokken 12:41
Tilbyr din arbeidsgiver "vilkårsparkering", som er et krav for om parkeringsforskriften gjelder? Altså, tilbyr de parkering til almennheten, og ikke bare ansattparkering?

Stat:
"Forskriften gjelder for all vilkårsparkering som tilbys allmennheten (parkering som innebærer betingelser/begrensninger for parkering, f.eks. krav om avgift eller tidsbegrensning)."

Merk at det er et eller i siste setning. Dvs ethvert område for hvor alle kan parkere - også om det er gratis - hvor det ikke er helt fritt fram til å parkere når og hvor lenge en vil, reguleres av forskriften. Når f.eks. Oslo gror beboerparkering utover i bydelene, må de også sørge for at det "i alminnelighet til enhver tid er en ledig plass med lademulighet", inntil 6% av plassene har lademulighet. Det er også mange byer (med parkeringsregulering) hvor sentrumsparkering er helt uten lademuligheter på kommunal grunn.

Hverken kommuner, kjøpesentre eller andre kan henvise til kommersielle aktører med ladetilbud i nærheten når de skal vise til at de har dekning. De som driver parkering, må også ha lademuligheter på egen grunn. "Smutthullet" er at det ikke er regulert hva prisen skal være for lading. Det kan settes opp et ladepunkt som koster 100 kr/min, og derfor alltid er tilgjengelig. Men forhåpentligvis ser eierne verdi av å tjene inn penger når de først har gjort en installasjon.

Ref "unntak fra kravet i første ledd dersom investerings- eller driftskostnadene blir urimelig høye", er i praksis satt til utbyggingskostander på mer enn 40.000 kr per plass. F.eks. kan utfartsparkering hvor det ikke finnes noe strøm fra før være så kostbare å bygge ut. I sin forvaltning av forskriften har Statens Vegvesen så langt også lagt seg på at plasser med to timer eller mindre maksimal parkeringstid ikke trenger tilby lading. (Det er generelt en del interessant i vedleggene på den infosiden.)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Marius Kotsbak

#10
Sitat fra: Svein_H på mandag 21. september 2020, klokken 20:36
Trenger ikke være bom eller begrensninger i noen måte, kun skilting som opplyser om at parkeringsplassen er for parkens besøkende. Vet ikke helt hvorfor du nevner vegmuseet (sic!), hva er deres kobling til parkeringen ved Hunderfossen?

Er ingen skilt som sier at parkeringen kun er for parkens besøkende. Da hadde det vel vært mindre naturlig at man måtte betale for den.

Nevner veimuseet (+kjøretøyhistorisk museum+tunnelsprengningsmuseet) fordi det ligger i umiddelbar nærhet, så de smarte sparer betaling for parkering og får ladet bilen ved behov der, mot kanskje 5 minutter ekstra gange (siden det ikke var skiltet kun for besøkende). Samt to eksempel på to måter å løse "problemet" på.

Kjøpesentrene har blitt ganske gode til dette nå, tror omtrent alle i Trondheim som tilbyr egen parkering dekker dette kravet. Kommunene spørs det jo om man skal betrakte som en enhet eller om det er en maks størrelse av arealet. Man vil nok alltid finne en ledig parkeringsplass med lading i Trondheim, men man kan bli nødt til å gå ganske langt fra nærmeste tilbud til dit man skal.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA