Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Adaptive vindusviskere

Startet av castortroy, søndag 20. september 2020, klokken 20:02

« forrige - neste »

castortroy

Adaptive vindusviskere er ekstrautstyr på e tron, hva vil dette egentlig si? Må man manuelt slå av og på viskerne om man ikke velger dette utstyret, eller har bilen standard vindusviskere som går av/på av seg selv ved regn?

pst

Adaptere viskere innebærer at viskerne har innebygde dyser i viskerarmene , dvs jevnt fordelt spylervæske direkte fra viskerarmene ( ikke spyling på frontrute fra dyser " på panseret ) ;
har ingenting med regnsensorstyrte viskere å gjøre ; du får viskerautomatikk med og uten adaptive viskere.

Jeg har en e-tron all inclusive - utgave og der var adaptive viskere , som jeg er meget fornøyd med , inkludert - om jeg hadde betalt 4.500,- for det hvis jeg skulle bestilt bil i dag er jeg usikker på.
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

mahuns

2020 E-tron 50 AS
2007 Mazda 3

olemartin

Sitat fra: mahuns på tirsdag 22. september 2020, klokken 08:52
Adaptive er vel i tillegg oppvarmet?

Bare spylerene. Selve viskerbladene blir fulle av is dersom været er slik

castortroy

Sitat fra: olemartin på onsdag 23. september 2020, klokken 11:29
Sitat fra: mahuns på tirsdag 22. september 2020, klokken 08:52
Adaptive er vel i tillegg oppvarmet?

Bare spylerene. Selve viskerbladene blir fulle av is dersom været er slik

Da er vel hele vitsen borte. Har aldri opplevd at viskere på andre biler ikke klarer å få ut vesken, men er ofte irritert over at viskere er fulle av is. Hele viskeren bør være oppvarmet om man skal legge ut ekstra for det.

Pippus

Sitat fra: castortroy på onsdag 23. september 2020, klokken 22:18

Da er vel hele vitsen borte.
Neppe...viskerne med integrerte dyser er en av de mest geniale forbedringer siden innføringen av sikkerhetsselene..

pst

Mange rare påstander ; oppvarmbare viskere med elektrisk gummi ? :o
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

Amatøren

@pst: Det finnes elektrisk ledende gummi!

Det er gummi tilsatt karbon (det finnes motstander basert på karbonkjerne innen elektronikk). Når man lager den med dårlig nok ledningsevne (stor nok motstand) så vil gummien bli varm vis man har stor nok spenning til å få en viss strømgjennomgang. Det utvikler da varme.

Så det med tanken på at gummien kan være selve varmeelementet er ikke helt fjern.

Derimot så tror ikke jeg det lar seg gjennomføre som vinduspussere da det vil kreve mye effekt for tining av is på kalde vinterdager og attpå til i fart med den kjøleeffekten farts i den har.

Det neste er at vinduspussergummien er ganske tynn så den varmeeffekten som trengs ville nok ødelagt den.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Conductive_elastomer
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

daktari

På noen biler er det et felt av varmetråder der viskerne hviler.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


elektro

Sitat fra: Kroken6 på lørdag 18. mars 2023, klokken 10:47
https://electrichasgoneaudi.net/nb/models/e-tron/technology/wipers/

God forklaring. De adaptive viskerne er kjempebra! De fjerner imidlertid ikke utfordringene med snø og is som spesielt elbiler er utsatt for.

e-tron burde hatt varmetråder nederst på ruta, eller gjort noe så enkelt som å la viskerne hvile litt høyere opp når det er kaldt, som på I-Pace. Jeg parkerer som regel med viskerne i serviceposisjon om vinteren og bruker mye forvarming. I tillegg slår jeg av automatisk innfelling av speilene, som har en tendens til å fryse. Begge deler kan man ha på hurtigtast på betjeningsskjermen.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA