Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Et lite hjertesukk

Startet av daghb, lørdag 05. mai 2012, klokken 12:13

« forrige - neste »

daghb

Var på Sandvika Storsenter i dag og hadde desperat behov for lading. 6 plasser - 5 av dem opptatt av elbiler som IKKE lader og kun en plass tatt av en bil som faktisk lader. Hvorfor kan ikke folk som ikke har behov for lading holde seg unna ladeplasser når det finnes gratisplasset ti meter unna?
Tesla Model S85
BMW i3
Twitter: daghb

cra

Sitat fra: daghb på lørdag 05. mai 2012, klokken 12:13
Var på Sandvika Storsenter i dag og hadde desperat behov for lading. 6 plasser - 5 av dem opptatt av elbiler som IKKE lader og kun en plass tatt av en bil som faktisk lader. Hvorfor kan ikke folk som ikke har behov for lading holde seg unna ladeplasser når det finnes gratisplasset ti meter unna?

Ja, hvis det er ledige og gratis plasser unna er det bare tull å bruke ladeplass.

Du vet det seikkert fra før, men vha "REGNR ELxxxxx" til 2282 får du vite hvem som eier bilen, og kan kontakte vedkommende og høre om de ikke kan flytte den så du får lade.

Regner med at mange nye elbilister ikke er innom forumet her, så hva med om norstart hadde et lite skriv om hva som er god folkeskikk vedr. bruk av ladeplasser i folderen som følger med i nye elbiler?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

På sandvika er det håpløst, jeg sluttet å lade der for flere år siden pga. tullingene som ikke gidder å lete etter parkeringsplass.

Problemet er økende og jeg tror den eneste løsningen er skilting som krever lading (da kan parkeringsselskapet bøtelegge tullingene).

Den enkle løsningen er selvfølgelig å plassere ladeplassene lengst mulig unna inn/utkjøring og heis. Da vil tullingene parkere andre steder...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Helge

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 05. mai 2012, klokken 12:43Problemet er økende og jeg tror den eneste løsningen er skilting som krever lading (da kan parkeringsselskapet bøtelegge tullingene).

Jeg tror ikke slik skilting vil hjelpe i noe stor grad dessverre.... da kommer de bare til å plugge i ledningen selv om de ikke trenger det... :-\  ...og du som virkelig trenger lading er akkurat like langt. Her er jeg redd det er større potensiale om man lykkes med den "vanskelige oppgaven" med å endre holdningene til en del elbilister.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

jkirkebo

Sitat fra: Helge på mandag 07. mai 2012, klokken 11:34
Jeg tror ikke slik skilting vil hjelpe i noe stor grad dessverre.... da kommer de bare til å plugge i ledningen selv om de ikke trenger det... :-\  ...og du som virkelig trenger lading er akkurat like langt. Her er jeg redd det er større potensiale om man lykkes med den "vanskelige oppgaven" med å endre holdningene til en del elbilister.

Den eneste gode løsningen på dette er å få ladeplassene så langt unna "premium-plassene" som mulig slik at kun de som TRENGER landing gidder å parkere der. Så får vi heller ta den ulempen det er for noen å kanskje måtte gå 100m til inngangen til kjøpesenteret.

I Oslo City der jeg oftest parkerer er det gjort slik: plassene er innerst på nederste plan. Jeg har aldri sett fossilbiler der eller elbiler som ikke lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA