Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eldre vintertest, hvem vant?

Startet av Bmw_Tryne, lørdag 19. september 2020, klokken 13:40

« forrige - neste »

RJK

#1
Mistenker det er samme testen, i samarbeid med flere publikasjoner:


https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/rekkeviddetest-vinter-2020/

Tesla kjører fremdeles lengst, Kona kjører lengre enn TM3, og har minst rekkeviddetap

https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/rekkeviddetest-vinter-2020/


EDIT: Ser nå den testen bare var 6 biler, så ikke samme, definitivt. Beklager at jeg bare skummet overskriften, og svarte deretter...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

olavxxx

#2
Sitat fra: RJK på lørdag 19. september 2020, klokken 13:44
Mistenker det er samme testen, i samarbeid med flere publikasjoner:


https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/rekkeviddetest-vinter-2020/

Tesla kjører fremdeles lengst, Kona kjører lengre enn TM3, og har minst rekkeviddetap

https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/rekkeviddetest-vinter-2020/


EDIT: Ser nå den testen bare var 6 biler, så ikke samme, definitivt. Beklager at jeg bare skummet overskriften, og svarte deretter...
Når Kona gikk 404.5 og Model 3 404.4, er forskjellen altså hele 100 meter på vinterføre.
På sommertesten gikk Kona 568,4 km og Model 3 612 km.

Jeg ville nesten sagt de gikk "like langt" på vinterføre, siden 100 meter over 404 Km er ekstremt lite.
Men derimot på sommer så er Model 3 sine 612 en del lengre enn Kona sine 568,4.

Når det er sagt, så er det ingen som gir så mye rekkevidde -for pengene- som Kona.
Men igjen er ikke Kona så rask å hurtiglade, så la oss si at man skal kjøre på langtur og må hurtiglade da blir fort Kona knust av mange biler med kortere rekkevidde og da særlig av Model 3 som er elbilen som er raskest av alle elbiler å lade inn "ekte mil".

Sommertallene og vintertallene er for øvrig samlet i denne sammenstillingen: https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/

Ellers er det på vei en refresh av Model 3 nå med varmepumpe, så den vil nok gå en del lenger etter en refresh.

Her er forresten ladetest:
https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/ladetest-sommer-2020/

RJK

Man kan sikkert krangle på at det bare var 100 meter, men det er nå enda slik at man sitter med stoppeklokke for å kunne kåre vinneren i et maratonløp. Får du 0.1 sekunder kortere tid enn neste, så er du vinneren av de to.


Plasseringen er udiskutabelt på plassen foran TM3 LR, og det er ganske imponerende for en bil som i utgangspunktet har en rekkevidde som er godt kortere enn den som den slår. Hadde TM3 SR+ vært med, så hadde den jo havnet langt bak Kona både på sommertesten og vintertesten.


Tipper at refresh med varmepumpe vil sørge for at TM3 LR vil ha nesten samme differanse på vinterrekkevidden som sommerrekkevidden, og da vil nok endel av de som har påstått at Tesla trenger ikke varmepumpe, bli ganske stille på akkurat det området. Ja, tesla har tempstyring allerede nå, men det ser jo ut som det koster endel i strømforbruk.


TM3 har en god del fordeler over Kona, og hadde jeg hatt råd, eller litt mere is i magen, så hadde jeg nok kjøpt TM3 istedet, dog mest sannsynlig en SR+ pga budsjettet. Men Kona imponerer ganske bra på endel områder, og derved så er det blitt en fortjent populær bil.


De kom jo med trådløs lading av mobil som standard lenge før TM3, og de har headup-display, som man må inn på jalla 3.-partsløsninger for å få til Tesla. Tesla burde jo kommet med dette fra dag 1 i en mer avansert versjon, gjerne med projeksjon på selve frontvinduet. Men dette vil jo ikke EM ha noe av, om han ikke har begynt å gi etter i det siste.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

olavxxx

Sitat fra: RJK på søndag 11. oktober 2020, klokken 12:20
Man kan sikkert krangle på at det bare var 100 meter, men det er nå enda slik at man sitter med stoppeklokke for å kunne kåre vinneren i et maratonløp. Får du 0.1 sekunder kortere tid enn neste, så er du vinneren av de to.


Plasseringen er udiskutabelt på plassen foran TM3 LR, og det er ganske imponerende for en bil som i utgangspunktet har en rekkevidde som er godt kortere enn den som den slår. Hadde TM3 SR+ vært med, så hadde den jo havnet langt bak Kona både på sommertesten og vintertesten.


Tipper at refresh med varmepumpe vil sørge for at TM3 LR vil ha nesten samme differanse på vinterrekkevidden som sommerrekkevidden, og da vil nok endel av de som har påstått at Tesla trenger ikke varmepumpe, bli ganske stille på akkurat det området. Ja, tesla har tempstyring allerede nå, men det ser jo ut som det koster endel i strømforbruk.


TM3 har en god del fordeler over Kona, og hadde jeg hatt råd, eller litt mere is i magen, så hadde jeg nok kjøpt TM3 istedet, dog mest sannsynlig en SR+ pga budsjettet. Men Kona imponerer ganske bra på endel områder, og derved så er det blitt en fortjent populær bil.


De kom jo med trådløs lading av mobil som standard lenge før TM3, og de har headup-display, som man må inn på jalla 3.-partsløsninger for å få til Tesla. Tesla burde jo kommet med dette fra dag 1 i en mer avansert versjon, gjerne med projeksjon på selve frontvinduet. Men dette vil jo ikke EM ha noe av, om han ikke har begynt å gi etter i det siste.
Ja, Kona er ikke en dårlig elbil, men dette blir jo litt som å sammenligne en Toyota Auris mot en annen bil med stor motor, firehjulstrekk og brede dekk. Så det er egentlig Model 3 som imponerer mest her synes jeg.

Fins ingen perfekte biler, fossil eller elektrisk.. Men det er jo bra med de som pusher videre, om det skulle være på rekkevidde, teknologi eller andre ting. Det kjipeste derimot er de som gjør som feks Mazda, lanserer ny elbil nå med kort rekkevidde og chademo... Da ønsker man egentlig ikke selge elbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA