Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EAP tilbake

Startet av jokke, lørdag 19. september 2020, klokken 10:25

« forrige - neste »

kodax

Har man ikke "Automatisk filbytte" så må man disable autopiloten når man vil kjøre forbi andre på motorveien, det syns jeg har vært temmelig irriterende de gangene jeg har lånt andre Teslaer uten FSD.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

cra

Sitat fra: VeloD på torsdag 18. februar 2021, klokken 15:02
Erkjenner at det vil være mange ulike oppfatninger om opplevd verdi av elementene i EAP. Selv vurderer jeg hva jeg mener EAP vil være verdt for meg i min tidlig 2018 X.
Er det noen som jevnlig bruker Summon, Autopark og Automatisk filbytte og føler at det gir merverdi, eller er EAP i realiteten og hovedsak en nødvendig kostnad for å kunne kjøpe seg opp til FSD?

For min del bruker jeg bare summon en sjelden gang nå og da, og det er like mye for å brife som for at jeg ikke kommer meg inn i bilen uten å kjøre den fram med mobilen.  :D

Autopark gidder jeg aldri; jeg parkerer mye raskere og bedre selv, både vanlig parkering og lukeperkering. Gidder rett og slett ikke vente på at bilen skal knote fra seg og i tillegg sitte og lure på om den gjør en god jobb eller om den kjører på noe.

Automatisk filbytte har jeg aldri blitt klok på. Det er rett og slett ikke mulghet for meg til å lære det her jeg bor; jeg må langt avgårde forå komme til nærmeste motorvei. De gangene jeg har vært i Trondheim eller Bergen har ikek vært nok til at jeg har lært meg hvordan det faktisk skal funke. Vet ikke om jeg gjør feil, eller om jeg er for utålmodig i forhold til hvor lang tid den drøyer før det faktisk skjer noe. Uansett er det mye mer effektivt å bare ta over sjøl; jeg har ikke orka noe "kursing" når bilen er full av kjerring og unger som skal fortest mulig til IKE eller hjem igjen.  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ladov

Jeg har brukt summon til noe fornuftig hele *2* ganger! :D

Ene gangen flyttet jeg bilen ut av en sølepytt så jeg slapp å dra med søle inn. Den andre gangen kjørte jeg litt frem og tilbake mens jeg prøvde å finne kilden til en ulyd(det var en stein mellom bremseskiva og varmeskjoldet).

Automatisk filbytte..så lenge jeg bruker navigate on autopilot virker den bra men som del av 'vanlig' autopilot har jeg bare gitt opp. Jeg skjønner ikke hva det er meningen at jeg skal gjøre og sparer heller tid og irritasjon og slår av skiten før jeg bytter felt manuelt.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

kodax

Sitat fra: cra på torsdag 18. februar 2021, klokken 16:00...
Automatisk filbytte har jeg aldri blitt klok på. Det er rett og slett ikke mulghet for meg til å lære det her jeg bor; jeg må langt avgårde forå komme til nærmeste motorvei. De gangene jeg har vært i Trondheim eller Bergen har ikek vært nok til at jeg har lært meg hvordan det faktisk skal funke. Vet ikke om jeg gjør feil, eller om jeg er for utålmodig i forhold til hvor lang tid den drøyer før det faktisk skjer noe. Uansett er det mye mer effektivt å bare ta over sjøl; jeg har ikke orka noe "kursing" når bilen er full av kjerring og unger som skal fortest mulig til IKE eller hjem igjen.  ::)
En dytt på spaken, og så skifter den fil temmelig kjapt hos meg. (Jeg har satt hastigheten på filskift til "Mad max" etter tips her på forumet.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Polestar

Sitat fra: kodax på torsdag 18. februar 2021, klokken 15:28
Har man ikke "Automatisk filbytte" så må man disable autopiloten når man vil kjøre forbi andre på motorveien, det syns jeg har vært temmelig irriterende de gangene jeg har lånt andre Teslaer uten FSD.
Dette krever ikke FSD. Jeg har ingen problemer med å kjøre forbi andre på firefelts motorvei med aktivert autopilot (AP1). Filbyttet igangsettes ved bruk av blinklys. Tilsvarende på AP2-biler jeg har kjørt, og der er filbyttet enda smidigere.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

sjokomelk

Sitat fra: Polestar på torsdag 18. februar 2021, klokken 19:53
Sitat fra: kodax på torsdag 18. februar 2021, klokken 15:28
Har man ikke "Automatisk filbytte" så må man disable autopiloten når man vil kjøre forbi andre på motorveien, det syns jeg har vært temmelig irriterende de gangene jeg har lånt andre Teslaer uten FSD.
Dette krever ikke FSD.
Jo, hvis man har bil fra etter EAP forsvant som et tilvalg og man bare kunne velge mellom AP som var inkludert i prisen (uten filbytte, summon og autopark (?)) og FSD som ga full tilgang til alt.
De første årene var det bare cruisecontrol som var standard, så fikk du EAP med alle Autosteer-funksjonene og så FSD på toppen som egentlig ikke ga noe annet enn tilgang til FSD en gang i fremtiden.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

GreenEyez

Jepp, bruker automatisk filbytte når jeg har på Navigate on Autopilot (og det er mulighet for å gjøre det oftere i Danmark der jeg er enn i Norge), Summon brukte jeg hver dag i min trange garasje, Autoparkering har jeg brukt mange ganger.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Handyman

Sitat fra: VeloD på torsdag 18. februar 2021, klokken 15:02
Erkjenner at det vil være mange ulike oppfatninger om opplevd verdi av elementene i EAP. Selv vurderer jeg hva jeg mener EAP vil være verdt for meg i min tidlig 2018 X.
Er det noen som jevnlig bruker Summon, Autopark og Automatisk filbytte og føler at det gir merverdi, eller er EAP i realiteten og hovedsak en nødvendig kostnad for å kunne kjøpe seg opp til FSD?
Elsker automatisk filskifte. Bruker det daglig både på AP og uten NoA. Det fungerer og jeg syns det virkelig gir merverdi. Summon har vært nyttig noen ganger når jeg skal flytte bilen litt frem for å komme inn i bagasjerommet.
Parkering gjør jeg raskere selv.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: kodax på torsdag 18. februar 2021, klokken 19:19
Sitat fra: cra på torsdag 18. februar 2021, klokken 16:00...
Automatisk filbytte har jeg aldri blitt klok på. Det er rett og slett ikke mulghet for meg til å lære det her jeg bor; jeg må langt avgårde forå komme til nærmeste motorvei. De gangene jeg har vært i Trondheim eller Bergen har ikek vært nok til at jeg har lært meg hvordan det faktisk skal funke. Vet ikke om jeg gjør feil, eller om jeg er for utålmodig i forhold til hvor lang tid den drøyer før det faktisk skjer noe. Uansett er det mye mer effektivt å bare ta over sjøl; jeg har ikke orka noe "kursing" når bilen er full av kjerring og unger som skal fortest mulig til IKE eller hjem igjen.  ::)
En dytt på spaken, og så skifter den fil temmelig kjapt hos meg. (Jeg har satt hastigheten på filskift til "Mad max" etter tips her på forumet.)
Mad Max påvirker ikke hvor fort bilen skifter fil. Mad Max betyr at bilen foreslår filskifte selv når man bare kjører litt fortere enn trafikken man tar igjen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: cra på torsdag 18. februar 2021, klokken 16:00
Sitat fra: VeloD på torsdag 18. februar 2021, klokken 15:02
Erkjenner at det vil være mange ulike oppfatninger om opplevd verdi av elementene i EAP. Selv vurderer jeg hva jeg mener EAP vil være verdt for meg i min tidlig 2018 X.
Er det noen som jevnlig bruker Summon, Autopark og Automatisk filbytte og føler at det gir merverdi, eller er EAP i realiteten og hovedsak en nødvendig kostnad for å kunne kjøpe seg opp til FSD?

For min del bruker jeg bare summon en sjelden gang nå og da, og det er like mye for å brife som for at jeg ikke kommer meg inn i bilen uten å kjøre den fram med mobilen.  :D

Autopark gidder jeg aldri; jeg parkerer mye raskere og bedre selv, både vanlig parkering og lukeperkering. Gidder rett og slett ikke vente på at bilen skal knote fra seg og i tillegg sitte og lure på om den gjør en god jobb eller om den kjører på noe.

Automatisk filbytte har jeg aldri blitt klok på. Det er rett og slett ikke mulghet for meg til å lære det her jeg bor; jeg må langt avgårde forå komme til nærmeste motorvei. De gangene jeg har vært i Trondheim eller Bergen har ikek vært nok til at jeg har lært meg hvordan det faktisk skal funke. Vet ikke om jeg gjør feil, eller om jeg er for utålmodig i forhold til hvor lang tid den drøyer før det faktisk skjer noe. Uansett er det mye mer effektivt å bare ta over sjøl; jeg har ikke orka noe "kursing" når bilen er full av kjerring og unger som skal fortest mulig til IKE eller hjem igjen.  ::)
Det mange gjør feil når de ikke får til filskift, er at de ikke dreier forsiktig på rattet rett etter at bilnklyset er aktivert.
Den letteste måten å lære det på er faktisk å dreie rattet forsiktig motsatt vei.
Når bilen slev foreslår filskifte trenger man bare dra blinkeren til første hakk. Men om man selv initierer filskifte må man dra blinkeren helt til endes.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

o.b.lix

Sitat fra: Handyman på torsdag 18. februar 2021, klokken 21:34
Men om man selv initierer filskifte må man dra blinkeren helt til endes.

Gjelder kun model 3. S og X må ikke dra til endes, da vil den ikke bytte fil. Kun til første hakk altså.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Handyman

Sitat fra: o.b.lix på fredag 19. februar 2021, klokken 08:53
Sitat fra: Handyman på torsdag 18. februar 2021, klokken 21:34
Men om man selv initierer filskifte må man dra blinkeren helt til endes.

Gjelder kun model 3. S og X må ikke dra til endes, da vil den ikke bytte fil. Kun til første hakk altså.
Det stemmer! Glemmer stadig at det er forskjell. Men tipper at S og X i ny versjon blir like TM3 og TMY, hvis de i det hele tatt får hendel da.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Sitat fra: Handyman på torsdag 18. februar 2021, klokken 21:31
Sitat fra: kodax på torsdag 18. februar 2021, klokken 19:19
Sitat fra: cra på torsdag 18. februar 2021, klokken 16:00...
Automatisk filbytte har jeg aldri blitt klok på. Det er rett og slett ikke mulghet for meg til å lære det her jeg bor; jeg må langt avgårde forå komme til nærmeste motorvei. De gangene jeg har vært i Trondheim eller Bergen har ikek vært nok til at jeg har lært meg hvordan det faktisk skal funke. Vet ikke om jeg gjør feil, eller om jeg er for utålmodig i forhold til hvor lang tid den drøyer før det faktisk skjer noe. Uansett er det mye mer effektivt å bare ta over sjøl; jeg har ikke orka noe "kursing" når bilen er full av kjerring og unger som skal fortest mulig til IKE eller hjem igjen.  ::)
En dytt på spaken, og så skifter den fil temmelig kjapt hos meg. (Jeg har satt hastigheten på filskift til "Mad max" etter tips her på forumet.)
Mad Max påvirker ikke hvor fort bilen skifter fil. Mad Max betyr at bilen foreslår filskifte selv når man bare kjører litt fortere enn trafikken man tar igjen.
Ah, det var sånn det var, ja:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ladov

Sitat fra: Handyman på torsdag 18. februar 2021, klokken 21:34

Det mange gjør feil når de ikke får til filskift, er at de ikke dreier forsiktig på rattet rett etter at bilnklyset er aktivert.
Den letteste måten å lære det på er faktisk å dreie rattet forsiktig motsatt vei.
Når bilen slev foreslår filskifte trenger man bare dra blinkeren til første hakk. Men om man selv initierer filskifte må man dra blinkeren helt til endes.
Som sagt, dette har jeg gitt opp. Enten dreier jeg ikke nok, og da skjer det ikkeno, eller så dreier jeg for mye og da slår autosteer seg av.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Handyman

Enten har du seriøse problemer med finmotorikken, eller så er det noe galt med bilen din. Vanskelig er det nemlig ikke. Ingen av de 4 i familien her har hatt noen problemer med det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA