Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade på tur en sjelden gang iblant, kostnad og muligheter?

Startet av castortroy, lørdag 19. september 2020, klokken 02:24

« forrige - neste »

castortroy

Har en e tron 55 som jeg småkjører mye, og av og til kjører 100-150 km, jeg kan dermed lade hjemme og har aldri ladet noe annet sted. Nå skal jeg på en lang tur, og er nødt til å lade underveis på veien. Kan jeg ta en drop inn og lade opp bilen, eller må jeg ha en av disse ladekortene? Frister ikke med abb, siden jeg neppe kommer til å lade ute på veien igjen med det første. Hva ligger en full ladet bil på uten noen form for abb?

Trond.m

Her var det mange spørsmål. Jeg foreslår at du begynner med å bruke www.abetterrouteplanner.com. Der går du inn og stiller inn bilmodell og reisemål, vær og føre. Så foreslår den ladesteder og leverandører. Forum, Grønn Kontakt har flest ladere, men få av disse er lynladere. Circle K og BKK (www.bilkraft.no) er andre gode alternativ hvor abonnementet ikke koster noe. Ionity tar som kjent 8,40 pr. kwh uten abonnement.

Orbit

Last ned app fra "de fire store" i Norge, og sett opp konto hos hver av dem. Ingen av dem har abonnement, men det er enklere og rimeligere å lade hos dem når du er registrert kunde. Du starter lading i app, og trenger ikke noe ladekort/RFID (men lader du etterhvert mye, er det mange som foretrekker det siste). App'ene er:

  • Bilkraft (BKK)
  • Circle K Charge
  • Fortum Charge & Drive
  • Grønn Kontakt
  • (Evt også Ionity, men de har færre lokasjoner, og litt mer knotete oppsett med betaling så lenge du ikke vil ha noe abonnement, f.eks. Audi-kortet som ville vært en grei løsning her)
Ta gjerne en kort testlading som en øvelse før du drar ut på langtur første gang. Laderne er ikke 100% like betjeningsmessig, men det er normalt god merking med steg-for-steg bruksanvisning på laderen.

Prismessig kommer fullading på 250 - 450 kr, litt avhengig av type lader og leverandør. Ionity uten noen form for abonnement vil ende rundt 800 kr (gitt du starter lading nær 0%). BKK ender under 150 kr dersom du har abonnement hos Audi (selv billligste til 47 kr/mnd).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: castortroy på lørdag 19. september 2020, klokken 02:24
Har en e tron 55 som jeg småkjører mye, og av og til kjører 100-150 km, jeg kan dermed lade hjemme og har aldri ladet noe annet sted. Nå skal jeg på en lang tur, og er nødt til å lade underveis på veien. Kan jeg ta en drop inn og lade opp bilen, eller må jeg ha en av disse ladekortene? Frister ikke med abb, siden jeg neppe kommer til å lade ute på veien igjen med det første. Hva ligger en full ladet bil på uten noen form for abb?

Med E-Tron 55 fikk du tilgang til Ionity, til priser langt under det drop-in koster. Du fikk kanskje informasjon med bilen, noen har fått dette lagt i bagasjerommet. Selv om du ikke har tenkt å ha abonnement, så er første året gratis, så utnytt det.

Når gratisåret er over, så bytter du til alternativet med den lave månedsavgiften. Da blir riktignok Ionity dyrt igjen, men du får greie priser hos andre, og du forholder deg da kun til Audi Charging Service, forkortet ACS, fremover. Alternativt, si det opp og forhold deg til de andre alternativene.

Så kan du godt være registrert flere steder, og ihvertfall hos de fire store som Orbit sier. Det koster i beste fall 100-150 kroner hos enkelte, men alt legges inn som ladebonus som du (etterhvert hos noen) kan bruke til å lade med.

https://elbilforum.no/index.php?topic=43408.0

https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-no/tariffs
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Amatøren

Ikke glem Kople hvis de er i nærheten.

De vi utvide aktivt utenfor gamle Ringerike også hvis jeg tolker et svar jeg fikk for en stund siden riktig.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

elektro

Sitat fra: Orbit på lørdag 19. september 2020, klokken 09:00
Prismessig kommer fullading på 250 - 450 kr, litt avhengig av type lader og leverandør. Ionity uten noen form for abonnement vil ende rundt 800 kr (gitt du starter lading nær 0%). BKK ender under 150 kr dersom du har abonnement hos Audi (selv billligste til 47 kr/mnd).

Gode tips her. :+1: BKK med e-tron City abonnement er et smutthull. Ellers er vel Grønn Kontakt billigst, så lenge man registrerer seg på nett eller i app.

Jeg vet trådstarter spurte om prisen på en full lading, vil bare si at 800 kr. er litt svartmaling, da høres det fryktelig dyrt ut. Dyrere enn diesel. ;) Den reelle prisen for 100% på Ionity uten abonnement er for det første 748 kroner. Men i praksis lader de færreste mer enn 80% av batteriets totale kapasitet, inkl. ladetap, selv ved en lang stopp. Altså rundt 71 kWh. Det vil si 596 kroner på Ionity uten abonnement.

Medregnet strømmen du har med deg hjemmefra, kjører du da fortsatt distanser som f.eks. Oslo til Trondheim/Stavanger/Stockholm til 10 kr/mila. Da skal du ha enten en veldig gjerrig eller liten dieselbil for å kjøre billigere, selv på langtur.

Det vil sjeldent lønne seg økonomisk å ha Audi charging service Transit abonnement til 180 kr/mnd. hvis man lader veldig sjeldent. (Selv om den egentlige månedsprisen er litt lavere hvis man kjøper bilen ny, alt ettersom hvor lenge man har bilen, iom. at første år er gratis. F.eks. 135 kr/mnd. hvis man har bilen fire år.) Det er imidlertid verdt å nevne at man med et slikt abonnement nå betaler kun 1,85 kr/kWh.

Lader man da 80% seks ganger i året, koster det 400 kroner hver gang. Lader man én gang i måneden koster det 266 kroner. Lader man to ganger i måneden koster det 199 kroner med abonnement. :)

Til trådstarter ville jeg brukt www.abetterrouteplanner.com/classic og funnet den beste ruten med minst sjanse for kø og problemer helt uavhengig av pris. Som regel er det synonymt med flest mulig 150 kW+ ladere, men det er også lurt å tenke seg frem til hvor de fleste andre kommer til å lade på utfartsdager. Ev. ha en plan B. Til dags dato har jeg ikke opplevd kø på Ionity, men med tusenvis av ID.3 på vei ut til kunder, med god ladeavtale på Ionity, og stadig flere EQC og e-tron på veien, og nå redusert pris også for de, må Ionity henge i for å være min foretrukne ladeoperatør.

PS! Er det sånn at Grønn Kontakt 150 kW laderne vises bare som 1 stk. i de fleste apper, selv om det egentlig er mulig å lade 2 stk. med 75 kW på dem? Altså at 6x egentlig er 12x på f.eks. Amfi Elverum og BK Lillehammer?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Sitat fra: elektro på søndag 20. september 2020, klokken 09:14
Den reelle prisen for 100% på Ionity uten abonnement er for det første 748 kroner.
Du betaler for energi fra laderen, ikke hva som ender opp i batteriet. Så med ladetap er du nok ganske nær 800 kr. 8) Men som du sier, er det så godt som ikke-eksisterende at en lader så mye i en omgang.
Sitat fra: elektro på søndag 20. september 2020, klokken 09:14
PS! Er det sånn at Grønn Kontakt 150 kW laderne vises bare som 1 stk. i de fleste apper, selv om det egentlig er mulig å lade 2 stk. med 75 kW på dem? Altså at 6x egentlig er 12x på f.eks. Amfi Elverum og BK Lillehammer?
App viser antall ladekabler. F.eks. BK Lillehammer er bare tre stolper. Bilde fra Plugshare nedenfor. Det går til nød også å parkere på baksiden av ladestolpene her, for å komme til ladekontakt på venstre side på e-tron. Den venstre plassen i hvert par krever at du parkerer helt inntil for at kabelen skal rekke frem (og at bilen på den høyre plassen står noenlunde midt i sin rute).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA