Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Urimelige priser og bestillingsvilkår?

Startet av manchesterfan, fredag 18. september 2020, klokken 08:48

« forrige - neste »

batterimannen

Sitat fra: tornaldo på torsdag 24. september 2020, klokken 18:37
Sitat fra: batterimannen på torsdag 24. september 2020, klokken 18:29
Hvis man går for ID.4 max kontra Enyaq (iv 80) med tilsvarende utstyr, sparer man da ca 70 - 80 000?

Nei
Ser at noen har regnet det ut på Facebook gruppa, differansen er 50 000.  Du kan ikke vise dette vedlegget.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

tornaldo

Ja, men det er en litt søkt sammenligning. Det er mange faktorer som spiller inn, og som gjør ID4 til "billigere" enn iV80. Alt er jo avhengig av hvilke utstyr du har bruk for og ville ha bestilt. Men ja, likt mot likt er den veldig mye billigere. Men samtidig er ID4 en del mindre, både bagasjeplass og faktisk størrelse, noe som også gjør noe med prisen.

Det mest interessante synes jeg er at VW selger bilen ca 40000 kr billigere i Norge enn i Tyskland, selv etter at tysk mva er trukket fra.

Hva tenker folk om det? Hvis jeg hadde bestilt iV80, så ville jeg på et vis følt meg litt lurt, når samme konsern tilsynelatende tar vidt forskjellig fortjeneste på omtrent samme bil.

Blir spennende å se om dette er noe som når media, og man får en uttalelse fra Skoda.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

miceagol

#17
Sitat fra: batterimannen på torsdag 24. september 2020, klokken 19:27
Sitat fra: tornaldo på torsdag 24. september 2020, klokken 18:37
Sitat fra: batterimannen på torsdag 24. september 2020, klokken 18:29
Hvis man går for ID.4 max kontra Enyaq (iv 80) med tilsvarende utstyr, sparer man da ca 70 - 80 000?

Nei
Ser at noen har regnet det ut på Facebook gruppa, differansen er 50 000.  Du kan ikke vise dette vedlegget.

En del ikke helt korrekte sammenligninger her:

  • Pris på parkeringspakka er redusert til 3800 kr
  • Bagasjeromspakka og familiepakka på Enyaq inneholder en del mer enn du får på VW ID.4 Max
  • Lyslisten på Enyaq er noe ganske annet enn den på VW ID.4

Jeg kommer frem til følgende (altså ca. 30 000 kr dyrere for Enyaq med tilsvarende utstyr som på ID.4 Max):


Med min sammenligning får du følgende på Enyaq, som du ikke får på ID.4 Max:

  • Soltak som kan åpnes
  • Bagasjeromspakka inneholder et par ekstra saker (knapper for nedfelling, lastelementer)
  • Én høyttaler mer som standard
  • Mulig å oppgradere lyd (til enda høyere pris)
  • Mulighet for seter i ekte skinn (til enda høyere pris)
  • Oppvarmede seter bak
  • Lyktespylere
  • Spyler på ryggekamera
  • Paraplyrom med paraply
  • Større skjerm

I tillegg får du litt lenger rekkevidde og litt større bagasjerom (40 liter mer med bakseter oppe, 135 liter mer med bakseter nede).

ID.4 har dog noe utstyr som standard som ikke Enyaq har utenom pakkene jeg la til i regnestykket over. Av det jeg kan se er:

  • Ekte panorama soltak
  • USB-C bak inkludert
  • Senterhøyttaler
  • Lysbånd på instrumentpanel for visuell informasjon
  • 3-ekers ratt

Helgetur

Familiepakke pluss har nokre ting du ikkje får på ID4: Sidestøtter nakke, 230v uttak, bord på seterygg.

manchesterfan

Sitat fra: tornaldo på torsdag 24. september 2020, klokken 19:47
Ja, men det er en litt søkt sammenligning. Det er mange faktorer som spiller inn, og som gjør ID4 til "billigere" enn iV80. Alt er jo avhengig av hvilke utstyr du har bruk for og ville ha bestilt. Men ja, likt mot likt er den veldig mye billigere. Men samtidig er ID4 en del mindre, både bagasjeplass og faktisk størrelse, noe som også gjør noe med prisen.

Det mest interessante synes jeg er at VW selger bilen ca 40000 kr billigere i Norge enn i Tyskland, selv etter at tysk mva er trukket fra.

Hva tenker folk om det? Hvis jeg hadde bestilt iV80, så ville jeg på et vis følt meg litt lurt, når samme konsern tilsynelatende tar vidt forskjellig fortjeneste på omtrent samme bil.

Blir spennende å se om dette er noe som når media, og man får en uttalelse fra Skoda.

Jeg tenker det samme som jeg gjorde når jeg sjekket polestar/enyaq sine euro priser med nok. Skoda Norge tar seg veldig godt betalt fordi de har fullt med folk på venteliste som vil ha en stor familielbil. Som du ser fra Miceagol innlegg så er bilde litt mer nyansert.
Til vanlig har VW bedre rykte og ligger rundt 30tusen over skoda, men enyaq har fått mye gratis reklame fra nettavisene.
Prisen på id4 var overraskende bra og ventetiden kortere. Så får jeg testet bakhjulstrekken allerede i januar. Skulle den være elendig er det ikke verre enn å bestille iv80x.. Tror uansett at det ikke spiller stor rollen ift levering om jeg skulle bestilt den nå eller i januar.

tornaldo

Skoda Norge tar seg veldig godt betalt? Mulig det, men prisen på Enyaq er i tråd med prisen i Tyskland. Sånn sett legger Skoda seg på en normal linje, og som forventet.

Det som avviker veldig fra normalen, er at VW/Møller velger å selge ID4 ekstremt mye billigere i Norge enn den selges for i Tyskland. Det er oppsiktsvekkende.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

manchesterfan

Sitat fra: tornaldo på torsdag 24. september 2020, klokken 22:30
Skoda Norge tar seg veldig godt betalt? Mulig det, men prisen på Enyaq er i tråd med prisen i Tyskland. Sånn sett legger Skoda seg på en normal linje, og som forventet.

Det som avviker veldig fra normalen, er at VW/Møller velger å selge ID4 ekstremt mye billigere i Norge enn den selges for i Tyskland. Det er oppsiktsvekkende.

Hvorfor det? Bør selvsagt være mye billigere i et avgiftsfritt Norge.  Tesla, polestar er billigere i Norge enn Tyskland. Så prisen til id4 er i mine øyne fair, mens enyaq er overpriset ift europeiske priser. Nå skal det likevel sies at jeg tror enyaq blir en fantastisk bil og langt fra noe dårlig kjøp. Men den prises kunstig høyt i Norge, du får doug med en god del utstyr

tornaldo

#22
Sitat fra: manchesterfan på torsdag 24. september 2020, klokken 22:42
Sitat fra: tornaldo på torsdag 24. september 2020, klokken 22:30
Skoda Norge tar seg veldig godt betalt? Mulig det, men prisen på Enyaq er i tråd med prisen i Tyskland. Sånn sett legger Skoda seg på en normal linje, og som forventet.

Det som avviker veldig fra normalen, er at VW/Møller velger å selge ID4 ekstremt mye billigere i Norge enn den selges for i Tyskland. Det er oppsiktsvekkende.

Hvorfor det? Bør selvsagt være mye billigere i et avgiftsfritt Norge.  Tesla, polestar er billigere i Norge enn Tyskland. Så prisen til id4 er i mine øyne fair, mens enyaq er overpriset ift europeiske priser. Nå skal det likevel sies at jeg tror enyaq blir en fantastisk bil og langt fra noe dårlig kjøp. Men den prises kunstig høyt i Norge, du får doug med en god del utstyr

Her var det et par ting som ikke stemmer.

Prisen jeg sikter til, er etter at tysk VAT er fratrukket. Hvis man ikke engang trekker fra tysk moms, så koster jo bilen en formue mer enn i Norge. Du bør ta en titt på hvordan dette fungerer.

ID4 1st Max selges for ca 58000 euro i Tyskland, dvs ca 50000 euro før mva/avgifter. Det blir ca 550000 kr. I Norge selges samme bil for 510000 kr, før avgifter (som ikke eksisterer). Ergo er prisen i Norge ca 40000 kr lavere enn i Tyskland, FØR avgifter.

Hvorfor mener du at Enyaq prises kunstig høyt i Norge? Har du sett prisen på tilsvarende utstyrt bil i Tyskland, og konkludert med at den da er for dyr i Norge?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Rusalka

Dette skriver "Dieselgubben" om VW Id,4 på id4 forumet : En selger fortalte meg at han tippet 4wd kom til å bli 60k dyrere enn 2wd da sistnevnte var veldig aggressivt priset for å få opp volum.

OleBrummen


Jeg kansellerte mitt ventenummer på enyaq nå da prisen på ID4 ble kjent. Eneste minus med den bilen er manglende nettingvegg i mine øyne, føler en får mer for pengene enn enyaq. Samt, likte «looken» hakket bedre.

perjohan

#25
Sitat fra: manchesterfan på torsdag 24. september 2020, klokken 19:17
Sitat fra: batterimannen på torsdag 24. september 2020, klokken 18:29
Hvis man går for ID.4 max kontra Enyaq (iv 80) med tilsvarende utstyr, sparer man da ca 70 - 80 000?

Nei. Er vel Id4 1st som er den gunstig prisa modellen, ikke max. Men trenger du alt av utstyr er max inkludert så og si alt!

Ikke helt enig i dette. IV80 har ganske mye mer utstyr inkludert enn ID4 1st. Ikke alt det mulig å finne en pris på i prislistene, men man kan gjøre noen rimelige anslag på hva det ville ha kostet (se under) og da havner man omtrent på prisforskjellen på 32 420 kr mellom IV80 (med hengerfeste) og ID4 1st. For ID4 1st max er prisen klart under Enyaq med tilsvarende utstyr - som nevnt i mange andre innlegg her.

Matrix lys                 14100
3 soners klimakontroll        2000*
13'' skjerm vs 10''           2000*
Induksjonslading tlf      500*
Keyless access         2000*
Elektrisk førersete      5500
Assistentpakke                   2000*
Assistentpakke plus           3500
Varme seter bak      1000*
         
Sum                        32600

Jeg tenker at det meste av det som er inkludert på IV80 ville jeg trolig valgt uansett om det hadde vært ekstrautstyr, og jeg ser ikke behovet for alt som er inkludert på ID4 1st max. Når IV80 i tillegg er penere og mer praktisk i mine øyne, og gir mulighet til å legge til ekstrautstyr etter behov, så tenker jeg fortsatt at IV80 er et bedre valg for vår del. Men det er smak og behag.

Ønsker man en familiestørrelse bil med hengerfeste som kan gå ca 500 km til en billigst mulig penge, så er ID4 1st vanskelig å slå. Og helt enig i at det er tydelig at ID4 1st utgavene er priset svært aggressivt i Norge og at det er veldig overaskende at disse to ser ut til å ligge henholdsvis likt og under Skoda for de to modellene som er tilgjengelig - når bilene er såpass like. Blir spennende å se listepris ift Enyaq når de kommer med ID4 modeller der du i større grad kan velge utstyr selv.

J@x

Sitat fra: perjohan på søndag 27. september 2020, klokken 20:25
Sitat fra: manchesterfan på torsdag 24. september 2020, klokken 19:17
Sitat fra: batterimannen på torsdag 24. september 2020, klokken 18:29
Hvis man går for ID.4 max kontra Enyaq (iv 80) med tilsvarende utstyr, sparer man da ca 70 - 80 000?

Nei. Er vel Id4 1st som er den gunstig prisa modellen, ikke max. Men trenger du alt av utstyr er max inkludert så og si alt!

Ikke helt enig i dette. IV80 har ganske mye mer utstyr inkludert enn ID4 1st. Ikke alt det mulig å finne en pris på i prislistene, men man kan gjøre noen rimelige anslag på hva det ville ha kostet (se under) og da havner man omtrent på prisforskjellen på 32 420 kr mellom IV80 (med hengerfeste) og ID4 1st. For ID4 1st max er prisen klart under Enyaq med tilsvarende utstyr - som nevnt i mange andre innlegg her.

Matrix lys                 14100
3 soners klimakontroll        2000*
13'' skjerm vs 10''           2000*
Induksjonslading tlf      500*
Keyless access         2000*
Elektrisk førersete      5500
Assistentpakke                   2000*
Assistentpakke plus           3500
Varme seter bak      1000*
         
Sum                        32600

Jeg tenker at det meste av det som er inkludert på IV80 ville jeg trolig valgt uansett om det hadde vært ekstrautstyr, og jeg ser ikke behovet for alt som er inkludert på ID4 1st max. Når IV80 i tillegg er penere og mer praktisk i mine øyne, og gir mulighet til å legge til ekstrautstyr etter behov, så tenker jeg fortsatt at IV80 er et bedre valg for vår del. Men det er smak og behag.

Ønsker man en familiestørrelse bil med hengerfeste som kan gå ca 500 km til en billigst mulig penge, så er ID4 1st vanskelig å slå. Og helt enig i at det er tydelig at ID4 1st utgavene er priset svært aggressivt i Norge og at det er veldig overaskende at disse to ser ut til å ligge henholdsvis likt og under Skoda for de to modellene som er tilgjengelig - når bilene er såpass like. Blir spennende å se listepris ift Enyaq når de kommer med ID4 modeller der du i større grad kan velge utstyr selv.

Ganske enig i ditt resonnement. Fikk tilbud om en max til god pris og reservering av bil som allerede var bestilt, men tror jeg venter på iv80'en som jeg har i bestilling likevel, syns den ser bedre ut, både inn og utvendig, men det som gjorde utslaget var at Skodaen ser ut til å ha bedre plass i baksetet, samt at skodaen har rollo og ikke hattehylle, ala Golf, som id4 har.
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

Ledam

Her må det være det de kaller selgers marked. Ser ut som om de forsøker å gi inntrykk av at kjøpere av Skoda tilhører en eksklusiv gruppe. Er vi kjempeheldige som kan få lov å kjøpe en bil av dem. På slutten av konfiguratoren står det følgende punkter.

Hva skjer når du klikker på fullfør?
1. Forespørselen din / konfigurasjonen din sendes inn til din forhandler. Dette er ikke en endelig bestilling.
2. Forhandleren mottar forespørselen din og kaller deg inn til et kontraktsmøte.
3. Du møter til avtalt tid hos forhandleren for et kontraktsmøte og signerer kontrakten når du har bestemt deg for den endelige spesifikasjonen på din SKODA ENYAQ iV. (NB! Når forespørselen din er sendt inn til forhandleren kan du ikke endre konfigurasjonen din i bestillingsløsningen på skoda.no, men du kan fortsatt gjøre endringer i konfigurasjonen hos forhandleren.)
4. Du signerer kontrakten og bestillingen sendes inn til fabrikken. Bilen din er nå formelt bestilt.
5. Din SKODA ENYAQ iV er nå i bestilling, og du blir oppdatert av forhandleren din frem mot leveringen.

En bil som jeg knapt har sett. Langt mindre prøvekjørt eller prøvd å sitte i. Det er heller ikke klart når den kan leveres. Antakeligvis om drøyt et år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA