Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av elbil enyaq 80x vs model Y

Startet av pedern, onsdag 16. september 2020, klokken 15:24

« forrige - neste »

pedern

Hei,

Er i prosessen med å hoppe over til Elbil. Har stått på liste på enyaq og var og så den på søndag.
Klarer ikke helt å sette fingeren på det men når jeg så den så ble jeg litt skuffet, fikk ihvertfall ikke følelsen av at dette var en bil jeg måtte ha.

Hadde sett for med 80x med hengerfeste og nødvendig utstyr for en familie på 4, kanskje 5 etterhvert og da ryker man fort over 500 000,-

Ser at Tesla model Y med hengerfeste og ellers standard utstyr ligger på omtrent 560 000,- og rykter om at den skal ned i pris på grunn av valutajustering.

Da blir prisen med andre ord ganske lik. Hva vinner eller taper jeg ved å velge det ene eller det andre, levering vil uansett bli andre halvår 2021.

Trenger litt hjelp her, slik jeg ser det:

Tesla:
Pros:
- Betydelig flere hester
- Litt lenger rekkevidde
- Bra ladenettverk
- oppdateringer etter kjøp

Cons:
- dårlig byggekvalitet?
- utfordringer med service etc? (eller er det en myte)

Enyaq:
- Bra byggekvalitet
- romslig
- utseende

- Cons:
samme som pros på Y.

Er nok mange her som har mer kunnskap enn med på bil og elbil så kom gjerne med noen tips!



Johns1

Jeg har ikke full oversikt her, men tror at Tesla model Y blir minst like romslig som Enyaq.

Mine vurderinger er at Skodaen virker bedre som familiebil og mer tilpasset nordiske forhold. Da tenker jeg på alle detaljer i baksetene (hvis du kjøper familiepakkene), spylere på frontlykter og ryggekamera, vinduer med rammer (var plaget med at vinduene på min model S frøs), og gode oppbevaringsløsninger i bilen.

Likevel vil jeg velge model Y fremfor Enyaq. Tesla er mer enn en bil for meg. Jeg gleder meg til hver kjøretur, og kan sitte ute i bilen på kveldene og kose meg (trist men sant).

Når det gjelder service, tror jeg at dette avhenger av hvilket servicesenter du sokner til. Jeg har kun gode erfaringer med Tesla i Tromsø i hvert fall.


pedern

Takk for svar, blir vel kanskje et valg mellom følelser og fornuft. 2 sek forskjell  på 0-100 er ganske mye!

espenri

Personlig skurrer det veldig for meg å i det hele tatt vektlegge 0-100 på en familiebil. 6.9s er plenty mer enn man har behov for og barna blir dårlige lenge før det.

Jeg ser også etter alternativer i samme prisklasse som deg, men har slått fra meg Model Y for bruk i Norge. Har hytte på fjellet, med mye vært og vind, stoler _ikke_ på dørhåndtak og rammeløse vinduer. Er også meget skeptisk til støynivået i Tesla. Verdsetter komforten og det praktiske jeg mest sannsynlig får fra Skoda.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

vinterdekk

7 seter og Teslas ladenettverk er jo langt bedre for en familiebil man skal ha i mange år framover visst det står mellom disse to bilene. Selv om man ikke venter fire barn så tar barneseter mye plass..
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

turfsurf

Sitat fra: espenri på onsdag 16. september 2020, klokken 17:20
Personlig skurrer det veldig for meg å i det hele tatt vektlegge 0-100 på en familiebil. 6.9s er plenty mer enn man har behov for og barna blir dårlige lenge før det.


Tro meg, det blir de ikke. Og akselerasjon kan brukes til mye annet enn 0-100.

Nå har jeg hatt bil med rammeløse vinduer (5 stk) siden 2013 med hytte på fjellet og bor ved kysten. Kun unntaksvis har det vært noe som helst problem, og aldri noe som har tatt mere enn 2 minutt å fikse.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1000kwh

Sitat fra: espenri på onsdag 16. september 2020, klokken 17:20
Personlig skurrer det veldig for meg å i det hele tatt vektlegge 0-100 på en familiebil. 6.9s er plenty mer enn man har behov for og barna blir dårlige lenge før det.

Jeg ser også etter alternativer i samme prisklasse som deg, men har slått fra meg Model Y for bruk i Norge. Har hytte på fjellet, med mye vært og vind, stoler _ikke_ på dørhåndtak og rammeløse vinduer. Er også meget skeptisk til støynivået i Tesla. Verdsetter komforten og det praktiske jeg mest sannsynlig får fra Skoda.
Hva er du redd for ifm vinduer og dørhåndtak?

turfsurf

Synes frunk bør være med på pro lista til TMY, kan brukes som kjøleskap halve året, og uansett praktisk som ett ekstra rom.

Og så er Teslaer mye mere brukervennlige enn andre. Dvs funksjonalitet som gjør livet enklere for sjåfør. Keyless er ett prima eksempel.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

pedern

Sitat fra: espenri på onsdag 16. september 2020, klokken 17:20
Personlig skurrer det veldig for meg å i det hele tatt vektlegge 0-100 på en familiebil. 6.9s er plenty mer enn man har behov for og .

Det er helt greit at du syntes men vil ikke si det er negativt med flere hester og bra akselerasjon. Det er mange situasjoner hvor Skoda octavian jeg har i dag kunne nytt godt av fler krefter.

pedern

Sitat fra: turfsurf på onsdag 16. september 2020, klokken 18:01

Nå har jeg hatt bil med rammeløse vinduer (5 stk) siden 2013 med hytte på fjellet og bor ved kysten. Kun unntaksvis har det vært noe som helst problem, og aldri noe som har tatt mere enn 2 minutt å fikse.

Er problemet att døra sitter fast eller at ruten ikke går ned? Hvordan fikser du det?

espenri

Rammeløse vinduer:

  • Medvirkende årsak til mer støy. Tesla er kjent for å støye mer enn sine konkurrenter
  • Mer utsatt for problemer under åpning og lukking av dører, gjelder vel helst i vinterhalvåret
  • Ingen fordeler?

Innfelte dørhåndtak:

  • Mer utsatt for problemer under åpning og lukking av dører, gjelder vel helst i vinterhalvåret
  • Vanskeligere for små barn å åpne selv
  • Ingen fordeler? Bidraget til luftmotstanden tror jeg er så minimalt at det ikke er noe vits å snakke om.

Mine betrakninger:

Pros Model Y vs Enyaq:

  • Bevist stabil app
  • Ladenettverk - dog kommer det veldig an på bruksbehov. For egen del kommer behov for hurtiglading til å være forsvinnende lite når man kommer opp i disse rekkeviddetallene
  • Ytelse - Jada, det er selvfølgelig ikke negativt å ha best ytelse.
  • Frunk
  • Panotak er flott!
  • Intuitivt infotainment

Cons Model Y vs Enyaq:

  • Panotak er potensielt svakt punkt, spesielt med taklast
  • Ikke isofix foran - Stemmer dette?
  • Ikke HUD
  • Mindre praktiske løsninger for nordiske forhold, spesielt rundt dører. Men Enyaq har også elektrisk styring av barnesikring på dører, mekaniske gardiner på bakruten, orginalmontert skillenett til bagasje. osv
  • Ikke Matrix lys

Oppsummert, man må vel bare velge seg ut hva man verdsetter høyest. Som "min" bil ville jeg nok valgt Tesla, men da hadde jeg heller valgt Model 3 Performance. Som min familie sin bil er det utvilsomt Skoda Enyaq som trekker det lengste strået.

PS: Det er vel uansett et godt hakk opp fra Octaviaen til de 265 hestene man har i Enyaq.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

bmw2002

Ser man på Revolution Norway gruppa på FB ligger det en sammenligning av ID.4 og Model Y. Hvis Skoda er lik som ID.4 har ikke Model Y mer plass. 7 seter i Model Y er en vits.


Øyvind.h

#12
Sitat fra: pedern på onsdag 16. september 2020, klokken 20:32
Er problemet att døra sitter fast eller at ruten ikke går ned? Hvordan fikser du det?
Nå vet jeg ikke hvordan lista over vinduet er utformet på Model Y, men på S og X har utfordringen vært at vann fryser fast nederst på vinduet. Vinduet går da ikke ned, og når en åpner døra går ikke glasset på innsiden av kromlisten i overkant av vinduet.

For å unngå at det skjer bør en ha silikon på listen nederst på vinduet, noe som bedre sikrer at vinduet sklir og is ikke fester seg. En bør også skrape bort snø/is som legger seg i overgang mellom dør/vindu.

Så lenge en forvarmer skjer det ikke. Det er også væravhengig. Eksempelvis er mye kulde ikke noe problem, for da er lufta stort sett tørr. Verre når det snør mye  og er noen få minusgrader/veksler mellom varme og kulde slik at det legger seg mye is på bilen.

Siden 2013 kan jeg nok nesten telle det på en hånd antall ganger det har vært et problem. Men - jeg gidder ikke sette meg i kald bil så jeg forvarmer alltid, hele vinteren. Appen er dønn stabil, forvarmings-ikonet står på førstesiden i appen og responsen er umiddelbar. En kan snu det til at det er et problem at en bør forvarme, men for meg er det utenkelig å ikke komme til varm bil. Om enn bare noen få minutter med forvarming.

Når det gjelder topic - synes det er en interessant problemstilling. Det er mye ved Y jeg liker bedre enn i Enyaq, men også omvendt. Litt usikker på om jeg vil trives i en såpass treg bil, men det er ikke såååå ofte jeg utnytter kreftene :) Hengervekt på 1600kg er snaut, og det er en av tingene som kan gjøre at Enyaq ramler av lasset for min del. Målene jeg har sett for bagasjerommet virker også en del mindre enn Y`en. Den måtte vært vesentlig rimeligere i den konfigen jeg vil ha. Tror jeg. Men Enyaq er en god enkel og relativt komplett pakke. Ikke så kul designmessig som de første skissene, men bedre enn fryktet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Dette med hvor rask en bil er og om det er tilstrekkelig avhenger av sjåføren og hva den er vant til.
Kommer en fra fossilbil så blir alle elbiler raske og stor forbedring.
Kommer en fra en rask elbil, er en ødelagt for livet og kan ikke ha annet

ok67

Jupp, det med rask bil er fort avhengigheitsskapande. Etter eit og eit halvt år i model 3 kan eg ikkje tenka meg å gå for noko som er tregare 0-100 enn 5 sek.  ;D
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA