Kjøp av elbil enyaq 80x vs model Y

Startet av pedern, ons 16. sep 2020, kl. 15:24

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: Vurderer en elbil på tir 22. feb 2022, kl. 20:14
Sitat fra: geear på tir 22. feb 2022, kl. 13:42
Interessant påstand.
Ja, og jeg kan anbefale flere å lese dette. Det er litt refleksjoner som er interessante å lese. https://meningerommangt.home.blog/2021/11/26/tesla-vs-alle-andre-elbiler/
Det tok jo kaka når han begynte å disse superladerne til Tesla. Og argumentene i prissammenligningen er jo interressante: «Her koster det, det 1. året: kr: 1,60/kWt hos Ionity sine ladere. Etter det første året så går prisen opp, selvsagt. Da kan du abonnere med månedlige pris (246,-) og betale det samme. Og Ionity ligger ikke på latsiden.»

Og så ser det ut til at han har glemt at Teslaer kan lades hos de andre operatørene, i tillegg til på superladere.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

Trekkoppbil

Sitat fra: pedern på ons 16. sep 2020, kl. 15:24
Er nok mange her som har mer kunnskap enn med på bil og elbil så kom gjerne med noen tips!
Det er mange hensyn man kan vurdere når du skal velge mellom en europeisk og en kinesisk bil.

En viktig egenskap å se etter når man kjøper bil, synes jeg er batteritype og batteriegenskaper.

Enkelte kinesiske biler har LFP-batterier som har helt andre karakteristikker enn kobolt-batterier i vesten har. LFP-batteriene kan muligens vare mye lengre, men jeg er usikker på hvordan de duger i kulda. Og man kan fort havne i cold-gate.

turfsurf

Sitat fra: Vurderer en elbil på tir 22. feb 2022, kl. 20:14

Ja, og jeg kan anbefale flere å lese dette. Det er litt refleksjoner som er interessante å lese.
Virker som noe en furten Enyaq eier har skrevet (uten at jeg vet om det stemmer eller ikke). Ett sammensurium av subjektive meninger. Godt gjort å prestere å si at manuell justering av ratt er bedre enn elektrisk med minne.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vurderer en elbil

Sitat fra: automat på tir 22. feb 2022, kl. 23:09
Det tok jo kaka når han begynte å disse superladerne til Tesla.

Og så ser det ut til at han har glemt at Teslaer kan lades hos de andre operatørene, i tillegg til på superladere.

Tja.... jeg fikk ikke det inntrykke av at han disser de. Bare forteller om de. At det ikke er så fantastisk som noen mener at de er.

I tillegg så blir de åpnet opp for andre til å lade der også.

De andre ladeselskapene har en god fart på sine utbygginger, heldigvis.
Fossilbil

automat

Sitat fra: Vurderer en elbil på ons 23. feb 2022, kl. 11:16

Tja.... jeg fikk ikke det inntrykke av at han disser de. Bare forteller om de. At det ikke er så fantastisk som noen mener at de er.

I tillegg så blir de åpnet opp for andre til å lade der også.

De andre ladeselskapene har en god fart på sine utbygginger, heldigvis.

Kan jo bare konstatere at mange har vært grønne av misunnelse på superladernettverket. Og at det har vært mye sutring ombat det må åpnes for alle.

Dette var vare et eksempel på at bloggen du viste til ikke akkurat er objektiv.
Audun Torsdalen

Vurderer en elbil

Sitat fra: automat på ons 23. feb 2022, kl. 16:05

Kan jo bare konstatere at mange har vært grønne av misunnelse på superladernettverket. Og at det har vært mye sutring ombat det må åpnes for alle.

Dette var vare et eksempel på at bloggen du viste til ikke akkurat er objektiv.
Du kan jo også konstatere at det har vært. Altså ikke er lenger fordi det ikke er så innmari godt ladenettverk i forhold til de andre lenger.

Objektiv...? Hvorfor skal den være objektiv? Du kommer jo heller ikke med noe objektivt her med din nesegruse beundring av Tesla og ladenettverket. Pressen er jo heller ikke objektiv. Det kommer godt frem i bloggen.

Verken du eller noen andre i fanboygjengen til Tesla evner å se noe negativt med bilen som veldig mange andre klarer å se. Bl. a. denne bloggen.

Denne bloggen peker på noen gode poenger på hvorfor Tesla ikke er så bra som enkelte Teslafans tror.
Fossilbil

Vurderer en elbil

Sitat fra: turfsurf på ons 23. feb 2022, kl. 09:03Godt gjort å prestere å si at manuell justering av ratt er bedre enn elektrisk med minne.
Det er vel mer en påpekning av at den elektriske tar veldig lang tid, og det går mye fortere å bare gjøre det selv, tror du ikke? Og er én av veldig mange ting...

Eller er du også en som gjerne vil vri uttalelser til aller verste mening?
Fossilbil

automat

Sitat fra: Vurderer en elbil på tor 24. feb 2022, kl. 19:42

Du kan jo også konstatere at det har vært. Altså ikke er lenger fordi det ikke er så innmari godt ladenettverk i forhold til de andre lenger.

Fikk testet hvor gode «de andre» er nå i kveld. Koblet meg til en 150kW MER-lader. Men den ville ikke lese RFID'en. Prøvde så å starte laderen fra app'en. Men app'en gikk i frys før jeg i det hele tatt fikk åpnet den. Prøvde det andre uttaket på laderen. Samme dritten der. Kjørte bort til Recharge-laderen ved siden av. (Heldigvis ikke krise å lade gammel Ioniq på treg 50kW-lader).

Startet helt fint med RFID. Men etter 7-8 minutter stoppet laderen med en feilmelding på displayet. Da ga jeg opp, og satset på at det var nok strøm på batteriet. Hadde en ferge å rekke.

Heldigvis for fruen har hun Teslaen når hun skal hjem i morgen, siste dag i vinterferien. Så slipper hun å risikere sånn ladedritt som dette.
Audun Torsdalen

Hallgrim86

Sitat fra: automat på lør 26. feb 2022, kl. 23:56
Sitat fra: Vurderer en elbil på tor 24. feb 2022, kl. 19:42

Fikk testet hvor gode «de andre» er nå i kveld. Koblet meg til en 150kW MER-lader. Men den ville ikke lese RFID'en. Prøvde så å starte laderen fra app'en. Men app'en gikk i frys før jeg i det hele tatt fikk åpnet den. Prøvde det andre uttaket på laderen. Samme dritten der. Kjørte bort til Recharge-laderen ved siden av. (Heldigvis ikke krise å lade gammel Ioniq på treg 50kW-lader).

Startet helt fint med RFID. Men etter 7-8 minutter stoppet laderen med en feilmelding på displayet. Da ga jeg opp, og satset på at det var nok strøm på batteriet. Hadde en ferge å rekke.

Heldigvis for fruen har hun Teslaen når hun skal hjem i morgen, siste dag i vinterferien. Så slipper hun å risikere sånn ladedritt som dette.
.

Det er for dårlig. Jeg har selv opplevd problemer med Mer laderne!

Det sagt - og jeg har hurtigladet endel som elbileier - og det er veldig sjelden vanskelig å lade. Jeg leser det du skriver, men det er også påfallende hvor ofte jeg leser det jeg anser er brukerfeil.

Rett og slett frustrerte brukere som bare er vant til at ting virker automatisk. Vi får jo mest sannsynlig bruke hele Tesla's ladenetttverk nå, gitt utviklingen i diverse saker.

Så fort noen ser at det er penger i det vil vi få en løsning for alt. Personlig bruker jeg kun app når jeg bruker Mer ladere. Da ser jeg hvilke som er i ustand om noen er det.
.

automat

Må si at ladeutfordingene overrasket meg. Det er nok noen år siden sist jeg hadde problemer med hurtigladere/lynladere. Det pleier å gå smooth når man bruker RFID.

MER-appen henger ennå. Spørs om det ikke må en reinstallering til.
Audun Torsdalen

Hallgrim86

Sitat fra: automat på søn 27. feb 2022, kl. 09:18
Må si at ladeutfordingene overrasket meg. Det er nok noen år siden sist jeg hadde problemer med hurtigladere/lynladere. Det pleier å gå smooth når man bruker RFID.

MER-appen henger ennå. Spørs om det ikke må en reinstallering til.

Ja, er sjeldnere og sjeldnere jeg leser om det og opplever selv - så jeg trodde ikke det var så vanskelig lenger. Tydelig at det fortsatt ikke er bra.

turfsurf

Sitat fra: Vurderer en elbil på tor 24. feb 2022, kl. 19:46
Det er vel mer en påpekning av at den elektriske tar veldig lang tid, og det går mye fortere å bare gjøre det selv, tror du ikke? Og er én av veldig mange ting...

Eller er du også en som gjerne vil vri uttalelser til aller verste mening?
Nei, det han sier er ikke riktig. Den elektriske justeringen er klar før du har fått tatt på sikkerhetsbeltet. Så det er ikke noe å vente på.

I tillegg så er det i samme posisjon hver gang, med manuell justering treffer du gjerne ikke samme posisjon hver gang.

Hele bloggen er selektiv og skrevet for å understøtte hans preferanser. F.eks vektlegger han at Enyaq har 170kW maks lading (noe den etter sigende skal få, men ikke har fått enda), samtidig som han klager over at Y har lav nyttelast (noe som ikke stemmer, og det var kjent at det ble endret på tidspunktet han skrev blogginnlegget).

Altså driver han cherrypicking av fakta og ting som kommer i fremtiden for å understøtte sine preferanser. Og så beskriver han ting som Tesla er bedre på som "ikke viktige".

Helt greit at han liker Enyaq bedre enn Y, men skal man sammenligne biler får det være faktabasert og basert på hvordan bilene er nå, ikke i fremtiden.

Så får det være opp til den enkelte hva de liker bedre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vurderer en elbil

Sitat fra: turfsurf på søn 27. feb 2022, kl. 09:55F.eks vektlegger han at Enyaq har 170kW maks lading (noe den etter sigende skal få, men ikke har fått enda), samtidig som han klager over at Y har lav nyttelast (noe som ikke stemmer, og det var kjent at det ble endret på tidspunktet han skrev blogginnlegget).

Nå måtte jeg inn og lese blogginnlegget igjen for å se hva det faktisk står skrevet...

Har Tesla Y mer enn 390 kg nyttelast nå? Jeg har ikke fått med meg det. De sier at det kommer til å bli mer, men de bilene har vel ikke kommet enda? Ble ikke dette kjent sist uke?
Og i den forbindelse så har jeg noen spørsmål. Hva har Tesla gjort med Y for å få til dette? Og hvorfor gjorde de ikke det med en gang? Da har de sikkert ordnet dette med lastesikring også, da, eller...?

Det står jo også skrevet at Enyaq skal få 170 ladehastighet, men at den ikke har dette. Så han vektlegger jo ikke dette, annet enn at det nevnes, og at dette burde journalistene også nevne da det allerede var kjent. Allerede nå så lader jo begge bilene opp til 85% på 43 og 44 min, så at dette skal være utslagsgivende og superfantastisk, synes jeg er rart.

Ang rattinnstillingen, så synes jeg også at den var veldig treg. Men jeg hadde ikke forhåndsinnstilt rattet. Jeg lånte bilen for å testkjøre i forbindelse med kjøp av bil. At du kan forhåndsinnstille er selvsagt fint, men ikke så viktig. Kona mi endrer ikke rattinnstillingen når hun kjører. Så når rattet er stilt i min bil, blir det stående. Helt til jeg eventuelt låner bort bilen. Så i mine øyne har fyren helt rett når han sier at det er tregt, og tungvint.

Jeg opplever hele blogginnlegget som et spart til elbiljournalister som hele tiden skriver at Tesla er best på alt hele tiden. I dette innlegget så vises det jo frem saker som journalistene glatt ikke nevner fordi de vil at Tesla skal vinne alt.

Spesielt kjørekomforten som jeg også synes er noe av det viktigste med en bil.
Fossilbil

Daniel_0007

Sitat fra: Vurderer en elbil på tor 03. mar 2022, kl. 15:53
Sitat fra: turfsurf på søn 27. feb 2022, kl. 09:55F.eks vektlegger han at Enyaq har 170kW maks lading (noe den etter sigende skal få, men ikke har fått enda), samtidig som han klager over at Y har lav nyttelast (noe som ikke stemmer, og det var kjent at det ble endret på tidspunktet han skrev blogginnlegget).

Nå måtte jeg inn og lese blogginnlegget igjen for å se hva det faktisk står skrevet...

Har Tesla Y mer enn 390 kg nyttelast nå? Jeg har ikke fått med meg det. De sier at det kommer til å bli mer, men de bilene har vel ikke kommet enda? Ble ikke dette kjent sist uke?
Og i den forbindelse så har jeg noen spørsmål. Hva har Tesla gjort med Y for å få til dette? Og hvorfor gjorde de ikke det med en gang? Da har de sikkert ordnet dette med lastesikring også, da, eller...?

Det står jo også skrevet at Enyaq skal få 170 ladehastighet, men at den ikke har dette. Så han vektlegger jo ikke dette, annet enn at det nevnes, og at dette burde journalistene også nevne da det allerede var kjent. Allerede nå så lader jo begge bilene opp til 85% på 43 og 44 min, så at dette skal være utslagsgivende og superfantastisk, synes jeg er rart.

Ang rattinnstillingen, så synes jeg også at den var veldig treg. Men jeg hadde ikke forhåndsinnstilt rattet. Jeg lånte bilen for å testkjøre i forbindelse med kjøp av bil. At du kan forhåndsinnstille er selvsagt fint, men ikke så viktig. Kona mi endrer ikke rattinnstillingen når hun kjører. Så når rattet er stilt i min bil, blir det stående. Helt til jeg eventuelt låner bort bilen. Så i mine øyne har fyren helt rett når han sier at det er tregt, og tungvint.

Jeg opplever hele blogginnlegget som et spart til elbiljournalister som hele tiden skriver at Tesla er best på alt hele tiden. I dette innlegget så vises det jo frem saker som journalistene glatt ikke nevner fordi de vil at Tesla skal vinne alt.

De bilene som har mer nyttelast har begynt å bli registrert hos vegvesenet som betyr de blir utlevert snart, mange som har levering neste uke
eksempel: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=LRWYGCEK0NC235902
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

Fjeldern

Sitat fra: Vurderer en elbil på tor 03. mar 2022, kl. 15:53

Synes blogginlegget er litt snodig. Det begynner med at man ikke skal fikle med telefonen når man kjører bil og at Model Y har skjermen synlig, slik at man til en hver tid vet om meldingen som kom inn var "kritisk" eller verdt å stoppe bilen for, er da å fikle med telefonen. I andre biler, hvor man må fysisk ta opp telefonen for å få samme informasjon, så er det positivt. Her er han jo heller ikke objektiv, ettersom det er positivt at man slipper å ta opp telefonen på Enyaq hvis man bruker CarPlay. Altså akkurat det som ble poengtert i artikkelen han kritiserer.
Nå skal det jo sies at Carplay og Android Auto er en bedre løsning enn at telefonskjermen er synlig, men det er altså ikke poenget på blogginnlegget.
Er også usikker på hvordan "gardin" over glasstaket skal skjerme veldig mye for lyden utenifra. Får ikke lest det han siterer, men ser for meg dette er mest merkbart hvis det regner (som det så klart gjør ofte nok her i landet)

Skal man også diskutere prisforskjellen, som er minimal og som bloggen henger seg opp i, så er det jo veldig greit å vite at feks. Møller sine pris på lån, for den summen der, utgjør ihvertfall 30 000 iløpet av 5 år. I tillegg krever da Møller egenkapital for å få "så bra" rente.
Tar man også og konfigurerer bilene helt like, som han pratet om nå, men med basis fargen og basis hjul, så er prisforskjellen på dem ca 25 000. Da inkludert hengerfeste på begge to. Det tar da utgangspunkt i at alt annet enn vinterhjul er inkludert i prisen når man konfigurerer. Vinterhjul fra Møller til ID4 er 26 564 kr.
Slår man sammen de to tingene, så er Model Y 55 000 kr billigere enn Enyaq. HUD osv kommer så klart i tillegg.

I tillegg så sammenlignes det veldig mye med ting andre biler vil få etterhvert. Sånn som raskere lading og OTA oppdateringer. Da må man jo også ta med ting som det kan hende Tesla får etterhvert

Aktivering av vindusviskere er en knapp på Y som så aktiverer noe på skjermen for å velge. Det er så klart absolutt ikke optimalt og kommer garantert til å plage meg da jeg får bilen, og han nevner det jo senere, men da er det et problem at man må endre rattgrep. Må man ikke endre rattgrep på de andre bilene for det samme?

Han klager også på justeringen av rattet, hvor man har profiler og som da aldri vil være et problem. Lånt bort bilen? Greit, men da du bruker den igjen så er jo alt akkurat tilbake slik det var.
Det går også saktere med elektrisk justering av seter enn manuelle spaker, men veldig få som da mener at stoler med minnefunksjon er mye dårligere og tregere enn "vanlige".
Det er jo heller ikke hundredeler for å justere et ratt i andre biler. Klart, de aller fleste bilene vil jeg ha rattet så lavt og langt bak som mulig, så for meg stemmer det på ca 90% av bilene, men hvis man vil ha noe annet enn det, så er det litt prøv og feil. Hvis dette også er et problem, så må man jo låne en Tesla minst en gang i uka og da uten å ha en profil. SKal man da også prate på fremtidige OTA på andre biler, så har det vel vært prat på at man skal kunne flytte over profilen sin til andre biler?

Jeg har prøvd ID4 og ikke Enyaq (for lang leveringtid, selv om jeg likte det aller meste med den mye bedre enn ID4), men tungvint å skifte radiokanal eller musikk? Det var for meg absolutt helt likt på begge bilene. Han burde prøve Ioniq 5 hvis han synes Y var dårlig. Da vil han nok få fnatt.

Setene i nye Teslaer har blitt sammenlignet med Volvo sine seter og det er overraksende mange som mener det er de beste fremsetene i noen bil på markedet. Jeg er enig i alt han kritiserer, men det er jo veldig individuelt

Når det kommer til skrangling så var ID4 bedre enn Y, mens Ioniq 5 var på helt likt nivå.

Baggasjeromsplass: ID4, om man laster til taket eller ikke, har kanskje halvparten av plassen som Y har. Da spesielt hvis man tar med brønnen og frunken. I tillegg så lyver han jo om videoen på baggasjeromstesten. Man ser tydelig at Tesla blir lastet like høyt som de andre, men det blir så klart lastet til taket helt bakerst på teslaen, fordi taket skrår mye mer. Alikevel er det milevis bedre plass bak. Så mener bloggeren at man ikke skal stable opp til samme høyden som de andre bilene, altså baksetene, på Tesla, fordi det da er urettferdig å gjøre det likt?

Når det kommer til lys er jeg enig i at Led-Matrix er noe jeg kommer til å savne da jeg går over til Tesla, men lyset på Model Y var overraskende bra. Er jo også verdt å merke seg at ID4 og Ioniq 5 heller ikke har lyktespylere, og Ioniq 5 av alle disse er den bilen som har de "dårligst" plasserte lyktene, når man tenker på den mangelen.
Led matrixen i seg selv lyser ikke så mye bedre. Det er heller det at du får mer av lysbildet størsteparten av tiden. Man kan fint ha veldig dårlig lys og fortsatt ha led-matrix. Man kan også ha veldig bra lys og ikke ha led-matrix.

Spyling på ryggekameraet er nok en mangel som kan føles i Norge. Det samme gjelder vel også Ioniq 5. Bakrutevisker er heller ikke noe som er vanlig på denne type biler, selv om jeg er enig at det vil være situasjoner hvor den vil være savnet. Vil nok savne spylere av ryggekamera mer.

Ellers er det jo både stråmannsargumenter med ting ingen har sagt eller ment  (har du noen gang hørt noen si at Model Y, eller nye Teslaer kommer med gratis lading og at dem DERFOR er bedre enn andre?) og veldig mange sammenligner på hvordan de andre bilene vil være i fremtiden, mot hvordan Tesla er akkurat nå.
Hele innlegget er definisjonen av hvordan man er uobjektiv. Når det virker som at personen må ty til direkte løgn for å prøve å få det til å virke som alle aviser lyver, så blir det veldig dumt.
Han kritiserer jo også ting han "tror" og som han sier at han ikke vet noe om.
Det er veldig mange gode poeng i hele artikkelen, som er veldig godt gjemt i alt "svada".
Han sammenligner hurtigladere feks, men ser kun på tallene, ikke på ladeeffekt, plassering, hvor mange ladere pr  sted osv. I USA vet jeg at slike sammenligninger ikke fungerer mot virkelige forhold, mens Norge vet jeg ingenting om. Han kommenterer det ikke selv heller.
Av alle bilene jeg testet, eller vurderte å teste, så var Enyaq den bilen jeg likte interiøret best i og som jeg synes så ut til å kunne leve best opp til mine behov. Med leveringstiden på den, så trodde jeg Ioniq 5 kom til å bli bilen, men det var en bil som absolutt ikke levde opp til forventinger. Model Y derimot var billigere (enn begge) og hadde 12-18 måneder kortere leveringstid enn Enyaq, så ble valget enklere.
Jeg trenger da ikke lyve om baggasjetester eller klage på ting jeg ikke har testet på en bil.
Jeg trenger da heller ikke bruke mine subjektive meninger, direkte feil siteringer og mer, til å si at alle andre har objektivt feil

Så gratulerer til den bloggen for den dårligste sammenligningen jeg har lest av to biler.
Hilsen en som faktisk kunne tenkt seg en Enyaq.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA