Kjøp av elbil enyaq 80x vs model Y

Startet av pedern, ons 16. sep 2020, kl. 15:24

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: PelleParaffin på tir 08. feb 2022, kl. 07:22
Hvis du er uenig i at Tesla har ræva interiør og høyt støynivå, så argumenter det. Jeg tør påstå Tesla har det dårligste interiøret av alle biler du kan kjøpe. I tillegg er kjøreopplevelsen ikke noe særlig med høyt støynivå.
Uttrykk som ræva og dårlig er bare meningsløs drittslenging og ikke noe grunnlag for diskusjon. Fremstår rett og slett usaklig og ganske infantilt.

Har du konkret kritikk, så hvorfor ikke komme med det? F.eks er det mange som ikke liker at sitteputene er ganske korte, eller at det meste må styres via skjerm eller talestyring.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Model Y er ganske stiv og hard å kjøre sett opp mot Enyaq. Denne stivheten vil også generere en del støy i interiør slik at komforten ikke vil oppleves god for de som ikke setter pris på ulyder. Dette er et bevisst valg fra Tesla for å oppnå de kjøreegenskaper de mener bilen bør ha. Det er således to helt ulike biler som sikter på 2 ulike kundergrupper selv om de står der i samme "familiebil" kategori. Prøvekjør begge før valg!

PelleParaffin

Sitat fra: turfsurf på tir 08. feb 2022, kl. 08:17
Hvis du er uenig i at Tesla har ræva interiør og høyt støynivå, så argumenter det. Jeg tør påstå Tesla har det dårligste interiøret av alle biler du kan kjøpe. I tillegg er kjøreopplevelsen ikke noe særlig med høyt støynivå.
Uttrykk som ræva og dårlig er bare meningsløs drittslenging og ikke noe grunnlag for diskusjon. Fremstår rett og slett usaklig og ganske infantilt.

Har du konkret kritikk, så hvorfor ikke komme med det? F.eks er det mange som ikke liker at sitteputene er ganske korte, eller at det meste må styres via skjerm eller talestyring.

Hvis ordet ræva blir for vanskelig for deg, så erstatt det med elendig, men hvilket voksent menneske som ikke forstår betydningen av ræva det lurer jeg på...

Og når du samtidig har en historikk på forumet der du skriver "kødder" til XYogZ, så blir det vel søtt at du skal bli en helgen over ordet ræva. Feie for egen dør kanskje før du anklager andre for å være infantile.

turfsurf

Sitat fra: PelleParaffin på tir 08. feb 2022, kl. 13:17

Hvis ordet ræva blir for vanskelig for deg, så erstatt det med elendig, men hvilket voksent menneske som ikke forstår betydningen av ræva det lurer jeg på...

Forsetter drittslengingen ser jeg. Legg merke til at jeg påpeker utsagnet ditt, ikke deg som person, i motsetning til hva du driver med.

Når det gjelder "ræva" eller "elendig" så er det like dårlige ord begge to for å beskrive noe som helst uten å skrive hva som er elendig eller ræva. Prøv å vær konkret, så er det kanskje noe man kan gjøre seg nytte av.

Ta til deg litt kritikk og prøv å bidra, i stedet for å gå til personangrep og komme med påstander uten substans.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hallgrim86

Det var ikke det opprinnelige innlegget heller. Det var svar på surt oppgulp fullt av hersketeknikker.

Det er ikke presist i det hele tatt. Y har helt ok interiørkvalitet og veistøy som en normal og rimelig bil - som den er. I tillegg er den sikker, har 4x4, hengerfeste, sjuk plass og går som et olja lyn.

Servicedelen er hva som har holdt meg litt unna, men det er på ingen måte katastrofe. Folk som kjøper og eier Tesla for første gang kjøper de ofte igjen - og kundene er fornøyde. De har riktignok flere feil enn gjennomsnittet.

PelleParaffin

Det er forsåvidt interessant. Gi meg en bil med verre interiør enn Tesla i samme prisklasse.

PelleParaffin

Sitat fra: turfsurf på tir 08. feb 2022, kl. 15:06
Sitat fra: PelleParaffin på tir 08. feb 2022, kl. 13:17

Forsetter drittslengingen ser jeg. Legg merke til at jeg påpeker utsagnet ditt, ikke deg som person, i motsetning til hva du driver med.

Når det gjelder "ræva" eller "elendig" så er det like dårlige ord begge to for å beskrive noe som helst uten å skrive hva som er elendig eller ræva. Prøv å vær konkret, så er det kanskje noe man kan gjøre seg nytte av.

Ta til deg litt kritikk og prøv å bidra, i stedet for å gå til personangrep og komme med påstander uten substans.

Kommentar til din egen infantile ordbruk? Jeg bedriver forøvrig ikke drittslenging eller personangrep. Derimot driver du av med det. Ironien er artig. Presterer paradoksalt nok å si du ikke driver med personangrep for deretter å angripe person i samme setning. Er språkkunst nærmest.

Forøvrig beskrev jeg hva som var ræva eller elendig om du vil. Det var angitt i samme setning.

Hallgrim86

Sitat fra: PelleParaffin på tir 08. feb 2022, kl. 17:54
Det er forsåvidt interessant. Gi meg en bil med verre interiør enn Tesla i samme prisklasse.

Har prøvekjørt, eid og disponert flere Mercedeser siste årene, var nære på å kjøpe en e350d bl.a - men gikk full el. Visse modeller knirker noe vannvittig innvendig, alt av vifter, pianolakkpaneler osv. C klassen jeg disponerte i forbindelse med jobb var det samme, en 2015 a-klasse var helt ekstrem. Det var den generasjonen hvor det så ut som noen hadde festa en gen 1 galaxy pad med noen billige plastbraketter som knirka som et helsike når du brukte knappene.

https://www.youtube.com/watch?v=miQyerNyjjQ

Det er lett å finne eksempler på det, jeg har eid flere biler og er ganske opptatt av slikt. Mercedes var utrolig god på sånt før, men de store plastpanelene de bruker lager mye lyd.

Det er greit å være kritisk, men det er sånn ca 0 som tar deg seriøst om du bare blåser ut negativitet. Greit å være kritisk til Teslaen, og er man opptatt av interiørkvalitet og lydnivå er nok Enyaq et nivå opp - men noen klasseforskjell er det ikke.

Model Y i 100kmt: 68.5db
Enyaq i 100kmt: 67db

Det er riktignok en felgstørrelsesforskjell som sikker utgjør 0.5db, men for å få et håndfast resultat på det måtte man ha testet hva slags forskjell hjulene utgjør. Det er merkbart mer lyd i en Y, men ikke mer enn en annen rimelig elbil. Ta gjerne med i beregningen at Teslaen parkerer Skodaen på alle øvelser, inkl bane.

Jeg er ikke noen fan av Tesla, det er rett og slett ikke greia for meg - men jeg ser hvorfor de er populære, og det har faktisk et par andre produsenter skjønt også.

Vurderer en elbil

Sitat fra: PelleParaffin på man 07. feb 2022, kl. 22:37
Er ikke behov for å diskutere det. Vet Tesla-klubben ikke har et rasjonelt forhold til bil.
:+1: Spot on
Fossilbil

geear

Har en mistanke om at du blander smak og kvalitet/kvalitetsfølelse. Tesla sitt minimalistiske interiør trigger nok helt andre følelser for de fleste enn akkurat kvalitetsfølelsen.

Når det gjelder kvalitetsfølelsen når man setter seg inn i bilen, så har jeg, etter 20 år med BMW (også vært innom Volvo og Audi) overhodet ikke noe problem med å glede meg over en Tesla. Det er definitivt ting å plukke på, men det har det alltid vært på de andre også. Knirk og skrangling i X5en jeg hadde før Model X hele vinterhalvåret, når bilen var kald og ble varmere innvendig, XC90en hadde på ingen måte noen høy kvalitetsfølelse, mye plast og glatt skinn, plastdeler fra setet knakk lett, samme faktisk på X5en, begynner å bli lenge siden Audien (en A4 B6), men den hadde ikke noe godt design, med sportsratt så var cruisecontrol-spaken helt skjult og man måtte bøye seg ned for å se indikasjonene på spaken, hadde også originalt armlene i senterkonsollet, og hver gang håndbrekket ble dratt opp så gikk armlenet opp et hakk eller to, så hver gang jeg hadde brukt håndbrekket måtte jeg ta armlenet helt opp og ned igjen.

Sitat fra: Vurderer en elbil på man 21. feb 2022, kl. 23:15
Er ikke behov for å diskutere det. Vet Tesla-klubben ikke har et rasjonelt forhold til bil.
Interessant påstand. Husk på at de fleste som eier Tesla i dag har hatt andre merker, og gjerne en klar merkepreferanse før, hvorfor skulle vi ha forandret oss? For min del handlet ALT om BMW frem til jeg spontant havnet inn i Tesla-verden omtrent ved en tilfeldighet for noen år siden.

Syns jeg ser akkurat det samme i alle andre leirer, alle er opptatt av å proklamere fortreffeligheten ved sitt eget valg av kjøretøy. Forskjellen fra å sitte i BMW-leiren og Tesla-leiren er at når man er i Tesla-leiren, så blir man skutt på i fra absolutt alle mulige kanter. Til og med fra andre elbileiere.

Hallgrim86

Sitat fra: geear på tir 22. feb 2022, kl. 13:42
Har en mistanke om at du blander smak og kvalitet/kvalitetsfølelse. Tesla sitt minimalistiske interiør trigger nok helt andre følelser for de fleste enn akkurat kvalitetsfølelsen.

Når det gjelder kvalitetsfølelsen når man setter seg inn i bilen, så har jeg, etter 20 år med BMW (også vært innom Volvo og Audi) overhodet ikke noe problem med å glede meg over en Tesla. Det er definitivt ting å plukke på, men det har det alltid vært på de andre også. Knirk og skrangling i X5en jeg hadde før Model X hele vinterhalvåret, når bilen var kald og ble varmere innvendig, XC90en hadde på ingen måte noen høy kvalitetsfølelse, mye plast og glatt skinn, plastdeler fra setet knakk lett, samme faktisk på X5en, begynner å bli lenge siden Audien (en A4 B6), men den hadde ikke noe godt design, med sportsratt så var cruisecontrol-spaken helt skjult og man måtte bøye seg ned for å se indikasjonene på spaken, hadde også originalt armlene i senterkonsollet, og hver gang håndbrekket ble dratt opp så gikk armlenet opp et hakk eller to, så hver gang jeg hadde brukt håndbrekket måtte jeg ta armlenet helt opp og ned igjen.

Sitat fra: Vurderer en elbil på man 21. feb 2022, kl. 23:15
Interessant påstand. Husk på at de fleste som eier Tesla i dag har hatt andre merker, og gjerne en klar merkepreferanse før, hvorfor skulle vi ha forandret oss? For min del handlet ALT om BMW frem til jeg spontant havnet inn i Tesla-verden omtrent ved en tilfeldighet for noen år siden.

Syns jeg ser akkurat det samme i alle andre leirer, alle er opptatt av å proklamere fortreffeligheten ved sitt eget valg av kjøretøy. Forskjellen fra å sitte i BMW-leiren og Tesla-leiren er at når man er i Tesla-leiren, så blir man skutt på i fra absolutt alle mulige kanter. Til og med fra andre elbileiere.

Mye forskjellige inntrykk gjør det litt vanskelig å orientere seg. Noen har opplevd et at Tesla bryter kjøpsloven konsekvens for å unngå utgifter de er lovpålagt å betale. Ser man på klagestatistikk har de rekord på dette blant bilprodusenter.

Derfor er det for meg riktig å si at man bør være obs på dette ved kjøp. Det kan virke som at problemet strekker seg lenger enn er verksted som ikke gjør jobben sin. Når en tråd om nyttelast har 100 illsinte innlegg, tråd om varmeapparat har hundrevis av kunder som opplever problemer etc.

Jeg hadde en samtale med en venn som kjører Tesla, og vi veddet for noen år siden når Tysk bilindustri ville være on-par med resten - han tippet aldri og lo nesten av det. Det inntrykket tror jeg sitter fortsatt, at man kjører noe som har helt unik teknikk.

Ser vi dagens nyheter om AP/FSD er det jo lett å tenke at også her er det stor spredning i hva som er realiteten.

Visse brukere jobber nesten for merket sitt, andre eier Tesla pga de fordelene det innebærer, vel vitende om at ingen er perfekte og er kilder til god kjøpsinfo her på tråden.

Om man konstant går i defensiv modus for å kontre hatet ender man på andre fløyen og det er ikke bedre. Ingen er perfekte, og hadde vi alle kjørt samme bilene hadde det vært kjedelig. Takk gud for Elon og Tesla som fikk fart på utviklingen, de har uten tvil vært viktige.

Beklager off topic.

turfsurf

Sitat fra: PelleParaffin på tir 08. feb 2022, kl. 17:57
Forøvrig beskrev jeg hva som var ræva eller elendig om du vil.
Å si at noe er "ræva" er ikke konkret kritikk. Men du ønsker jo tydeligvis fremdeles bare å drive med drittslenging og kategorisering, så velkommen i den eksklusive ignore klubben. Dere er ikke mange.

Vurderer en elbil

Sitat fra: geear på tir 22. feb 2022, kl. 13:42
Interessant påstand.
Ja, og jeg kan anbefale flere å lese dette. Det er litt refleksjoner som er interessante å lese. https://meningerommangt.home.blog/2021/11/26/tesla-vs-alle-andre-elbiler/
Fossilbil

geear

Sitat fra: Hallgrim86 på tir 22. feb 2022, kl. 14:35
Mye forskjellige inntrykk gjør det litt vanskelig å orientere seg. Noen har opplevd et at Tesla bryter kjøpsloven konsekvens for å unngå utgifter de er lovpålagt å betale. Ser man på klagestatistikk har de rekord på dette blant bilprodusenter.

Derfor er det for meg riktig å si at man bør være obs på dette ved kjøp. Det kan virke som at problemet strekker seg lenger enn er verksted som ikke gjør jobben sin. Når en tråd om nyttelast har 100 illsinte innlegg, tråd om varmeapparat har hundrevis av kunder som opplever problemer etc.

Jeg hadde en samtale med en venn som kjører Tesla, og vi veddet for noen år siden når Tysk bilindustri ville være on-par med resten - han tippet aldri og lo nesten av det. Det inntrykket tror jeg sitter fortsatt, at man kjører noe som har helt unik teknikk.

Ser vi dagens nyheter om AP/FSD er det jo lett å tenke at også her er det stor spredning i hva som er realiteten.

Visse brukere jobber nesten for merket sitt, andre eier Tesla pga de fordelene det innebærer, vel vitende om at ingen er perfekte og er kilder til god kjøpsinfo her på tråden.

Om man konstant går i defensiv modus for å kontre hatet ender man på andre fløyen og det er ikke bedre. Ingen er perfekte, og hadde vi alle kjørt samme bilene hadde det vært kjedelig. Takk gud for Elon og Tesla som fikk fart på utviklingen, de har uten tvil vært viktige.

Beklager off topic.
Det er en dårlig strategi å lese i tråder på nettet, eller facebook-grupper, og tro at det man leser gjenspeiler det generelle bildet der ute. Husk at til nå har det vært Tesla som har scoret best i fornøydhetsundersøkelsene til Elbilforeningen. På tross av mange klager. Noen er veldig misfornøyde, og selger forhåpentligvis bilen og kjøper noe de er fornøyd med, i stedet for å ødelegge år av sitt liv på å klage, mens de fleste er veldig fornøyde. Få er likegyldige. For egen del så er også servicen det beste jeg har opplevd, så jeg kjenner jeg blir litt irritert når det stadig trekkes frem hvor dårlige Tesla er på service. Det er helt sikkert fortjent hos noen servicesentere, mens det er ekstremt ufortjent for noen, som faktisk er blant det beste man finner i Norge. Slike variasjoner finner man hos alle merker. Personlig har jeg hatt min desidert dårligste merkeforhandleropplevelse med Møller Audi Sandnes/Stavanger, men er overbevist om at det finnes bra forhandlere for Audi også.

Samtidig som du skriver reflektert over her, så har jeg observert at du gjerne benytter sjansen til å sende stikk mot Tesla i dine innlegg...

Hallgrim86

Sitat fra: geear på tir 22. feb 2022, kl. 21:32
Sitat fra: Hallgrim86 på tir 22. feb 2022, kl. 14:35

Beklager off topic.
Det er en dårlig strategi å lese i tråder på nettet, eller facebook-grupper, og tro at det man leser gjenspeiler det generelle bildet der ute. Husk at til nå har det vært Tesla som har scoret best i fornøydhetsundersøkelsene til Elbilforeningen. På tross av mange klager. Noen er veldig misfornøyde, og selger forhåpentligvis bilen og kjøper noe de er fornøyd med, i stedet for å ødelegge år av sitt liv på å klage, mens de fleste er veldig fornøyde. Få er likegyldige. For egen del så er også servicen det beste jeg har opplevd, så jeg kjenner jeg blir litt irritert når det stadig trekkes frem hvor dårlige Tesla er på service. Det er helt sikkert fortjent hos noen servicesentere, mens det er ekstremt ufortjent for noen, som faktisk er blant det beste man finner i Norge. Slike variasjoner finner man hos alle merker. Personlig har jeg hatt min desidert dårligste merkeforhandleropplevelse med Møller Audi Sandnes/Stavanger, men er overbevist om at det finnes bra forhandlere for Audi også.

Samtidig som du skriver reflektert over her, så har jeg observert at du gjerne benytter sjansen til å sende stikk mot Tesla i dine innlegg...

Det har jeg nok, jeg hra nok enn tendens til å få piggene litt ut om jeg tenker at det jeg leser er teit. Der har jeg forbedringspotensiale.

Det er nok en del av forklaringen, dette med at man havner i forskjellige leire når det blir et så tydelig skille på eiere og hatere. Der skal jeg rett og slett prøve å forbedre meg litt, for selv om jeg ikke er en fan av den typen produkt de selger betyr ikke det at jeg har rett på noen måte. Det at de positive sidene ved bilmerket utveier de negative ser jeg kommer dårlig frem av mine innlegg til tider - men jeg har ikke vært en utelukkende hater.

Du eier Tesla og har servet Tesla, dette kan du mye bedre enn meg. Jeg har hatt dårlige opplevelser hos Møller (Skoda) og hadde en 320GT 2015 mod med 270 000 på telleren. Bilen kjentes ny ut! Jeg hadde akkurat levert en Superb med alt utsyr med 130k på telleren som var løen som F. Det var kast i girkassa, elektronikken var helt elending (memoryseter, radio, telefoni) Etter det har jeg eid og disponert endel forskjellige tyskere, men endt på BMW hovedsaklig pga hvordan de er på veien. Jeg er ikke nøytral, og har prøvd å få frem det spesielt når det kommer til bilmerket jeg har hatt best erfaring med.

Det er mange funksjoner jeg ønsker meg som finnes hos dere med T i fronten.

Tilbake ontopic så er nok dette et spørsmål utrolig mange stiller seg da de ligger såppass close i både pris og utsyr. Kvalitetsmessig er nok vi begge enig i at ikke alt fra tyskland er gull heller - så få deg en skikkelig prøvekjøring. Bilselgerne er der for deg, og når du vurderer en bør du være skikkelig nøye.

Det Tesla bør gjøre er å få på plass en HUD som Sursnasen nevner ved Enyaq - jeg tipper at om de hadde lagt energi i det hadde resultatet blitt bra.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA