Kjøp av elbil enyaq 80x vs model Y

Startet av pedern, ons 16. sep 2020, kl. 15:24

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Vurderer en elbil på tor 03. mar 2022, kl. 15:53

Har Tesla Y mer enn 390 kg nyttelast nå? Jeg har ikke fått med meg det. De sier at det kommer til å bli mer, men de bilene har vel ikke kommet enda? Ble ikke dette kjent sist uke?
Og i den forbindelse så har jeg noen spørsmål. Hva har Tesla gjort med Y for å få til dette? Og hvorfor gjorde de ikke det med en gang? Da har de sikkert ordnet dette med lastesikring også, da, eller...?

Det står jo også skrevet at Enyaq skal få 170 ladehastighet, men at den ikke har dette. Så han vektlegger jo ikke dette, annet enn at det nevnes, og at dette burde journalistene også nevne da det allerede var kjent. Allerede nå så lader jo begge bilene opp til 85% på 43 og 44 min, så at dette skal være utslagsgivende og superfantastisk, synes jeg er rart.

Ang rattinnstillingen, så synes jeg også at den var veldig treg. Men jeg hadde ikke forhåndsinnstilt rattet. Jeg lånte bilen for å testkjøre i forbindelse med kjøp av bil. At du kan forhåndsinnstille er selvsagt fint, men ikke så viktig. Kona mi endrer ikke rattinnstillingen når hun kjører. Så når rattet er stilt i min bil, blir det stående. Helt til jeg eventuelt låner bort bilen. Så i mine øyne har fyren helt rett når han sier at det er tregt, og tungvint.

Y har fått 250kg mere nyttelast. Det har vært kjent lenge at den kommer til å få det, og de første bilene med det har blitt levert nå.

Enyaq har fremdeles ikke fått økt ladefart, og når den får det så viser det seg nå at det kun blir 135kW.

At rattinstillingen er treg når du kun gjør det en gang spiller vel ingen rolle. Rattinstilling er og koblet til nøkkel, så man slipper å forholde seg til det, om bilen har vært lånt eller annet. Da er det mye mere irriterende å måtte fikle med rattet hver gang man bytter sjåfør. Er man eneste sjåfør spiller det vel ingen rolle hva det er.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Fjeldern link=topic=53022.msg1038731
Så gratulerer til den bloggen for den dårligste sammenligningen jeg har lest av to biler.
Hilsen en som faktisk kunne tenkt seg en Enyaq.
Bra oppsummert
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Det står jo også skrevet at Enyaq skal få 170 ladehastighet, men at den ikke har dette. Så han vektlegger jo ikke dette, annet enn at det nevnes, og at dette burde journalistene også nevne da det allerede var kjent. Allerede nå så lader jo begge bilene opp til 85% på 43 og 44 min, så at dette skal være utslagsgivende og superfantastisk, synes jeg er rart.
Hvor får du tallene fra?

Her er fra lading i -5 grader for en uke siden, på en 225 kW e-On/Clever, som gjorde at ladingen ble begrenset til 500 A (lå på 498A / 183 kW). Startet på 6 %. Bilen kan jo ta iallfall 50 kW mer om den får mer (f.eks på Tesla supercharger v3), og allikevel ladet den til 85% på 37 minutter.

[ You are not allowed to view this attachment ]  

Jeg opplever hele blogginnlegget som et spart til elbiljournalister som hele tiden skriver at Tesla er best på alt hele tiden. I dette innlegget så vises det jo frem saker som journalistene glatt ikke nevner fordi de vil at Tesla skal vinne alt.
Tesla får da nok av pryl i tester.

Vurderer en elbil

Dere leser tydeligvis ikke dette innlegget helt likt som jeg gjør.

"Det begynner med at man ikke skal fikle med telefonen når man kjører bil og at Model Y har skjermen synlig, slik at man til en hver tid vet om meldingen som kom inn var "kritisk" eller verdt å stoppe bilen for, er da å fikle med telefonen. I andre biler, hvor man må fysisk ta opp telefonen for å få samme informasjon, så er det positivt."
Dette er jo ikke riktig at det står. Dette står i forhold til artikkelen han kritiserer. Hvor synes du det står at det er positivt å ta opp telefonen. CarPlay kommer med beskjed om at det har kommet SMS.
Selv tror jeg ingen faktisk kan lese hva det står på telefonskjermen i en Y når telefonen står på plassen sin. Jeg får det ihvertfall ikke til når den står så langt ned. jeg kan se at det har kommet en SMS eller en FB oppdatering, men umulig å se hva det står skrevet.

"Her er han jo heller ikke objektiv, ettersom det er positivt at man slipper å ta opp telefonen på Enyaq hvis man bruker CarPlay. Altså akkurat det som ble poengtert i artikkelen han kritiserer."
Du vet kanskje ikke hvordan CarPlay virker? Du trenger altså ikke røre telefonen. Det er hele poenget.

"Nå skal det jo sies at Carplay og Android Auto er en bedre løsning enn at telefonskjermen er synlig, men det er altså ikke poenget på blogginnlegget."
Det er riktig. Poenget er at artikkelen som kritiseres i bloggen synes det er ok å fikle med telefonen. Artikkelen synes det er ok å ta øynene bort fra veien, lene seg nærmere ned til telefonen og prøve å lese hva som står der.

"Er også usikker på hvordan "gardin" over glasstaket skal skjerme veldig mye for lyden utenifra."
Dette står det i artikkelen som blir kritisert at det gjør.

"Skal man også diskutere prisforskjellen, som er minimal og som bloggen henger seg opp i"
Ja, prisforskjellen er minimal. Hvilket det også står i blogginnlegget. Hvordan klarer du å lese dette som om han henger seg opp i dette? Han spesifiserer jo at den er liten. Det han gjør er jo å påpeke dette fordi artikkelen som kritiseres, vektlegger prisforskjellen.

Hvorfor blander du inn Møller og lån? Det er jo på ingen måte relevant.

"Da inkludert hengerfeste på begge to"
I konfigurasjonen på Tesla står det at du må ettermontere hengerfeste. Du får den altså ikke med. Den er heller ikke i konfigurasjonen.

Inngangsprisen på Y er 574.000,- kr Da har du vinterdekk og 19 tommers hjul. Så vi skriver 549.142,- kr. uten.
Inngangsprisen på Enyaq er 521.000,- kr. Dette er bare sommerhjul på 19 tommer. Vinterhjul kan kjøpes på mye billigere steder enn de 24.900,- som Tesla skal ha for sine vinterhjul. Når det er sagt så får man vinterhjul på Møller til Enyaq rimeligere enn 24.900,- kr.
Det er heller ikke veldig vanskelig å få prutet noen % på Skoda. Får du til det hos Tesla?

"Må man ikke endre rattgrep på de andre bilene for det samme?"
Her er det snakk om vindusviskere og på Enyaq, og min egen bil, kan jeg ved bruk av lillefingeren vippe vindusviskerhendelen opp og ned. Uten å ta hendene fra rattet.
Det jeg så for meg at blogginnlegget mente er at du først må bruke venstrehånd på venstre hendel og så endre rattgrep for å bruke høyrehånd på skjermen. Altså to ganger, da, i stede for én.

"Han burde prøve Ioniq 5 hvis han synes Y var dårlig. Da vil han nok få fnatt."
:o Har ikke prøvd å bytte radiostasjon i den. Det var nok å bare sitte i den for å vite at jeg ikke vil ha den. Høres ut som om det må prøves...
Videre nevnes det også andre ting som andre biler heller ikke har som Y ikke har. Poenget som jeg ser det, er at bloggen kritiserer motorjournalister for å hause opp Teslas fortreffelighet, ikke sammenlikne den med hva Ioniq 5 har og ikke.

"ID4, om man laster til taket eller ikke, har kanskje halvparten av plassen som Y har."
Hvor har du dette fra? Lengden fra forsetet til bakluke på Y er 185 cm. På iD4 er den 173. Dette blir ikke halvparten av lastevolum. Dersom du leser blogginnlegget så er dette også forklart. Du får ikke med deg en bag på 30 l i en fotbrønn på 20 l. Tesla, kanskje amerikanere på generelt grunnlag, måler bagasjeromsvolum på en annen måte enn standard for Europeiske biler.

"I tillegg så lyver han jo om videoen på baggasjeromstesten. Man ser tydelig at Tesla blir lastet like høyt som de andre"
Lyver? Her ser du at Teslaen blir lastet omtrent helt opp til taket, og i alle fall mye lenger opp enn til seteryggen på baksetet. Det ser jo alle. Seteryggen er noe høyere enn baklysene, men du ser tydelig at det lastes mye høyere enn det på videoen. Hvorfor gjør de dette?

"Så mener bloggeren at man ikke skal stable opp til samme høyden som de andre bilene, altså baksetene, på Tesla, fordi det da er urettferdig å gjøre det likt?"
Hvor leser du dette, egentlig? Selvsagt skal det stables likt i høyden. Det er jo hele poenget. At du velger å lyve om dette er veldig rart. iD4 har hattehylle, så her er det ikke mulig å laste over denne. Som bloggen påpeker så synes også jeg det er rart at de ikke har tatt bort hattehylla for å se hvor mye de da får med. Jeg tipper det blir like mye som i Teslaen. Med unntak av frunken, selvsagt. Her påpeker jo også bloggen at dette er svært positivt med funk, og at det er helt utrolig at VAG ikke har laget dette.

"Jeg trenger da heller ikke bruke mine subjektive meninger, direkte feil siteringer og mer, til å si at alle andre har objektivt feil"
Men det gjør du jo likevel akkurat nå.

Fossilbil

Vurderer en elbil

Sitat fra: geear på fre 04. mar 2022, kl. 09:12
Hvor får du tallene fra?

Dersom du skal kritisere et blogginnlegg, så bør du jo først lese det, synes jeg. Tallene er selvsagt hentet derifra, som igjen er hentet fra elbil24.

I blogginnlegget er det beskrevet noe annet enn pryl fra motorjournalister.
Fossilbil

Fjeldern

Sitat fra bloggen:
"Man skal ikke fikle med telefonen under kjøring uansett. Så om noe så er jo dette negativt for Y og positivt for Enyaq. Enyaqen har i tillegg CarPlay, så der kommer jo varslene opp på den store skjermen i bilen, og du får valget om det skal leses opp. For telefonen skal du jo ikke røre når du kjører."
I dette scenarioet som han kritiserer, så er telefonen synlig så man SER skjermen på telefonen. Man fikler altså IKKE med telefonen og man får det samme resultatet som med carplay, men UTEN carplay.
Han fremstiller det som om artikklen han kritiserer mener at det er positivt at man må TA opp telefonen for å se meldinger. Jeg får ikke lest artikkelen, men jeg ser tydelig hva bloggen kritiserer. Den kritiserer at Model Y har samme funksjon som med CarPlay ved at  telefonen til en hver tid er synlig.
Det spiller ingen rolle om man får beskjed på den store skjermen i Teslaen om en ny melding eller på telefonen, når begge er like synlig. På Enyaq, uten CarPlay, så må man fysisk ta opp telefonen for å sjekke hvem man har fått melding ifra.
Nå bruker ikke jeg iPhone, men jeg trenger ikke fikle med telefonen for å se hvem jeg har fått melding av.
Lese meldinger skal man uansett ikke, om det så er på den store skjermen i Teslaen eller på telefonen.
Altså, igjen, så et stråmanns-argument. Han finner på ting som er feil, men som ikke stemmer med virkeligheten ELLER det han selv sier at artikkelen sier.
Klarer du ikke se hvordan dette er direkte missvisende og at han sier i mot seg selv? Man må legge en skikkelig innsats til for å ikke forstå at man ikke trenger å ta opp telefonen når man ser skjermen, eller hvordan dette blir HELT LIKT som med Carplay...

"Panoramatak, som er helt unødvendig, koster ekstra. 21" hjul koster ekstra. HUD koster ekstra. Trekker man det bort, og legger til 4×4, (som artikkelforfatteren mener er veldig viktig) for å likne mer på Y, så har man en bil som er rimeligere enn Y. "
Her sier bloggeren at man kunne gjort bilen mer lik Model Y og at den da hadde blitt billigere. Han gjør bilen billigere enn Model Y ved å velge bort ting Model Y har, for så å sammenligne en Enyaq med mindre utstyr, mot et mer utrustet Model Y. Men selv om man fjerner panroma-taket så er Enyaq en dyrere bil med ca 15 000...
Tar man også med lånekostnader så er den enda dyrere igjen.
Bloggeren har et poeng i at dem sammenligner en Enyaq som har mer ustyr enn Teslaen. Så begynner han med direkte feil og går i mot det han selv sier. Jeg skal ikke beskylde han for løgn, men enten forstår han ikke sine egne ord og setninger, eller så er han uærlig med sammenligningen han prøver å lage...
For hvorfor legge til 4x4 eller ekstrautstyr i det hele tatt, når det plutselig ikke skal sammenlignes like biler likevel?

Lånekostnadene har ingenting å si? Si at du sammenligner prisen på leasing av en bil, gjør du det da uten rentekostnadene? Eller kanskje du sammenligner uten hvor mye du må betale på forhånd?
Når Tesla tilbyd billigere lån enn alle andre, så er det så klart avgjørende for totalprisen.
Hvis ikke lånekostnaden er relevant i det hele tatt, så er jo heller ikke pris sammenligninger relevant. Da er det ikke relevant med sammenligning av kostnad ved å eie bilen (dekk, lading, service, forbruk osv), verditap eller noe.
Det bilen koster å kjøpe er det du betaler, pluss lånekostnader. For 90 til 95% av alle som kjøper en sprett ny bil, så er dette relevant. Tesla har tidligere hatt så billige lån at det faktisk har vært relevant for dem som kunne kjøpt bilen kontakt også.

Når jeg skriver inkludert hengerfeste, så er det fordi prisen JEG sammenlignet hadde det på begge bilene.
Altså... Hvor vanskelig er dette her? Det er ikke sånn at man IKKE kan få det på begge bilene, det er bare at fabrikken leverer ut uten og at man kan få det ettermontert for den nette sum av 10 000. Dem kunne så klart gjort det så dem først tok den inn på verkstedet da den kom til Norge, monterte den og så sendte den ut, men det spiller da ingen rolle..

Hva har inngangsprisen med saken å gjøre? Bloggen pratet om å sammenligne LIKE biler.
Jeg er enig i at man kan få en Enyaq billigere enn en Model Y. Jeg er også enig i at man får enda billigere biler enn Enyaq også, som da ikke har noe av plassen, drivlinja eller noe som Enyaq har..
Men igjen, da er jo poenget til bloggen borte. Det skulle sammenlignes LIKE biler.
Du driver og drar det bort fra det bloggen kritiserte til det helt motsatte.

Mener du vinterhjul til Enyaq er billigere enn til Model Y? Møller skal ha 26 654 til ID4. Hvor har du det fra at det er billigere til Enyaq? Jeg vil tro prisen er veldig lik den til ID4...

Hvis man skal sammenligne alt man får billigere andre steder, så får man også billigere vinterhjul til Model Y andre steder også. Man får kjøpt HUD til begge bilene billigere andre steder også. Man får også kjøpt ekstra skjerm med android auto og CarPlay til Model Y.
Altså kan man fjerne så og si alt som er negativt på begge bilene, men at det da gjør sammenligningen umulig.
Enten så prøver man å sammenligne hva man får fra leverandøren med så like biler som mulig, eller ikke...

Uansett var poenget til han i bloggen at Enyaqen dem sammenlignet hadde mer ekstrautstyr enn det var på Model Y. Bra observert og et veldig godt poeng. Etter det så sa han at Enyaq er en billigere bil, med likt utstyr som Model Y. Det er ikke sant. Du kan få en Enyaq billigere enn en Model Y, men da med mindre utstyr.
Så argumenterer han også for at man IKKE skal sammenligne like biler, men sammenligne det så det blir mest negativt for Model Y. Ganske så uærlig.

""Må man ikke endre rattgrep på de andre bilene for det samme?"
Her er det snakk om vindusviskere og på Enyaq, og min egen bil, kan jeg ved bruk av lillefingeren vippe vindusviskerhendelen opp og ned. Uten å ta hendene fra rattet.
Det jeg så for meg at blogginnlegget mente er at du først må bruke venstrehånd på venstre hendel og så endre rattgrep for å bruke høyrehånd på skjermen. Altså to ganger, da, i stede for én."

Altså mener ikke bloggeren rattgrep, han mener at man må trykke på en knapp... Ellers kan man jo bare bruke stemmestyringa også, men ingen av delene trenger å endre rattgrep. Man må slippe rattet, hvis man holder det, men man endrer ikke grep mer enn på noen annen bil jeg noen gang har kjørt.
Det at man må trykke og se ned på skjermen har uansett bloggeren skrevet FØR dette punktet, altså ser det ikke ut til at det er det han mener.
"Da må du altså skifte rattgrep og deretter titte skrått ned til høyre for å treffe med fingeren et spesifikt sted på skjermen for å justere...."
Jeg klarer ikke lese dette som noe annet enn at han mener du må skifte grep på rattet for å trykke på knappen. Igjen: Det er først ETTER man har måtte justere grepet at man må se ned og finne knappen... Og igjen: Han har nevnt allerede at man må slippe rattet og trykke på skjermen.

Poenget som jeg ser det, er at bloggen kritiserer motorjournalister for å hause opp Teslas fortreffelighet, ikke sammenlikne den med hva Ioniq 5 har og ikke.
Det jeg mener, er at det blir kritisert for ting som er marginalt dårligere enn på visse konkurenter, mens det er kollosalt mye dårligere hos andre igjen. Da også verdt å merke seg at veldig få blader og testere av disse bilene kommenterer hvor mange trykk absolutt alt i Ioniq 5 tar.
Jeg har sett det blitt kommentert på Tesla, som dem liksom tilber, hvor det er halvparten så mye jobb som på Ioniq 5, hvor dem ikke kommenterer det i det hele tatt..
Klart, han legger ved at det er "tunvint" å skifte radiokanaler osv. Jeg, som jeg sa, setter dette likt på ID4 og Model Y, men at Ioniq 5 er mye, mye verre.
Så jeg sammenligner ikke bare mot Ioniq 5, men også mot ID4, som kjører tilnærmet det samme som Enyaq.
Så det at han mener at det å stille inn radioen er tungvint på Model Y, betyr jo bare at han må innrømme at dette gjelder så og si alle konkurentene også.
Men, som sagt, kan det være oppdateringer som har gjort dette lettere, men det er ihvertfall ikke vanskeligere.

Hvor har jeg det fra at det er halvparten så mye plass i ID4? Jeg har prøvd å sette inn hundebur og sett hvor mye plass jeg har til overs, jeg har sammnenlignet frunk og brønnen under setet bak. Altså fant jeg ut at det ikke er langt unna det dobbelt, i praksis, for min del.
Forstår heller ikke hva 30 liters bagger i 20 liters brønner har å si? Hvis du snakker om plassen under gulvet i ID4 og Enyaq, så er vel den flat, så man får ikke plass til noen bag i det hele tatt.

Har du faktisk sett youtube videoen?
Man ser at Teslaen blir lastet opp til seteryggen. Jeg så over videoen flere ganger. I tillegg er det noen som har kommentert akkurat den påstanden på videoen. Hva svarer dem som har laget den?
"Alle biler ble lastet opp til høyden på seteryggen."
Man ser TYDELIG at det ikke blir lastet høyere i Model Y. Taket, lengst bak, er derimot lavere enn i dem andre.
Altså er det direkte løgn. Han kan ha sett feil, så klart, men han kommenterer da uten å ha satt seg inn i det.
Han beskylder andre for å ikke være objektive, men går omveier for å være så lite konstruktiv og objektiv som mulig.
Baksetene er også lavere enn toppen av seteryggen på alt jeg har sett av bilder, men har ikke mulighet til å måle dette selv. Men følger man linjene i bilen på bilder av baggasjen, så ser man det. Så kommer det så klart ann på hvilken stilling man har setene i også.
Man ser også hodestøttene stikke over, så da ser man sånn ca hvordan baksetet er i forhold til baggasjen. Noe man ikke kunne sett hvis det var lastet "helt til taket", annet enn helt bakest, hvor "taket" er like høyt som bakluka.
Hvis du mener Model Y, på den videoen, blir lastet høyere enn dem andre, da får du absolutt ta print-screen av det og vise meg. Frem til da, er det bare direkte løgn, eller så har han ikke sett videon.

Det jeg kan være enig i, er at det ble plass til mindre i ID4 pga at dem ikke fjerna baggasjeromsplata. Man ser at dem laster Ioniq 5 på akkurat samme måte som Model Y, for der var denne trekt tilbake. Da var det altså plass til baggene stakk så vidt over kanten på baksetene, men uten at det går utover sikkerheten i bilen.
Grunnen til at dem gjør det på den måten kan jo være det at både Audien og VW ikke har en løsning hvor denne trekkes inn, sånn som på Ioniq 5. En grunn til at dem lar det være sånn, vil jo da være at man fysisk må legge igjen denne da man drar på tur. Er man på tur, så kan man ikke fjerne denne heller, siden den ville tatt opp mye mer plass andre steder.
Hadde bloggen klaga på at dem IKKE fjernet disse, eller i det minste klaget på at dem lot baggene stikke like mye over på Ioniq 5 også, så hadde det jo vært et forsøk på å være objektiv.
Istedet for å være objektiv, så går det heller til direkte løgner.

"Så mener bloggeren at man ikke skal stable opp til samme høyden som de andre bilene, altså baksetene, på Tesla, fordi det da er urettferdig å gjøre det likt?"
Jo, dette leser jeg i løgnene til bloggeren. Han skriver at Tesla skal lastes lavere og beskylder dem for "juks". Det han da altså vil er at Tesla skal bli stablet etter andre regler enn de andre bilene.
Jeg så da dem hadde baggasjen på Teslaen oppe "frame for frame" og den var ikke lastet høyere enn dem andre. Klart, det kan se sånn ut, fordi taket skrår mer, men det er en annen sak.

""Jeg trenger da heller ikke bruke mine subjektive meninger, direkte feil siteringer og mer, til å si at alle andre har objektivt feil"
Men det gjør du jo likevel akkurat nå."

Gjør jeg det? Er det å påpeke at andre lyver å bruke mine subjektive meninger? Det jeg har, som er subjektivt, er at det føles som det er dobbelt så stor baggasjeplass i Model Y som ID4, sånn rent praktisk.
Jeg tok ikke engang og pratet om hvordan han ser på det som negativt at bakruta og varmen i vinduene er samme greia.

Som sagt så sier det jo også mye da han sammenligner funksjoner som Enyaq ikke har enda, mot funksjoner Model Y har i dag, og at han mener bilblader burde ta med funksjonene Enyaq får i fremtiden, på testen i dag, mens dem ikke skal gjøre det på Model Y. I tillegg til at han bruker flere stråmanns-argumenter.
Jeg forstår godt hvorfor du valgte å ignorere dem delene på svaret ditt, for det viser bare at bloggen er så langt fra objektiv som det er mulig å bli.

Hvorfor du føler å forsvare noen som bruker stråmenn (baggasjen, "alle lader gratis", MÅ fikle med telefon, fremtidig Enyaq vs nævrende Y, "bøter for bruk av skjerm"(altså, man er uppmerksom og kræsjer er grunnlag for bot, om man bytter radiokanal, setter på setevarmer eller mister kontroll av bilen nesten uansett grunn) med mer) for å sverte et merke han for en eller annen grunn ikke liker, aner jeg ikke. Jeg ville ihvertfall ikke stolt på et ord fra den bloggen om noe som helst.
Nå virker det dessverre ikke som du er veldig mye bedre, når du begynner på det samme med baggasjelastinga til elbil.no og skal sammenligne en helt basic Enyaq mot en fullt utstyr Model Y.....

Fjeldern

Sitat fra: Vurderer en elbil på lør 05. mar 2022, kl. 12:12
Hvor får du tallene fra?

Dersom du skal kritisere et blogginnlegg, så bør du jo først lese det, synes jeg. Tallene er selvsagt hentet derifra, som igjen er hentet fra elbil24.

Kanskje han mente hvor får bloggen tallene ifra, siden det ikke er oppgitt

Vurderer en elbil

Sitat fra: Fjeldern på lør 05. mar 2022, kl. 13:55
Hvor får du tallene fra?

....som igjen er hentet fra elbil24.
Linken er i blogginnlegget.
Fossilbil

Fjeldern

Sitat fra: Vurderer en elbil på søn 06. mar 2022, kl. 10:30
Hvor får du tallene fra?

Som ikke kommer frem i blogginnlegget. Det er ikke som man kan stole på hvor denne personen har hentet noen tall fra. Bare å lese det jeg kommenterte før den du svarte på der. Han/hun er veldig uærlig og går ut av sin vei for å fremstille Tesla som verre enn dem andre.
Når noen som påstår/lyver om tester som jukser for å få Tesla til å virke bedre, så må en gå utifra at han/hun finner statistikk som får Tesla til å virke verst mulig. Spesielt da man ikke bruker kildehenvisning.
Stråmann og løgn er jo det som skinner igjennom i blogginnlegget, så da stoler man ikke på noe av det som er der.

Vurderer en elbil

"I dette scenarioet som han kritiserer, så er telefonen synlig så man SER skjermen på telefonen. Man fikler altså IKKE med telefonen"
Klarer du virkelig å lese på telefonen i Y der den står på plassen sin hva det står på skjermen når du sitter å kjører?
Jeg har spurt de jeg kjenner med Y og ingen av dem klarer det. Det de ser er at den lyser opp, tar oppmerksomheten bort fra veien, og da blir de nysgjerrige og titter langt ned dit hvor telefonen står, plukker den opp for å lese, med øynene bort fra veien. Og det skal man jo ikke. Av denne grunn er det positivt at man ikke ser telefonen når man kjører, for da ser man ikke at den lyser opp og tiltrekker seg oppmerksomhet. På Carplay, skjermen i bilen, som er mye nærmere enn telefonen, kommer det opp en melding. Den kan man trykke på og meldingen blir lest opp. Alt sammen like lett som å bytte radiokanal.

"Klarer du ikke se hvordan dette er direkte missvisende og at han sier i mot seg selv?"
Nei. Derimot synes jeg du gjør en skikkelig innsats for å ta ting ut av sammenheng og vri det rundt for at det skal fremstå slik du vil.

Det blir litt dumt av deg å kritisere dette blogginnlegget når du ikke har lest artiklene dette blogginnlegget kritiserer.
Det er selvsagt din rett, men du mister jo veldig mange poeng med hele blogginnlegget, synes jeg.

"Her sier bloggeren at man kunne gjort bilen mer lik Model Y og at den da hadde blitt billigere. Han gjør bilen billigere enn Model Y ved å velge bort ting Model Y har, for så å sammenligne en Enyaq med mindre utstyr, mot et mer utrustet Model Y."
Hva annet enn panoramatak er forskjell?
Hvor finnes det egentlig en liste over alt utstyr en Y har?
Jeg bl.a. mener jo at det er negativt at man ikke kan velge hvilket utstyr bilen du skal kjøpe har. Panoramatak er en ting jeg aldri skal ha på en bil igjen. Det er vindstøy når jeg kjører, knirker og gnisselyder etter et par års tid, sjansen for lekkasje...

"Men selv om man fjerner panroma-taket så er Enyaq en dyrere bil med ca 15 000..."
Ja.... kom gjerne med noen linker som bekrefter dette. For når jeg setter opp bilene, så blir det ikke det.

"Lånekostnadene har ingenting å si?"
Nei. Hva vet du om noen får billigere lån enn deg? Eller kjøper den kontant?
Du vet jo heller ikke om folk kan prute på bilene sine når de kjøper dem. Hos forhandler går det an å prute. Har alltid gjort det. Sist fikk jeg prutet ned hele bilen med utstyr 6%. Det er mange penger totalt. Det skal jo likevel ikke legges til grunn i sammenlikningen.

"Man må slippe rattet, hvis man holder det, men man endrer ikke grep mer enn på noen annen bil jeg noen gang har kjørt."
På min bil endrer jeg alt med vindusviskeren på én hendel, og det gjør på Enyaq også. På Y må du jo først trykke inn en knapp på en hendel på venstreside, og så må du endre rattgrep for deretter må du bruke høyre armen for å prøve å treffe den lille knappen på skjermen. Det er vel dette som menes med å endre rattgrep, tror du ikke?

Tesla oppgir merkelignok ikke bagasjeromsplassen i antall liter, bortsett fra når baksetet er lagt ned. Det er jo et stort minus. Og at amerikanerne ikke måler på samme måte.

Jeg hadde hundebur i min Superb. Det samme hundeburet fikk jeg ikke plass til i e-tron 55. Luka gikk ikke igjen. Selv om antall liter oppgitt skulle tilsi at det skulle gå.

"Hvis du snakker om plassen under gulvet i ID4 og Enyaq, så er vel den flat, så man får ikke plass til noen bag i det hele tatt."
Er ikke den 40 liter, da? Der får du jo en bag oppi.

På bildene ser du noen røde ringer.
Disse markerer at det er lastet for høyt.

Det er også ringet rundt et vindu på venstre side. I høyre kant på dette vinduet så ser du når bilen er fullastet, at kanten skrår annerledes enn når bilen nesten er tom. Så her er det altså bagasje som er for høyt.

Jeg er selvsagt enig i at Ioniq 5 også lastes med for mye.

"Han skriver at Tesla skal lastes lavere og beskylder dem for "juks". Det han da altså vil er at Tesla skal bli stablet etter andre regler enn de andre bilene."
Du ilegger ham meninger.

"sammenligner funksjoner som Enyaq ikke har enda, mot funksjoner Model Y har i dag, og at han mener bilblader burde ta med funksjonene Enyaq får i fremtiden, på testen i dag, mens dem ikke skal gjøre det på Model Y."
Skriver han dette? Nei. Du projiserer. Slikt er ufint. Han skriver bare at bilbladene bør nevne det.
Man leser jo slike tester for å få mest mulig info før man selv skal ut å kjøpe bil.

"Hvorfor du føler å forsvare noen som bruker stråmenn..."
Jeg synes innlegger er godt, og det kommer mange gode poeng fra det.
At du vrir på det, og ilegger det mening det ikke har, sier at bloggeren bruker stråmenn o.l., må du nesten stå for selv. Har du virkelig ikke lest kommentarfelt på FB hvor Teslaeiere skriver at de lader gratis? Selv om saken de kommenterer på handler om nyere biler og ladefart/muligheter og pris?

På meg så virker det som du bare driver med cherry picking.
"og skal sammenligne en helt basic Enyaq mot en fullt utstyr Model Y....." Det var bare et eksempel på pris. Hvor har jeg sagt at det skal sammenliknes?

Enyaq iV Sportline 80X
kr: 550.900,- koster denne i Bygg Din Bil på Skoda. Her er det med panoramatak, 20 tommershjul og mer utstyr enn på Y. Vi får legge på din vinterhjulpris, da, selv om jeg mener det er billigere på Skoda. Da blir den kr: 577.554,-

Tesla Y Long Range
kr 592.542,- på Tesla sin hjemmeside med 20 tommershjul og vinterdekk. Dyrere enn Enyaq, dette.

Her måtte jeg jo sette på 20 tommershjul fordi det leveres Enyaq med.
Her måtte jeg sette på panoramatak fordi det leveres Y med.

Enyaq er 15.000 kr billigere. Helt motsatt av hva du sa. Det blir 30.000 i forskjell på hva du sa, og hva det faktisk er.

Jeg gir meg her. Jeg har sagt hva jeg mener.
Du kan få siste ord, da jeg skjønner at det er viktig for deg.
Ha en fin søndag.

Fossilbil

Vurderer en elbil

Sitat fra: Fjeldern på søn 06. mar 2022, kl. 11:08
Hvor får du tallene fra?

Som ikke kommer frem i blogginnlegget. Det er ikke som man kan stole på hvor denne personen har hentet noen tall fra. Bare å lese det jeg kommenterte før den du svarte på der. Han/hun er veldig uærlig og går ut av sin vei for å fremstille Tesla som verre enn dem andre.
Når noen som påstår/lyver om tester som jukser for å få Tesla til å virke bedre, så må en gå utifra at han/hun finner statistikk som får Tesla til å virke verst mulig. Spesielt da man ikke bruker kildehenvisning.
Stråmann og løgn er jo det som skinner igjennom i blogginnlegget, så da stoler man ikke på noe av det som er der.

Du bør nok lese noen ganger til da...
Denne linken er i blogginnlegget: https://www.elbil24.no/pro/tesla-mot-skoda-i-ladetest---seier-med-bismak/74252615
Fossilbil

Fjeldern

Sitat fra: Vurderer en elbil på søn 06. mar 2022, kl. 13:31
Sitat fra: Fjeldern på søn 06. mar 2022, kl. 11:08
Hvor får du tallene fra?

Du bør nok lese noen ganger til da...
Denne linken er i blogginnlegget: https://www.elbil24.no/pro/tesla-mot-skoda-i-ladetest---seier-med-bismak/74252615

Du har helt rett. Den overså jeg nok da jeg titta over bloggen for sånn femte gang.
Bildetekst ville uansett ha vist det tydeligere og med tanke på alle stråmenn og uærlige kommentarer den bloggen gjør ellers, så burde man være veldig tydelig på alle poeng som faktisk stemmer.
De få bra poengene i blogginnlegget er jo borte i hans forsøk på å være så lite objektiv som mulig

turfsurf

Sitat fra: Vurderer en elbil på søn 06. mar 2022, kl. 13:29
På Carplay, skjermen i bilen, som er mye nærmere enn telefonen, kommer det opp en melding. Den kan man trykke på og meldingen blir lest opp. Alt sammen like lett som å bytte radiokanal.

Sukk. Meldinger kommer opp på skjermen på Tesla også. Dønn likt som med CarPlay. Jeg har iPhone, Tesla og bil med CarPlay.

Det kommer ett varsel om at det har kommet en melding, man kan få lest den opp, og man kan svare på den med stemmestyring. I praksis ingen forskjell på implementasjon og bruk.

I tillegg kan man se meldinger på tlf når den ligger til lading i Teslaen. Man bør selvfølgelig ikke lese lange meldinger mens man kjører, men ett blikk for å se om det er noe man bør sjekke er ikke farligere enn mye annet.

Fjeldern

Så ikke svaret av Vurdrer før nå, så skal kommentere her:

Nå vet jeg ikke hvor små telefoner andre har, men alt du skal er jo å lese hvem meldingen er ifra. Det kan jeg fint gjøre i golfen nå, og da ligger telefonen mye dårligere plassert enn i Y.
Så mener du at skjermen lyser opp er distraherende, men da ikke meldingslyden?
Poenget mitt er dobbelmoralen her.
Se også hva Turf svarte. Altså er det ikke bare dobbeltmoralen, men også mye mer feil enn jeg trodde.

Jeg er sånn 95% sikker på at du har skrevet det blogginnlegget eller at det er noen du kjenner, med tanke på hvordan du forsvarer og "vet" hva denne personen mener.
Det at jeg ikke får lest artikkelen er ganske dumt, men jeg ser jo uansett at personen som har skrevet innlegget lyver eller prøver å sette Tesla i et dårlig lys.
Hvis personen som har skrevet blogginnlegget hadde hatt et godt poeng, som med telefonen, så burde han være veldig, veldig, veldig mye bedre til å ordlegge seg. Igjen: Det er veldig bra å ikke se telefonskjermen når man kjører, fordi da vil man fikle med telefonen hvis man får meldinger. Noe man da ikke gjør da telefonen er gjemt..
Hvis man blogger, eller prater om, en artikkel som er bak betalingsmur, så burde man kunne gjengi informasjonen på en så god måte at det ikke er tvil. Så selv om jeg gjerne skulle ha lest det han referer til, så skal det ikke være nødvendig. 

Det at du vil ha flere valg når det kommer til ekstrautstyr er helt greit. Mange som er enig der. Ellers er det mange som går veien til Tesla og BMW, Audi og alle de andre tyske, har i årevis fått tyn for at alt er ekstrautstyr og at basisprisen bare er falsk reklame.

Lagt med bilde av Enyaq med oppsett likt som Tesla Model Y. Eller sånn ca. Den har noen ting Model Y ikke har og noen ting den har.  Feks har den massasje i førersetet, for ellers får man ikke elektrisk justering av passasjersetet. Når det kommer til at du vil ha mer valg til ekstrautstyr, så burde jo sånne ting også plage deg?
Den har derimot ikke Parkeringspakke pluss som gir sidekameraene som Model Y har. Så litt gi og ta hele veien.
Begge er oppsatt med billigste felgene og lakken. Det vil si 18" på Tesla og 20" på Skoda.
Velger man største felgene på begge og i tillegg begynner å velge annen lakk, så kan Skodaen bli billigere. Sånn som det er valgt er ihvertfall Skodaen, med vinterhjul til 26 000, ca 600 000.

Jeg ville aldri betalt så mye ekstra for 20" eller 21" på noen av bilene, så for meg er det også bortkastet. I tillegg er det billigere for dekk og mykere kjøring på 18". Du ville aldri betalt mer for panoramatak.

Rabattene jeg har fått "prutet" meg til på VW og Hyundai var 14-16 000, mens lånet var over 30 000 mer.
Så en kan godt ta med det i regnestykket.
Og jeg skrev at lån bare betyr noe for 95% av dem som kjøper sprett nye biler. Når lånerenta er 2%, eller nede i 0,5% som Tesla hadde før, så betyr det fort noe for de resterende 5% også, siden lånet er så billig.

Å slippe rattet er ikke å endre grep. Hvis jeg slipper telefonen min i bakken, så har jeg ikke skiftet grep på den. Jeg kan ha skiftet grep og bomma, men det er noe helt annet.
Man har ikke et grep på rattet når man slipper det, hvis du ikke klarer å gjøre noen bevegelser kroppen min ikke klarer.
I tillegg er det allerede nevnt i bloggen et annet sted at man må trykke på skjermen, så hvis han mener at man må slippe rattet for å trykke på skjermen, så skriver han det i så fall to ganger.
Hvorfor skrive det samme to ganger om man mener akkurat det samme? I så fall mangler jo bare innlegget å bli renskrevet. Frem til da står poenget mitt.

Jupp, og jeg satte et hundebur, tatt fra min Golf Stasjonsvogn, inn i både Model Y og ID4 og så at plassforskjellen var enorm i de to bilene. Enyaq er litt bedre enn ID4, men utgjør ikke så stor forskjell.

Rommet under baggasjen i ID4 er vel maks 4 cm høyt. I tillegg forklarer det ikke noe av det du skrev om bagger før det? Ihvertfall i ID4 så må man også ta ut plata og prøve å få lavere gulv uansett, med det hundeburet jeg har.

Jeg ilegger ikke meninger, men tar dem rett ut fra bloggen. Det er umulig å tolke det annerledes, da personen hele tiden skriver en ting, mens han tydelig mener noe annet. Sånn som at bilene skal sammenlignes like, men uten at dem skal være like.
Du ilegger også veldig mange meninger og prosisjerer i det innlegget, som andre her inne har kommentert at ikke stemmer. Så sant du ikke er personen som har skrevet innlegget, så er det ganske så latterlig anklagelse.

Jeg ser på bildene du bruker til å sammenligne. Som man ser på bildet så ser det ut som at toppen av baklykta er på høyde med baksetet. Dette stemmer ikke. Grunnen til at dette ser slik ut er fordi kameraet er på bakkenivå
og ikke på toppen av baggasjen. Hvis man flytter kameraet opp, så vil den forskjellen du viser til der være mye mindre.
Jeg ser skråingen på bildene dine, men som nevnt trenger ikke det bety noe som helst. Det er ganske minimalt med forskjell og vinkelen på kamera gjør at det mest sannsynligvis ikke ugjør noe som helst.
Sirkelen du har laget helt til høyre, viser jo også en bag som går helt fra bunn og opp. Altså vil 90-100% av den være under setene. Det samme med det du ringer rundt til venstre.
Dette er jo ren trigometri. Har lagt ved et bilde som viser at hele det hullet oppe til venstre fint kunne vært helt borte, og likevel så ser man at baggasjen kunne vært lastet akkurat opp til baksetekanten. Veldig grovt gjort, for kameraet er plasser for høyt, baggasjerommet er for grunt og vinkelen på kameraet skulle vært større. Et dypere baggasjerom og et lavere kamera vil uansett gjøre opp (og mer enn det)for vinkelen.
Hvis man da ikke forstår, så er den oransje delen hva kameraet ser. De rosa boksene sperrer for hodestøtta/vinduet ut som man ser i de røde sirklene. 
Og igjen: Dem som gjorde testen sa at det IKKE var over hattehylla.
Så det jeg ser, er at pga mangelen på ei hatthylle, så vil baggasjen kanskje stikke litt over. Som sagt, likt som Ioniq 5.

Du er enig i at Ioniq 5 er lastet for mye?
Bra! For da må du være enig i at bloggen ikke er objektiv. Den nevner tross alt at det er TESLA som blir satt i et for godt lys. Dem gjorde jo dette så TESLA skulle vinne! Tesla hadde jo vunnet uansett om det hadde vært en hatthylle i den, så er jo uansett et argument som ikke gir mening.
Grunnen til at dem gjennomfører testen slik har jeg allerede spekulert i og jeg mener det gir mening å gjøre det sånn.
Her er linken til testen, for andre som lurer:
https://youtu.be/o6J2md1le6M?t=312

Jeg leser ikke oppgitt liter på noen bil, men sjekker selv hvordan baggasjeplassen er. Antall liter sier ikke noe nyttig for min del uansett. Så for meg, og mange andre, så er det ikke noe minus at dem ikke oppgir baggasjevolum likt som europeiske biler. Du sier jo mer eller mindre det samme selv, angående hundebur

Jeg er enig i at man leser slike tester for å få mest mulig ut av bilen før man kjøper den. Derfor burde dem behandle begge bilene likt. Dagens bil mot dagens bil. Nevne mulige fremtidige oppdateringer på en, så må man nevne på begge.
Han skriver at bilblader bør nevne ting som Enyaq kommer til få i fremtiden, som nå ikke er så mye lading som det han skrev heller, men lavere. Da må han jo også mene at det burde være likt for Tesla.
Hvis han kunne vist til at artikkelen viste at dem tok meg fremtidige Tesla oppdateringer, men ikke Enyaq, så har han et poeng. Jeg ilegger han ikke meninger eller projiserer. Han nevner at dem må nevne fremtidig Enyaq versjon, men nevner ikke at dem burde gjøre det samme med Model Y. Altså prøver han å sette Enyaq i best mulig lys og Model Y i verst tenkelige.
Hvis han skulle vært objektiv, så hadde han skrevet at dette burde bli nevnt på BEGGE. Han burde også nevnt at det ikke er sikkert disse oppdateringene blir som beskrevet heller.
Men nei, han nevner bare at dem burde ta med oppdateringer som kommer til Enyaq.

Jeg mener det er du som vrir på innleggene med å lese inn alt for mye som forfatteren ikke sier. Jeg tar forfatteren så ordrett som jeg kan, mens du leser i mellom linjene for å få frem meninger som er gjemt og som er det han mener hvis man legger godviljen til og gjetter. Jeg mener det ikke er riktig måte å lese noe på, når man allerede har sett at bloggeren har bevist forandret på meningene til det han referer og gjort en innsats for å være uærlig i sin sammenligning.

Jeg har lest hundrevis av artikler om elbiler på norsk og engelsk, jeg har lest igjennom det meste på forumet her som er relevant for meg. Ikke en eneste gang har jeg sett noen si at nyere Teslaer lader gratis. Jeg har sett folk si at gamle Teslaer gjør det, jeg har sett folk prate om rekruttering og gratis hurtiglading eller at Tesla laderne er lettere å bruke, samt billigere. Alt av det har jeg lest, men ikke en eneste person har skrytt på seg at Teslaen hans er bedre fordi han lader gratis. Jeg har sett et par kommentere at dem ikke vil bytte ut sin gamle Model S, fordi dem har en som har gratis lading. Da at dem skriver at det er en gammel en.
For hvorfor i helvette skulle noen skryte på seg noe som er så lett å gjennomskue? Alle som har fulgt med noe som helst siste 6 åra vet jo at det ikke stemmer. Si jeg til sammen har lest et sted mellom 10 000 og 100 000 kommentarer, youtube, facebook, forum og blogger totalt. Av alle dem, så har 0 personer skrevet det bloggen beskylder dem for. Null.
Om det ikke er en stråmann, da er det ingenting som er det.

Du beskylder meg for cherry-picking, når jeg påpeker cherry-picking i en blogg med gedigene faktafeil?

Vi prater om et blogginnlegg og at bilene burde sammenlignes på likt grunnlag og om hvordan da Skodaen skal være "billigere". Så sant du ikke skriver: "Dette her har ikke noe med det vi prater om å gjøre i det hele tatt, men jeg synes det er greit å tenke på at man kan velge en Skoda uten ekstrautstyr, som da vil være mye billigere enn Model Y", så betyr det at du mener det skal sammenlignes.
Hvis vi prater om et en flyreise og hvor mye vi kommer til å betale, så begynner noen å prate om førsteklasse-prisene hvor mye dem koster og hva totalprisen blir med det, så ville dem andre som man skal reise med reagere.
Men virker som du er helt enig i at prisene du dro opp er totalt irrelevant, jeg forstår bare ikke hvorfor du da nevnte dem...

Prisen har jeg allerede nevnt over her.
Med 20" på begge blir dem ganske nærme hverandre i pris, hvis man faktisk legger på tilleggsutstyr.
Jeg mener derimot jeg sa det var standardhjul og farge på begge på forrige innlegget mitt også.
Du sier derimot at du får mye mer utstyr på Enyaq for den prisen enn på Model Y. Du nevner derimot ikke en eneste ting.

Du kan få siste ord, da jeg skjønner at det er viktig for deg.

Fantastisk. Avslutter med hersketeknikk.

Det her har jeg brukt alt for langt tid på, men hater uærlighet.
Siden du avslutta med den hersketeknikken, så kommer du sikkert ikke til å se bildet i paint som motbeviste det du hadde av "bevis". Når det ikke krever mer enn paint for å motbevise et argument (og egentlig ikke det engang), så stiller det absolutt ikke sterkt.
Kommer du med mer svada, så svarer jeg sikkert på det også. Ikke fordi det er viktig for meg å siste ordet, men fordi jeg ikke lar uærligheter og løgner bare stå der.
Det å avfeie motsvar på den måten som over er ganske barnslig og fungerer heller ikke etter ungdomsskolen.
I en rettsak så sier man ikke bare til dommeren, jurien, advokatene at "jeg skjønner det er viktig for deg/dere å få det siste ordet, så det skal dere få". Den voksne verden fungerer gudskjelov ikke sånn.
Selv om det her tar noe hinsides med tid.

Skal sies jeg nesten er litt glad for at Skodaen har så lang leveringstid nå.
Dette har vært veldig bra for å fjerne all lysta jeg hadde på en Enyaq. Det gir litt avsmak. Når folk må begynne å lyve og lage stråmenn for å få en bil til å virke bedre, eller en annen dårligere, ja da føler man at den bilen ikke kan være allverden. Det drar liksom Enyaqen ned i søla. Garantert mye mer enn det den faktisk forjtener.
Så takk for det!
Hilsen en som tidligere kunne tenkt seg en Enyaq.
(Og ja, det siste der kan virke litt hersketeknikk det også, men det er hundre prosent ærlig.)

Edit: Hvis man ikke går for sportline, men vanlig X, så kan man faktisk få gjort så man får en lik bil som Model Y, pluss led-matrix, 230V uttak (på 150 watt, så veldig begrenset sammenligned med Ioniq5) og diverse annet småtteri. Man får ikke sportline utseendet, sportsunderstelle og større felger (ingen direkte minus).
Og så klart noen ting som Tesla har, som sidekameraer, innebygd Spotify og spill, lengre rekkevidde, kjappere aks, frunk og brønn bak. Så egentlig bare kameraene og plassen som utgjør noen vesentlig forskjell.
Så hvis man ignorerer sportline, så får man en billigere bil med det samme +-. Da 2000 kroner billigere, men den er billigere.

Vurderer en elbil

Sitat fra: turfsurf på søn 06. mar 2022, kl. 14:29
Sukk. Meldinger kommer opp på skjermen på Tesla også. Dønn likt som med CarPlay. Jeg har iPhone, Tesla og bil med CarPlay.

Det kommer ett varsel om at det har kommet en melding, man kan få lest den opp, og man kan svare på den med stemmestyring. I praksis ingen forskjell på implementasjon og bruk.
Så bra, men det kommer altså ikke frem i artikkelen som bloggen kritiserer.

Det har heller ikke vært det i S og Y som jeg har prøvekjørt.
Fossilbil

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA