Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av elbil enyaq 80x vs model Y

Startet av pedern, onsdag 16. september 2020, klokken 15:24

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: ok67 på onsdag 16. september 2020, klokken 22:18
Jupp, det med rask bil er fort avhengigheitsskapande. Etter eit og eit halvt år i model 3 kan eg ikkje tenka meg å gå for noko som er tregare 0-100 enn 5 sek.  ;D
Og jeg merker godt at min kones Model 3 LR er litt slapp i forhold til min performance ......
Så jeg må under 4, godt under 4 ;D

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 16. september 2020, klokken 22:25

Og jeg merker godt at min kones Model 3 LR er litt slapp i forhold til min performance ......
Så jeg må under 4, godt under 4 ;D
Jepp, etter jeg fikk låne en X P100D av Tesla og kjørte 3000km i løpet av 14 dager har verden vært litt trist. I-Pacen er "grei nok" liksom.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 16. september 2020, klokken 21:05
Sitat fra: pedern på onsdag 16. september 2020, klokken 20:32
Er problemet att døra sitter fast eller at ruten ikke går ned? Hvordan fikser du det?
For å unngå at det skjer bør en ha silikon på listen nederst på vinduet, noe som bedre sikrer at vinduet sklir og is ikke fester seg. En bør også skrape bort snø/is som legger seg i overgang mellom dør/vindu.
Har opplevd dette en håndfull ganger. Det enkleste da er å ta ett kredittkort å skrape mellom listen og vinduet nederst. Det tar ti sekunder. Har aldri brukt silikon.

Men jeg er nøye på å holde gummilistene som vinduet hviler mot på innsiden tørre. De blir heller ikke våte når det regner, så har kun en gang opplevd at det frøs der. Da var løsningen en pose fylt med varmt vann og legge i mot på utsiden. Det smelter ting på ett blunk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. september 2020, klokken 07:33
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 16. september 2020, klokken 22:25

Og jeg merker godt at min kones Model 3 LR er litt slapp i forhold til min performance ......
Så jeg må under 4, godt under 4 ;D
Jepp, etter jeg fikk låne en X P100D av Tesla og kjørte 3000km i løpet av 14 dager har verden vært litt trist. I-Pacen er "grei nok" liksom.
Det er livsfarlig (for lommeboka) så jeg har gitt meg selv restriksjon på å ikke prøve Taycan Turbo S og antagelig ikke nye Plaid S, da disse er klart raskere enn min bil.

Det går heldigvis litt over etterhvert, hvertfall når det er en såpass frisk bil som I-pace

pedern

Ser det er mye forskjellige meninger her, det er bra, selv om det virker som at de fleste heller mot model Y. Tenker jeg kanske kan sette meg opp på en model Y, burde man vente til etter "battery day" eller er det like greit å gjøre det nå?

Har samtidig ikke avskrevet Skodan men jeg er litt skeptisk til å skrive bindende kontrakt et år i forveien med tanke på prisjustering og  andre endringer.


turfsurf

Sitat fra: pedern på torsdag 17. september 2020, klokken 14:32
Ser det er mye forskjellige meninger her, det er bra, selv om det virker som at de fleste heller mot model Y. Tenker jeg kanske kan sette meg opp på en model Y, burde man vente til etter "battery day" eller er det like greit å gjøre det nå?


Det eneste du taper på å reservere en TMY er avkastningen på 15k kroner.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SurSnasen

Mine tanker, siden jeg står overfor samme valget:

Har nå inne en bestilling av Model Y, samt en bestilling (ja, sågar signert hos forhandler) av Enyaq iV80X. Kan fritt kansellere Enyaq'en frem til minimum 1. februar.

Fordeler Model Y:
- Høyere ladehastighet på lynladere
- Tilgang til Tesla sitt ladenettverk
- For tiden mer velutviklet app (men nå snakker vi jo om biler ett år frem i tid, og mye kan skje på app-fronten for Skoda / VAG sin del frem til da)
- Frunk hvor man kan legge ladekabler og annet stæsj
- Velprøvd og enkel infotainment
- Mobil som nøkkel
- Bedre aksellerasjon

Fordeler Enyaq:
- Head Up Display med AR-teknologi
- Matrix-lys
- Massasje i førersetet
- Enklere ISOFIX-fester (på Model Y må man lirke stoles fester inn mellom skinnfoldene for å nå frem til ankerene)
- Delingsnett mellom bagasje og mennesker
- Apple Carplay
- Antatt lavere støynivå innvendig

Pris: var tidlig ute (første dag) med forhåndsbestilling av Model Y, så får den da til lavere pris enn dagens. Men Enyaq får jeg med storbrukeravtale. Ganske dødt løp mellom de to.


Hva velges? Slett ikke godt å si. Jeg liker begge. Det jeg IKKE liker med Model Y:
- Rammeløse vinduer. "du kan jo bare forvarme". Nei, det er ikke alltid man rekker det, eller kommer på det. Og økt slitasje på vindusheis når de må gå litt ned og opp hver gang man åpner en dør. Stort sett går det fint, men jeg liker ikke tanken på en slik helt unødvendig feilkilde.
- Støy. Jeg hadde en Model 3 en stund. Støymessig var det som å gå tilbake til en litt eldre Octavia jeg hadde. Har et vagt håp om at Tesla kan gjøre forbedringer her frem til norske leveranser av Y starter.
- Manglende bagasjesikring
- Erfaring med Tesla. Hadde en mildt sagt elendig erfaring med Tesla både før, under og etter eierskapet mitt på Model 3. Men jeg håper og tror at de har bedret seg. Får håpe de har lært av rush-perioden med Model 3 når de i andre halvår 2021 skal pushe ut Model Y i søkk og kav.

Minusene med Enyaq:
- Ukjent hvordan praktisk rekkevidde vil bli
- Maks 125 kW lade-effekt og en ukjent ladekurve. Vi vet ennå ikke hvordan ladekurven i praksis vil se ut. Hvor lenge kan den holde 125 kW? Når dropper den under 50 kW? Hva er snitt-effekten fra 80-100 %?

Minus felles for begge:
- Barnesykdommer. Model Y produseres den dag i dag, men det skjer i USA for det amerikanske markedet. Ny fabrikk bygges utenfor Berlin. Tesla sier at de skal endre produksjonsmåte for Model Y produsert i Tyskland. Hvordan dette slår ut med både ny fabrikk OG ny produksjonsmåte, er høyst usikkert. Vi må nok påregne en del trøbbel til å begynne med. Her vil nok muligens Enyaq ha litt fordel i og med de da allerede, gitt man skal ha firehjulsdrift, har produsert utgavene med bakhjulsdrift i minst et halvt år, og følgelig nok vil ha luket bort en del trøbbel.

Total sett havner det på smak og behag. Magefølelsen gir ikke noen spesiell preferanse. Fornuften tilsier Skoda. Begjæret tilsier Tesla. Har jeg bruk for ladenettverket til Tesla? Mest sannsynlig ikke. Ladehastigheten til Enyaq vil også være tilstrekkelig for oss, selv med en ladekurve lignende ID.3. Rekkevidden er lang nok til at ladebehovet på langtur blir minimalt for de turene vi kommer til å begi oss utpå de kommende årene.

Og nå har jeg attpåtil begynt å revurdere Mach E, til tross for mangelen på taklastmulighet. Den er kort nok til at jeg kan ha lik-kiste på sykkelstativet på hengerfestet, og likevel klare å lukke garasjeporten samt ha plass nok til å bevege seg på bak/foran bilen med garasjeporten lukket.

Vurderer en elbil

Fossilbil

PelleParaffin

Skoda uten tvil.

Tesla er ikke gode biler i min mening. Stygge som nøkken, elendig interiør,  høyt støynivå i kupeen osv.

De har bra forbruk og rekkevidde, men det er stort sett det eneste også. I min mening er rekkevidden du får på de fleste elbiler tilstrekkelig, så ikke et stort salgspunkt lenger.

Enyaq har det meste og er rett og slett en bedre bil. Og en penere bil.

geear

Sitat fra: PelleParaffin på mandag 07. februar 2022, klokken 21:50
Skoda uten tvil.

Tesla er ikke gode biler i min mening. Stygge som nøkken, elendig interiør,  høyt støynivå i kupeen osv.

De har bra forbruk og rekkevidde, men det er stort sett det eneste også. I min mening er rekkevidden du får på de fleste elbiler tilstrekkelig, så ikke et stort salgspunkt lenger.

Enyaq har det meste og er rett og slett en bedre bil. Og en penere bil.
Kan heldigvis trøste oss med at de fleste som leser et slikt innlegg skjønner at det er helt meningsløst å tillegge noen som helst kredibilitet, og enda mer meningsløst å begynne å diskutere mot.

PelleParaffin

Er ikke behov for å diskutere det. Vet Tesla-klubben ikke har et rasjonelt forhold til bil.

DagfinnN

I mangel av argumenter, slenges det dritt og hersketeknikk. Et innlegg som ikke fortjener å være på dette Forum, hører mer hjemme i FB gruppen: "Livets hare skole".
Her bør adm. slå til for hindre FB lignende forsøpling.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

PelleParaffin

#27
Blir litt for dumt hvis du vil forby noe for du er uenig. Du er ikke 5 år lenger (antar jeg).

Det er dog ironisk jeg skrev et ganske balansert innlegg. Blir møtt med personangrep og du presterer å si det der. Jaja det er internett for deg.


DagfinnN

#28
Sitat fra: PelleParaffin på mandag 07. februar 2022, klokken 22:37
Er ikke behov for å diskutere det. Vet Tesla-klubben ikke har et rasjonelt forhold til bil.
Ja, skikkelig balansert dette.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

PelleParaffin

#29
Det var ikke det opprinnelige innlegget heller. Det var svar på surt oppgulp fullt av hersketeknikker.

Hvis du er uenig i at Tesla har ræva interiør og høyt støynivå, så argumenter det. Jeg tør påstå Tesla har det dårligste interiøret av alle biler du kan kjøpe. I tillegg er kjøreopplevelsen ikke noe særlig med høyt støynivå.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA