fått leafen igår, noen spørsmål idag

Startet av jagarock, lør 05. mai 2012, kl. 00:38

« forrige - neste »

jagarock

1. må man ha bilen skrudd av når man lader?
2. kartet er utdatert, bispelokket og diverse andre steder i oslo der det bygges om er ikke med. er det noen oppdatering på kartet å få tak i?
3. hurtigladeren som visstnok skal være på statoil økern vises ikke, ikke etter oppdatering av ladestasjoner heller. andre som har dette "problemet"?
4. fullkasko bilforsikring (har fra enter), dekker dette både hærverk og stjålet ladekabel? eller må man ha noen type spesiell forsikring for det?
5. jeg er vant med en bil der du slipper skru på og av lysene. må man skru lysene på auto når man starter, og tilbake på off når man slutter, hver gang?

6. kan man bruke alle parkeringsplasser i byen gratis? (med unntak av de som står privat parkering selvfølgelig)
jeg mener og tror jo absolutt det, men så kom det en imiev og parkerte bak meg på en betalingsparkering i sentrum idag, og de betalte, så jeg syns det var sært, så jeg måtte spørre.

håper jeg kan få noen svar her :)
Information Research & Analytics @ Smashup Media

masae

Sitat fra: jagarock på lør 05. mai 2012, kl. 00:38
1. må man ha bilen skrudd av når man lader?
2. kartet er utdatert, bispelokket og diverse andre steder i oslo der det bygges om er ikke med. er det noen oppdatering på kartet å få tak i?
3. hurtigladeren som visstnok skal være på statoil økern vises ikke, ikke etter oppdatering av ladestasjoner heller. andre som har dette "problemet"?
4. fullkasko bilforsikring (har fra enter), dekker dette både hærverk og stjålet ladekabel? eller må man ha noen type spesiell forsikring for det?
5. kan man bruke alle parkeringsplasser i byen gratis? (med unntak av de som står privat parkering selvfølgelig)
jeg mener og tror jo absolutt det, men så kom det en imiev og parkerte bak meg på en betalingsparkering i sentrum idag, og de betalte, så jeg syns det var sært, så jeg måtte spørre.

håper jeg kan få noen svar her :)

Gratulerer med ny bil!

Fikk min Leaf for litt over en måned siden, og er veldig fornøyd så langt.

1: Ja, men når du hurtiglader kan du ha varmeapparat og navigasjonssystemet på så du ikke fryser og kan høre på radio/musikk mens du venter

2: kartet er håpløst utdatert. Min hjemmeadresse som stod ferdig i 2008 er ikke i bilens kart. Har snakket med selger (BNH Økern) om dette, og de skylder på Statens kartverk, noe jeg ikke helt stoler på.
Jeg kommer til å sende inn reklamasjon på at bilen ble levert med gamle kart, og forventer å få oppdaterte kart så fort dette foreligger gratis av Nissan/BNH

3: hurtigladeren er der, men om du skal hurtiglade i Økern-området, bruk BNH sin. Da slipper du å betale 44 kroner for 15 minutter lading.
Tror det at Statoils lader ikke vises skyldes at Carwings bare henter info om ladestasjoner hver 3. måned fra Nobil

4: Har samme type forsikring, og den skal dekke hærverk.
Aner ikke om den dekker tyveri av ladekabel, men du bør uansett skaffe deg en hengelås for å låse fast kabelen i bilen når du lader

5: Alle kommunale/offentlige plasser parkerer du gratis på. Det vil si alle som er skiltet med hvit P på blå bakgrunn. Er plassen skiltet med andre farger på skiltene eller er privat må du følge reglene som gjelder for den enkelte plassen.
Husk at tidsbegrensningen gjelder selv om du parkerer gratis. Står det maks tre timer på skiltet gjelder dette deg også. Utskriven stiller du til når du parkerte på plassen for å vise at du ikke har stått der lengre enn du har lov til.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

jagarock

supert, takk for svar.

jeg la til ett til, er det slik at man må skru lysene på auto når man starter, og tilbake til off når man skal slå av? :)

angående ditt svar på første spørsmål, så det går an å skru på varmeanlegget og musikken mens bilen er skrudd av?
er det bare å trykke på auto på varmen, og map på navigasjonspanalet?
jeg løp ut nå for å sjekke, det funker ihvertfall ikke uten at den er plugga inn.

masae

Det står vel i manualen at du bør sette lysene i off når du slår av bilen, men de slår seg jo av når du slår av bilen mens bryteren står i auto, så jeg er ikke sikker egentlig.
Jeg har ofte gått fra bilen med bryteren i auto etter å ha slått av bilen, og har ikke hatt noen problemer med det.

For å slå på kun navigasjonssystemet, trykk på startknappen på bilen uten å tråkke på bremsepedalen. For å slå på varmeapparatet og resten av bilen (unntatt motoren), trykk på startknappen en gang til (også uten å tråkke på bremsepedalen)

jagarock

ah genialt, da får vi teste det neste gang.
føltes litt u-kult å sitte der i en avslått småkjølig bil med dame og unge og vente i 20 minutter :)

jagarock

er det forresten noen spesiell grunn til å bli medlem i elbilforeningen?
er det mest for syns skyld?

masae

Ja. Greit å slippe å fryse/svette mens man hurtiglader :)

Elbilforeningen jobber aktivt for å bedre forholdene for elbilister i Norge, og dersom du synes det er bra at du som elbilist slapp engangsavgift da du kjøpte bilen, og kommer til å slippe årsavgift, bompenger og parkeringsavgifter på den nye bilen din bør du melde deg inn.

Første året får du jo gratis, så du har ingenting å tape ;)

jagarock

ok. ja da melder jeg meg inn, for en god sak.

xzornixz

Jeg lar bare lyshendelen stå på fulle lys hele tiden. Da har jeg baklys :) De slår seg automatisk av når du åpner døra når du har stoppet bilen:)

jkirkebo

Sitat fra: masae på lør 05. mai 2012, kl. 00:58
1: Ja, men når du hurtiglader kan du ha varmeapparat og navigasjonssystemet på så du ikke fryser og kan høre på radio/musikk mens du venter

Ja, dette fungerer fint. Men bilen MÅ være helt avslått når hurtiglading startes. Etter at ladingen er startet kan bilen slås på med to trykk uten bremsepedal. Om Bilen står i "ON" når hurtigladingen startes vil man få kommunikasjonsfeil på hurtigladeren.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

masae

bno

Lurer på en ting vedr. infosystemet. Når jeg starter opp bilen er default (hos meg) navigasjonsdelen dvs. kartet. Ville foretrukket at default var energi info delen. Er det mulig å endre default hhv. Noe som vet?
Bjørn

arnejorg1

Sitat fra: masae på lør 05. mai 2012, kl. 01:11
Det står vel i manualen at du bør sette lysene i off når du slår av bilen, men de slår seg jo av når du slår av bilen mens bryteren står i auto, så jeg er ikke sikker egentlig.
Jeg har ofte gått fra bilen med bryteren i auto etter å ha slått av bilen, og har ikke hatt noen problemer med det.

Jeg rører ikke lysene jeg, de står alltid på auto. Jeg har ikke hatt noen problemer med det.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

arnejorg1

Sitat fra: jagarock på lør 05. mai 2012, kl. 01:54
ok. ja da melder jeg meg inn, for en god sak.

Kjøper du ny elbil får du jo som tidligere nevnt gratis medlemskap i ett år. Da kan du jo også dra på møter og dele erfaringer med andre.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

jagarock

idag lader jeg på vanlig offenlig ladestasjon her for første gang (rett over gata, i bogstadveien)
da ser jeg en svart leaf som står bak meg som har et slags ladedeksel, som gjør at det hele ser litt finere ut.
hva det greiene, og hvor får jeg tak i det?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA