Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valg av ladeboks (dårlig/ingen 4g eller WiFi dekning)

Startet av ladekladden88, tirsdag 15. september 2020, klokken 11:01

« forrige - neste »

ladekladden88

Hei folkens.

Har nettopp gått til anskaffelse av min første hel-elektrisk E-Golf, og skal nå få inn egen ladeboks.
Parkeringsplassen min er i en parkeringskjeller der mottak av både 4g og WiFi er på en god dag dårlig/ikke eksisterende.

Har sett på Easee sin ladeboks samt ZAPTEC HOME gjennom NTE, men ZAPTEC HOME fikk jeg beskjed om trengte WiFi for oppsett av den, så den ble der og da dømt av for min del.

Mitt spørsmål er om Easee er noe som kan fungere for min del?
Eller finnes det andre ladebokser som kan fungere der min skal stå?

Skal kobles på 32A 3fas 400V, så greit om den støtter dette :)

Takker for alle svar på forhånd :)

Hilsen en rykende fersk el-bil eier...

Erik Ola Ulvestad

Har du engentlig behov for å få boksen på (inter)nett?

Det finnest boksar med bluetooth lokalt om du vil ha app til boksen. Det blir sjølvsagt kun til bruk rett ved boksen.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

ladekladden88

#2
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 15. september 2020, klokken 12:17
Har du engentlig behov for å få boksen på (inter)nett?

Det finnest boksar med bluetooth lokalt om du vil ha app til boksen. Det blir sjølvsagt kun til bruk rett ved boksen.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Jeg personlig har inget behov for å ha boksen alltid online, men svaret jeg fikk fra installatør på de boksene fra NTE, var at de måtte ha WiFi/4G-tilkobling for oppsett av boks og videre system-oppdateringer i fremtiden.
Samt at jeg måtte ordne et eget abb. hos Telenor for 4G, og dette blir helt uaktuelt....

Jeg tolket da dette som at dette var et krav på visse bokser, og er derfor jeg spør her der det kanskje finnes litt mer kompetanse/erfaringer med slike ladebokser enn det jeg har :)

Hvilke boks(er) er det som evt. har bluetooth? Noen tips?

Takker for svar :)

Erik Ola Ulvestad

#3
Tilbake til ditt spørsmål "Mitt spørsmål er om Easee er noe som kan fungere for min del?", så ja det ser ut til at EASEE kan settast opp med sitt eige Wifi innebygd. Sjølv om den ikkje får internettilgang bør installatøren kunne sette opp boksen for deg likevel. Du får nok fleire andre anbefalingar om Easee her snart ;-)

Om eg tek på meg "jobb-hatten" så forhandlar vi ladeboksar som er vesentlig rimelegare. (Sluttpris kjem an på din installatør sitt påslag). Når eg nemnde "app via bluetooth" så finnest denne: https://www.besen.no/product/ladestasjon-med-uttak-type-2-7-4-kw-app/, som passar til din eGolf med maks 7.4kW AC lading (1 fas 32A). Den treng desverre det berømmelige "Jordfeilvern Type B" i tillegg, så det dreg nok på seg ein drøy tusing i tillegg.
Om du kan klare deg heilt uten app , men med mulighet for RFID lås og 22kW 32A 3fas 400V, så finnest denne: https://www.besen.no/product/ladestasjon-med-uttak-type-2-dc-rcm-rfid/

Om du tenker å kjøpe ein ekstra ladekabel for å ha hengande fast i garasja, og ikkje har planer om å låne ut plassen til gamle elbilar med Type1 kontakt (Nissan Leaf, etc) så kan du også vurdere ladeboks med fast kabel, då det antakeligvis vert billegare meterpris for kobber. Men om du får besøk i nøden, flyttar, osv så er vel konsesus at pluggbar kontakt er mest fleksibelt.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

ladekladden88

#4
Takk for et meget informativt svar :)

Ja regner med at Easee kan settes opp gjennom dens eget WiFi innebygd, men greit å høre dette også fra andre da det er svært lite informasjon om dette liggende på nettet. (Som jeg har funnet ut etter flere dagers søk på google).

Den Besen Home Plus 22 kW som du nevner her har jeg også kommet over i mine søk, og for min del og mitt bruk så er den mer enn bra nok for min bruk.
Kan den knyttes opp mot rfid-ladebrikken til Elbilforeningen, eller er det en egen som følger med?
Men med rabatten gjennom elbilforeningen, så kommer totalprisen seg på Easee til 7000,- mens Besen havner på 8437,50,-

Fast ladekabel er ikke så nødvendig da jeg har en ekstra type 2 kabel liggende :)

Regner med at det kanskje er flere som har sine meninger som kan kommentere angående Easee ;) hehe

Erik Ola Ulvestad

#5
Sitat fra: ladekladden88 på tirsdag 15. september 2020, klokken 16:23
Men med rabatten gjennom elbilforeningen, så kommer totalprisen seg på Easee til 7000,- mens Besen havner på 8437,50,-
Prisen på Easee er ei utfordring for konkurrentane, ja ;-)
Derfor MÅ BESEN boksen konkurrere på pris og 'enkelhet' som hovedargument. Men får du Elbilfor. rabatten gjennom installatør? Mange installatørar prøvar å sko seg på ladeboksar. Samanlignbart burde du fått BESEN boksen for oppunder 5.500,- inkl.mva.
Eller kanskje 200-300% påslag er vanleg fortsatt....?

Ang. Rfid så er det for denne modellen kun medfølgande brikke, desverre.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Counterpointer

Det er lett å få info direkte fra Easee. De svarer raskt på chat på Facebook

Fredrik Hegland

Hei,

Du må ikke ha Wifi/4G for å bruke ZAPTEC Home. Den kan settes opp som off-line ladestasjon.
Den settes opp med APP via Blåtann til ladestasjonen.

Mvh
Fredrik, ZAPTEC
Jobber i ZAPTEC. Elektriker Gr.L
Genuin interesse for elbiler og elbilrelatert utstyr.
Kjører 2018 Tesla Model X og 2020 SKODA E-Citigo

ladekladden88

Tusen takk for all info folkens, det har hjulpet meg veldig :)

Nå så skal jeg ta med det som er blitt sagt om de forskjellige mulighetene, og grave litt dypere i stoffet for å finne den rette ladeboksen til mitt bruk.

elektrolux

Du nevner parkeringskjeller.

Er det mange P plasser der bør du vurdere en lastfordelende og balanserende løsning, (som Zaptec pro eller Easee Charge)

Er det kun deg i all framtid bør du vurdere en dynamisk og abonnementsfri løsning.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ladekladden88

Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. september 2020, klokken 19:19
Du nevner parkeringskjeller.

Er det mange P plasser der bør du vurdere en lastfordelende og balanserende løsning, (som Zaptec pro eller Easee Charge)

Er det kun deg i all framtid bør du vurdere en dynamisk og abonnementsfri løsning.

Blir nå med meg 4stk med ladere i kjelleren av 50ish plasser, så styret er informert angående å få inn en fellesløsning når dette blir nødvendig, men frem til nå så er det ikke ett stort flertall i sameiet for dette (tro det eller ei ::) )
Bestilte igår nå en Easee Home etter å ha pratet med Easee direkte, så blir å prøve denne nå.
Bare å vente på at den ankommer, så blir det å ringe rundt til lokale installatører her for flere kostnadsoverslag før installasjon :)

Counterpointer

Sitat fra: ladekladden88 på torsdag 17. september 2020, klokken 08:12
Bare å vente på at den ankommer, så blir det å ringe rundt til lokale installatører her for flere kostnadsoverslag før installasjon :)
Det er veldig lurt. Synes de som driver med dette tar seg tildels meget godt betalt for en ofte enkel jobb.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA