Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?

Startet av daktari, lørdag 12. september 2020, klokken 16:36

« forrige - neste »

Rævedilter

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 19. september 2020, klokken 10:15
Jeg har nå lest gjennom hva Tesla ber deg samtykke om, og det gjelder faktisk kun utlevering av data til tredjepart.
Spørsmålet i min Tesla er i allefall:"Godtar du å la oss samle inn disse datene?" angående "veisegmentdata"
Mulig det står noko anna i din.
Dette står også i brukarhåndboka:"NOTE: Selv om Model X bruker GPS i forbindelse med
kjøring og drift, som nevnt i denne håndboken,
registrerer eller lagrer ikke Tesla bilspesifikk GPSinformasjon, med unntak av stedet der ulykken inntraff."


Sitat fra: Ellemelle på lørdag 19. september 2020, klokken 10:15
Nei da kan du kanskje si hva du mener nå da, dette er et enkelt ja/nei spørsmål:

Kan man flytte køen over fra de andre ladenettverkene uten at det får konsekvenser for kapasiteten på Teslas nettverk?

Ja?
Nei?

Kapasiteten på Tesla sitt nettverk vil være nøyaktig den samme uansett kor mykje kø eller ikkje det er der.
Og kapasiteten vert betre utnytta jo fleire som lader der; og jo meir kø det er.
Men det var sikkert ikkje det du meinte å spørre om så eg tillet meg å svare på det eg trur du meinte å spørre om;
naturligvis vil det blir meir kø på SC jo fleire som lader der (med samme kapasitet), det er da innlysende.

Mitt poeng er ; og eg gjentar; "Det er jo ei selvfølge at det hadde blitt mindre køer og ei bedring for elbilismen totalt om alle kunne lade alle steder"

Rævedilter

Sitat fra: submarine på lørdag 19. september 2020, klokken 13:04
Tesla bruker såkalte Geo-fences på sine Superladere som sender et signal til Tesla når bilene kommer innenfor dette geografiske område som defineres rundt hver SC stasjon.
Har du noko link eller meir info om dette?

Topsy

Sitat fra: submarine på lørdag 19. september 2020, klokken 13:04


Tesla bruker såkalte Geo-fences på sine Superladere som sender et signal til Tesla når bilene kommer innenfor dette geografiske område som defineres rundt hver SC stasjon. Tesla vet dermed hvor mange minutter det tar før en bil i dette området kobler seg til et uttak og begynner å lade.  Mer enn 1-2 minutter indikerer kø hvis alle operative uttak er i bruk.

Hva gjør dem med de som velger å ikke lade allikevel når de ser kø? Blir de konkludert?

Ellemelle

Sitat fra: Rævedilter på lørdag 19. september 2020, klokken 21:58
Spørsmålet i min Tesla er i allefall:"Godtar du å la oss samle inn disse datene?" angående "veisegmentdata"
Mulig det står noko anna i din.
Dette står også i brukarhåndboka:"NOTE: Selv om Model X bruker GPS i forbindelse med
kjøring og drift, som nevnt i denne håndboken,
registrerer eller lagrer ikke Tesla bilspesifikk GPSinformasjon, med unntak av stedet der ulykken inntraff."
Det er mulig formuleringen i din bil er annerledes enn i min, men linken til gjeldende personvernvilkår finner du her:https://www.tesla.com/no_NO/about/legal

Hvis du ikke ønsker at Tesla skal samle inn data fra din bil (bortsett fra det som gjelder "Data sharing", som du selv kan krysse av for), så er du nødt til å ta direkte kontakt med Tesla via brev eller epost.
Sitat
Reservering mot datadeling: Hvis du ikke ønsker at vi skal samle inn data i telematikkloggen eller andre data fra Tesla-kjøretøyet ditt lenger, kan du følge anvisningene i avsnittet om hvordan du tar kontakt med oss, nedenfor. Vær oppmerksom på at hvis du reserverer deg mot innsamling av telematikkloggdata eller andre data fra Tesla-kjøretøyet ditt (med unntak av innstillingen «Data Sharing», som er beskrevet ovenfor), vil vi ikke kunne varsle deg om problemer som gjelder for kjøretøyet ditt, i sanntid. Dette kan føre til at kjøretøyet ditt får redusert funksjonalitet, alvorlig skade eller manglende driftskompatibilitet, og det kan også deaktivere mange funksjoner i kjøretøyet ditt, inkludert periodiske programvare- og fastvareoppdateringer, eksterne tjenester og samhandling med mobilapplikasjoner og bilfunksjoner som stedssøk, internettradio, talekommandoer og nettleserfunksjonalitet.

Dette er jo aktuell informasjon i denne tråden:
Sitat
Informasjon om lading: Vi kan samle inn informasjon om ladehastigheten og ladestasjonene du har brukt (inkludert Superchargere, uttak hjemme og betalingsbaserte uttak), for eksempel for å analysere hvilke ladestasjoner som blir brukt, hvor lange og effektive batteriladingene er, hvor det er nødvendig med ekstra ladestasjoner.

Sitat fra: Rævedilter på lørdag 19. september 2020, klokken 21:58
naturligvis vil det blir meir kø på SC jo fleire som lader der (med samme kapasitet), det er da innlysende.
Flott, da er vi enige.
Selv om det var ledig på Dombås da du var der, kunne ikke Tesla ha åpnet for etroner og egolfer å lade der. Da ville det blitt mer kø på SuC, og verken Tesla eller Teslakundene ønsker å ha mer kø på SuC.

RuneW

Sitat fra: Rævedilter på lørdag 19. september 2020, klokken 21:58
Mitt poeng er ; og eg gjentar; "Det er jo ei selvfølge at det hadde blitt mindre køer og ei bedring for elbilismen totalt om alle kunne lade alle steder"

Sikkert. Det hadde sikkert også hjulpet elbilismen totalt om du hadde spandert en lader som alle kunne lade på, men det ingen som krever at du gjør det. For det er faktisk ikke verken Tesla sitt eller ditt ansvar å bygge hurtigladere for andre elbiler.

Synes det er merkelig å gjemme seg bak "elbilismens beste" når det man vil er er å ta del i noe som andre har betalt for. Jeg tror "elbilismen" klarer seg helt fint.

Synes jeg kjenner igjen noen av brukernavnene i denne diskusjonen som utpregede Tesla-mislikere (for ikke å ta for hard i). Mistenker at mer nøytrale personer bare hadde kjøpt en Tesla om lading på Tesla-laderene var en big deal.

Eller for å si det på en annen måte. Alle kjenner vel igjen denne diskusjonen med hard-core fossil-førere:
"Det er ekstremt urettferdig at elbiler skal få alle disse fordelene!"
"Kan du ikke bare kjøpe deg en elbil selv da, så får du selv disse fordelene?"
"Aldri i verden. Jeg hater elbiler!".

De fleste elbilister ler litt av samtalen over. Prøv så å bytt ut ordet "elbil" med "Tesla". Sånn føler jeg at det er litt i denne tråden  ::)

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Marzo

#140
Sitat fra: Marzo på torsdag 17. september 2020, klokken 02:31
Sitat fra: automat på torsdag 17. september 2020, klokken 00:11
Hva gikk forslaget mitt ut på?

Du skrev:
"Tesla sin finansieringsmodell burde ikke være et problem, da de kan ha samme pris som andre ladere men slipper da å dekke inn etableringskostnaden som de allerede har tjent inn på bilslaget."

Jeg kan ikke se at det kan tolkes på annen måte enn at du ønsker at andre skal få lade på Tesla-ladere, men de behøver ikke å være med å betale investeringskostnaden. Den skal tydeligvis Teslaeierne stå for. Så blir det bare ren gjetting om "samme pris som andre ladere" vil dekke driftsutgiftene. Eller om dette blir et rent tapsprosjekt for Tesla.

Hva jeg mener er ikke relevant..

Diskusjonen gikk ut på hva som kan skje hvis Tesla blir pålagt å åpne ladenettet sitt, evt ønsker å gjøre det.

Hvis de gjør det kan de da altså ta ca 2,- pr kWh for Tesla eiere som allerede har betalt etableringskostnad gjennom bilkjøpet, og samtidig tilby strøm til feks 10,- pr kWh for andre merker, slik ladeoperatøren over gaten gjør.
Siden Tesla allerede har dekket etableringskostnaden vil inntjeningen pr salg være høyere for Tesla enn andre ladeoperatører.
Prisene er tatt ut av luften.

Svaret ditt sier kanskje mer om deg selv og dine holdninger.

Øyvind.h

Tesla har på ingen måte tatt etableringskostnaden for å tilby lading til alle. De har kun tatt foreløpig etableringskost for å betjene egen brukermasse.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Marzo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. september 2020, klokken 10:23
Tesla har på ingen måte tatt etableringskostnaden for å tilby lading til alle. De har kun tatt foreløpig etableringskost for å betjene egen brukermasse.

Kostnadene kan vi ikke diskutere, da vi ikke kjenner detaljene.
Men en åpning av eksisterende nettverk og utbygging etter dagens modell, vil jo også komme Tesla eiere til gode?

Øyvind.h

#143
Sitat fra: Marzo på mandag 21. september 2020, klokken 10:52
Men en åpning av eksisterende nettverk og utbygging etter dagens modell, vil jo også komme Tesla eiere til gode?

Det vil antakelig gi flere valgmuligheter da dette kanskje åpner for mer finmasket nettverk. Men ut over det ser jeg ikke umiddelbart store fordeler. Skal Tesla betjene hele markedet (dvs alle må kjøpe seg inn up-front slik som eierne) må de øke antallet stolper med 3-4x.

For meg er det jo ikke viktig om en lokasjon har 20 stolper kun for Tesla, eller 60-80 stolper som skal betjene alle merker. Jeg er usikker på hvilken merverdi det skulle gi meg.

Eneste fordel jeg ser er at nettverket kanskje blir mer finmasket, rett og slett grunnet mangel på plasser hvor en kan etablere stolper i så stort antall.

Eierne nyter jo uansett godt av jevn og god vekst i både lokasjoner og antall stolper, uten behov for investering fra andre bilprodusenter. Det er en del både ulemper og fordeler ved å åpne nettverket.
Det som er sikkert er at det må gigantiske investeringer til for å kunne åpne for alle og samtidig gi samme kundeopplevelse for Tesla-eiere. Derav poenget med at alle som skal ha tilgang må betale 10-20-30.000,- upfront.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Marzo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. september 2020, klokken 11:06
Sitat fra: Marzo på mandag 21. september 2020, klokken 10:52
Men en åpning av eksisterende nettverk og utbygging etter dagens modell, vil jo også komme Tesla eiere til gode?

Det vil antakelig gi flere valgmuligheter da dette kanskje åpner for mer finmasket nettverk. Men ut over det ser jeg ikke umiddelbart store fordeler.
Miljøet...

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. september 2020, klokken 11:06
Skal Tesla betjene hele markedet (dvs alle må kjøpe seg inn up-front slik som eierne) må de øke antallet stolper med 3-4x.

For meg er det jo ikke viktig om en lokasjon har 20 stolper kun for Tesla, eller 60-80 stolper som skal betjene alle merker. Jeg er usikker på hvilken merverdi det skulle gi meg.

Problemet ligger lengre frem i tid, når det er 60-80 ladestolper kun for Tesla og 60-80 ladestolper for alle andre. Kun for å ta toppene på utfartsdager...
Det er fremtiden hvis vi fortsetter som nå... Sponset av skattebetalerne.

Øyvind.h

Så det er bedre for miljøet at Tesla bygger nødvendig infrastruktur? Eller er poenget at Teslas infrastruktur er for god og må ha større grad av kø, for miljøets del?
Du skrev ikke at det var bedre for miljøet. Du skrev at det ville komme eiere av Tesla til gode. Og det er det jeg ikke helt klarer å se så lenge kapasiteten skal forbli på nåværende nivå, eller om utbyggingstakten kun justeres opp mht hvor mange andre biler som kjøper tilgang men ellers likt dimensjoneres slik det gjøres i dag. Da er primært mer finmasket nettverk jeg ser på som positivt. Ellers ikke så nøye om jeg kommer til en stasjon med 20 eller 60-80 stolper avhengig av om det er lukket eller åpen.

En åpning nå ville ført til mindre kø på andre stasjoner (som ikke er dimensjonert korrekt) og mer kø hos Tesla (som er dimensjonert godt, men som på ingen måte er dimensjonert til å håndtere alle elbilene.
Så lenge alle som ønsker tilgang går inn med samme sum og bidrar til nødvendig oppskalering er jeg positiv til at nettverket åpnes.
Alternativet er at det betales kun per kWh eller kWh og minutt for de som vil bruke nettverket. Men det blir nok ganske dyrt mtp dimensjonering. Vi er fort over Ionity prisene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Marzo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. september 2020, klokken 13:51
Så det er bedre for miljøet at Tesla bygger nødvendig infrastruktur? Eller er poenget at Teslas infrastruktur er for god og må ha større grad av kø, for miljøets del?
Du skrev ikke at det var bedre for miljøet. Du skrev at det ville komme eiere av Tesla til gode. Og det er det jeg ikke helt klarer å se så lenge kapasiteten skal forbli på nåværende nivå, eller om utbyggingstakten kun justeres opp mht hvor mange andre biler som kjøper tilgang men ellers likt dimensjoneres slik det gjøres i dag. Da er primært mer finmasket nettverk jeg ser på som positivt. Ellers ikke så nøye om jeg kommer til en stasjon med 20 eller 60-80 stolper avhengig av om det er lukket eller åpen.

En åpning nå ville ført til mindre kø på andre stasjoner (som ikke er dimensjonert korrekt) og mer kø hos Tesla (som er dimensjonert godt, men som på ingen måte er dimensjonert til å håndtere alle elbilene.
Så lenge alle som ønsker tilgang går inn med samme sum og bidrar til nødvendig oppskalering er jeg positiv til at nettverket åpnes.
Alternativet er at det betales kun per kWh eller kWh og minutt for de som vil bruke nettverket. Men det blir nok ganske dyrt mtp dimensjonering. Vi er fort over Ionity prisene.

Beklager igjen hvis det er jeg som ikke er så god til å forklare dette for deg.

Det er helt klart bedre om alle som bygger ladestasjoner åpner for lading av alle merker.

Argumentene dine vedrørende utbygging faller på sin egen urimelighet da Tesla må tilpasse kapasiteten sin ut i fra behovet uansett.

Prisbildet er som nevnt umulig å ta stilling til, de kan velge å prise seg attraktive for å øke inntjeningen.
Eller prise seg ut av markedet, kun for å oppfylle pålegg fra myndigheter.

I god Tesla ånd, kunne de gjerne lage en dynamisk prismodell som gjør det prisgunstig i de periodene med lavt belegg, og dyrere hvis det er kø.
Tilsvarende priskrigen vi i dag ser mellom lokale bensinstasjoner. Her er mulighetene mange.

Øyvind.h

#147
Sitat fra: Marzo på mandag 21. september 2020, klokken 14:20
Argumentene dine vedrørende utbygging faller på sin egen urimelighet da Tesla må tilpasse kapasiteten sin ut i fra behovet uansett.
Ja det er jo hele poenget? Om Tesla skal tilby samme opplevelse til hele bilparken som de tilbyr eierne må de sette opp 3-4x antall stolper. Og dette må naturligvis de nye brukerne betale for. De bør ikke diskriminere kunder.

Sitat fra: Marzo på mandag 21. september 2020, klokken 14:20
Det er helt klart bedre om alle som bygger ladestasjoner åpner for lading av alle merker.
Enig. Tesla har valgt en modell med høy inngangspris (del av kjøpspris) og lav brukspris. Hver aktør står fritt til å velge sin modell.
Om utenforstående i dag ønsker tilgang til nettet bør de kunne betale de samme 10-20-30.000,- up front slik eksisterende brukere har gjort. Det vil sikre videre oppdimensjonering. Tesla får ikke korrekt betalt for nettverket om de skal ta noen kr per kWh for at folk skal kunne lade fredag ettermiddag i fellesferien langs E6. Det sier seg selv. Skulle de gått for pris per kWh ville vi nok fort snakke noen tiere per kWh. En kjøper ikke bare strøm. En kjøper en sømløs stressfri ladeopplevelse med god kapasitet over hele Europa. Så får det være opp til hver enkelt om det har en verdi eller ei. De som ser verdien kjøper tilgang. De som ikke ønsker tilgang velger andre tilbydere.

Noen velger time på Elixia med utdannet instruktør. Andre velger en tur i skogen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Det som glemmes i diskusjonen her er den initelle kosten som må taes for å gjøre nettverket kompatibelt med alle elbiler. Den er enorm, og vil ikke dekkes opp hverken av abonnement eller pr lading pris.

Tviler på at Tesla ønsker en slik investeringskost uten reell sikkerhet for å få investeringen tilbake.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Marzo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. september 2020, klokken 14:31
Sitat fra: Marzo på mandag 21. september 2020, klokken 14:20
Argumentene dine vedrørende utbygging faller på sin egen urimelighet da Tesla må tilpasse kapasiteten sin ut i fra behovet uansett.
Ja det er jo hele poenget? Om Tesla skal tilby samme opplevelse til hele bilparken som de tilbyr eierne må de sette opp 3-4x antall stolper. Og dette må naturligvis de nye brukerne betale for. De bør ikke diskriminere kunder.

Syns jeg har presisert dette nok nå, det er aldri snakk om at de ikke skal betale for seg. Ikke tenk på det.

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. september 2020, klokken 14:31
Sitat fra: Marzo på mandag 21. september 2020, klokken 14:20
Det er helt klart bedre om alle som bygger ladestasjoner åpner for lading av alle merker.
Enig. Tesla har valgt en modell med høy inngangspris (del av kjøpspris) og lav brukspris. Hver aktør står fritt til å velge sin modell.
Om utenforstående i dag ønsker tilgang til nettet bør de kunne betale de samme 10-20-30.000,- up front slik eksisterende brukere har gjort. Det vil sikre videre oppdimensjonering. Tesla får ikke korrekt betalt for nettverket om de skal ta noen kr per kWh for at folk skal kunne lade fredag ettermiddag i fellesferien langs E6. Det sier seg selv. Skulle de gått for pris per kWh ville vi nok fort snakke noen tiere per kWh. En kjøper ikke bare strøm. En kjøper en sømløs stressfri ladeopplevelse med god kapasitet over hele Europa. Så får det være opp til hver enkelt om det har en verdi eller ei. De som ser verdien kjøper tilgang. De som ikke ønsker tilgang velger andre tilbydere.
Tesla har lenge invitert andre produsenter til å få lade på deres nettverk.
Vi kjenner ikke vilkårene men vet at ingen foreløpig har akseptert dem.
Skulle noen velge å gå for det må/bør Tesla bygge ut...




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA