Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?

Startet av daktari, lørdag 12. september 2020, klokken 16:36

« forrige - neste »

hELgenen

EU ønsker ikke å legge tilrette for monopolisme. At det fungerer bra for Tesla eiere å ha et eget SC nettverk og å åpne opp bare vil medføre kø og således virke skremmende for elbilsaken er argumenter som vil prelle av som vann på gåsa hos EU byråkratene. EU ønsker full konkurranse og dersom en aktør blir for dominerende vil det komme reguleringer. Først kommer direktiver som definerer en felles standard. Deretter kommer krav om åpenhet mhp tilgang.  Det er helt urealistisk å tro at Tesla vil kunne drive en slags katt og mus lek i EU for å beskytte og bygge opp under en form for monopol. Jeg kan heller ikke se for meg at Tesla selv ønsker å prøve,selv om mange av dagens eiere av bilene ønsker at dagens praksis skal fortsette.

Øyvind.h

Heldigvis har ikke Tesla monopol. Det er en drøss andre aktører og langt flere ladere hos disse. Flere av dem vokser relativt raskt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rævedilter

Trur vel ikkje at Tesla får noko monopol nei, er det 1/5 av ladere i Norge dei har p.t., sikkert litt meire nedover i Europa, eller kanskje ikkje.

Det er jo ei selvfølge at det hadde blitt mindre køer og ei bedring for elbilismen totalt om alle kunne lade alle steder, det er jo innlysende. Om det hadde gagnet Tesla sine aksjonærer og bilkjøpere er eit anna spørsmål, men iallefall dei på SC fleste i antall har aldri kø, er min påstand. Der er vel nokre få som sliter med kø, i sommarferien var det ikkje kø på ein einaste SC på strekning Bergen-Trondheim når eg kjørte der, det var halvfullt på Dombås og kø på andre sine ladere der, hadde Etronene og Egolfene kunne ladet på SC hadde det vore null kø. Og med doble inntekter på SC kunne ein bygde dei dobbel så store.

Øyvind.h

Sitat fra: Rævedilter på fredag 18. september 2020, klokken 09:05
Og med doble inntekter på SC kunne ein bygde dei dobbel så store.

Om Tesla får med BMW/VAG/Daimler/Ford/BYD/Hyundai/Kia på laget og legger 15-20.000,- på prisen på hver solgte bil kan vel Tesla antakelig 3-4 doble antall stasjoner/størrelse.

Da kan vi fort snakke monopolsituasjon!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rævedilter

Utopi uansett, stoltheten og makta til tyske bilfabrikanter har me jo sett før når dei innførte CCS.

Ellemelle

Sitat fra: Rævedilter på fredag 18. september 2020, klokken 09:05
hadde Etronene og Egolfene kunne ladet på SC hadde det vore null kø.
Men da mener du at "Etronene og Egolfene" kun skal lade på SuC når det ikke er kø da eller?
Eller hva mener du skal skje fredag kl 16, når dagens Teslaeierne trenger disse ladeplassene? Nekte Etron og Egolfer adgang?

Dere må slutte å se dere blinde på hvordan kapasiteten er når det ikke er trafikk. Det eneste som betyr noe er hvordan kapasiteten er under toppene, det er da vi virkelig trenger denne kapasiteten.
Jeg som Teslaeier er ikke interessert i å vente en time på å få ladet bilen min på vei til hytta, da kjøper jeg heller en fossilbil. Det er nettopp derfor Tesla sørger for at kapasiteten er så bra som den er. De er kun ute etter en ting: Å selge biler.

Grunnen til at du ikke stod i kø på Dombås er at Tesla utvidet kapasiteten der nylig for å unngå dette.
Grunnen til at de andre laderne hadde kø, er at de ikke setter opp nye ladere før utnyttelsesgraden på de eksisterende laderne er høy nok. Ladeoperatørene aner ingenting om hvor mange som står i kø og hvor lenge de har ventet. Tesla vet alt dette.

Rævedilter

Sitat fra: Ellemelle på fredag 18. september 2020, klokken 12:42
Men da mener du at "Etronene og Egolfene" kun skal lade på SuC når det ikke er kø da eller?
Eg meiner ikkje meir enn eg skreiv; og eg gjentar litt omformulert: Det var færre etroner og egolfer i kø enn det var ledige plasser på SC. Midt i fellesferien, kl. 1600.


Sitat fra: Ellemelle på fredag 18. september 2020, klokken 12:42
De er kun ute etter en ting: Å selge biler.
Ikkje iht. Muskenissen:  "Teslas misjon er å akselerere verdens overgang til bærekraftig energi"
og jo mindre kø jo fortere vil dette gå.

Sitat fra: Ellemelle på fredag 18. september 2020, klokken 12:42
Tesla vet alt dette.
Nei, Tesla veit ikkje det. Det Tesla veit er utnyttelsegraden på sine ladere, ikkje kor mange som står i kø.

Ellemelle

Sitat fra: Rævedilter på fredag 18. september 2020, klokken 13:29
Eg meiner ikkje meir enn eg skreiv; og eg gjentar litt omformulert: Det var færre etroner og egolfer i kø enn det var ledige plasser på SC. Midt i fellesferien, kl. 1600.
Ja det var ledig når du var der. Men og hva så?
Det er flere tidspunkter og dager hvor kapasiteten på Dombås er nesten sprengt. Kapasiteten er tilpasset disse dagene. Og da er det ikke plass til etroner og egolfer på Dombås.

Sitat fra: Rævedilter på fredag 18. september 2020, klokken 13:29
Sitat fra: Ellemelle på fredag 18. september 2020, klokken 12:42
Tesla vet alt dette.
Nei, Tesla veit ikkje det. Det Tesla veit er utnyttelsegraden på sine ladere, ikkje kor mange som står i kø.
Selvfølgelig vet Tesla dette, de har jo full kontroll på alle brukerne av Tesla sitt ladenettverk.

Sitatet fra Tesla (som jeg har skrevet tidligere i denne tråden):
"– Vi ser at i perioden juni til august så fikk 95,9 prosent av Telsa-eiere som ladet i Norge koblet seg til en lader innen 2 minutter etter ankomst. I juli fikk 98,3 prosent koblet seg til innen ti minutter."

Elbilforum admin

#128
Sitat fra: Rollep på torsdag 17. september 2020, klokken 17:55
Hvis admin er misfornøyd med et innlegg syns jeg det er langt bedre at hen sletter hele innlegget istedenfor å forandre på innholdet.

1 stk innlegg slettet.

Sånn, da kan klubbmøtet fortsette uten videre deltakelse fra meg.

Sitat fra: RJK på torsdag 17. september 2020, klokken 22:03
Sitat fra: Rollep på torsdag 17. september 2020, klokken 17:55
Hvis admin er misfornøyd med et innlegg syns jeg det er langt bedre at hen sletter hele innlegget istedenfor å forandre på innholdet.

1 stk innlegg slettet.

Sånn, da kan klubbmøtet fortsette uten videre deltakelse fra meg.


Helt enig. Det er bedre at de sletter, da editering kan gjøre at det står noe helt annet enn man mente å skrive. Så bør det og begrunnes hvorfor innlegget slettes. At man er uenig i innholdet er ganske lite akseptabelt. At man bryter forumregler inkludert normal folkeskikk, eller andre regler man må forholde seg til, er selvsagt helt greit. Men det skal selvsagt begrunnes.

Ingen poster i denne tråden er redigert fordi jeg eller andre er uenig med med de synspunktene som står i posten.

Imidlertid så har denne tråden vært plaget av krasse karakteristikker av med/mot debattanter.  Og slike karakteristikker har jeg uttalt at forumet ikke vil ha noe av.  De er moderert.  Les her:  https://elbilforum.no/index.php?topic=48917.0

Så er mange av disse karakteristikkene gjentatt når man har kopiert en post.  Da har jeg gått inn på posten og rettet kopien i samsvar med første moderering.  Så det ser ut som om jeg har moderert mange poster, men det er samme utsagn som er rettet flere ganger.  Og det er ikke posteren sitt utsagn som er moderert, men det han har kopiert.

Personkarakteristikkene i denne tråden har lagt på grensen til det som gir rødt kort (for å låne et uttrykk), men siden jeg har liten tro på slike kort og bare ønsker å få til en saklig debatt så finner jeg det mer formålstjenlig å ta bort det usaklige og la det være med det.
Jeg har tidligere, i andre tråder, gått inn på de postene som var usaklige og påpekt det usaklige i posten.  Det var i kvalifiserte tilfeller.  Men det var heller ikke vellykket.  For denne grunngivingen / forklaringen for modereringen, ble da temaet for debatten videre.

Mange poster har en saklig del og en usaklig del, noe som også var tilfelle i denne tråden.  Jeg har da tatt bort det usaklige og latt det saklige stå for sammenhengens skyld.

Så oppfordringen er å unngå personbeskrivelser, det leder ingen steds hen.  Og grip tak i motpartens argumenter og forhold deg til de.
Dersom det ikke er mulig, så avslutt debatten for din del på en saklig måte.

Rævedilter

Sitat fra: Ellemelle på fredag 18. september 2020, klokken 13:40
Selvfølgelig vet Tesla dette, de har jo full kontroll på alle brukerne av Tesla sitt ladenettverk.

Sitatet fra Tesla (som jeg har skrevet tidligere i denne tråden):
"– Vi ser at i perioden juni til august så fikk 95,9 prosent av Telsa-eiere som ladet i Norge koblet seg til en lader innen 2 minutter etter ankomst. I juli fikk 98,3 prosent koblet seg til innen ti minutter."

Av dei som Tesla registrerer ja, dvs. dei som har gitt samtykke til at tematikkdata overføres.
Dei som ikkje har samtykka til overføring av data vert ikkje registrert av laderen før dei kobler seg til, og da veit Tesla ingenting om kor lenge dei har stått i kø, så der gjetter/estimerer dei kun.

Ellemelle

Sitat fra: Rævedilter på fredag 18. september 2020, klokken 14:16
Av dei som Tesla registrerer ja, dvs. dei som har gitt samtykke til at tematikkdata overføres.
Dei som ikkje har samtykka til overføring av data vert ikkje registrert av laderen før dei kobler seg til, og da veit Tesla ingenting om kor lenge dei har stått i kø, så der gjetter/estimerer dei kun.
Jeg vil tro de fleste har samtykket til dette.
Men for Tesla sin del er det ikke nødvendig at alle har samtykket. De trenger bare å se hvor lang tid de som faktisk har samtykket må vente, husk at ventetiden i snitt er ganske lik for hele køen.

Men uansett registrerer jeg at vi to er uenige. Jeg mener at det ikke er kø på Tesla sine ladere fordi Tesla har dimensjonert nettverket slik at det ikke skal bli kø.
Du mener at Tesla har feilberegnet behovet fullstendig i sitt nettverk, og at man derfor kan flytte køen over fra de andre ladenettverkene uten at det får konsekvenser for kapasiteten på Teslas nettverk.

Så da er vi bare uenige, og det er EOD for min del.

RJK

Sitat fra: Elbilforum admin på fredag 18. september 2020, klokken 14:03
Sitat fra: Rollep på torsdag 17. september 2020, klokken 17:55
Hvis admin er misfornøyd med et innlegg syns jeg det er langt bedre at hen sletter hele innlegget istedenfor å forandre på innholdet.

1 stk innlegg slettet.

Sånn, da kan klubbmøtet fortsette uten videre deltakelse fra meg.

Sitat fra: RJK på torsdag 17. september 2020, klokken 22:03
Sitat fra: Rollep på torsdag 17. september 2020, klokken 17:55
Hvis admin er misfornøyd med et innlegg syns jeg det er langt bedre at hen sletter hele innlegget istedenfor å forandre på innholdet.

1 stk innlegg slettet.

Sånn, da kan klubbmøtet fortsette uten videre deltakelse fra meg.


Helt enig. Det er bedre at de sletter, da editering kan gjøre at det står noe helt annet enn man mente å skrive. Så bør det og begrunnes hvorfor innlegget slettes. At man er uenig i innholdet er ganske lite akseptabelt. At man bryter forumregler inkludert normal folkeskikk, eller andre regler man må forholde seg til, er selvsagt helt greit. Men det skal selvsagt begrunnes.

Ingen poster i denne tråden er redigert fordi jeg eller andre er uenig med med de synspunktene som står i posten.

Imidlertid så har denne tråden vært plaget av krasse karakteristikker av med/mot debattanter.  Og slike karakteristikker har jeg uttalt at forumet ikke vil ha noe av.  De er moderert.  Les her:  https://elbilforum.no/index.php?topic=48917.0

Så er mange av disse karakteristikkene gjentatt når man har kopiert en post.  Da har jeg gått inn på posten og rettet kopien i samsvar med første moderering.  Så det ser ut som om jeg har moderert mange poster, men det er samme utsagn som er rettet flere ganger.  Og det er ikke posteren sitt utsagn som er moderert, men det han har kopiert.

Personkarakteristikkene i denne tråden har lagt på grensen til det som gir rødt kort (for å låne et uttrykk), men siden jeg har liten tro på slike kort og bare ønsker å få til en saklig debatt så finner jeg det mer formålstjenlig å ta bort det usaklige og la det være med det.
Jeg har tidligere, i andre tråder, gått inn på de postene som var usaklige og påpekt det usaklige i posten.  Det var i kvalifiserte tilfeller.  Men det var heller ikke vellykket.  For denne grunngivingen / forklaringen for modereringen, ble da temaet for debatten videre.

Mange poster har en saklig del og en usaklig del, noe som også var tilfelle i denne tråden.  Jeg har da tatt bort det usaklige og latt det saklige stå for sammenhengens skyld.

Så oppfordringen er å unngå personbeskrivelser, det leder ingen steds hen.  Og grip tak i motpartens argumenter og forhold deg til de.
Dersom det ikke er mulig, så avslutt debatten for din del på en saklig måte.


Takker for svar.


Jeg har ikke fulgt med hva som har blitt sagt/skrevet tidligere, som er ment at er blitt moderert vekk. Jeg bare uttrykte mitt synspunkt og støtte til at man unngår delvis moderering, men heller sletter posten.


Dog, om det er sitatet si sin helhet man modererer bort, så er det fint at det skrives f.eks. "Sitert post er fjernet, fjernet derfor siteringen." Det synes jeg det blir mest ryddig og riktig.


Det var derfor ikke en påstand om hva som eventuelt er gjort av moderator, men en generell forklaring på hvordan man mener moderering av et innlegg bør foregå og hvordan det ikke bør foregå.


Dessverre er det mange som ikke klarer å "moderere seg selv", så det er fint at vi har moderatorer som følger med, men at det er litt takhøyde.


:-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rævedilter

#132
Sitat fra: Ellemelle på fredag 18. september 2020, klokken 14:38
Jeg vil tro de fleste har samtykket til dette.
Tro er noko heilt anna enn å vite.
Din påstand var jo:"Selvfølgelig vet Tesla dette, de har jo full kontroll på alle brukerne av Tesla sitt ladenettverk."


Å rekne på det datagrunnlaget ein har er greit, men det er kun eit estimat/beregning.


Sitat fra: Ellemelle på fredag 18. september 2020, klokken 14:38
Du mener at Tesla har feilberegnet behovet fullstendig i sitt nettverk, og at man derfor kan flytte køen over fra de andre ladenettverkene uten at det får konsekvenser for kapasiteten på Teslas nettverk.

Det har ikkje eg sagt noko om. Ikkje tillegg andre meingar dei ikkje har.

Ellemelle

Jeg har nå lest gjennom hva Tesla ber deg samtykke om, og det gjelder faktisk kun utlevering av data til tredjepart.
Så mest sannsynlig bruker de data fra samtlige biler når de beregner hvor mange som står i kø.

Tesla har også, som nevnt tidligere, gått ut i pressen med informasjon om at de vet hvor mange som står i kø, men likevel avfeier du dette.

Sitat fra: Rævedilter på fredag 18. september 2020, klokken 21:27

Sitat fra: Ellemelle på fredag 18. september 2020, klokken 14:38
Du mener at Tesla har feilberegnet behovet fullstendig i sitt nettverk, og at man derfor kan flytte køen over fra de andre ladenettverkene uten at det får konsekvenser for kapasiteten på Teslas nettverk.
Det har ikkje eg sagt noko om. Ikkje tillegg andre meingar dei ikkje har.
Nei da kan du kanskje si hva du mener nå da, dette er et enkelt ja/nei spørsmål:

Kan man flytte køen over fra de andre ladenettverkene uten at det får konsekvenser for kapasiteten på Teslas nettverk?

Ja?
Nei?

submarine

Sitat fra: Rævedilter på fredag 18. september 2020, klokken 21:27
Sitat fra: Ellemelle på fredag 18. september 2020, klokken 14:38
Jeg vil tro de fleste har samtykket til dette.
Tro er noko heilt anna enn å vite.
Din påstand var jo:"Selvfølgelig vet Tesla dette, de har jo full kontroll på alle brukerne av Tesla sitt ladenettverk."


Å rekne på det datagrunnlaget ein har er greit, men det er kun eit estimat/beregning.


Dette er ikke et estimat men nøyaktig kunnskap.

Tesla bruker såkalte Geo-fences på sine Superladere som sender et signal til Tesla når bilene kommer innenfor dette geografiske område som defineres rundt hver SC stasjon. Tesla vet dermed hvor mange minutter det tar før en bil i dette området kobler seg til et uttak og begynner å lade.  Mer enn 1-2 minutter indikerer kø hvis alle operative uttak er i bruk.

Ved å tillate andre bilmerker mister man denne oversikten om det er lang kø eller ikke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA