Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?

Startet av daktari, lørdag 12. september 2020, klokken 16:36

« forrige - neste »

Marzo

Sitat fra: Amoss på onsdag 16. september 2020, klokken 13:55
Sitat fra: Marzo på onsdag 16. september 2020, klokken 11:21
Produsentene lager ikke flere biler for markedet er ikke større og teknologien er fortsatt kostbar.

Bare for å avlive denne myten:
"Markedet" har i alle fall så lenge jeg har fulgt med etterspurt relevante elbiler/nullutslippsbiler. De(n) produsenten(e) som har levert dette har lenge vært produksjonsbegrelset isteden for etterspørselsbegrenset.

Om noen har opplevd sviktende etterspørsel så må de enten ikke ha levert relevante nok biler, valgt å strupe leveransene eller hatt for dyre produkter eller en kombinasjon av det ovennevnte.

Den siste delen går på hva den siste delen av myten du kom med hevder, og er i det miste delvis korrekt: Ny teknologi i små serier er og blir dyrere enn velprøvd teknologi i store serier...

Da kan jeg kjapt fastslå at det ikke er noen myte.

Hvis man ser på  salg av elbiler i Europa sammenlignet med historisk salg av alle biler så ser man helt tydelig at det er land med økonomiske fordeler som selger elbiler. Vil nesten påstå at det kun er slike land som har et marked for elbiler.

Skulle påstanden din være riktig ville land som tradisjonelt sett selger mange biler pr innbygger, også solgt tilsvarende elbiler. Dette stemmer ikke.

Da er det ikke markedet som etterspør bilene, men myndighetene.

Før noen produsenter kan selge elbiler i større volum må det komme etterspørsel i land uten subsidier.

Salget av elbiler har ingenting med produksjonsbegrensning å gjøre, det ble solgt over 15 millioner biler i Europa i fjor. Hadde det vært et marked for å selge over 10 millioner elbiler i Europa nå, så hadde alle produsenter laget de.

Men foreløpig er det alt for dyrt og komplisert.

Amoss

Sitat fra: Marzo på onsdag 16. september 2020, klokken 14:39
Da kan jeg kjapt fastslå at det ikke er noen myte.

Hvis man ser på  salg av elbiler i Europa sammenlignet med historisk salg av alle biler så ser man helt tydelig at det er land med økonomiske fordeler som selger elbiler. Vil nesten påstå at det kun er slike land som har et marked for elbiler.

Skulle påstanden din være riktig ville land som tradisjonelt sett selger mange biler pr innbygger, også solgt tilsvarende elbiler. Dette stemmer ikke.

Viker som om du overså dette avsnittet:
Sitat fra: Amoss på onsdag 16. september 2020, klokken 13:55
Om noen har opplevd sviktende etterspørsel så må de enten ikke ha levert relevante nok biler, valgt å strupe leveransene eller hatt for dyre produkter eller en kombinasjon av det ovennevnte.

At vi solgte flere elbiler her var at staten var inne med avgiftsletter som hjalp siden vi alt hadde så store avgifter på biler fra før av, og dermed avhjalp på "hatt for dyre produkter" delen jeg påpekte. Hadde elbiler hvert priset noenlunde likt med fossilbiler hadde markedet stått klart også i mange andre land.

Og igjen, jeg påpekte også hvorfor de har vært dyrere i mitt innlegg...
Sitat fra: Amoss på onsdag 16. september 2020, klokken 13:55
Ny teknologi i små serier er og blir dyrere enn velprøvd teknologi i store serier...
Model S 85D

Ellemelle

Sitat fra: Marzo på onsdag 16. september 2020, klokken 10:55
Jeg tviler sterkt på at penger har vært utfodringen, det ville uansett bare blitt flyttet over på forbrukeren som måtte betale hva det hadde kostet å lade hos Tesla.
Jeg tror penger er utfordringen, og at det ikke er enkelt å flytte denne kostnaden over på forbrukeren, fordi den trolig ville vært vesentlig høyere enn det som diskuteres her.

Hvis du har Tesla, så kan du ikke velge bort superlading, og dermed få bilen 20 000 kroner billigere. Alle er med på spleiselaget.
Så hvorfor skulle Tesla la Jaguar gi deres kunder denne valgmuligheten?
(Jaguar med superlader 600k, Jaguar uten superlader 580k )

Musk sier: "that these manufacturers would have to pay their fair share of the costs".  Han sier ikke at brukerne må betale hva det koster.

Jeg er overhodet ingen økonom, men ballpark-beregner dagens europeiske superladernettverk til å koste 25 millioner kroner pr måned i avskrivninger, renter, vedlikehold og lignende.
Ladekostnaden kommer i tillegg, men dette vil (ihvertfall etterhvert) dekkes av brukerne selv.

Jeg tror Tesla krever at Jaguar åpner superladingen for alle deres kunder, og så må Jaguar være med å betale sin andel av disse 25 millionene basert på hvor mange som velger å bruke nettverket. Fordelene for Jaguarkundene, er at de da vil få de samme gunstige ladeprisene, ulempen for Jaguar er at de må betale veldig mye til Tesla for at kundene skal kunne lade (i dag betaler de ingenting til noen, ikke engang Ionity).
Siden Tesla er desidert best på ladepris, vil veldig mange Jaguarkunder foretrekke å lade på superlader, som igjen vil gjøre dette enda dyrere for Jaguar (deres "fair share of the costs" øker).

Dilemaet til Jaguar blir da: Skal vi betale fast >1 million kroner månedlig til Tesla for evig og alltid, eller skal vi betale ingenting og håpe at kundene er fornøyd med lademulighetene de allerede har.


Marzo

#78
Sitat fra: Amoss på onsdag 16. september 2020, klokken 15:19
Sitat fra: Marzo på onsdag 16. september 2020, klokken 14:39
Da kan jeg kjapt fastslå at det ikke er noen myte.

Hvis man ser på  salg av elbiler i Europa sammenlignet med historisk salg av alle biler så ser man helt tydelig at det er land med økonomiske fordeler som selger elbiler. Vil nesten påstå at det kun er slike land som har et marked for elbiler.

Skulle påstanden din være riktig ville land som tradisjonelt sett selger mange biler pr innbygger, også solgt tilsvarende elbiler. Dette stemmer ikke.

Viker som om du overså dette avsnittet:
Sitat fra: Amoss på onsdag 16. september 2020, klokken 13:55
Om noen har opplevd sviktende etterspørsel så må de enten ikke ha levert relevante nok biler, valgt å strupe leveransene eller hatt for dyre produkter eller en kombinasjon av det ovennevnte.

At vi solgte flere elbiler her var at staten var inne med avgiftsletter som hjalp siden vi alt hadde så store avgifter på biler fra før av, og dermed avhjalp på "hatt for dyre produkter" delen jeg påpekte. Hadde elbiler hvert priset noenlunde likt med fossilbiler hadde markedet stått klart også i mange andre land.

Og igjen, jeg påpekte også hvorfor de har vært dyrere i mitt innlegg...
Sitat fra: Amoss på onsdag 16. september 2020, klokken 13:55
Ny teknologi i små serier er og blir dyrere enn velprøvd teknologi i store serier...

Ingenting er oversett, men argumentene dine er farget ut i fra situasjonen i Norge.
Det norske folkeslaget har ingen større interesse for bil teknologi enn andre land.
At Tyskland med over 50 millioner innbyggere og omtales som europas største bilnasjon, ikke selger flere elbiler enn i Norge har ingenting med produktet å gjøre.
Under like premisser ville markedssituasjonen vært temmelig lik som her i landet.

I Norge vil mange som kjører elbil kunne forsvare kjøpet ved at investeringen betaler seg selv pga lav inngangspris, store besparelser i bom og parkering samt europas laveste strømpris.
Avgiftslettet er bare en del av regnestykket.

En spanjol som må betale dobbelt så mye for tilsvarende bil med elektrisk drivlinje, som ikke har noen fordeler og må lade på dyr strøm, er forsvinnende lite opptatt av teknologi eller riktig produkt. Akkurat som nordmenn flest.

Hvilke land uten elbil subsidier er det du tenker har stor etterspørsel av elbiler?

Marzo

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 16. september 2020, klokken 15:36
Jeg tror penger er utfordringen, og at det ikke er enkelt å flytte denne kostnaden over på forbrukeren, fordi den trolig ville vært vesentlig høyere enn det som diskuteres her.

Jeg er overhodet ingen økonom..

Det hadde vært en logisk tilnærming hvis det kun var Tesla som hadde et ladenettverk så langt.

De fleste ladeoperatører har allerede bygd et nettverk, der forbrukeren betaler hele regningen.

I Norge er det i dag 4728 hurtigladestasjoner, Tesla har 887stk av disse.

Det ser for meg ut som det å tilby lading hvor forbrukeren tar hele kostnaden, ikke er så vanskelig.

Og jeg tipper det er billigere å åpne opp Tesla sine ladere, fremfor å bygge 887 nye ladestasjoner.


Amoss

Sitat fra: Marzo på onsdag 16. september 2020, klokken 16:34
Under like premisser ville markedssituasjonen vært temmelig lik som her i landet.

Og det er akkurat hva jeg sier, noe som igjen tilsier at de påstand om at "markedet" ikke var tilstede er missinformasjon. Produsentene valgte bare å sikte på siden av hva markedet etterspurte.

Sitat fra: Marzo på onsdag 16. september 2020, klokken 16:34
Hvilke land uten elbil subsidier er det du tenker har stor etterspørsel av elbiler?

Har da overhode ikke sagt at noen nasjon med andre premisser har hatt noen større etterspørsel. Det jeg derimot har hevdet var at om produsentene møtte markedet med relevante produkter til rett pris hadde de lett kunnet selge elbiler. Markedet var klart, men det var få som valgte å prøve å møte dem.


Men, dette har fint lite  med Tesla sitt ladenettverk å gjøre. Så fortsett heller å diskutere det, i stede for å spre/diskutere missinformasjon fra produsenter som valgte å ikke satse seriøst.

EOD.
Model S 85D

Øyvind.h

Om en tror de ladende tar hele regningen for dagens kommersielle stasjoner tror jeg en bør ta en lengre prat med de som drifter dette i dag.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ellemelle

Sitat fra: Marzo på onsdag 16. september 2020, klokken 16:53
Og jeg tipper det er billigere å åpne opp Tesla sine ladere, fremfor å bygge 887 nye ladestasjoner.
Den klassiske misforståelsen om at det nå finnes ledige kapasitetshull i superladernettverket som andre bilmerker bare kan fylle igjen. Det er ikke slik det fungerer. Dagens kapasitet er tilpasset dagens brukere.
Kommer det flere brukere, må Tesla utvide nettverket sitt. De 887 nye ladestasjoner må bygges uansett, enten det er Tesla eller andre som må gjøre det.

Det som skiller Tesla fra alle andre ladeoperatører er nettopp at de dimensjonerer for å ta unna toppene, og det er vel derfor andre ønsker å komme inn i dette nettverket. Hvis man bare flytter eGolf-køen fra Fortumladeren til superladeren, er man like langt.

hELgenen

Om det er ledig kapasitet så kommer Elon til å tilby det før eller siden.
Det gir null mening ut fra et miljøhensyn å bygge overkapasitet.
Og slik det er langs veiene i dag er det kun noen få dager i året det er kø på noen få
stasjoner langs viktige trafikkårer. Det er jo dette resten av ladeleverandørene sliter med - de har bra belegg rundt de store byene, mens det på landsbygda står masse ledig kapasitet de aller fleste dagene.
Jeg har selv sett på tallene fra en av de mer kjente leverandørene i Norge

Marzo

Sitat fra: Amoss på onsdag 16. september 2020, klokken 17:03
Sitat fra: Marzo på onsdag 16. september 2020, klokken 16:34
Under like premisser ville markedssituasjonen vært temmelig lik som her i landet.

Og det er akkurat hva jeg sier, noe som igjen tilsier at de påstand om at "markedet" ikke var tilstede er missinformasjon. Produsentene valgte bare å sikte på siden av hva markedet etterspurte.

Sitat fra: Marzo på onsdag 16. september 2020, klokken 16:34
Hvilke land uten elbil subsidier er det du tenker har stor etterspørsel av elbiler?

Har da overhode ikke sagt at noen nasjon med andre premisser har hatt noen større etterspørsel. Det jeg derimot har hevdet var at om produsentene møtte markedet med relevante produkter til rett pris hadde de lett kunnet selge elbiler. Markedet var klart, men det var få som valgte å prøve å møte dem.


Men, dette har fint lite  med Tesla sitt ladenettverk å gjøre. Så fortsett heller å diskutere det, i stede for å spre/diskutere missinformasjon fra produsenter som valgte å ikke satse seriøst.

EOD.

Ja man kan løse mange verdensproblemene ved å slippe å forholde seg til realiteten.
Ganske sikker på at alle vil selge elbiler hvis man ser bort i fra utvikling og kostnader.

Produktet du mener hadde løst etterspørselen, eksisterer ikke (enda).

Ellemelle

Sitat fra: hELgenen på onsdag 16. september 2020, klokken 17:54
Om det er ledig kapasitet så kommer Elon til å tilby det før eller siden.
Det gir null mening ut fra et miljøhensyn å bygge overkapasitet.
Men det er jo ingen som er interessert i å bare få lov til å lade når det er ledig kapasitet, eventuelle kunder fra andre bilmerker ønsker selvfølgelig også å lade når det er mye trafikk.
Folk er lei av å stå timesvis i kø foran Fortum-laderen på utfartsdager, samtidig som de ser at Teslafolket plugger bilen direkte i laderen rett borte i gata.

Marzo

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 16. september 2020, klokken 17:39
Sitat fra: Marzo på onsdag 16. september 2020, klokken 16:53
Og jeg tipper det er billigere å åpne opp Tesla sine ladere, fremfor å bygge 887 nye ladestasjoner.
Den klassiske misforståelsen om at det nå finnes ledige kapasitetshull i superladernettverket som andre bilmerker bare kan fylle igjen. Det er ikke slik det fungerer. Dagens kapasitet er tilpasset dagens brukere.
Kommer det flere brukere, må Tesla utvide nettverket sitt. De 887 nye ladestasjoner må bygges uansett, enten det er Tesla eller andre som må gjøre det.

Det som skiller Tesla fra alle andre ladeoperatører er nettopp at de dimensjonerer for å ta unna toppene, og det er vel derfor andre ønsker å komme inn i dette nettverket. Hvis man bare flytter eGolf-køen fra Fortumladeren til superladeren, er man like langt.

Det var ingen her som snakket om kapasitetshull, og det er ingen andre bilmerker som bygger ladestasjoner.
Klassiske feilen å ikke tenke utenfor Tesla boksen.

Påstanden var at det ikke er mulig for Tesla å drifte nettverket sitt på lik linje som andre operatører drifter sitt nettverk.

Hvis alle produsentene skal bygge ut sitt eget nettverk, er elbil dagene snart over. 



Marzo

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 16. september 2020, klokken 18:04
Sitat fra: hELgenen på onsdag 16. september 2020, klokken 17:54
Om det er ledig kapasitet så kommer Elon til å tilby det før eller siden.
Det gir null mening ut fra et miljøhensyn å bygge overkapasitet.
Men det er jo ingen som er interessert i å bare få lov til å lade når det er ledig kapasitet, eventuelle kunder fra andre bilmerker ønsker selvfølgelig også å lade når det er mye trafikk.
Folk er lei av å stå timesvis i kø foran Fortum-laderen på utfartsdager, samtidig som de ser at Teslafolket plugger bilen direkte i laderen rett borte i gata.

Folk flest kjører helt frem til destinasjonen sin, i en fossil bil.
Det er problemet.

hELgenen

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 16. september 2020, klokken 18:04
Sitat fra: hELgenen på onsdag 16. september 2020, klokken 17:54
Om det er ledig kapasitet så kommer Elon til å tilby det før eller siden.
Det gir null mening ut fra et miljøhensyn å bygge overkapasitet.
Men det er jo ingen som er interessert i å bare få lov til å lade når det er ledig kapasitet, eventuelle kunder fra andre bilmerker ønsker selvfølgelig også å lade når det er mye trafikk.
Folk er lei av å stå timesvis i kø foran Fortum-laderen på utfartsdager, samtidig som de ser at Teslafolket plugger bilen direkte i laderen rett borte i gata.

Og nettopp derfor arbeider nå EU med et direktiv som sier at alle ladeoperatører, når de bygger stasjoner, må tilrettelegge for at alle elbiler kan lade der - EU er lei og vil at alle skal dele for miljøets skyld.
Tesla har svart på høringen og stiller seg ikke negativ - så dette går bare en vei.
Det er bare å nyte det mens det er mulig

Ellemelle

Sitat fra: Marzo på onsdag 16. september 2020, klokken 18:15
Det var ingen her som snakket om kapasitetshull, og det er ingen andre bilmerker som bygger ladestasjoner.
Du sier jo i klartekst at man heller skal åpne Tesla sine ladere fremfor å bygge 887 nye ladestasjoner?
Altså mener du at Teslas eksisterende ladere skal dekke et behov som ellers må dekkes inn ved at andre bilprodusenter (eller ladeoperatører) bygger 887 nye ladestasjoner?

Sitat fra: Marzo på onsdag 16. september 2020, klokken 18:15
Påstanden var at det ikke er mulig for Tesla å drifte nettverket sitt på lik linje som andre operatører drifter sitt nettverk.
Ja men hvem vil at de skal drifte det på lik linje? Du må jo på et eller annet tidspunkt stille deg spørsmålet "Hvorfor vil jeg lade på Tesla sitt nettverk?". 

De andre ladeoperatørene har som hovedmål å makse utnyttelsen av laderne sine, mens Tesla har som hovedmål at kundene skal slippe å stå i ladekø. Det er derfor Tesla har 42 ladere og Grønn kontakt har 2 ladere på Rygge.
Dette er 2 ladere som GK mest sannsynlig har fått støtte fra Enova til å sette opp, mens Tesla har selvfinansiert sine 42 ladere, som peaker noen få timer i uka (men dette er likevel de viktigste timene for oss som bruker laderne).

Det sier seg selv at de andre ladeoperatørene ikke har råd til en slik overkapasitet, hvis ikke hadde de jo bare satt opp 42 ladere de også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA